شناسه خبر: 14287 منتشر شده در مورخ: 1397/6/29 ساعت: 07:06 گروه: دانش و فن آوری  
رونمایی از تغییرات احتمالی در JAWS 2019

رونمایی از تغییرات احتمالی در JAWS 2019

حتماً به خاطر میآورید که روش نامگذاری نسخه های جدید JAWS، از همین سال جاری میلادی، مثل بسیاری نرم افزارهای دیگر به نام سال انتشار آن نسخه تغییر کرد.

به گزارش ایران سپید به این معنا که به جای آن که یک عدد دو رقمی و به دنبالش چند رقم اعشار باشد، با عدد آن سال نشان داده میشود. به این ترتیب، نسخه ای که تا یکی دو ماه دیگر عرضه خواهد شد، JAWS 2019 نام خواهد گرفت. در این نوشتار سعی خواهیم کرد نگاهی بیندازیم به بخشی از تغییراتی که احتمالاً در نسخهٔ آینده شاهدش خواهیم بود.

شاید یکی از عجیبترین و در عین حال با مزه ترین تغییرات اعمال شده در نسخهٔ جدید این باشد که بالاخره طراحان JAWS قانع شده اند دست از سر دکمهٔ Tab بردارند. «Tab»، یکی از پر کاربردترین کلماتی است که وقتی یک کاربر نابینا با JAWS کار میکند آن را میشنویم. به طور پیشفرض اینطور تنظیم شده که نام این دکمه به هنگام استفاده برای کاربر خوانده شود اما پر کاربرد بودن این دکمه باعث میشود تعداد دفعات شنیدن نام این دکمه به شکل قابل توجهی زیاد باشد. از همین رو در نسخه ۲۰۱۹ اینطور در نظر گرفته شده که به شکل پیشفرض، نام این دکمه خوانده نشود. بنا بر این، به طریق اولی دیگر عبارت «Alt Tab» را هم نخواهیم شنید. مگر آم که کاربر به دلخواه این قابلیت را دوباره فعال کند.

پشتیبانی از قابلیت «Audio Ducking» در ویندوز ۱۰ هم از دیگر امکاناتی است که به نسخه جدید این صفحه خوان اضافه شده است. با به روز شدن امکان Audio Ducking در ویندوز ۱۰ کاربران مشاهده کردند که JAWS از این قابلیت کارآمد پشتیبانی نمیکند. این ویژگی به کاربر امکان میدهد وقتی در حال گوش کردن به یک فایل صوتی یا تصویری است، به محض سخن گفتن JAWS، صدای در حال پخش کم میشود تا کاربر بتواند صدای صفحه خوان را به خوبی بشنود. تا امروز کاربران JAWS مجبور بودند این قابلیت را غیر فعال کنند اما با عرضه JAWS 2019 میتوانند از این امکان هم استفاده کنند.

از میان امکانات ریز و درشت دیگری که به JAWS اضافه شده دو موردش شاید نسبت به بقیه جذابتر باشد. یکی آن که قرار شده در Microsoft Word و سایر نرم افزارهای Office در برخورد با کلمات یا عباراتی که اشکالات دستوری یا امالیی داشته باشند، JAWS به جای عبارت misspelled، از یک بیپ کوچک استفاده میکند و کاربر به محض اصلاح خطای املایی هم با نوعی بیپ دیگر از صحیح بودن اصلاح مطلع میشود. در امکانی دیگر هم به کاربر اجازه داده شده تنظیمی اعمال کند که در هنگام فشردن Insert + f4 برای بستن JAWS، بدون پرسیدن سؤال تأیید، صفحه خوان بسته شود. کاربران زیادی خواستار وجود چنین امکانی در JAWS بودند که این امکان در نسخه ۲۰۱۹ محقق شده است.

نسخه Beta JAWS 2019 به زودی برای کاربران علاقمند، از طریق وبسایت Freedom Scientific عرضه خواهد شد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *