شناسه خبر: 14235 منتشر شده در مورخ: 1397/6/22 ساعت: 10:34 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 22 شهریور 1397

روزنامه پنجشنبه 22 شهریور 1397

شعر باران - سند ملی مناسبسازی محیط برای معلولان تصویب شد - اصلاحطلبان پشت دولت را خالی نکرده اند - بهزیستی شناگری است با دست و پای بسته - کاهش هزینه های سلامت با طرح مراقبت در منزل - نظامی دیروز و ماجراجوی تمام وقتِ امروز - خسرویوفا: چشم به مقام سومی پارا آسیایی داریم - جسد زن گمشده در باغچه خانه همسایه دفن بود

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 22 شهریور 1397

3 محرم 1440

13 سپتامبر 2018

سال بیست و دوم شماره 5950

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

شعر باران

سند ملی مناسبسازی محیط برای معلولان تصویب شد 3

اصلاحطلبان پشت دولت را خالی نکرده اند 6

بهزیستی شناگری است با دست و پای بسته 7

کاهش هزینه های سلامت با طرح مراقبت در منزل 10

نظامی دیروز و ماجراجوی تمام وقتِ امروز

خسرویوفا: چشم به مقام سومی پارا آسیایی داریم 14

جسد زن گمشده در باغچه خانه همسایه دفن بود

چاردیواری 18

 

 

 

...........شعر باران

* نشسته سایه ای از آفتاب بر رویش، به روی شانه طوفان رهاست گیسویش؛ ز دوردست سواران دوباره میآیند، که بگذرند به اسبان خویش از رویش؛ کجاست یوسف مجروح پیرهن چاکم، که باد از دل صحرا میآورَد بویش؛ کسی بزرگتر از امتحان ابراهیم، کسی چنان که به مذبح بُرید چاقویش؛ نشسته است کنارش کسی که میگرید، کسی که دست گرفته به روی پهلویش؛ هزار مرتبه پرسیده ام ز خود او کیست، که این غریب، نهاده است سر به زانویش؟ کسی در آن طرف دشتها نه معلوم است، کجای حادثه افتاده است بازویش؛ کسی که با لب خشک و ترک ترک شده اش، نشسته تیر به زیر کمان ابرویش؛ کسی است وارث این دردها که چون کوه است، عجب که کوه ز ماتم سپید شد مویش! عجب که کوه شده چون نسیم سرگردان، که عشق میکشد از هر طرف به هر سویش! طلوع میکند اکنون به روی نیزه سری، به روی شانه طوفان رهاست گیسویش. «فاضل نظری»

 

............ویژه

* سند ملی مناسبسازی محیط برای معلولان تصویب شد: رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسبسازی سازمان بهزیستی کشور از تصویب سند ملی راهبردی ستاد مناسبسازی کشور برای معلولان در ششمین جلسه این ستاد خبر داد و گفت: در این سند وظایف تمام دستگاهها درباره مناسبسازی مشخص و شفاف شده است. ابراهیم کاظمی مؤمنسرایی افزود: در این سند، راهبردها و برنامه های ستاد مناسبسازی کشور برای معلولان تدوین شده است تا این ستاد بر اساس آن عمل و اقدامات مناسبسازی پنج ساله را پیگیری کند. وی اضافه کرد: این سند برای شناخت موقعیت فعلی کشور در زمینه مناسبسازی معابر برای معلولان است و توصیف و تحلیل محیط داخلی و خارجی برای مناسبسازی را ارائه میدهد و جهت حرکت ستاد مناسبسازی کشور را مشخص میکند. رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسبسازی سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: سند ملی راهبردی مناسبسازی تا یک ماه آینده با حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور رونمایی خواهد شد. مؤمنسرایی ادامه داد: سند ملی شامل برنامه پنج ساله مناسبسازی کشور است که نقاط ضعف و قوت مناسبسازی کشور در آن با مشارکت نمایندگان دستگاههای عضو ستاد مناسبسازی کشور و تشکلهای مردم نهاد بررسی شده است.

* وجود بیش از ۲ هزار معلول مجهول الهویه در استان تهران: پرستو منصوری، معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران از وجود هفت هزار معلول یارانه بگیر در این استان خبر داد و گفت: تعداد معلولان تحت پوشش استان تهران بیش از ۱۷۰ هزار نفر است که در نوع جسمی-حرکتی حدود ۶۰ هزار، ذهنی بیش از ۴۱ هزار، بینایی ۱۴ هزار، شنوایی ۲۲ هزار، اعصاب و روان ۹ هزار و صوت و گفتار بیش از ۲ هزار نفر را شامل میشود. وی ادامه داد: تعداد مراکز شبانه روزی ۱۴۲ مرکز است و مراکزی که به صورت روزانه کار ویزیت و مراقبت در منزل را انجام میدهند، ۱۱۷ مرکز است. منصوری گفت: تعداد یارانه بگیران مراکز شبانه روزی استان تهران هفت هزار نفر است که از این تعداد ۲ هزار و ۸۴۱ نفر مجهول الهویه هستند. معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران گفت: تعداد یارانه بگیران مراکز روزانه توانبخشی هم بیش از پنج هزار و ۲۴۰ نفر است، این در حالی است که تعداد مستمری بگیران که شامل معلولان،  سالمندان و بیماران مزمن روانی میشود ۴۴ هزار و ۲۳۲ نفر گزارش شده است. وی با اشاره به اینکه بهزیستی کمک هزینه هایی را برای خدمات توانبخشی به معلولان ارائه میدهد، گفت: ۲ هزار و ۹۳۶ نفر از مراکز روزانه دریافت کننده کمک هزینه ایاب و ذهاب هستند، برای یک هزار و ۶۰۰ نفر تنخواه بهبود تغذیه داده و خدمات مناسبسازی به ۳۸۵ نفر ارائه میشود. منصوری گفت: پلاک ویژه خودرو به ۶۲۷ نفر معلول، کمک هزینه کاشت حلزون به ۸۹ نفر و کمک هزینه تجهیزات توانبخشی به ۹ هزار و ۹۸۱ نفر واگذار و پرداخت شده است.

 

............سیاسی

* اصلاحطلبان پشت دولت را خالی نکرده اند. معصومه ابتکار در پاسخ به این سؤال که آیا اصلاحطلبان در وضعیت کنونی کشور پشت دولت را خالی کردند؟ گفت: شاید برخی جدا از تصمیمات تشکیلاتی عمل کردند، اما فکر نمیکنم مجموعه اصلاحطلبان پشت دولت را خالی کرده باشند.  

* 11 میلیون جوان ایرانی، سن متعارف ازدواج را رد کرده اند؛ یک میلیون و 300 هزار نفر هم طبق آمار سازمان ثبت احوال کشور در سن تجرد قطعی هستند. هرچند تعداد زنان سه برابر مردان است، اما میل به تجرد در مردان هم قوت گرفته است.

* محمود احمدینژاد در نامه ای به رهبرانقلاب، با اشاره به شرایط جسمی بقایی در زندان، درخواست کرد ضمن پذیرش اعاده دادرسی، نسبت به برقراری امکان تماس تلفنی بقایی با خانواده و مرخصی وی اقدام نمایند.

...........گزارش ویژه

* بهزیستی شناگری است با دست و پای بسته: چند روز گذشته بخشهایی از میزگرد روزنامه را که با موضوع اشتغال معلولان برگزار شده بود، برایتان درج کردیم و سعی کردیم در نسخه مکتوب، خلاصه ای از آنچه را که گفته شد، به اطلاع مخاطبانمان برسانیم. مخاطبانی که تمایل دارند گزارش کامل این میزگرد را بخوانند، میتوانند به سایت ایران سپید به نشانی iransepid.ir مراجعه نمایند. امروز بخش دیگری از این گفتگو را میخوانید: روز گذشته تا آنجا خواندید که مهناز کاشی، دبیر اشتغال مددجویان سازمان بهزیستی کل کشور در مورد مشکلات این سازمان در پرداخت تسهیلات به کارفرمایان نکاتی را مطرح کرد. او میگوید: «بهزیستی چاره ای جز این ندارد که فقط بخشی از منابع را پرداخت کند. با بازنگری که در قانون صورت گرفته، پیشنهادهایی را از سطح بهزیستی شهرستانها و
NGO ها دریافت کردیم. منطق پرداخت سهم بیمه کارفرما که آقای آتشک در صحبتهایشان به صورت پیشنهاد عنوان کردند، مد نظر سازمان هم قرار دارد و امیدواریم که هیأت وزیران با این امر موافقت نماید.
بر همین اساس در متن آیین نامه پیشنهاد شده کارفرما فقط نیرویی را استخدام نماید که سوابقش در بانکهای اطلاعاتی نهادهای حمایتی ثبت شده است. با به کارگیری این افراد، کارفرمایان از پرداخت سهم بیمه کارفرما معاف میشوند و مستقیماً دولت این پرداختی را خواهد داشت. در بخش بیمه نمیتوان با نگاه کلی گفت سازمان بهزیستی تأمین کننده نیست، چرا که برابر نیازهایمان اعتبار نداشتیم. سالانه این بخش با کسری اعتبار حدود 30 الی 35 میلیارد تومانی رو به رو است.» - مشکل بهزیستی کمبود منابع یا سوء مدیریت: علیرضا آتشک در نقد بخش اول صحبتهای دبیر ستاد اشتغال مددجویان بهزیستی میگوید: «این فرآیند را که خانم کاشی توضیح دادند، درک نمیکنم. علم مدیریت یعنی تخصیص منابع محدود به نیازهای نامحدود. تا این لحظه به این نتیجه رسیدم که مشکل بهزیستی کمبود بودجه است؛ حال در چنین شرایطی مسئولان بهزیستی مراسمی را در سالن اجلاس سران برای تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان برگزار میکنند. برگزاری چنین مراسمی یک میلیارد تومان هزینه در برداشت. آیا جشن برای تصویب قانون معلولان در اولویت برنامه های بهزیستی است یا اجرای مواد قانونی که به حمایت از کارفرما نوشته شده است؟ یا در جایی دیگر طرحی به نام (se) Support Emplayment را تصویب میکند که اگر کسی برای معلولان کاریابی کرد، به آن مجموعه مبلغی را پرداخت کند. سؤال اینجاست: آیا منی که کار را ایجاد میکنم، در اولویت هستم یا کسی که فرد را برای کار معرفی میکند؟ در گام بعد هم تیمی تشکیل میدهد تا در سفری 10 روزه عازم سوئد شوند. آیا اینها اولویتهای سازمان بهزیستی است؟ اولویتها را رئیس سازمان بهزیستی با تیم اجراییش مشخص میکنند.» ادامه دارد (جعفری)

............بهداشت و سلامت

* کاهش 35 درصدی هزینه های سلامت با طرح مراقبت در منزل: معاون پرستاری وزیر بهداشت با بیان اینکه بیماریهای مزمن و غیر واگیر نیاز به مراقبتهای طولانی مدت دارند، گفت: اجرای طرح مراقبت در منزل تا 35 درصد هزینه های سلامت را کاهش میدهد. یکی از خدمات پرستاران در سطح جامعه، ارائه خدمات در مراکز مشاوره و مراقبتهای پرستاری در منزل است. مراقبتهای پرستاری در منزل میتواند باعث کاهش هزینه های سلامت، خالی شدن تختهای بیمارستانی و افزایش رفاه و آسایش بیمار در کنار خانواده شود. امیدواریم طرح پایلوت پوشش بیمه ای این خدمات به زودی اجرا شود.

* چه کربوهیدراتهایی بخوریم؟

 کربوهیدراتهای پیچیده نسبت به مواد غذایی حاوی کربوهیدراتهای ساده، مغذیتر هستند. خوراکیهای سبوس دار و سبزیجات نمونه هایی از کربوهیدراتهای پیچیده هستند. شربت و کلوچه از کربوهیدرات ساده به حساب میآیند.

.........از شش نقطه جهان

* نظامی دیروز و ماجراجوی تمام وقتِ امروز: کهنه سربازی 58 ساله است که از قضای روزگار بیناییش را از دست داده، اما معتقد است نقصان ایجاد شده نباید بتواند خللی در پویایی زندگی او ایجاد کند. جمله ای هست که «Charls Miller» آن را به عنوان سرمشق و سرلوحه تفکرات خود در زندگی برگزیده است. او میگوید: «اگر کسی به من بگوید تو نمیتوانی کاری را انجام بدهی، من از او میخواهم که یک فرصت به من بدهد و به هر قیمتی آن کار را به سر انجام میرسانم.» این کهنه سربازِ نابینای اهل فلوریدا توانسته هفته ها در کوههای آپالاچ در آمریکای شمالی کوهپیمایی کند، در مسابقات ماراتن کالیفورنیا شرکت کرده، دو بار طول ایالت آیووای آمریکا را با دوچرخه پیموده و حالا هم در حال آماده شدن برای طی کردن مسیر بین شارلوت تا واشنگتن با یک دوچرخه دو نفره است. پیش از نابینا شدنش افسر پیاده نظام بوده، اما به دلیل ابتلا به آرپی کم کم بیناییش را از دست داده است. میلر در باره روزهای اول درگیر شدنش با مسأله آرپی میگوید: «اوایل سعی میکردم مشکلم را از دوستان و خانواده ام مخفی کنم. آنها هم چیزهایی متوجه شده بودند، اما تصور نمیکردند این مسأله برای من به یک مشکل جدی تبدیل شود. آنها مرا فردی محکم و استوار به حساب میآوردند». میلر در 4 ایالت آمریکا خدمت کرده بود، اما قوای بیناییش که رو به افول گذاشت، فهمید که دیگر نمیتواند وظایفش را به درستی انجام دهد. او در سال 2009 بازنشسته شد. پس از آن، دوستانش از وی خواستند در یکی از مراکز ویژه توانبخشی سربازان آسیبدیده ثبت نام کند. میلر در این خصوص میگوید: «فهمیدم دو انتخاب بیشتر پیش روی من نیست؛ در گوشه ای بنشینم و گذر زمان را نظاره کنم یا این که حرکت کنم و به پیش بروم.» او ادامه میدهد: «من یاد گرفتم حتی اگر با چالشی بزرگ هم دست به گریبان باشی، جایگاه تو به عنوان یک انسان تنزل نکرده است.» یکی از فعالیتهایی که میلر در ابتدای کار برگزید، پرداختن به ورزشهای ویژه نابینایان بود. میلر تلاش کرد با شرکت در مسابقات ورزشی با محوریت فعالیتهای داوطلبانه خیرخواهانه، تأثیر مثبتی بر زندگی و افکار نابینایان اطرافش بگذارد. او در باره نحوه برخورد اطرافیانش میگوید: «من همیشه سعی کرده ام به گونه ای رفتار کنم که اطرافیانم فکر نکنند من موجودی ناتوانم. من این تفکر را در آنها نهادینه کرده ام که انسانی هستم مثل بقیه. نه بیشتر و نه کمتر. تنها تفاوتم با آنها در این است که آنها از ابزاری بهره میبرند که من آن ابزار را در اختیار ندارم.» میلر پسری 16 ساله دارد که در بیشتر ماجراجوییهایش او را همراهی میکند. او قصد دارد این ماجراجوییها را تا سالها ادامه دهد. اسکی و اسنوبورد هم از ورزشهای دیگری هستند که میلر دوست دارد به آنها بپردازد. اما حالا او ورزش موجسواری را به عنوان فعالیت آینده خود برگزیده است.

 

.........ورزشی

* خسرویوفا: چشم به مقام سومی پارا آسیایی داریم: رئیس کمیته پارا المپیک در جلسه ستاد عالی بازیهای آسیایی و پارا آسیایی گفت: کاروان فشرده و کیفی به جاکارتا اعزام میکنیم. اولین جلسه ستاد عالی بازیهای آسیایی و پارا آسیایی بعد از بازیهای آسیایی، به ریاست مسعود سلطانیفر در وزارت ورزش و جوانان برگزار شد. در بخشی از این نشست، محمود خسرویوفا به تشریح وضعیت کاروان ایران و میزان آمادگی ورزشکاران جانباز و معلول پیش از بازیهای پارا آسیایی جاکارتا پرداخت. وی گفت: کلیه مقدمات و تدارکات لازم برای حضور موفق ورزشکاران ایران در این بازیها فراهم شده است. با ۲۱۰ ورزشکار به اندونزی میرویم که به غیر از بوچیا، برای تمام آنها شانس مدال قائل هستیم. کاروان ایران در این رقابتها بسیار جمع و جور است و در واقع فشرده ترین کاروان ایران در بازیهای پارا آسیایی بعد از انقلاب محسوب میشود. خسرویوفا بیان داشت: کل کاروان اعزامی ایران شامل کادر سرپرستی، ورزشکاران، مربیان و خبرنگاران حدود ۳۵۰ نفر هستند که همگی در دهکده بازیها استقرار دارند تا نظارت بر آنها راحتتر انجام شود. رئیس کمیته پارا المپیک در پایان گفت: اولویت ما حفظ مقام چهارمی دوره گذشته است، اما قطعاً به مقام سومی هم نظر داریم و پیشبینی میکنیم اگر اتفاق خاصی نیفتد و عملکرد ورزشکاران مطابق انتظار باشد، به مقام سومی بازیهای پارا آسیایی جاکارتا خواهیم رسید. گفتنی است: نظر به اهمیت حمایت مالی از ورزشکاران و مربیان اعزامی به بازیهای پارا آسیایی، کمیته ملی پارا المپیک اقدام به پرداخت حقوق مربیان و ورزشکاران طلایی برای مدت ۴ ماه (تیر ماه تا مهر ماه سال جاری)، ورزشکاران نقره ای برای مدت ۴ ماه (تیر ماه تا مهر ماه سال جاری) و ورزشکاران برنزی برای مدت ۳ ماه (مرداد ماه تا مهر ماه سال جاری) و ابلاغ پرداخت به فدراسیونهای تابعه نمود. پرداخت حقوق مربیان ورزشکاران نقره ای و برنزی نیز متعاقباً انجام خواهد شد.

.............حوادث

* جسد زن گمشده در باغچه خانه همسایه دفن بود: راز ناپدید شدن زن میانسال در غرب تهران پس از 12 روز با اعترافات سرایدار افغان ساختمان فاش شد. 6 شهریور مرد میانسالی به کلانتری 140 باغ فیض رفت و از ناپدید شدن همسرش خبر داد. او گفت: همسرم شقایق 3 بعد از ظهر 6 شهریور به قصد خرید از بازار میوه و تره بار از خانه خارج شد، اما بعد از آن دیگر از او خبری ندارم و هرچه با تلفنش تماس میگیرم، پاسخگو نیست. به دنبال شکایت مرد میانسال، تحقیقات برای یافتن شقایق آغاز شد. در نخستین گام، کارآگاهان به بررسی دوربینهای مداربسته مسیر خانه تا بازار میوه و تره بار پرداختند. در بازبینی دوربینهای مداربسته مشخص شد شقایق روز حادثه همراه یک مرد وارد مجتمعی مسکونی شده است. با به دست آمدن آدرس ساختمان مسکونی و تصویر مرد افغان، کاراگاهان جنایی راهی مجتمع مسکونی شدند. تحقیقات نشان میداد که مرد افغان، سرایدار مجتمع است و اتاقکی نیز به عنوان اتاقک سرایداری برای استراحت و زندگی در اختیار او قرار گرفته است. همچنین کارآگاهان در ادامه تحقیقات پلیسی اطلاع پیدا کردند که سرایدار ساختمان بنام «عبد الله» فاقد مجوز اقامت در کشور است. این در حالی بود که عبد الله به تازگی از مدیریت ساختمان خواسته بود تا با او تصفیه حساب کنند و قصد ترک ساختمان را داشت. کارآگاهان راهی اتاقک سرایداری شده و در بازرسی، محل طلاهای زن میانسال را کشف کردند. با کشف طلاها بازپرس دستور بازداشت مرد افغان را صادر کرد. بدین ترتیب عبد الله 18 شهریور دستگیر شد و به قتل شقایق اعتراف کرد. او گفت: وقتی شقایق را دیدم، برق طلاهایش چشمم را گرفت. وسوسه شدم و جلو رفتم و او را به بهانه ای به داخل ساختمان کشاندم و سپس ضربه ای به سرش کوبیدم. باهم درگیر شدیم و سرش را به زمین کوبیدم. وقتی متوجه شدم مرده است، شبانه باغچه ای را که در ضلع جنوبی خانه بود و کسی به آنجا رفت و آمد نداشت، کندم و جسد را داخل باغچه دفن کردم.

............چاردیواری

 * * با سلام و تسلیت مجدد ایام سوگواری شهادت کاروان حماسه ساز عاشورا، به سراغ تماسهایتان میروم که از هفته های قبل نیز انباشته شده است. دوست عزیزی از همدان در مورد کاهش ساعات کار معلولان شاغل به کار در آموزش و پرورش پرسیدند که برای چندمین بار پاسخ میدهم که کادر آموزشی مشمول کاهش ساعات کار نمیشود؛ چرا که تمام وقت، یعنی حد اقل 44 ساعت در هفته کار نمیکنند. خانم الوندی از قزوین و خانم الهایی از اهواز، هر دو خواهان چاپ وعده داده شده کتاب «خانه داری به سبک نابینایی» شده اند. قول میدهم اگر نویسنده انجام تعهد نکرد و مطالب کتاب را تنظیم و ویراستاری نکرد، در نیمه دوم سال خود این کار را به سر انجام برسانیم. خانم الوندی البته خواهان مطالب آموزشی بیشتری نیز شده اند. خانم صالحی خواهان درج اطلاعیه های فوت خادمین به نابینایان شده اند؛ مثلاً بزرگان فرهنگی یا معلمان. در پاسخ باید بگویم اگر به موقع آگاه شویم، این کار را انجام میدهیم. البته قدری هم مشکل معیار تشخیص سطح بزرگی فرد وجود دارد؛ مثلاً شاید معلمی برای نابینایان شهر کوچکی آشنا و عزیز باشد، اما بقیه کشور او را نشناسند. به هر حال در مورد چهره های شاخص این کار را انجام داده و باز هم میدهیم. خانم علائی خواهان درج ستونی حاوی دلنوشته های خوانندگان شدند. پیشنهاد خوبی است، اگر کمی پخته تر شود؛ مثلاً چه دلنوشته هایی و با چه معیارهایی که به درد اکثریت بخورد. آقای اکبرنصب ضمن شکایت از طول کشیدن انتقال پرونده اش از بهزیستی هشتگرد به تهران، در مورد کوتاه بودن توضیحات نگارنده در ستون چهاردیواری گلایه کردند. دوست عزیز! فضای این ستون محدود است و بعضاً باید پاسخ پرسشهای دوستان را چند هفته نگه دارم. اما پرسشهایی که عمومی باشند به ستون پیگیری واگذار میشوند. آقای نوروزی خواهان ستونی در مورد مشاهیر و افراد موفق شدند که خب باید دید معیار چیست؟ آیا مشاهیر نابینا مد نظر است یا معلول یا کل مشاهیر؟ مثلاً در ستون شش نقطه فعالیتهای برخی موفقین نابینا و معلول معرفی میشوند. آقای فرزندی خواهان معرفی سریالهای محرم و همین طور ستون ویژه روزنامه در دهه اول محرم شدند که این سنت هر ساله ایران سپید است و هم اکنون نیز در دست انجام است. در مورد محتوای آن سلایق مختلفی وجود دارد. خانم خسروی از محتوای روزنامه تشکر کردند، اما از کیفیت چاپ در برخی روزها گله مند هستند. آقای فرنین از امکان خرید CD های برنامه «صبح جمعه با شما» در دهه شصت پرسیده اند. شرکت سروش برخی برنامه های صدا و سیما را به فروش میرساند و بهتر است از طریق تماس با شرکت کسب اطلاع کنید. آقای عظیمی از مراغه ضمن شکایت از گرانی شدید کالاها، در مورد تصمیم دولت برای خدمات جبرانی پرسیده اند. نهادهای حمایتی وعده اتخاذ تدابیر حمایتی در خصوص تأمین کالاهای اساسی را دادند که باید دید. هفته آینده با هم نخواهیم بود و میماند خداحافظی تا دو هفته آینده. عزاداریهایتان در این ایام مقبول درگاه الهی باد.

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *