شناسه خبر: 14424 منتشر شده در مورخ: 1397/7/9 ساعت: 12:11 گروه: فرهنگی  
نگاهی به زندگی ری چارلز، نابغه نابینای موسیقی

نگاهی به زندگی ری چارلز، نابغه نابینای موسیقی

در میان نابینایان موسیقیدان شناخته شده کم نداریم اما کمتر نامی به اندازهٔ «ری چارلز» در آسمان ترانه و آواز درخشیده است.

به گزارش ایران سپید آهنگسازی که از بزرگترینهای قرن بیستم به حساب میآید و بسیاری از موسیقیدانان، خود را در سبک و شیوهٔ اجرا، وامدارش میدانند. حالا که چند روزی از سالروز تولدش میگذرد، بد نیست مروری کوتاه بر زندگی این خواننده، ترانه ساز و نوازندهٔ نابینای آمریکایی بیندازیم.

 ری چارلز Ray Charles در ۲۳ سپتامبر ۱۹۳۰ در آلبانی ایالت جورجیا متولد شد. میتوان گفت که وی موسیقی را از هیچ آغاز کرد، در دهه ۱۹۶۰ به اوج رسید ولی هیچگاه   بی فروغ نشد و سر انجام در ۱۰ ژوئن ۲۰۰۴ درگذشت.

  او در ۶ سالگی به دلیل ابتلا به آب سیاه، بینایی خود را از دست داد. در کودکی در مدرسه سنت اگوستین که مخصوص نابینایان و ناشنوایان بود با موسیقی آشنا شد و سازهای زیادی   را آموخت و در ۱۵ سالگی والدین خود را از دست داد. 

  در اواسط ۱۹۴۰ در فلوریدا در  زمینه موسیقی مشغول به کار شد و با پس اندازهایی که جمع کرد، در ۱۹۴۷ به فلوریدا  رفت و در آنجا شروع به ساخت موسیقی نمود. در سال ۱۹۵۱ آهنگ Baby let me hold  your hand او برای اولین بار جزء Top Ten «۱۰ آهنگ برتر» شد. در سالهای ابتدای دهه ۵۰ وی با تلفیق  Gospel و R&B سبک Soul را پایه گذاری نمود و در کنار آهنگسازانی چون Sam Cook  با ترانه هایی چون I got a woman، The little girl و Lonely Avenure به ترویج آن  پرداخت.

در آن زمان موسیقی R&B و Soul طرفداران خاص خود را داشت ولی اواخر دهه ۵۰ ری چارلز با بهره گیری از روح موسیقی Rock’n Roll با صدای پیانوی  الکتریکی خود، ترانه What’d I say را اجرا کرد و نظر دوستداران موسیقی Pop را نیز  تسخیر نمود. درآغاز دهه ۱۹۶۰ آهنگهای زیبای Hit the road Jack و Unchain my heart  را به دوستداران موسیقی Soul تقدیم کرد و در این زمان به اوج شهرت رسید.

او  همچنان تا اوایل ۱۹۶۰ مشهور و در اوج ماند ولی از ۱۹۶۵ به علت اعتیاد به مدت یک سال  از صحنه موسیقی آن دوران خارج شد تا اینکه در ۱۹۶۶ با ترانه Let’s get Stoned  دوباره خود را مطرح نمود. حقیقت این است که آثار او از اواخر ۱۹۶۰ تا حدی مأیوس  کننده به نظر میرسید و میلیونها شنونده آرزو داشتند که مجدداً آثاری شبیه به آثار  دوره کلاسیک و طلایی او که مربوط به سالهای ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۵ بود را گوش کنند. ولی ری  چارلز بدون اینکه ارتباط خود را با Soul قطع کند مثل Aretha Franklin وElvis Presley  سعی داشت موسیقی Pop  را با موسیقی خود در هم آمیزد به طوری که  آثار بعدی او به طور واضحی  علاقمندی او به Country و Pop را منعکس می کند.

در ۱۹۸۶ نام وی در Rock’n  Roll Hall of Fame «تالار مشاهیر ژانر موسیقی Rock’n  Roll » ثبت شد و در ۱۹۸۷ جایزه Grammy را به خاطر یک عمر فعالیت هنری  دریافت کرد. در دهه ۱۹۹۰ چند ترانه برای نوشابه رژیمی Pepsi خواند (!) و سپس سه  آلبوم برای کمپانی Warner Bros ضبط کرد. اما بیشتر طرفدارانش او را به خاطر اجراهای زنده اش از آهنگهای قدیمی میپسندیدند. در ۲۰۰۲ آلبومی متشکل از چند Duet با  بزرگانی چون B.B.King ، Willie Nelson ، Michael Mc Donald و James Taylor را منتشر  کرد که با استقبال خوبی مواجه شد.

وی در ۲۰۰۳ به خاطر بیماری تحت  عمل جراحی قرار گرفت و سر انجام در ۱۰ ژوئن ۲۰۰۴ در خانه خود در Beverly Hills چشم  از جهان فرو بست. حاصل ۷۴ سال زندگی او ۱۲ جایزه Grammy و دهها جایزه دیگر است.  تاثیر سبک موسیقی او را میتوان در آثار هنرمندان امروزی چون Joe Cocker ، Steve  Winwood و Eddie Van Morrison دید.

بیایید با هم به قطعهٔ زیبایی از ری چارلز گوش کنیم. «GEORGIA ON MY MIND»، نام قطعهٔ مشهوری است که چارلز آن را به یاد زادگاهش ساخته است. این قطعه را از اینجا دانلود و گوش کنید.

GEORGIA ON MY MIND
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *