شناسه خبر: 14441 منتشر شده در مورخ: 1397/7/11 ساعت: 08:34 گروه: ورزشی  
بررسی مشکلات ورزش معلولان و نابینایان همدان در آستانه اعزام ورزشکاران پارآسیایی

بررسی مشکلات ورزش معلولان و نابینایان همدان در آستانه اعزام ورزشکاران پارآسیایی

در حالی که ورزشکاران پارآسیایی همدان در این هفته به مسابقات پاراآسیایی جاکارتا اعزام می‌شوند، ورزش جانبازان، معلولین و نابینایان همدان با مشکلات مالی و زیر ساختی روبه‌رو است.

به گزارش ایران سپید  سازمان جهانی بهداشت (WHO) معلولیت را محدودیت یا عدم توانایی در انجام امور روزمره تعریف می‌کند. 

به طور میانگین معلولان 10 درصد از افراد جامعه را تشکیل می‌دهند و دولت‌ها و مدیران شهری در تلاشند تا با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و تاکید بر بهزیستی جامعه معلولین و نیز فراهم کردن شرایط مناسب جهت به کارگیری استعدادها و ظرفیت‌های این قشر از جامعه و سوق دادن آنها به سوی استقلال فردی و مالی شرایط زندگی را برایشان تسهیل کنند. 

یکی از مواردی که به ویژه در کشورهای توسعه یافته مورد توجه دولت‌ها قرار می‌گیرد ورزش معلولین در دو بخش همگانی و قهرمانی است؛ چرا که ورزش و فعالیت بدنی برای حفظ سلامت جسمی و روحی این افراد و نیز حضور فعالشان در جامعه ضروریست. 

در ایران فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین و فدراسیون ورزش‌های نابینایان و کم بینایان از جمله فدراسیون‌هایی هستند که به توسعه فعالیت‌های ورزشی این قشر از جامعه در دو بخش همگانی و قهرمانی می‌پردازند، اما این دو فدراسیون و هیئت‌های استانی آنها همواره با مشکلات مالی و زیر ساختی مواجهند. 

در حالی که این هفته ورزشکاران پارالمپیکی همدان به مسابقات پارالمپیک 2018 جاکارتا اعزام می‌شوند هیئت ورزش‌های معلولین و جانبازان و هیئت ورزش‌های نابینایان و کم بینایان استان همدان نیز با مشکلات مالی و کمبود زیرساخت‌ها دست به گریبانند و با کمترین امکانات ورزشکاران خود را به سطح آمادگی مطلوب می‌رسانند.

از ورزشکاران معلول و نابینا حمایت می‌کنیم

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در همدان با بیان این که استان همدان در کاروان اعزامی ایران به مسابقات پاراآسیایی جاکارتا 6 نماینده دارد اظهار داشت: حمید اسلامی و وحید علی نجیمی با پیراهن تیم ملی دو و میدانی نابینایان و کم بینایان، زهرا نجاتی عارف با پیراهن تیم ملی والیبال نشسته بانوان و علیرضا جلیلی با پیراهن تیم ملی شنای جانبازان و معلولین به عنوان ورزشکار در این مسابقات حاضر می‌شوند. 

رسول منعم افزود: حسین صالحی به عنوان دونده همراه و مهدی موسوی نیز به عنوان مربی تیم ملی دو و میدانی نابینایان در مسابقات پارا‌آسیایی جاکارتا حضور دارند. 

وی در خصوص توجه اداره کل ورزش و جوانان استان همدان به ورزش جانبازان و معلولین و ورزش نابینایان و کم بینایان گفت: در سال‌های اخیر با توجه به امکانات و بودجه‌ای که در اختیار داشتیم از هیئت ورزش‌های معلولین و جانبازان و هیئت نابینایان در حد توان حمایت مادی و معنوی کردیم. 

منعم با اشاره به این که ورزشکاران جانباز و معلول و کم بینا و نابینا همواره برای استان همدان افتخارفرین و مدال آور هستند و در افتخارات تیم‌های ملی ایران در مسابقات پارالمپیک، پارآسیایی و جهانی سهیم بودند تاکید کرد: حمایتی که از ورزشکاران همدانی حاضر در بازی‌های آسیایی انجام دادیم از ورزشکاران پاراآسیایی هم خواهیم داشت و پس از پایان مسابقات نیز در مراسمی از آنها تجلیل می‌کنیم. 

وی تاکید کرد: ورزشکاران همدانی حاضر در مسابقات پاراآسیایی جاکارتا بخت بالایی برای کسب مدال دارند و امیدواریم هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی مدال‌های مادر این دوره از مسابقات با افزایش روبرو شود.

مشکلات مالی و زیرساختی ورزش نابینان و کم بینایان

رئیس هیئت ورزش‌های کم بینایان و نابینایان استان همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان با بیان این که هیئت ورزش‌های نابینایان و کم بینایان دو دونده، یک دونده همراه و یک مربی در تیم ملی دو و میدانی نابینایان ایران اعزامی به مسابقات پاراآسیایی جاکارتا دارد اظهار داشت: حمید اسلامی ( دونده) ، وحید علی نجیمی ( دونده) حسین صالحی ( دونده همراه) و مهدی موسوی ( مربی) امروز عازم مسابقات پاراآسیایی می‌شوند. 

سمیه سهیلی افزود: با توجه به عملکرد دوندگان نابینای همدانی در مسابقات مختلف و انتخابی و نیز عملکرد رقبای آنها در این مسابقات اسلامی و نجیمی از بخت‌های اصلی مدال برای کاروان اعزامی ایران در مسابقات پارآسیایی هستند. 

وی با اشاره به این که ورزشکاران نابینا و کم بینای همدانی همواره در مسابقان مختلف ملی و فرا ملی برای ورزش همدان افتخار آفرینی کردند گفت: سایر هیئت‌های ورزشی تک رشته‌ای هستند اما هیئت ورزش‌های نابینایان و کم بینایان در رشته‌های مختلفی ورزشکاران خود را به مسابقات اعزام می‌کند و نیاز به حمایت بیشتری از سوی دستگاه ورزش استان دارد. 

سهیلی از رشته‌هایی چون دو و میدانی، شطرنج، شنا، پاورلیفتینگ، پرس سینه و گلبال به عنوان رشته‌های فعال در هیئت ورزش‌های نابینایان و کم بینایان استان همدان نام برد و عنوان کرد: ما در طول سال بیش از 20 اعزام به مسابقات قهرمانی کشور داریم که هزینه‌های سنگینی به هیئت تحمیل می‌کند و این درحالی است که از منابع مالی محدودی برخورداریم.

 وی در رابطه با منبع درآمد هیئت ورزش‌های کم بینایان و نابینایان استان همدان گفت: این هیئت یک سالن ورزشی در اختیار دارد که با توجه به هزینه‌های نگهداری و تعمیرات و دستمزد مربیان حاضر در سالن درآمد چندانی برای هیئت باقی نمی‌ماند.

سهیلی عنوان کرد: از سوی دیگر ورزشکاران ما در طول روز تنها می‌توانند 2 ساعت از  پیست دو و میدانی شهدای قدس همدان استفاده کنند که در این زمان هم گروهی از هیئت دو و میدانی استان با ورزشکاران ما برخورد می‌کنند و مانع تمرینات آنها می‌شوند. 

سهیلی با اشاره به این که با همه این مشکلات مالی و زیرساختی هیئت ورزش‌های نابینان استان همدان عملکرد خوبی داشته است تصریح کرد: در رده بندی برترین هیئت‌های ورزشی استان در سال 96 هیئت ما در رتبه چهارم قرار گرفت و در رده بندی فدراسیون نیز جایگاه ششمین هیئت برتر کشور را به خود اختصاص دادیم. 

وی تاکید کرد: اگر برخی از مشکلات مالی و زیرساختی هیئت برطرف شود مطمئناً ورزشکاران ما نتایج بهتری در آینده کسب می‌کنند.

سهیلی با اشاره به این که 100 ورزشکار کم‌بینا و نابینا به صورت ساماندهی شده تحت نظر هیئت فعالیت می‌کنند افزود: قصد داریم با شناسایی و جذب ورزشکاران نوجوان و جوان از طریق حضور مربیان استعدادیاب هیئت در مدرسه استثنایی موسی بن جعفر (ع،  ورزش  نابینان و کم بینایان استان را در بخش قهرمانی توسعه دهیم.

عدم دسترسی آسان ورزشکاران معلول به اماکن ورزشی

زهرا نجاتی عارف و علیرضا جلیلی نیز ملی پوشان هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولین استان همدان هستند که به زودی به همراه تیم‌های ملی والیبال نشسته بانوان و شنا و شیرجه معلولین به مسابقات پاراآسیایی  جاکارتا اعزام می‌شوند. ضمن آن که هر دو ورزشکار به ویژه زهرا نجاتی عارف در والیبال نشسته بخت بالایی برای کسب مدال از این مسابقات دارند. 

در هیئت ورزش‌های معلولین استان همدان نیز بیش از 100 ورزشکار ساماندهی شده فعالیت می‌کنند.در حوزه ورزش قهرمانی این هیئت در رشته‌های والیبال نشسته، بسکتبال با ویلچر، شنا، دو و میدانی، تنیس روی میز و وزنه برداری در بخش آقایان و 2 رشته والیبال نشسته و تنیس روی میز در بخش بانوان فعال است. 

دارت، مچ اندازی، شطرنج، پرتاب حلقه، طناب کشی، ولیچر رانی، راهپیمایی و کوه پیمایی نیز از جمله رشته‌های فعال هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولین در بخش همگانی است. این هیئت نیز همانند هیئت ورزش‌های نابینایان و کم بینایان با مشکلات مالی و زیرساختی مواجه است. 

مهمترین مشکل ورزشکاران جانباز و معلول همدانی عدم طراحی مناسب سالن‌ها و استادیوم‌های ورزشی استان همدان برای دسترسی آسان آنها به این فضاهای ورزشی است. 

اگرچه بنا به دستور وزارت ورزش و جوانان در طراحی و ساخت اماکن ورزشی جدید الاحداث باید شرایط دسترسی آسان ورزشکاران جانباز و معلول لحاظ شود اما از آنجا که بیشتر اماکن ورزشی استان همدان به ویژه در شهرستان‌ها از چنین شرایطی برخوردار نیستند بسیاری از جانبازان و معلولین همدانی علاقمند به ورزش در همان بدو فعالیت ورزشی خود سرخورده شده و عطای حضور در عرصه ورزش‌ قهرمانی یا همگانی را به لقایش می‌بخشند. 

ترمیم و بهینه سازی استادیوم‌ها و سالن‌های قدیمی استان از جمله راهکارهایی است که در جذب معلولان به ورزش و توسعه و پیشرفت ورزش جانبازان و معلولین همدان در بخش قهرمانی تاثیرگذار است. اختصاص بودجه مناسب و نیز توجه معنوی به ورزشکاران معلول و جانباز نیز در امر توسعه روزافزون ورزش این قشر از جامعه موثر خواهد بود. 

به یاد داشته باشیم معلولین با وجود همه توانایی‌ها و استعدادهای ذاتی از روح لطیفی برخوردارند و در صورت مشاهده هرگونه تبعیضی به انزوا کشیده می‌شوند. 

علاوه بر لزوم حمایت مادی و معنوی سایر ارگان‌ها از جمله شهرداری‌‌ و بهزیستی از ورزش جانبازان و معلولین از اداره کل ورزش و جوانان استان همدان نیز انتظار می‌رود با رفع مشکلات مالی ورزشکاران جانباز، معلول و نابینای استان و رفع مشکلات زیرساختی در این بخش، پس از مسابقات پاراآسیایی در مراسم با شکوهی همانند مراسمی که برای ورزشکاران حاضر در بازی‌های آسیایی ترتیب داده شد از ورزشکاران پاراآسیایی نیز با در نظر گرفتن پاداش مالی مناسب نیز تجلیل شود. به نقل از تسنیم از همدان

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *