شناسه خبر: 14098 منتشر شده در مورخ: 1397/6/10 ساعت: 12:12 گروه: اجتماعی  
جزییات دو بسته حمایتی دولت از مردم

جزییات دو بسته حمایتی دولت از مردم

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تحویل و واگذاری ۱۵۷۳ منزل مسکونی به مددجویان بهزیستی در کشور خبر داد و گفت: ۵۸۰ مورد آن برای خانوار دو معلول به بالاست و ۹۹۰ منزل هم مربوط به زنان سرپرست خانواده و خانوار دارای یک معلول است.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا انوشیروان محسنی بندپی در مراسم افتتاح چند پروژه  از طریق ویدئو کنفرانس" که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد با اشاره به تلاش این وزارتخانه در راستای مبارزه با فقر و ایجاد عدالت اجتماعی و فراهم آوری شرایطی برای حمایت ویژه از اقشار آسیب پذیر که از حداقل معیشت برخوردار بودند گفت: افزایش مستمری ۲.۷۹ تا ۵.۱ برابری در دو نهاد امدادی انجام شد.

وی افزود: پشت نوبتی‌ها در این دو نهاد حمایتی مورد توجه ویژه قرار گرفتند و برای اولین بار در بودجه امسال ۲۲۰۰ میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق در بهزیستی تصویب شده که تا امروز در هفت استان پشت نوبتی‌های آن به صفر رسیده است.
سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه از سال ۹۶ وزارتخانه تولیت ایجاد اشتغال را پذیرفته و در ابعاد مختلف دنبال کرده است عنوان کرد: اشتغال روستایی و اعطای تسهیلات به ارزش ۱۲ هزار میلیارد تومان انجام شده است. طرح کارورزی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز دنبال می‌شود که در نوع خود همراه با مشوق هایی بوده و از مزیت بالایی برخوردار است. کارآموزی در محیط کار و احیای شاگرد استادی از برنامه های اشتغال است و این مسیر باز است.
بندپی با اشاره به اینکه راهبرد سوم کاهش آسیب های اجتماعی و پیشگیری از معلولیت‌هاست گفت: سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار کودک معلول متولد می‌شدند که این آمار با غربالگری ژنتیک می تواند کاهش یابد. اقدامات خوبی انجام شده و سال قبل از همین طریق ۱۴۸۰ سقط قانونی انجام و از تولد این تعداد کودک معلول جلوگیری کردیم. امروز گایدلاین و راهنمای آزمایشات تشخیص طبی ژنتیک ازدواج رونمایی می‌شود.
وی ادامه داد: خط مقدم آسیب‌های اجتماعی بهزیستی است. برای اولین بار در بحث مقابله و مبارزه با اعتیاد توسعه مراکز اجتماع مدار و توانمندسازی و اجتماع پذیری افراد معتاد را انجام و کیس منجمنت را برای سه هزار معتاد بهبود یافته اجرا می‌کنیم.
سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ۱۶۰ اورژانس اجتماعی راه اندازی کردیم که می‌تواند در کاهش آسیب‌ها موثر باشد، به توسعه و ترویج تعاونی‌ها اشاره کرد و گفت: پایدارسازی صندوق‌های بازنشستگی و خروج از بنگاه‌های غیر سودده را در دست داریم و تلاش می‌کنیم شرایط برای بهره‌مندی جامعه هدف و ارتقای خدمات در ابعاد مختلف بیشتر فراهم شود.
بندپی ضمن اعلام این خبر که امروز ۱۵۷۳ منزل مسکونی در کشور افتتاح می‌شود که ۵۸۰ مورد آن برای خانوار دو معلول به بالاست گفت: در پی تفاهم با بنیاد مستصعفان و چند نهاد دیگر خود را متعهد کرده بودیم برای خانوار دو معلول به بالا مسکن بسازیم که با کمک ۱۲ میلیونی بهزیستی و ۱۸ میلیونی بنیاد مستضعفان و وام چهار درصدی به خانوار انجام شد. ۹۹۰ منزل هم مربوط به زنان سرپرست خانواده و خانوار دارای یک معلول است. در طول دولت یازدهم و دوازدهم بالغ بر ۶۳ هزار واحد مسکونی در اختیار مددجویان قرار گرفته است.
وی همچنین از احداث ۱۰ مهدکودک در استان کرمانشاه خبر داد و گفت: ساخت یک مرکز جامع توانبخشی در ثلاث باباجانی استان کرمانشاه نیز در حال انجام است. ۲۴۰۰منزل مسکونی ناشی از تخریب زلزله مددجویان داشتیم که ۴۰۰ واحد را تحویل دادیم و مابقی تا پایان سال به اتمام میرسد.
بندپی همچنین اعلام کرد: امروز پنج دسته محصولات جدید با ویژگی‌های جدید در پتروشیمی جم رونمایی می‌شود که یک نوع آبیاری قطره‌ای برای اولین بار در جهان است و این محصولات ایده دانش بنیان دارند.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به جامعه ۴۲ میلیونی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی، چند پروژه درمانی این سازمان را امروز از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح کردو گفت: حدود ۳۰درصد خدمات سلامت در تامین اجتماعی به طور مستقیم و ۷۰ درصد از طریق خرید خدمات از بیمارستان های دانشگاهی دنبال می‌شود. امروز شعبه اقماری چهاربرج در آذربایجان غربی افتتاح می‌شود. راه اندازی دستگاه سنگ شکن در بیمارستان سبلان اردبیل، ارتقای هتلینگ بخش جراحی مردان بیمارستان فیاض بخش و بخش اورولوژی بیمارستان لبافی نژاد، راه اندازی دستگاه ام. آر. آی بیمارستان رازی قزوین، راه اندازی دستگاه سی تی اسکن بیمارستان ساوه نیز امروز انجام و رونمایی می شوند.

محسنی بندپی در ادامه به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد و درباره جزئیات دو بسته حمایتی در نظر گرفته شده برای مردم گفت: برای طراحی بسته حمایت‌های اجتماعی چندین جلسه برگزار شده است. برنامه اول برنامه" تامین کالاهای اساسی" است که یا مبلغ آن روی کارت‌های خود افراد می آید یا در قالب کوپن الکترونیک ارائه می‌شود که جزئیات آن ظرف یکی دو هفنه آینده مسخص می‌شود.

وی ادامه داد: این کالاهای اساسی شامل برنج، مرغ، گوشت، روغن، لبنیات و... می‌شود. این هنوز در حد ایده است اما شاید در روستاها حتی کارا کارت هم اعلام نکنیم و این مبلغ را به یارانه نقدی خانوار اضافه کنیم.

حمایت اجتماعی از پنج دهک اول /رقم ریالی کمک به این قشر مشخص نیست

 برخورداری هشت دهک از کالاهای اساسی هنوز معلوم نشده

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برنامه دوم "حمایت اجتماعی از پنج دهک اول" است که مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند اظهار کرد: اقشار متوسط رو به پایین، بازنشستگان حداقلی بگیر، مستمری بگیران تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله این افراد هستند ولی هنوز رقم این کمک حمایتی مشخص نشده است. دکتر نوبخت روز ۵ شنبه هر دو برنامه را اعلام کرده اما عدد ریالی و محتویات که در کارت قرار می‌گیرد باید در هیئت دولت تصویب شود.

وی افزود: تیم کارشناسی چند دستگاه دو برنامه را ارزیابی کردند و این دو برنامه احصاء شده است. برخورداری هشت دهک از کالاهای ضروری و یا برخورداری همه آحاد جامعه از برنامه تامین کالاهای اساسی هم هنوز محل بحث است.

خط فقر مشخص نیست 

بندپی در پاسخ به پرسشی درباره خط فقر ۵ میلیونی که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام شده است اظهار کرد: آمار و ارقام مستندی در کشور نیست که خط فقر را مشخص کرده باشد. مرکز پژوهش‌های مجلس نتایج مطالعات را می‌گوید، اما بانک مرکزی و مرکز آمار  باید آن را اعلام کنند.

وی با بیان اینکه تا ۲۹ اسفند ۹۵به خانوار یکنفره تحت پوشش نهادهای حمایتی ۵۳ هزار تومان مستمری می‌دادیم که از فروردین۹۶ به ۱۴۸ هزار تومان رسید افزود: این مبلغ برای خانوار دو نفره ۶۰ هزار تومان بود که به ۲۵۰ هزار تومان رسید. برای خانوار سه نفره ۳۲۵ هزار تومان و برای خانوار چهارنفره ۸۰ هزار تومان بود که به ۴۱۶ هزار تومان رسید و برای خانوار ۵ نفره ۱۰۰ هزار تومان بود که به ۴۶۵ هزار تومان رسید و این مبلغ بدون احتساب یارانه است.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه درسال ۹۷ هم ۱۴ درصد به این مبلغ افزودیم و مبلغ مستمری از ۴۶۵ هزار تومان به ۵۶۰ هزار تومان برای خانوار پنج نفره رسیده است گفت: در کنار این، ۲۲۰۰ میلیارد برای افراد تحت پوشش در سال جاری اختصاص یافت و در هفت استان نرخ پشت نوبتی‌ها را به صفر رساندیم. مبارزه با فقر و گسترش عدالت، سیاست اصلی است که دنبال می‌کنیم.

 آزمایشات ژنتیک برای حاملگی دوم در خانوارهای دارای یک معلول رایگان است

بندپی با اشاره به طرح غربالگری ژنتیک ازدواج گفت: از سال ۹۴ به زوجین جوان یک پرسشنامه سه صفحه‌ای دادیم که نشان می‌داد در شجره نامه برخی از آنها مشکلات ژنتیکی غالب است. همچنین ۵۰ درصد معلولیت‌ها ناشی از اختلالات ژنتیکی است که تشخیص به موقع می‌تواند آن را کاهش دهد. ما غربالگری شنوایی و غربالگری بینایی انجام می دهیم. برای تنبلی چشم که عامل مهم کم بینایی و نابینایی است هر ساله پنج میلیون کودک را غربال می‌کنیم.

وی ادامه داد: برای برخی اختلالات ژنتیکی دو استان را در یزد و کرمان پایلوت کردیم. طبق تحقیقات در سال ۹۵، ۳۰ درصد کسانی که ازدواج می‌کردند احتیاج به مشاوره زنتیک داشتند که ۱۰ درصد باید برای انجام تست‌ها مراجعه می‌کردند و ۳ درصد باید هزینه بالای دو میلیون می پرداختند و هزینه بقیه زیر دو میلیون تومان می‌شد. اکنون بخشنامه کردیم آزمایشات ژنتیکی برای حاملگی دوم در خانوار دارای یک معلول رایگان است. سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در سال قبل ۱۴۸۰ مورد سقط قانونی انجام شد و ختم حاملگی صورت گرفت و از تولد ۱۴۸۰ معلول جلوگیری کردیم گفت: آیین نامه اجباری و رایگان شدن غربالگری ژنتیک در دستور کار هیئت دولت است. بندپی درباره لزوم شفافیت در انتصاب مدیران نیز گفت: شفافیت را دنبال می‌کنیم و در نظر داریم انتخاب مدیران بر اساس فراخوان باشد. شاید در یکی دو روز آتی این کار برای یکی از بخش‌ها هم انجام شود. نسبت به شناسایی ظرفیت‌های ناشناخته حساس‌ایم و اهمیت قائل هستیم. وی با تاکید بر اینکه کاهش بنگاه داری از سیاست های ماست و باید از بنگاههای غیر سودده خارج شویم گفت: ما متولی و امانتدار کارگران و بازنشستگان هستیم و تولیت حفاظت از منافع آنها را بر عهده داریم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *