شناسه خبر: 14068 منتشر شده در مورخ: 1397/6/6 ساعت: 09:45 گروه: اجتماعی  
جان می گیرد این مرکب لرزان

جان می گیرد این مرکب لرزان

میزان مرگ و میرهای رانندگی در فصل تابستان همانند درجه هوا اوج می گیرد. بسیاری از مسئولان بی احتیاطی را دلیل این اتفاق می دانند اما کارشناسان کیفیت پایین خودرو و غیر ایمن بودن جاده ها را نیز از دلایل مهم این حوادث اعلام می کنند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا هر سال آمار مرگ و میرهای حوادث رانندگی در فصل تابستان افزایش پیدا می کند. از یک سو با تعطیلات تابستانه مدارس، خانواده ها برای گذران تفریحات راهی جاده می شوند. از سوی حوادث رانندگی بسیاری از خانواده ها را سوگوار یا دچار خسران می کند.

سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: از ابتدای امسال تا پایان تیر میزان مرگ ها به دلیل حوادث رانندگی در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2،5 درصد افزایش داشته است.
بر این اساس در چهار ماه نخست امسال 5 هزار و 497 نفر در حوادث رانندگی کشور جان خود را از دست دادند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (5 هزار و 362 نفر) 2.5 درصد رشد داشته است و 4 هزار و 281 نفر از جانباختگان حوادث رانندگی چهار ماهه نخست امسال را مردان و هزار و 216 نفر را نیز زنان تشکیل داده اند.
تقی مهری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفته است که شهریور پرترددترین و پر حادثه ترین ماه سال از نظر حوادث رانندگی است. او به آمار سال گذشته سازمان پزشکی قانونی استناد کرده و گفته که سال گذشته هزار و 700 نفر جان خود را در تصادفات رانندگی از دست دادند.
وی گفت: در این ایام افزایش حجم سفرها، سرعت و سبقت غیر مجاز خودروها، عجله و شتابزدگی راننده ها به خصوص در نزدیکی شهرها برای زود رسیدن به مقصد و توجه نکردن به علائم راهنمایی و رانندگی از مهمترین عوامل تصادفات به شمار می رود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی افزود: از رانندگان می خواهیم از مبدا تا مقصد مسیر حرکت خویش را جزو سفر بدانند و به دور از هرگونه عجله و شتاب و با احترام به قوانین مسیر خود را طی کنند.
به گفته سردار مهری، رانندگان باید پس از هر دو ساعت رانندگی حدود یک ربع استراحت کنند تا خستگی و خواب آلودگی آنان رفع شود و حادثه ای ایجاد نشود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: بر اساس آمار و اطلاعات موجود 35 درصد تصادفات به دلیل سرعت و سبقت غیرمجاز در ایام تابستان گزارش شده است و 38 درصد نیز به دلیل بی توجهی به جلو، خستگی و خواب آلودگی رخ داده است که اگر رانندگان به این مسائل توجه کنند، قطعا شاهد کاهش تصادفات خواهیم بود.
سردار مهری گفت: 65 درصد تصادفات در30 کیلومتری شهرها رخ می دهد که عمدتا به فوت و جرح منجر می شود.
بر اساس گزارش سازمان اورژانس کشور هفته گذشته بیشتر عملیات های این ارگان امدادی به کمک رسانی در حوادث ترافیکی اختصاص یافته است.
حسن نوری، معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس کشور به خبرنگار ایرنا گفت: طی هفته گذشته در مجموع 472 حادثه ویژه در سامانه مرکز مدیریت عملیات بحران (EOC) ثبت شد.
از مجموع این حوادث ویژه ثبت شده طی هفته گذشته، 242 مورد حوادث ترافیکی بود که معادل 51 درصد از کل حوادث ثبت شده است.
نوری افزود: بیشتر حوادث رانندگی پس از گره های ترافیکی اتفاق می افتد یعنی رانندگان پس از گذراندن مدت زمانی در ترافیک می خواهند، زمان از دست رفته را با افزایش سرعت جبران کنند که حادثه ساز و خطر آفرین می شود.
وی گفت: این موضوع به فرهنگ ترافیکی رانندگان ارتباط دارد و باید در خصوص افزایش فرهنگ رانندگی کار شود البته نمی توان در این حوزه از ایمنی خودرو و جاده غافل شد.
نوری با اشاره به اینکه هزینه ساخت جاده بسیار زیاد است، افزود: ایمن کردن خودرو به میزان ساخت جاده ها هزینه بر نیست و باید برای آن برنامه ریزی کنیم.
وی افزود: ایمنی پایین خودروهای داخلی و قیمت بالای آن دلیل بسیاری از مرگ و معلولیت های حوادث رانندگی است. بارها شاهد بودیم که کیسه هوای برخی خودورها به دلیل نقص فنی در هنگام وقوع حادثه باز نشده و موجب مرگ یا مصدومیت شدید سرنشینان خودرو شده است.
وی اضافه کرد: بهترین سنجش برای بررسی عملکرد سازمان های امدادی و مراکز درمانی کشور در مواجه با حوادث با شدت های مختلف است. در این راستا در حال تهیه گزارش های تدوین شاخص عملکرد استان ها در مواجه با تروما ( ضربه و تصادف) با شدت مختلف هستیم.
نوری افزود: به عنوان مثال آمار مرگ مربوط به ترومای خفیف در استان گلستان در سال جاری 2 درصد بوده که آمار خوبی است.
وی به آمار مربوط به فوتی های غرق شدگی در هفته گذشته اشاره کرد و افزود: در هفته گذشته 17 نفر نفر فوت و 21 نفر مصدوم شدند؛ در این حوزه نیز به آموزش همگانی نیاز داریم.
این مسئول سازمان اورژانس گفت: بر اساس آمار در سه سال گذشته در محدوه سواحل سالم سازی هیچ فردی فوت نکرده است و میزان فوتی ها در مناطق غیر محدوده سالم سازی بوده است.
معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس کشور افزود: برای کاهش این آمار نیاز به فرهنگ سازی میان مردم داریم زیرا در بسیاری از مناطق هیچ نجات غریقی حضور ندارد و فاصله نزدیکترین پایگاه اورژانس، هلال احمر یا دیگر ارگان ها چندین کیلومتر است که قطعا زمان رسیدن امدادگران برای نجات کافی نیست.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *