شناسه خبر: 14130 منتشر شده در مورخ: 1397/6/13 ساعت: 11:23 گروه: فرهنگی  
جشنواره ملی موسیقی جوان یکی از ارزشمندترین رویدادهای هنری است
سیدمحمد مجتبی حسینی:

جشنواره ملی موسیقی جوان یکی از ارزشمندترین رویدادهای هنری است

دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان که این روز ها بخش موسیقی دستگاهی ایران را در تالار رودکی برگزار می کند، در دوازدهم شهریور ماه به سراغ ساز سه تار رفت.

به گزارش ایران سپید به نقل از روابط عمومی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، شرکت کنندگان راه یافته به مرحله نهایی در سه رده سنی الف، ب و ج روی صحنه آمدند و با یکدیگر به رقابت پرداختند. هیات داورانی متشکل از حسین علیزاده، داریوش پیرنیاکان، مسعود شعاری و بهداد بابایی به تماشای اجراها و داوری این نوازندگان نشستند.

بر اساس این گزارش، سه تار نوازان بخش نخست خود را با گروه سنی الف آغاز کردند. گروه سنی الف که به دو بخش الف ۱ و الف ۲ تقسیم بندی شده بود، با یازده نوازنده صدای سه تار را در تالار رودکی طنین انداز کردند.
ایلیا بازیاری، علی چراغی، محجد حسین رجبی و محمد حسین سجادی در گروه سنی الف ۱ و سید محمد حسان امامی، امید جوراب بافان، یونس ذوالفقاری، پرهام شیروانیون، محراب قلعه جوقی، ریحانه کد خدایی و حافظ کریمی در گروه سنی الف ۲ شرکت کرده بودند.
داوران اجرا های این رده سنی را دیدند و از آن ها خواستند قسمت هایی را که مورد نظر است، بنوازند.
پس از درنگی، نوبت به گروه سنی ب رسید. سه تار نوازان این گروه سنی به ترتیب محمد جواد احمد زاده، عبدالله جهانسری، کیمیا ذاکریان، آلاء زارعی دهقی، محمد رضا علوی هریس، مهرداد گل محمدی و محمد امین مولایی نام داشتند که با پاسخ دادن به سؤال های داوران رپرتوار تعیین شده برای این رده سنی را به اجرا درآوردند.
بخش سوم این روز متعلق به پنج شرکت کننده در رده سنی ج بود. این گروه سنی باید به طور کامل به دستگاه راست پنجگاه، پیش درآمد راست پنجگاه، رنگ راست پنجگاه و چهار مضراب راست پنجگاه مسلط می بودند، داوران نیز پیرامون همین رپرتوار از آنان خواستند تا بنوازند. رضا ابراهیمی کلاریجانی، رضا اسدی، پویا خسروی، کاوه صفاریان و حمیدرضا عبادی اسامی نوازندگان این گروه بود.
گفتنی است سید محمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی ترابی مدیر کل دفتر موسیقی مهمانان ویژه جشنواره ملی موسیقی جوان در روز دوشنبه دوازدهم شهریورماه بودند.
تالار رودکی در این روز از موسیقی دستگاهی از سه تار نوازان نقاط مختلف کشورمان میزبانی کرد تا برگزیدگان بخش نهایی را در روز اختتامیه خود که هجدهم شهریور ماه برگزار می شود، معرفی کند.
جشنواره ملی موسیقی جوان یکی از ارزشمندترین رویدادهای هنری است
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که دوشنبه 12 شهریور مهمان ویژه جشنواره ملی موسیقی جوان بود می گوید جشنواره ملی موسیقی جوان یکی از ارزشمندترین رویدادهای هنری است و از این جهت مایه افتخار است. 
سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت:جشنواره ملی موسیقی جوان یکی از ارزشمندترین رویدادهای هنری است و از این جهت مایه افتخار است که جوانان موسیقی اصیل ایرانی، کلاسیک و همچنین موسیقی نواحی را دنبال می کنند.
او ادامه داد: این موسیقی ها بخش اعظم شناسنامه شنیداری ما را تشکیل می دهند و من هرگاه در طول جشنواره به تماشای اجراها آمدم از این که فرزندان امروز ایران و هنرمندان فردا با این کیفیت به فراگیری رشته های هنری ایرانی مشغول هستند و به این موضوع اهتمام می ورزند بسیار خوشحال شدم.
شرکت کنندگان به واسطه استعداد و توانایی که دارند می درخشند
بهداد بابایی که بعنوان داور بخش سه تار در جشنواره حاضر است معتقد است: شرکت کنندگان به واسطه استعداد و توانایی که دارند می درخشند. هرچه گروه سنی افزایش پیدا می کند احساس می شود که ارتباط عاطفی شان با ساز به میزان تمرینات شان در حال کاهش است اما رده های سنی پایین عملکرد بهتری دارند.
خوشبختانه تعداد شرکت کنندگان در ساز سه تار خوب بود 
بهروز همتی دیگر داور حاضر در بخش سه تار می گوید: شرکت کنندگان نسبتا سطح قابل قبولی داشتند. البته نسبت به ساز تار یک مقدار سطح پایین تری داشتند. خوشبختانه تعداد شرکت کنندگان در ساز سه تار خوب بود و در مقایسه با ساز تار گروه "ب" و "ج" در مرتبه پایین تری قرار داشتند.  
من فکر می کنم برنامه ریزی جشنواره امسال نیز بسیار عالی انجام شده بود.
سن رشد و پیشرفت نوازندگان در حال کاهش است 
مسعود شعاری عضو هیأت داوران بخش سه تار در رابطه با پیشرفت نوازندگان حاضر در جشنواره می گوید: از نظر من سن رشد و پیشرفت نوازندگان در حال کاهش است و این مسئله جای امیدواری دارد. اما از لحاظ کیفی احساس می کنم که باید روی بالا بردن کیفیت آثار تمرکز کرد. هنرجویان در رده های سنی پایین زودتر به هنر و البته موسیقی علاقمند می شوند. 
چون موسیقی هنری است که باید نسبت به آن تعمق داشت و عمیقا باید با آن ارتباط برقرار کنند. به نظر من این تعمق هنوز در نوازندگان شکل نگرفته و حتی در موسیقی دستگاهی من احساس می کنم که حفظ می کنند ولی هنوز درک عمیقی از دستگاه ها و گوشه ها ندارند و باید این اتفاق بیفتد و بتوانند بداهه نوازی های خوبی داشته باشند و بتوانند خلق کنند. 
همچنین شعاری در مورد نقش دبیر جشنواره گفت:خوشبختانه امسال دبیر جشنواره از پیشنهاد های هنرمندان و اساتید برای بهتر شدن جشنواره استقبال کردند و امیدوارم با این رویه مثبت شاهد اتفاقات خوبی در جشنواره جوان باشیم.
از اجراها بسیار راضی بودیم
داریوش پیرنیاکان در خصوص اجراهای این دوره گفت: از اجراها بسیار راضی بودیم و نسبت به سال های گذشته گروه های "ب" و "ج" بهتر بودند و من فکر می کنم جشنواره امسال با مدیریت آقای دکتر اسعدی بسیار درخشان برگزار شد.
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *