شناسه خبر: 14575 منتشر شده در مورخ: 1397/7/21 ساعت: 08:48 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 21 مهر 1397

روزنامه شنبه 21 مهر 1397

کلاف سردرگم استخدام نابینایان با انگشت تدبیر کارشناسی باز میشود - دختری از دربار تزار سرخ - مواد غذایی مجاز در بوفه مدارس - تاکسی اینترنتی تپ۳۰ روی ریل متناسبسازی - جدول کلاسیک/ پیشگوییهایی نوستراداموس که به حقیقت پیوسته است

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 21 مهر 1397

3 صفر 1440

13 اکتبر 2018

سال بیست و دوم شماره 5973

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

کلاف سردرگم استخدام نابینایان با انگشت تدبیر کارشناسی باز میشود 2

دختری از دربار تزار سرخ 4

مواد غذایی مجاز در بوفه مدارس 7

تاکسی اینترنتی تپ۳۰ روی ریل متناسبسازی 10

جدول کلاسیک/ پیشگوییهایی نوستراداموس که به حقیقت پیوسته است 13

اطلاع رسانی

 

 

 

 

...........سخن هفته

* کلاف سردرگم استخدام نابینایان با انگشت تدبیر کارشناسی باز میشود: اخیراً آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای نابینایان و کمبینایان به تکرار سناریوی محرومیت آنان از حق استخدام در بخش آموزش و تدریس تبدیل شده است. بلافاصله مداخله تشکلها، یعنی شبکه تشکلهای نابینایان کشور چاووش برای حل این معضل و تغییر رویه وزارت آموزش و پرورش آغاز شد و هنوز ادامه دارد. خوشبختانه نوید حل مشکل گروهی از دوستان رسیده است، اما مسئله هم حل کارشناسی این کلاف است. وزارت آموزش و پرورش با استناد به ضوابط اختصاصی مشاغل آموزشی از جذب معلولان برای این مشاغل خودداری میکند. گذشته از اینکه این ضوابط با صفت اختصاصی بودن نمیتواند الزامات قانونی بالادست را مانند سهمیه سه درصد استخدامی نقض کند، نمیتواند شرایطی غیر معمول برای تصدی مشاغل نیز قائل شود. اگر تدریس مستلزم صلاحیتهایی همچون بضاعت علمی فرد و توانمندی مدیریت کلاس است، هر معلول که دارای این صلاحیتها باشد قادر به تدریس است. جالب آن جاست که آموزش و پرورش ضمن منع نابینایان از تدریس، مانعی برای استخدام آنها در بخش اداری قائل نمیشود؛ در حالی که بررسی کارشناسی نشان میدهد تدریس برای نابینایان دارای صلاحیتهای آن بسیار مناسبتر است تا تصدی مشاغل اداری که عموماً مستلزم خوانش اسناد و نگارش مکاتبات اداری است که به علت عدم مناسبسازی بسیاری از نرم افزارهای اداری عملاً برای نابینایان بسیار دشوارتر از تدریس است. اما متأسفانه هدف دور کردن نابینایان از اذهان عمومی و دیده نشدن با حضور در بخش اداری است که خود رویکردی تبعیض آمیز نسبت به حقوق این افراد است. محور بحث فقط یک امر است؛ معلولان باید بتوانند تمام مشاغلی را که میتوانند انجام دهند، بر عهده گیرند؛ مگر در مواردی که با نظر کارشناسان توانبخشی، افراد تأثیر قطعی بر عدم انجام مهارتهای یک شغل بگذارد. 

............چوب الف

* دختری از دربار تزار سرخ: خواندن تاریخ از دریچه زندگینامه آنهایی که به نظر دسترس ناپذیر میآیند، نه تنها آگاهیبخش و آموزنده، بلکه بسیار جذاب و هیجان انگیز است. به ویژه اگر بدانیم کتابی که میخوانیم دقیقاً بر اساس واقعیت و بر مبنای اسناد معتبر و به روشی علمی نوشته شده است. کتاب دو جلدی دختر استالین، اثر رزماری سالیوان، به واقع یکی از همین کتابهاست. یکی از موفقترین آثار زندگینامه ای درباره اتحاد شوروی در سالهای استیلای کمونیسم که جوایز بسیاری را به خود اختصاص داده است. کتاب علاوه بر مستند و قابل ارجاع بودن، روایتی جذاب و خواندنی دارد که آن را از حیث ادبی نیز در جایگاه بهترین و خواندنیترین نمونه های زندگینامه نویسی قرار میدهد. کتاب، زندگی سوتلانا الیلویوا، دختر استالین، دیکتاتور مخوف قرن بیستم را از بدو تولد تا واپسین ساعات حیاتش گام به گام دنبال میکند. سوتلانا تقریباً در همه زندگیش تلاش کرد خود را از زیر سایه پدرش نجات دهد. داستان زندگی سوتلانا داستان نبرد برای رهایی از سایه شر, رهایی از آن چیزی است که سرنوشت و وابستگیهای خونی و خانوادگی برای فرد رقم زده است. نبردی برای دستیابی به عشق و آرامش درونی. کتاب روایتگر داستان کسی است که میخواهد انسان بماند. به قول یکی از منتقدان کتاب: «دختر استالین بودن و انسان ماندن کار ساده ای نیست.» در پیشگفتار کتاب آمده است: «دختر استالین بودن، به دوش کشیدن بار سنگین این اسم برای همه عمر و هرگز رهایی نیافتن از آن به چه معناست؟ در اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی استالین یک اسطوره بود. او همان رهبر معظمی بود که اتحاد شوروی را به یک ابرقدرت تبدیل کرد و جنگ علیه نازیهای آلمان را برد. با وجود این میلیونها تن از قربانیان استالین در شوروی وی را مسؤول به راه انداختن وحشت بزرگ و برپایی اردوگاههای کار اجباری در سیبری میدانستند. استالین در مغرب زمین همچون شریرترین و بیرحمترین دیکتاتوری که تا کنون تاریخ جهان به خودش دیده است، جلوه داده میشد. سوتلانا الیلویوا، به رغم همه تلاشی که به خرج داد، هرگز نتوانست خود را از زیر سایه پدرش بیرون بکشد. او ناله میکرد: هرجا بروم، خواه استرالیا باشد خواه جزیره ای دوردست، همیشه زندانی سیاسی نام پدرم خواهم بود.»

همچنان که اشاره شد، کتاب دختر استالین به لحاظ پژوهشی نیز یک اثر درخشان است که برای علاقه مندان به این گونه پژوهشها نمونه ای آموزنده به شمار میآید. نویسنده، کتاب را در طی پنج سال بر اساس اسنادی قابل اعتماد نوشته است. منابعی همچون مصاحبه با دوستان، اقوام و آشنایان سوتلانا در سراسر جهان، نامه های شخصی سوتلانا و... که خوشبختانه همگی در حواشی و پانویسهای کتاب ذکر شده اند. این اثر تاریخی ارزشمند و خواندنی را بیژن اشتری به فارسی ترجمه کرده و توسط نشر ثالث در سال 1396 منتشر شده است. نسخه گویای کتاب توسط کتابخانه گویای فارسیزبان برلین تهیه شده است. «پرستو ولدخان»

.........گزارش روز

* مواد غذایی مجاز در بوفه مدارس: با آغاز فصل مدارس بحث سلامت و بهداشت مواد غذایی ارائه شده در بوفه مدرسه دوباره خبری میشود. مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار ایران سپید ضمن اشاره به لزوم حساسیت والدین و مسئولان آموزش و پرورش به موضوع تغذیه سالم دانشآموزان گفت: به طور کلی مواد غذایی آسیب رسان به سلامت که فروش آنها در بوفه ها ممنوع است، شامل: غذاهای فست فودی، کالباس، سوسیس، پیتزا و به طور کلی انواع ساندویچهایی است که با روغن آماده میشوند؛ زیرا امکان دارد از جنبه صرفه جویی در مصرف روغن، از روغنهای مانده در پخت استفاده شده باشند. دکتر حامد برکاتی گروه دیگر مواد غذایی را مواد غذایی شور اعلام میکند؛ مانند چیپس و پفک. او از والدین دانشآموزان میخواهد: اگر بوفه ای را دیدند که این مواد غذایی را به دست دانشآموزان میدهد، علاوه بر اینکه خود آن را تذکر میدهند، موضوع را به وزارت بهداشت "سامانه 190" اطلاع دهند و هم از طریق همکاران آموزش و پرورش آن را پیگیری کنند. وی ادامه میدهد: با همه تدابیر ممکن است در جاهای محدودی مواد غذایی غیر استاندارد به دانشآموزان عرضه شود. ما در وهله اول به بوفه تذکر میدهیم، ولی اگر ضوابط را رعایت نکردند، از طریق کارشناس بهداشت محیط، بوفه را تعطیل میکنیم. برکاتی در خصوص وضعیت توزیع شیر مدارس در سال جاری گفت: امیدواریم امسال نیز منابع تأمین شیر مدارس مانند سال گذشته از سوی مجلس تأمین شود، اما چه در مورد شیر و چه موارد دیگری که به سلامت دانشآموزان مربوط میشود، مانند معضلات رفتاری، باید ارتباط خانه و مدرسه بیش از پیش تقویت شود. سؤال دیگر ما از برکاتی، ارائه اقلام خاص تغذیه ای مانند شیرکاکائو و کیکهایی که کاکائو دارند، بود که موجب تحریک بیشتر دانشآموزان بیش فعال و استفاده بیشتر آنها از دارو میشود. مدیر کل دفتر سلامت پاسخ داد: از این منظر برنامه ای نداشته ایم. گرچه این مواد ممنوع قلمداد نمیشوند، اما ما به طور کلی استفاده از کیکهای صنعتی را توصیه نمیکنیم، زیرا شیرینی و روغن زیادی دارند؛ بعلاوه ممکن است در سیستم توزیع مانده باشند؛ البته شرکتهایی اعلام آمادگی کرده اند که برای بوفه مدارس غذای سالم و میان وعده تهیه کنند که در حال بررسی آن هستیم. برکاتی در مورد ارائه میوه در بوفه ها به عنوان یک خوراکی سالم و فرهنگسازی مصرف آن میگوید: در این مورد نگرانی ما نگهداری، فراهم کردن و بهداشت میوه است. نمیتوان کسی را که چند مسئولیت در مدرسه دارد، به این کار واداشت؛ زیرا در این حالت ممکن است به بهداشت میوه توجه نشود. این کار را هم میتوان در قالب شرکتهای تهیه کننده مواد غذایی پیگیری کرد. «کباری»  

* گلواژه: اگر اقدامی با شکست و دلسردی رو به رو شد، نباید دست از تلاش و کوشش برداشت و امید پیروزی را از دست داد.

.........فناوریهای امیدبخش

* تاکسی اینترنتی تپ۳۰ روی ریل متناسبسازی: در بیشتر کشورهای پیشرفته روال دسترسی پذیری اپلیکیشنها و وبسایتهای ارائه کننده خدمات عمومی به این ترتیب است که شرکتهای مختلف، بر اساس الزامات قانونی، موظف به رعایت مراتب دسترسی پذیری هستند و در صورت عدم رعایت این نکات از سوی طراحان،                                                                                            ابزارهای پیگیری قانونی قضیه هم از سوی قانونگذار پیشبینی شده است. در سایر کشورها نظیر ایران که ساز و کارهای لازم برای این امر دیده نشده، شرایط به گونه دیگری رقم میخورد. هر آنچه که در زمینه دسترسی پذیری اتفاق می افتد، مبتنی بر لابی و مذاکره و پیگیریهای شخصی یا گروهی انجام میپذیرد. درست مثل آنچه که در مورد تپ۳۰ رخ داده است. تپ۳۰، یکی از پر طرفدارترین تاکسیهای اینترنتی است که کاربران میتوانند به کمک اپلیکیشنی که روی گوشی هوشمندشان نصب میکنند، تاکسی درخواست کنند. روندی که تا چند وقت پیش، برای نابینایان تقریباً با سهولت انجام میشد، اما با ارائه بروزرسانیها از سوی تپ۳۰، قدری با چالش مواجه شد. از همین رو بر آن شدیم تا این موضوع را به شکل مستقیم با عوامل شرکت تپ۳۰ مطرح کنیم. در همین راستا، طی نشستی با حضور مدیر روابط عمومی و مدیر محصول شرکت تپ۳۰ و خبرنگار ایران سپید، تمامی مشکلات و خواسته های کاربران نابینا از اپلیکیشن تپ۳۰ با جزئیات کامل به مدیران این شرکت منتقل شد و مدیران تپ۳۰ نسبت به همکاری با کاربران نابینا و اعمال تغییرات لازم جهت متناسبسازی این اپلیکیشن برای استفاده نابینایان، قول مساعد دادند. برچسب نداشتن قریب به اتفاق دکمه های تعبیه شده در برنامه، عدم دسترسی به بخش امتیازدهی به سفرهای انجام شده، مشکل در شارژ ریالی حساب کاربری و پرداخت آنلاین به دلیل وجود معمای تصویری و نداشتن دسترسی کافی در استفاده از نقشه ها، چند نمونه از مشکلاتی بود که در این جلسه از سوی ایران سپید مطرح گردید که نمایندگان تپ۳۰ ضمن استقبال از طرح این مشکلات، عنوان کردند برخی مشکلات با امکاناتی که در حال حاضر در اختیار تیم برنامه نویس شرکت است به سادگی قابل حل خواهد بود، اما در خصوص سایر مسائل، لازم است بررسیهای بیشتری صورت گیرد. طراحی بسته های آموزشی جهت ارائه به سفیران تپ۳۰ با موضوع چگونگی برخورد با نابینایان و سایر توانیابان هم از دیگر پیشنهادهایی بود که از سوی ایران سپید در این جلسه مطرح شد و مدیران تپ۳۰ نسبت به تهیه و ارائه این بسته ها، اعلام موافقت و آمادگی کردند. مدیران تپ۳۰ امیدوارند بتوانند مراتب دسترسی پذیری اپلیکیشن را در چند فاز و در کوتاهترین زمان ممکن به انجام برسانند تا کاربران نابینا هم مثل سایر کاربران از امکانات این اپلیکیشن برخوردار شوند. ایران سپید ضمن تشکر از همکاری تپ۳۰، موضوع را پیگیری کرده و اخبار مرتبط را متعاقباً به اطلاع خواهد رساند.

 

...........کشکول

* جدول کلاسیک: برای پیدا کردن رمز 28 حرفی ما باید به 28 سؤال پاسخ دهید و حروف اول پاسخها را پشت هم بچینید که رمز جدول که سخنی از حافظ است بدست میآید. سؤالات: 1. نوعی ساز بادی (چهار) 2. از صنایع دستی ایران (هشت) 3. قوت لایموت (سه) 4. از ایالات کشور امریکا (هفت) 5. دوست و همدم(سه) 6. امر به نوشیدن (سه) 7. نام ترکی (دو) 8. تاوه نانپزی (سه) 9. انجیر قرآنی (سه) 10. نوعی قطعه الکترونیکی (سه) 11. حجم فرعونی (سه) 12. برابری (شش) 13. حامی مالی (هفت) 14. شالوده (پنج) 15. روز عربی (سه) 16. کشور آسیایی (شش) 17. داخل شدن (چهار) 18. وکیل (هفت) 19. خدمتگزاران (شش) 20. آب نیمه گرم (چهار) 21. نام یکی از پیامبران الهی (پنج) 22. از شهرهای معروف ژاپن (هشت) 23. تاراج (چهار) 24. نت سوم موسیقی (دو) 25. پوشش (چهار) 26. مساوی عامیانه (دو) 27. شیطانی (شش) 28. بیزاری جستن (چهار). شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: آوازهای عامیانه اسپانیایی. برنده این هفتهآقایمهدی برقی از تهران است.

* جدی نگیرید: بعضیا همچین اخبار اقتصادو با دقت دنبال میکنن که انگار داراییشون تو بانکای سوییس بلوکه شده؛ یارانه تو بگیر باو. - تورقوزآبادم باشی، امیدتو از دست نده! یه روز ممکنه اسمت از تریبون سازمان ملل پخش بشه... چیزی که حتی قیطریه و فرمانیه هم خوابشو نمیدیدند. - گرمی دستات، سرخی لبهات، تپش قلبت، نرمی صدات، همش مال فشار خون بالاست ... مریض بعدی لطفاً! - امروز تو اداره بیمه نشسته بودم تا کارم انجام شه، بالای باجه یه تلویزیون بود توش داشت یه سری ویدئو از کف دریا نشون میداد، سرعت فعالیت ستاره های دریایی به مراتب بیشتر از کارمند بیمه بود. - اگه قرار باشه با توجه به جیبم جایی برم، فقط میتونم برم تو فکر.

* پیشگوییهایی نوستراداموس که به حقیقت پیوسته است! میشل نوستراداموس (تولد ۱۴ یا ۲۱ دسامبر ۱۵۰۳، ۲ جولای ۱۵۶۶) که در لاتین به نوسترداموس معروف شده بود، یک عطار فرانسوی بود. او به این دلیل بسیار مشهور است که مجموعه ای از نوشته های او که به پیشگویی بزرگ نوستراداموس شهرت پیدا کرد، به حقیقت پیوست. او به خاطر کتاب Propheties (پیشگوییها)، که چاپ اول آن در ۱۵۵۵ بوده است بسیار معروف و شناخته شده گردید. از آنجا که انتشار این کتاب نادر قبل از مرگ او بوده است، موارد منتشر شده در آن توجه بسیاری را به خود جذب کرد. پیشگوییهای او بسیاری از وقایع بزرگ جهان را شامل میشود. آتش سوزی بزرگ لندن: «خون روان خواهد شد در لندن، سوخته شده توسط آتش در سال ۶۶ این خون فقط به سبب یک اشتباه در لندن به وجود آمده. آتش سوزی بزرگ لندن که از آتش سوزی برزگ بخشهای مرکزی لاتین زبان شهر لندن، از روز یکشنبه، ۲ سپتامبر شروع و تا پنجشنبه، 6 سپتامبر ۱۶۶۶ طول کشید؛ به طوری که شهر را جاروب کرد. آتشی قرون وسطی که شهر لندن را که در داخل یک دیوار شهری محصور شده از منطقه اشرافی وست، قصر چارلز دوم از وایت هال و بسیاری از محله های فقیرنشین حومه را در بر گرفت. در این آتش سوزی ۱۳۲۰۰ خانه، ۸۷ بخش یا ناحیه قلمرو کشیش کلیسا، کلیسای جامع سنت پل و بسیاری از ساختمانها و ادارات شهری سوخت و از بین رفت. تخمین زده شد ویران شدن این خانه باعث آواره شدن ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر در لندن شد. - انقلاب فرانسه: «از مردم عادی و برده ها، آهنگ و شعارهای آزادی خواهانه برخواهد خاست، شاهزادگان و اربابان اسیر و به زندان می افتند. در آینده توسط احمقی بی کله، این سخنان الهی الهام گرفته خواهد شد. قبل از جنگ میآید، دیوار بزرگ سقوط خواهد کرد، حکم اعدام پادشاه اجرا خواهد شد، مرگ او بیش از حد ناراحت کننده است، اما به زودی سر میرسد، نگهبانان در خون غوطه ور خواهند شد، نزدیک رودخانه سن خاک خون آلود میشود.» انقلاب فرانسه (۷۸۹-۱۷۹۹)، دوره ای از تحولات رادیکال اجتماعی و سیاسی در تاریخ فرانسه و اروپا بود. سلطنت مطلقه که در فرانسه قرنها حکومت کرده بود در طول سه سال سقوط کرد. فرانسه جامعه ای بود تحت یک تحول حماسی، امتیازات فئودالی، اشرافی و مذهبی که با حمله مداوم از سوی گروههای سیاسی لیبرال و توده ایها در خیابانها از بین رفت. ایده های قدیمی در مورد سلسله مراتب و سنت، جایش را به اصول روشنگری، شهروندی و حقوق مسلم و تسلیم شده داد. - لویی پاستور (۲۷ دسامبر ۱۸۲۲ الی ۲۸ سپتامبر ۱۸۹۵) شیمیدان فرانسوی و میکروبیولوژیست متولد شده در Dole بود. از او برای پیشرفتهای قابل توجه در یافتن علل و راههای پیشگیری از بیماریها یاد میشود. اکتشافات او باعث کاهش مرگ و میر ناشی از تب puerperal شد، او اولین واکسن هاری و سیاه زخم را کشف کرد. تجربیات او در حمایت از تئوری جوانه بیماری است. او بهترین راه حل برای ابداع یک روش برای جلوگیری از ایجاد بیماریها را یافت. فرایندی که باعث شناساندن پاستوریزه کردن شیر و شراب به عموم مردم شد. او به عنوان یکی از سه بنیان گذار اصلی میکروبیولوژی در نظر گرفته شده است. - آدولف هیتلر: «از اعماق غرب اروپا، یک کودک خردسال از مردمی فقیر به دنیا خواهد آمد، کسی که با زبان خود نیروهای نظامی بزرگ را اغفال خواهد کرد و شهرت و قلمرو اش را به سمت شرق افزایش میدهد. جانوران وحشی از گرسنگی در سراسر رودخانه ها شنا میکنند. یکی از بزرگترین آنها در قفسهای آهنی به زنجیر کشیده شده در هنگامی که کودک آلمان هیچ چیزی نخواهند داشت.» از «جانور» به آدولف هیتلر و ارتش آلمان تفسیر شده است و عبور از رود به تصرف فرانسه. او سیاستمدار اتریشی الاصل آلمانی و رهبر حزب سوسیالیست ملی کارگران آلمان که معمولاً به عنوان حزب نازی شناخته شده بودند. او صدر اعظم آلمان بین سالهای ۱۹۳۳-۱۹۴۵ بود و به عنوان رئیس دولت و به عنوان پیشوا در ارتش خدمت کرده است. هیتلر را مرکز و رهبر ظهور فاشیسم در اروپا، جنگ جهانی دوم میدانند.

* حرفهای تکان دهنده: جوانی، کاری به سال و ماه ندارد، مهم این است که انسان زنده دل و پرنشاط باشد. ممکن است موی شما سفید باشد، اما مانند پسربچه ها بیندیشید. جین وبستر - من هرگز نخواستم از عشق افسانه ای بیافرینم، باور کن. من میخواستم که با دوست داشتن زندگی کنم؛ کودکانه و ساده و روستایی. من هرگز نمیخواستم از عشق برجی بیافرینم، مهآلود و غمناک با پنجره های مسدود و تاریک.       نادر ابراهیمی

* پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1. اجتناب 2. ویرگول 3. اقتباس 4. زولبیا 5. هواسنج 6. انگلیس 7. یادگار 8. عاشورا 9. ادبیات 10. متواضع 11. یونسکو 12. استریو 13. نوسانی 14. هوشیار 15. اقلیدوس 16. ساق بند 17. پیشانی 18. اوریون 19. نیستان 20. یابنده 21. آفتابه 22. یارانه 23. یاسمین.

 

.........اطلاعرسانی

* بدین وسیله به اطلاع کلیه اعضای انجمن میرساند که مراسم روز جهانی نابینایان (ایمنی عصای سفید) در تاریخ 24 مهر ماه روز سه شنبه برگزار میگردد. لذا خواهشمند است عزیزان جهت ثبت نام با انجمن به شماره 22560060 تماس حاصل فرمایند.

* به اطلاع کلیه نابینایان و کمبینایان استان سمنان میرساند: ساعت جدید فعالیت بخش نابینایان و کمبینایان کتابخانه مرکزی سمنان به شرح زیر است. شنبه, یکشنبه و دوشنبه, 10:00 تا 16:00 و روزهای سه شنبه, چهارشنبه و پنجشنبه, 7:30 تا 13:30 تلفن: 023-33439918 و 9 «داخلی 109»

* گلواژه: هرجا ایمان کامل باشد، اراده قوی هم وجود خواهد داشت؛ مردان بی اراده کسانی هستند که به هیچ چیز ایمان ندارند.

* گلواژه: بهترین وسیله برای شکست یک ملت ناتوان ساختن انرژی و اراده معنوی است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *