شناسه خبر: 14203 منتشر شده در مورخ: 1397/6/20 ساعت: 10:17 گروه: دانش و فن آوری  
ربات هایی که اشیا را بدون دیدن تشخیص می دهند

ربات هایی که اشیا را بدون دیدن تشخیص می دهند

محققان دانشگاه ام آی تی یک سیستم جدید طراحی کردند که امکان بررسی و شناسایی اجسام مختلف و درک بصری آن ها را برای ربات ها فراهم می کند.

به گزارش ایران سپید به نقل از از پایگاه خبری ساینس دیلی، این سیستم که DON نام دارد، اشیا را به شکل مجموعه ای از نقاط ترسیم می کند که به عنوان نقشه راه عمل می کنند. سپس ربات با اتصال این نقاط می تواند ساختار سه بعدی شی موردنظر را ترسیم کند. بدین ترتیب زمانی که نقطه ای روی یک شی مشخص می شود، ربات نقطه متناظر آن را روی نقشه راه خود تعیین کرده و سپس شی را با استفاده از آن نقطه بر می دارد. این رویکرد امکان درک بهتر اشیا و کار با آن ها را برای ربات ها فراهم می کند و امکان انتخاب یک شی را از بین مجموعه ای از اشیاء مشابه فراهم می کند. نکته قابل توجه این است که با استفاده از این سیستم جدید نیازی نیست که ربات قبلا شی موردنظر یا اشیای نظیر آن را دیده باشد. همچنین هیچ بخشی از اطلاعات مورد استفاده سیستم توسط انسان در اختیار آن قرار نمی گیرد.بسیاری از رویکردهای مورد استفاده فعلی امکان تشخیص اشیا را از زوایای مختلف فراهم نمی کنند. برای مثال ربات ها با استفاده از الگوریتم های فعلی قادر به برداشتن فنجان با استفاده از دسته آن نیستند. به ویژه این که ممکن است یک فنجان در حالت های مختلفی روی میز قرار گیرد.سیستم DON قابلیت تشخیص چپ و راست را در اشیای متقارن دارد. در واقع در آزمایشات اولیه یک ربات مجهز به این سیستم توانست عروسکی را از بین سایر عروسک ها شناسایی کرده و با استفاده از گوش چپ عروسک آن را بلند کند.همچنین این ربات توانست یک کلاه بیسبال را از بین مجموعه ای از کلاه های شبیه بهم شناسایی کرده و بردارد، در حالی که در هنگام یادگیری، هرگز تصویر یک کلاه بیسبال را ندیده بود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *