شناسه خبر: 14361 منتشر شده در مورخ: 1397/7/3 ساعت: 08:56 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 3 مهر 1397

روزنامه سه شنبه 3 مهر 1397

دکتر روحانی در نیویورک - مشاوره؛ راه پیشگیری از بیماریهای ژنتیکی منجر به معلولیت - استرس تأثیری در ابتلا به ام اس ندارد - روبات کافه چی به بیماران حرکتی و معلولان کمک میکند - مروری بر آلبوم «باغ بی برگی» اثر کارن کیهانی - هدف گلبال زنان دفاع از عنوان دومی در آسیا - جنایت به خاطر شوخی تلفنی - اطلاعرسانی

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه 3 مهر 1397

15 محرم 1440

25 سپتامبر 2018

سال بیست و دوم شماره 5958

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

دکتر روحانی در نیویورک 2

مشاوره؛ راه پیشگیری از بیماریهای ژنتیکی منجر به معلولیت 4

استرس تأثیری در ابتلا به ام اس ندارد 7

روبات کافه چی به بیماران حرکتی و معلولان کمک میکند 9

مروری بر آلبوم «باغ بی برگی» اثر کارن کیهانی 12

هدف گلبال زنان دفاع از عنوان دومی در آسیا 15

جنایت به خاطر شوخی تلفنی

اطلاعرسانی

 

...........سیاسی

* دکتر روحانی در نیویورک. رئیس جمهور کشورمان در بدو ورود به نیویورک تأکید کرد که فرصت مناسبی است تا در مجمع عمومی سازمان ملل تخلفات و پشت کردن آمریکاییها به تعهدات بین المللی را تبیین کنیم. دکتر روحانی قرار است روز سه شنبه (امروز) در مجمع عمومی سازمان ملل به بیان مواضع و دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران در موضوعات بین المللی بپردازد.

* گروه تروریستی داعش یکشنبه شب با انتشار فیلمی از سه فرد ناشناس مدعی شد که آنها حمله تروریستی در اهواز را انجام دادند. به گزارش خبرگزاری رویترز، این فیلم که در خبرگزاری اعماق داعش منتشر شده سه فرد ناشناس در داخل یک ماشین را نشان میدهد که مدعی است، در حال رفتن به محل رژه نظامی در اهواز هستند. بر اساس گزارش، در این فیلم دو نفر به زبان عربی صحبت میکنند و فرد سوم در حالی که به فارسی صحبت میکند، بیان میکند که نیروهای سپاه پاسداران هدف حمله آنها است.

* انتخاب نوشت: هکر ایرانی تلاش کرد با هک کردن صفحه رسمی اینستاگرام گروهک الاحوازیه از این گروهک تروریستی انتقام مجازی بگیرد هکر ایرانی تلاش کرد با هک کردن صفحه رسمی اینستاگرام گروهک الاحوازیه از این گروهک تروریستی انتقام مجازی بگیرد.

* سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سؤال که احمدینژاد اخیراً مدعی شده است که پولهایی که ادعا میشود گم شده است، بیایند از من بپرسند تا بگویم کجاست خندید و گفت: اگر کسی میداند بگوید! اگر کسی پولها را برداشته شاید خبر دارد کجاست.

* بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی، حجم بدهیهای خارجی ایران در چهار ماه نخست امسال نسبت به ابتدای سال جاری 5.6 درصد کاهش روبرو بوده است. میزان بدهی خارجی ایران در پایان تیرماه بر اساس سررسید اولیه بدهیها  ۱۰هزار و ۶۶۸ میلیون دلار است.

............گزارش ویژه

* مشاوره؛ راه پیشگیری از بیماریهای ژنتیکی منجر به معلولیت: هر چند روشهای نا مناسب و شیوه‌های غلط زندگی افراد که در بیشتر مواقع از روی ناآگاهی صورت میگیرد شرایط ابتلای آنها به دسته‌ای از بیماریهای غیرواگیر که متأسفانه شایعترین علل ناتوانی، از کارافتادگی و حتی مرگ و میر هستند را فراهم میکند اما نمیتوان از نقش ژنتیک در بیماریهای ناتوان‌کننده چشم پوشی کرد. این در حالی است که بیماریهای ژنتیکی که به سادگی کیفیت زندگی فرد را به مخاطره انداخته و راه درمانی ندارند در بسیاری از موارد با مشاوره ژنتیک و انجام آزمایشات غربالگری قابل پیشگیری هستند. از این‌رو برای آشنایی با وضعیت و شرایط مراکز انجام مشاوره ژنتیک به سراغ معاون پیشگیری از معلولیتهای سازمان بهزیستی رفتیم. دکتر مینو رفیعی از فعالیت ۲۷۰ مرکز مشاوره ژنتیک در کشور خبر داده، میگوید: اگر در سازمان بهزیستی محرز شود فرد توانایی پرداخت آزمایشات غربالگری بیماریهای ژنتیکی را ندارد کمکهای مالی برایش در نظر گرفته خواهد شد. وی میافزاید: ۲۷۰ مرکز مشاوره ژنتیک در کشور داریم که بیشتر این مراکز غیردولتی هستند. هر چند تا حدود ۴ سال پیش افرادی که فرزندان مبتلا به اختلالات ژنتیکی و معلولیت داشتند به این مراکز مراجعه میکردند، اما خوشبختانه امروزه به‌دلیل افزایش آگاهیها، تیمهای ژنتیک در مراکز پیش از ازدواج مستقر شده و مردم قبل از تولد نوزاد مبتلا به بیماریهای ژنتیک از خدمات این افراد بهره‌مند میشوند.  رئیس هفتمین همایش کشوری مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیتها ادامه میدهد: بر اساس ماده ۷۵ قانون برنامه ششم توسعه زوجین قبل از ازدواج باید غربالگری اجباری بیماریهای ژنتیک انجام دهند و در صورت شناسایی عوامل پر خطر به مشاوره ژنتیک ارجاع داده میشوند.  وی با بیان اینکه در مشاوره ژنتیک شرح حال خانوادگی فرد و در واقع شجره نامه آن به لحاظ مشکلات ژنتیکی و سلامتی بررسی میشود، میافزاید: پزشکانی در این زمینه دوره‌های ۳۰۰ ساعته تئوری و عملی گذرانده‌اند.  رفیعی عنوان میکند: در صورتی که پس از مشاوره ژنتیک نیاز به انجام آزمایشی باشد پزشکان و مشاوران آن را توصیه کرده ولی ازآنجایی که برخی از این آزمایشها بسیار گران است در سازمان بهزیستی اگر محرز شود فرد توانایی پرداخت آن را ندارد کمکهای مالی برایش تخصیص داده میشود.
وی با اشاره به اینکه ۲۰ هزار بیماری ژنتیکی داریم ولی همه این بیماریها معلولیت ایجاد نمیکند، میگوید: سازمان بهزیستی بخش پیشگیری از معلولیتها را بر عهده دارد و بیماریهایی همچون تالاسمی را وزارت بهداشت تحت پوشش قرار داده است چرا که این دسته از بیماریها عقب ماندگی ذهنی ایجاد نمیکنند. وی تصریح میکند: ۵۰ درصد عقب ماندگیهای ذهنی، ۵۰ درصد ناشنوایی و ۵۰ درصد نابینایی ژنتیکی است که میتوان با انجام مشاوره ژنتیک از بروز این بیماریها تا حدود زیادی پیشگیری کرد.

...........بهداشت و سلامت

* استرس تأثیری در ابتلا به ام اس ندارد: یک متخصص مغز و اعصاب گفت:  استرس ممکن است حملات بیماری ام اس را تشدید کند اما شروع کننده بیماری نیست. محسن بشتام در خصوص اینکه آیا زنان مبتلا به ام اس میتوانند باردار شوند، گفت: افرادی که به ام اس از نوع پیشرفته مبتلا هستند نیز  باردار شده و زایمان کرده‌اند ممکن است داروهایی که در طول بارداری تزریق میشود تغییر کند. تنها خطری که این مادران را  تهدید میکند این است که بعد از زایمان ممکن است که بیماری تشدید شود. به ویژه در شش هفته اول بعد از زایمان ممکن است بیماری شعله‌ور شود و یک حمله رخ دهد. بسیاری از افرادی که در کنارمان میبینیم ام اس دارند.آنان  زندگی عادی دارند و حتی ازدواج یک بیمار ام‌اس با یک انسان سالم ممکن است. وی با بیان اینکه البته در مادرانی که مبتلا به ام اس هستند احتمال اینکه فرزند دختر نیز مبتلا به  ام‌اس شود بسیار است، گفت: متأسفانه بیماری‌ ام‌اس در جامعه بسیار بد معرفی شده است و تصور همه این است که فردی که به ام‌اس مبتلا است در عرض دو الی سه ماه روی ویلچیر مینشیند.

* سودجویی با نام غذای ارگانیک: رئیس سازمان غذا و دارو درباره برچسبگذاری محصولات ارگانیک، گفت: کسی که ادعا میکند محصولش ارگانیک است، باید ارگانیک بودن محصولش محرز شده و سپس بر روی محصولش برچسب ارگانیک را نصب کند. تولید محصول ارگانیک شرایط سختی دارد. در حال حاضر مشکل ما فرآورده‌هایی است که در واقع ارگانیک نیستند، اما برای بازاریابی ادعا میشود که ارگانیک هستند. محصول ارگانیک، محصولی است که در تولید آن کود شیمیایی و سم استفاده نشود. در محصولات ارگانیک، تمایل به نصب برچسب برعکس محصولات تراریخته است؛ در محصولات تراریخته کسی نمیخواهد روی محصولش برچسب بزند. زیرا فروشش کاهش می‌یابد.

...........دانش و فناوری

* روبات کافه چی به بیماران حرکتی و معلولان کمک میکند: روبات کافه چی موسوم به «OriHime-D» یکی از برترین پدیده های دنیای روباتیک است که برای حمایت از بیماران جسمی - حرکتی وارد بازار شده است. این روبات پیشخدمت به شکل اختصاصی به افراد مبتلا به انواع بیماریهای حرکتی خدمات ارائه میکند. اکنون روباتهای مذکور در یک کافه در توکیو مشغول کارند. این کافه ویژه افرادی است که دارای معلولیت فیزیکی شدید هستند. این روباتهای هوشمند، 1.2 متر قد و  20 کیلوگرم وزن دارند. این روباتها ویدئو و صدا را از طریق اینترنت انتقال میدهند و حتی افردی که در خانه حضور دارند نیز از سلامت عزیزانشان در کافه با خبر میشوند. کنتارو یوشیفوجی، مدیر عامل شرکت سازنده این روبات میگوید: " من به دنبال ایجاد طرحی هستم که حتی افرادی که نمیتوانند بدن خود را حرکت دهند احساس امنیت و شادی داشته باشند و مانند دیگران به کافه ها سر بزنند. کارخانه سازنده این روباتها، انواع دیگر روباتها مثل روبات کوچک موسوم به  OriHime با طول 21.5 سانتی متر را طراحی کرده است. این روبات تنها 600 گرم وزن دارد و برای حمایت از بیمارانی که در بستر خود حبس شده اند طراحی شده است. طراح ارشد این شرکت نیز میگوید: " ما در تلاشیم تا سال 2020 جهانی پر از آرامش برای بیماران و خانواده های آنان رقم زنیم. جهانی فارغ از مشکلات محصور کننده."

* ویلچر هوشمند جلوی زخم بستر را میگیرد: افراد معلولی که مجبور به استفاده از ویلچر هستند، با چالشهای مختلفی مواجه هستند. یکی از این چالشها زخم بستر است که به علت نشستن طولانی مدت بر روی ویلچر ایجاد میشود. این نشستنهای طولانی و فشاری که به همین علت به پوست وارد میشود موجب میشود تا پوست افراد به خصوص در ناحیه تحتانی زخم شود و مشکلات زیادی برای آنان به وجود آید. اما ویلچر هوشمند تولید شده توسط محققان دانشگاه تگزاس میتواند مشکل یاد شده را برطرف کند. این ویلچر در بخش نشیمنگاه خود دارای بادکشهای نرمی است که باد آنها به طور متناوب پر و تخلیه میشود. همین امر از فشار وارده بر پوست میکاهد. علاوه بر این شبکه ای از حسگرها برای مدیریت این فرایند به ویلچر اضافه شده اند. وقتی فردی بر روی این ویلچر مینشیند، حسگرهای یادشده یک نقشه دیجیتال از بدن وی ترسیم میکنند و بخشیهایی از بدن که بیشترین فشار به آنها وارد میشود به همین شیوه مشخص میشوند. سپس این شبکه فرایند پر و خالی شده بادکشهای ویلچر را مدیریت میکند تا فشار در بین نقاط مختلف پوست بدن توزیع شود و از ایجاد زخم بستر جلوگیری شود. سیستم مذکور برای هر کاربر ویلچر یک نمایه خاص طراحی میکند تا در استفاده های بعدی مدیریت بادکشها با مشکلات کمتری انجام شود. انتظار میرود این ویلچر بعد از تکمیل در آینده نه چندان دور روانه بازار شود.

 

...........آهنگ و درنگ

* مروری بر آلبوم «باغ بی برگی» اثر کارن کیهانی: «باغ بی برگی» منتخبی از آهنگسازیهای کارن کیهانی است. این اثر که شامل ۶ اثر متعلق به دو مجموعه «تک گوییهای شبانه» و «حبابها» است، در سال ۱۳۹۶ به وسیله انتشارات ماهور به انتشار رسیده است.  آروین صداقت کیش، منتقد و پژوهشگر موسیقی در باره این آلبوم مینویسد:   زبان اصالت برای مدرنیستها یا آهنگسازان «موسیقی معاصر» ما معادل منطق زبانی است. عمدتاً گنجینهی از پیش موجود دستگاهی را میکاوند تا بخشی از منطقش را در بستری آشنازدایی شده به کارگیرند و موسیقی به راستی پیشرو بیافرینند. برای بعضی (که بیشتر در خارج از ایران کار و زندگی میکنند) همین برداشت ماده اولیه کافی است. ماده ای که برداشته اند یا منطقی که ترکیب کرده اند به قدر کافی ناآشنا هست که «مدرن» بنماید. اما برخی دیگر از این پله فراتر میروند. درک و جذب منطق زبانی و توان تکلم با آن ولو با کلماتی که از آنِ همان زبان نیست، هدفشان میشود (گرچه گاه ناخودآگاه). آنها در پی چیرگی نوآورانه بر منطق کهن و تصعید آن به جهانی نو هستند.  ساده ترین این رویکردها تلاش برای دستیابی به گنجینه مُدالی است که موسیقی کلاسیک ایرانی بر آن استوار گشته، و اغلب نتیجه لکنت گرفته ای به بار میآورد زیرا در دستیابی به پاره های دیگر منطق روابط ناتوان است. این مرحله چند گاهی است که برای برخی آهنگسازان با استعدادتر معاصر سپری شده است. جستجو آنها را به زاویه های پنهانتری از ذخیره املایی و انشایی موسیقی کلاسیک ما کشانده است. مجموعه قطعات جمع آمده در آلبوم «باغ بیبرگی» اثر «کارن کیهانی» همگی از آن دسته آثاری است که گذشته از خلاقیت موسیقایی، دغدغه منطق زبانی و از آنِ خود کردن و تصعیدش را دارند. برای آهنگساز آنها «ایمیتاسیون از منظر تقلید در جواب آواز»، «روش نوازندگی ترومپت در تعزیه»، «محتوای ریتمیک و ملودیک درآمد افشاری»، «سیرِ نغمگی یک دستگاه فرضی» و طیف بزرگی از فضاهای مدال از سهگاه گرفته تا بیات ترک و بیداد و ماهور در یک طرح روایی، همه و همه نشانه های کوشش بیپایان برای رها ساختن انرژی موجود در همان منطق پیش گفته است. کارن کیهانی اگر به اعتبار همین چند قطعه هم باشد (هر چند پیشتر نشان داده شده که دیگر آثارش نیز چنین است) از به کارگیرندگان موفق زبان اصالت به این معناست، زیرا از سطح بر چسبهایی برای پنهان کردن ناتوانی در آفرینش عبور کرده است. انشا در گوشه هایی از منطق کهن که برمیگزیند برایش میسر است و دستکم در خلق لحظات شاعرانه، پیروز (مثل «هجرانی» و «آخرین قطره صدا») میشود. علاقمندان میتوانند از طریق فروشگاههای عرضه محصولات فرهنگی و وبسایتهای فروش آثار موسیقی، این آلبوم را که در ژانر موسیقی کلاسیک معاصر ایرانی تولید و عرضه شده، خریداری کنند.

* گلواژه: داشتن احساس حقیقی از تظاهر به آن احساس، کمابیش غیر قابل تشخیص است. آندره ژید 

 

............ورزشی

* هدف گلبال زنان دفاع از عنوان دومی در آسیا: سر مربی تیم ملی گلبال زنان ایران معتقد است ملیپوشان به 85 درصد آمادگی مورد نیاز برای حضور در بازیهای پاراآسیایی رسیده اند. لیلا نعیمآبادی گفت: تیم ملی گلبال بانوان سال گذشته 2 بازیکن کلیدی و اصلی خود را از دست داد، به گونه ای که در جریان مسابقات قهرمانی آسیا در تایلند به مقام پنجمی بسنده کرد و نتوانست مجوز رقابتهای قهرمانی جهان در سوئد را بدست آورد. اگر چه بیشتر بازیکنان تیم ملی عوض شده اند، اما با حمایت و پشتیبانی خوب فدراسیون نابینایان، در حال حاضر ورزشکاران از نظر جسمانی، فنی و روحی در شرایط خوبی قرار دارند. یکی از دلایل این امر، این است که فدراسیون به جای سه تا چهار مرحله اردو، تا کنون 6 مرحله اردوی آماده سازی برای این تیم برگزار کرده و هفتمین مرحله نیز از روز پنجم مهرماه به عنوان اردوی متصل به اعزام برگزار میشود. وی در ادامه به مسئله جایگزینی بازیکنان جدید به جای گلبالیستهای با سابقه اشاره کرد و گفت: یکی از کارهایی که البته مورد توجه مسئولان فدراسیون قرار گرفته است، بحث استعدادیابی و شناسایی دختران نابینا است تا بتوانند در آینده پشتوانه ای برای تیم ملی باشند. اگر تیم دومی با عنوان تیم ملی ب تشکیل شود، همیشه خیال کادر فنی و مسئولان راحت خواهد بود زیرا بدون نگرانی میتوانند بازیکنی را جایگزین فرد دیگری کنند و تیم دچار اُفت ناگهانی یا از دست رفتن جایگاه خود نشود. سرمربی تیم ملی گلبال بانوان بیان داشت: تمرینات ما از تیرماه شروع شده است و هر ماه 2 اردوی 9 روزه برگزار کردیم. با توجه به شرایط فعلی و وضعیت بازیکنان، مهمترین هدف ما حفظ عنوان دومی در این بازیها است که در دوره گذشته بازیها در اینچئون کره جنوبی بدست آمد. نعیمآبادی با بیان اینکه مهمترین رقبای ایران در این رقابتها تیمهای گلبال زنان کشورهای چین و ژاپن هستند، گفت: آخرین فیلمهای این تیمها را که مربوط به اردیبهشت ماه سال جاری است را تهیه و آنالیز کرده ایم و امیدوارم با کمترین اشتباه، بتوانیم در برابر همه حریفان خود حاضر شویم. وی در خصوص گروهبندی تیمهای شرکت کننده در این رقابتها اظهار داشت: تا جایی که من در سایت این مسابقات متوجه شدم، علاوه بر ایران، تیمهای چین، ژاپن، کره جنوبی و تایلند نیز حضور دارند و با توجه به تعداد تیمهای شرکت کننده، به نظر میرسد رقابتها به صورت دوره ای برگزار شود. در آنالیز تیمهای حریف، متوجه شدیم این تیمها بیشتر سرعتی بوده و دفاعی بازی میکنند و ما تلاش کردیم در جریان تمرینات، بازیکنانمان به این سبک بازی و سیستم دفاعی نزدیک شوند تا شانس بیشتری برای کسب موفقیت و مدال داشته باشیم. زینب قنبری، مریم حسامآبادی، سمیرا جلیلوند، مریم جعفرزاده، طیبه استکی و فاطمه قمصری، 6 گلبالیست اعزامی تیم ملی بانوان هستند که دهم مهرماه راهی بازیهای پاراآسیایی در اندونزی خواهند شد.

............حوادث

* جنایت به خاطر شوخی تلفنی: پسر جوان که به‌خاطر یک شوخی تلفنی با دوستش درگیر شده و او را به قتل رسانده بود صبح یکشنبه در حالی در شعبه هشتم دادگاه کیفری برای دومین بار محاکمه شد که نوع قتل او براساس گزارش پزشکی قانونی و حکم قضات شبه عمد شناخته شد. رسیدگی به این پرونده از سال 93 بدنبال درگیری بین دو جوان در شمال تهران شروع شد. پسر جوانی که در این درگیری نقش بر زمین شده بود خیلی زود به بیمارستان منتقل شد اما در دم جان باخت. ضارب که دوست مقتول بود نیز دستگیر شد او در بازجویی به کارآگاهان جنایی گفت: درگیری من با میثم زمانی شروع شد که او صدایش را تغییر داده و با صدای یک زن با من تلفنی صحبت کرد من با همین صدای زنانه دوست شدم اما وقتی با او قرار گذاشتم متوجه شدم که دوستم بوده است. از همه بدتر اینکه او تمام مکالمات مرا ضبط و بین دوستانم پخش کرده و باعث بی‌آبرویی من شده بود. روز حادثه با او درگیر شدم و کتکش زدم اما اصلاً فکر نمیکردم بمیرد. با صدور کیفر خواست از سوی دادستان امیر به اتهام قتل عمد برای نخستین بار در شعبه هشتم محاکمه و به قصاص محکوم شد اما قضات دیوانعالی با تأیید این حکم موافقت نکردند و در تشخیص خود به این موضوع اشاره کرده بودند که ضربه امیر کشنده نبوده است. با رد این حکم بار دیگر در حالی متهم این پرونده پای میز محاکمه ایستاد که خانواده امیر موفق شده بودند رضایت اولیای دم را جلب کنند. با این حال این متهم صبح یکشنبه محاکمه شد. در گزارش پزشکی قانونی به بیماری قلبی مقتول اشاره شده بود و همین امر باعث مرگ وی شده بود. بنابراین براساس همین گزارش قضات قتل را شبه عمد تشخیص دادند. بنابراین متهم از جنبه عمومی محاکمه شد و با توجه به اینکه از سال 93 این متهم در زندان بود با حکم قضات دستور آزادی وی صادر شد. این متهم براساس یک نامه محرمانه از سوی قضات از زندان آزاد شد.

............اطلاعرسانی

* اطلاعیه: به اطلاع مخاطبان ایران سپید میرسانیم روز یکشنبه 8 مهرماه آقای مهندس علی ربوبی، دبیر مسکن مددجویان سازمان بهزیستی و آقای مهدی میرشاه ولد مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی کل کشور مهمان ایران سپید هستند. ایران سپید این موقعیت را فراهم آورده است که مخاطبانی که در بخش مسکن مشکلاتی دارند با مهندس ربوبی به صورت تلفنی ارتباط برقرارکرده و سوالهای خود را مستقیم از این مسئول پرسش کنند. لذا دوستانی که در حوزه مسکن و رابط عمومی بهزیستی مشکلاتی دارند میتوانند از ساعت 10:20 الی 12 روز یکشنبه 8 مهرماه با شماره 02184711201 تماس حاصل نمایند و مشکلات خود را با این دو مسئول مطرح کنند.

* گلواژه: رمز خوشبخت زیستن، در آن نیست که کاری را که دوست داریم انجام دهیم بلکه در این است که کاری را که انجام میدهیم دوست داشته باشیم. گابریل گارسیا مارکز

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *