شناسه خبر: 14157 منتشر شده در مورخ: 1397/6/14 ساعت: 14:33 گروه: اجتماعی  
مشکلات تامین تجهیزات توانبخشی درشرایط نوسانات ارزی
مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی کشورتشریح کرد

مشکلات تامین تجهیزات توانبخشی درشرایط نوسانات ارزی

مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور با بیان این که تامین وسایل کمک توانبخشی معلولان در شرایط نوسانات ارزی یکی از دغدغه‌های این سازمان است، گفت: بر اساس جلسه انجام شده با مدیرکل دفتر تجهیزات وزارت بهداشت، مشکل تامین سمعک بر طرف شده است.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا، افروز صفاری فرد، با اشاره به مشکلات پیش آمده در تامین تجهیزات کمک توانبخشی معلولان، افزود: یکی از مشکلات موجود در استان‌ها مربوط به این بوده است که شرکت‌های تامین کننده این لوازم داوطلب فروش کالاهایشان نیستند و از تحویل اجناس خریداری شده قبل از شرایط اقتصادی جدید به هر دلیلی خودداری می‌کنند که با توجه به این که این کالاها جزو نیازهای اولیه معلولان به شمار می‌رود، باید هر چه‌ سریع‌تر نیازهایشان بر طرف شود.

وی با اشاره به برگزاری جلساتی با حضور تامین کنندگان وسایل کمک توانبخشی برای شنیدن مشکلات آنها ، اظهار کرد: وارد کنندگان سمعک در زمینه واردات و ترخیص از گمرک ، همچنین رتبه بندی وزارت بهداشت در مورد اختصاص رتبه اول کالاهای اساسی به این محصولات مشکلاتی داشتند. تولید کنندگان نیز در زمینه تامین مواد اولیه به ویژه‌ لاستیک ویلچر  که وارداتی است و ارز به نرخ دولتی به آن تعلق نگرفته بود با مضیقه روبرو بودند که این مشکلات طی نامه‌ای به وزارت بهداشت منعکس شد.

وی در ادامه‌ خاطر نشان کرد: جلسه‌ای نیز با مدیر کل دفتر تجهیزات وزارت بهداشت درباره رتبه بندی کالاهای اساسی در حوزه وسایل توانبخشی معلولان نیز برگزار شد که طی آن مشکل سمعک ناشنوا و کم شنوایان حل شده است ، اما هنوز در زمینه تامین باطری سمعک آنها مشکلاتی وجود دارد.

مدیر کل دفتر امور مراکز توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به این که از  سازمان بهزیستی نیز درخواست شده است تا 70 درصد از اعتبارات تجهیزات توانبخشی تا پایان نیمه اول سال جاری برای خرید این محصولات تامین و ابلاغ شود تا این خریدها هر چه‌ زودتر انجام شود، خاطر نشان کرد: تاکنون 53 درصد از تامین این اعتبارات محقق شده است. همچنین مکاتباتی با سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته است تا بخشی از اعتبارات این بخش از سازمان بهزیستی به شکل ارز دولتی در اختیار سازمان بهزیستی قرار گیرد تا مایحتاج معلولان از تولید کنندگان خارجی خریداری شود.

صفاری فرد ادامه‌ داد: همچنین از سازمان برنامه و بودجه درخواست شد تا اعتبار ویژه‌ای بابت افزایش نرخ محصولات به سازمان بهزیستی تعلق بگیرد تا در حد نگه داشت وسایل کمک توانبخشی نسبت به سال‌های گذشته اقدامات لازم صورت بگیرد.  بر این اساس مکاتبه‌ای نیز با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز انجام شده است.

وی با اشاره به این که در مورد وسایل بهداشتی به ویژه‌ پوشاک بزرگسالان مدتی مشکلاتی به وجود آمده است، اظهار کرد: با هدف تامین لوازم بهداشتی نیز اقداماتی در حال انجام است و تصمیم بر این است تا برخی از اقلام به شکل متمرکز خریداری شود تا به ‌این‌ ترتیب قیمت اقلامی مانند سمعک و پوشک بزرگسالان با کمک برخی از تولید کنندگان داخلی با قیمت پایین‌تر تامین شود.

مدیر کل دفتر امور مراکز توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور به برنامه دیگر سازمان بهزیستی برای تامین وسایل کمک توانبخشسی معلولان از طریق رایزنی با معاونت مشارکت‌های مردمی بهزیستی اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس رایزنی‌هایی که با این معاونت انجام داده‌ایم قصد داریم تا در زمینه جلب و جذب مشارکت‌های مردمی برای وسایل کمک توانبخشی و بهداشتی همکاری‌هایی را انجام دهیم. همچنین به سازمان برنامه و بودجه نیز مستنداتی را ارائه کنیم که نشان دهنده اوضاع افزایش قیمت در زمینه کالاهای توانبخشی و کمک توانبخشی معلولان باشد. با وزارت صنعت و معدن نیز طی هفته‌ آینده جلساتی برای ترخیص این کالاها برگزار خواهد شد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *