شناسه خبر: 13871 منتشر شده در مورخ: 1397/5/9 ساعت: 16:13 گروه: اجتماعی  
حمایت های مسئولان قروه از معلولان این شهرستان

حمایت های مسئولان قروه از معلولان این شهرستان

در روز های سوم و چهارم مرداد ماه جاری، همایش هم اندیشی سازمانهای مردم نهاد استان کردستان در شهرستان قروه برگزار شد.

به گزارش ایران سپید در این همایش که به همت انجمن معلولان «باران» قروه و شبکه چاووش برگزار شد، نماینده های تشکلهای معلولان با حضور مسئولان استانی و شهرستان قروه، مسائل مربوط به تشکلها و همچنین مفاد قانون حمایت از حقوق معلولان را بررسی کردند. در حاشیه این همایش، ایران سپید با رئیس اداره بهزیستی قروه، معاون فرمانداری این شهرستان و همچنین مدیر کل اجتماعی استانداری کردستان پیرامون موضوع حمایت از معلولان استان گفتگو کرد که در ادامه میخوانید.

- در حد امکانات از معلولانمان حمایت میکنیم

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قروه در گفتگو با ایران سپید، پیرامون فعالیتهای بهزیستی این شهرستان در زمینه حمایت از معلولان قروه اظهار داشت: «یکی از حوزه های مهم فعالیتهای اداره بهزیستی شهرستان قروه، توانبخشی و ارائه خدمات در این حوزه است. ویزیت در منزل، برقراری مستمری، پرداخت کمکهای موردی در قالب نیازهای معیشتی درمانی مسکن و اشتغال معلولان، پرداخت تسهیلات کم بهره اشتغال چه در قالب تسهیلات اشتغالی که به صورت اعتبارات کشوری ابلاغ میشود و چه در قالب اعتبار اشتغالی که از ناحیه اعتبار سی.بی.آر در استان ابلاغ میشود، از جمله خدماتیست که از سوی اداره بهزیستی قروه به معلولان این شهرستان ارائه میشود. از دیگر خدمات بهزیستی قروه، مواردی مثل پرداخت کمک هزینه های کاشت حلزون، پرداخت یارانه به مراکز شبانه روزی نگهداری معلولان، پرداخت هزینه های مراقبت در منزل و... است.» سارا عبدی در ادامه به آمار معلولان شهرستان قروه اشاره کرد و اظهار داشت: «با توجه به فعالیتهایی که بخش سی.بی.آر در خصوص دسته بندی آمار معلولان انجام داده، حدود ۴ هزار معلول در استان وجود دارد که از این آمار، بیشترین معلولان را افراد جسمی-حرکتی تشکیل میدهند.» عبدی به موضوع مناسب سازی شهرستان قروه اشاره کرد و اظهار داشت: «ما در طول سال، با حضور فرماندار به عنوان رئیس کمیته مناسب سازی، جلسات فصلی در خصوص مناسب سازی را برگزار میکنیم. در طول این جلسات، فعالیتهایی در زمینه مناسب سازی ورودی پارکها و همچنین محیط برخی ادارات را به صورت پایلوت انجام داده ایم. اما هنوز این خدمات از نظر من مطلوب نیست و جای کار دارد.» وی در پایان درباره حمایتهای بهزیستی قروه از فعالیتهای فرهنگی-هنری معلولان اظهار داشت: «به نظر من فعالیتهای سازمان در زمینه فرهنگ و هنر مطلوب است. هر زمان از اداره ارشاد کمک طلب کرده ایم، با ما همکاری کرده و همچنین خود سازمان مخصوصاً در زمینه تئاتر، با تخصیص اعتبارات از هنرمندان معلول حمایت کرده است. کلاً سعی کرده ایم در حد اختیاراتمان در این زمینه فعالیت کنیم.»

تلاش ما ایجاد روحیه خودباوری در معلولان است. معاون فرمانداری شهرستان قروه در خصوص نگاه فرمانداری این شهرستان به معلولان اظهار داشت: «ما باید بکوشیم معلولیت را در جامعه کم کنیم و تلاشمان معطوف به توجه بیش از پیش به این افراد باشد؛ اصلی که قانون حمایت از معلولان بر آن تأکید کرده است. نگاه فرمانداری به معلولان، ایجاد روحیه خودباوریست. سعی ما با همکاری بهزیستی شهرستان، ایجاد فضایی مناسب سازی محیطهای عمومی، به منظور مستقل شدن معلولان است؛ به نظر من به جای ترحم، باید روحیه فعالیتهای مستقل را در این افراد ایجاد کنیم.» اسماعیل مرادی در ادامه به حمایتهای فرمانداری قروه از معلولان این شهرستان اشاره کرد: «حمایت از بهزیستی و تشکلهای معلولان، از مهمترین زمینه های حمایتی ما از این افراد است. در کنار این موارد، ایجاد بستری برای ایاب و ذهاب معلولان را هم مد نظر قرار داده ایم.» وی همچنین به مناسب سازی قروه اشاره کرد و اظهار داشت: «در وهله اول سعی کردیم محیط ادارات را مناسب سازی کنیم. در این مرحله، رؤسای اداراتی را که محیط آن ادارات به صورت پایلوت مناسب سازی شده اند ملزم کردیم تا سوار ویلچر شوند و میزان سطح استاندارد رمپهایی را که به معلولان اختصاص داده شده است، از نزدیک بررسی کنند. در این زمینه کمیته ای با همکاری سازمان بهزیستی، به ریاست فرمانداری تشکیل داده ایم.»

تعامل تشکلها و نهادهای دولتی راهگشاست

فرانک قدسی، مدیر کل امور اجتماعی استانداری کردستان در خصوص تعامل این نهاد با تشکلهای معلولان به ایران سپید گفت: «تعامل با تشکلها برای استانداری و مخصوصاً بخش امور اجتماعی به اندازه ای مهم است که ما از یک ماه پیش، معاونت سازمانهای مردم نهاد را به ساختار مجموعه استانداری اضافه کرده ایم. باور ما این است که ارتباط تشکلها با نهادهای دولتی راهگشای بسیاری از مسائل معلولان است.»

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *