شناسه خبر: 13829 منتشر شده در مورخ: 1397/5/1 ساعت: 12:05 گروه: بهداشت و سلامت  
فراخوان داروی فشارخون والزارتان

فراخوان داروی فشارخون والزارتان

چندی پیش خبر ریکال داروی کنترل فشارخون "والزارتان" از طریق شبکه های خبری و فضای مجازی پخش شد.

به گزارش ایران سپید موضوع از این قرار است که شرکت تامین کننده ماده اولیه این دارو که شرکتی چینی است اعلام کرد ماده   ای به نام NDMA در والزارتان ساخته شده در حیوانات آزمایشگاهی مشکلاتی به وجود آورده است. هر چند آزمایشات بالینی بر روی انسان وجود این مشکل را ثابت نکرده است اما این شرکت داوطلبانه مسئله را طرح میکند تا داروی ساخته شده از سطح عرضه جمعآوری شود. به دنبال این خبر،داروی والزارتان از سطح داروخانه های 23 شرکت اروپایی، کانادا و آمریکا که از این ماده موثر استفاده میکرده اند، ریکال میشود .در ایران نیز داروی ساخته شده در هفت شرکت دارویی که ماده اولیه موثر لازم خود را از شرکت چینی خریداری کرده اند ریکال میشود . کارشناس سامانه پاسخگوی 190 وزارت بهداشت در این زمینه میگوید: در حال حاضر والزارتان ساخته شده در این شرکتهای دارویی در داروخانه ها جمعآوری شده است و مردم میتوانند از والزارتان ساخته شده از شرکتهای دارویی دیگر چون سبحان،؛ اسوه و .. استفاده کنند . بیمارانی نیز که در خانه خود والزارتان با برند این هفت شرکت ایرانی را دارند از مصرف آن امتناع کنند و والزارتان ساخت شرکتهای دیگر را استفاده کنند و کسانی که در این زمینه نگرانی دارند میتوانند با مراجعه به داروخانه سوالات خود را در مورد داروی والزارتان خود از کارشناس حاضر در داروخانه یا کارشناسان سامانه 190 بپرسند. مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو نیز در این زمینه میگوید: به طور کلی ماده اولیه تولید داروها از کشورهای اروپایی و کشورهایی مانند چین و هند  تامین میشود . این مواد بر اساس فارماکوپی آمریکا آزمایش و در صورت تائید مورد استفاده قرار میگیرد اکبر برندگی افزود: والزارتان تولیدی هفت شرکت ایرانی شامل حکیم، جالینوس، داروپخش، ابوریحان، آروه‌سینا، پورسینا و دکتر عبیدی که از ماده موثر چینی برای تولید این دارو استفاده کرده اند، از 25 تیر ماه درحال جمع آوری از بازار است. اکبر برندگی با اشاره به اینکه جمعآوری دارو در تمام دنیا امری معمول است، گفت: مردم بدون نگرانی میتوانند والزارتان سایر تولیدکنندگان و حتی والزارتان همین هفت شرکت را که از سایر منابع ماده موثر تهیه شده است، استفاده کنند.وی با بیان اینکه مفهوم «ریکال» به معنای جمع آوری یک محصول و فرآورده دارویی پس از پخش آن به منظور تعیین تکلیف است، اظهار داشت: ریکال در همه جای دنیا پدیده ای روتین و مستمر است و اگر کشوری ادعا کند که هیچگاه ریکال نداشته نشان دهنده نبود نظارت درست بر دارو در آن کشور است.ریکال یک دارو لزوما امری منفی نیست. ممکن است فرآورده ای در برهه ای از زمان ریکال شده و سپس مشخص شود که مشکلی نداشته است و مجددا توزیع شود.برندگی  در مورد داروی والزارتان به مردم اطمینان خاطر داد که هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و مردم نباید استرس داشته باشند؛ چراکه این دارو توسط شرکت های دیگر در حال تولید بوده و نیاز بازار نیز به اندازه چهار ماه تامین شده است. همچنین ماده اولیه تولید داروی والزارتان از منابع دیگر به اندازه چندین ماه در کارخانه ها موجود است.

 کارشناس سامانه 190 وزارت بهداشت نیز افرزود: ریکال دارو موضوعی نیست که برای مردم نگرانی ایجاد کند و در صورتیکه دارویی برای سلامتی مردم نگرانی ایجاد کند از طرف سازمان غذا و دارو ضمن اطلاعرسانی به مردم از سطح داروخانه ها فراخوان داده میشود ریکال در موارد محدودی اتفاق می افتد به عنوان مثال در سالهای پیش دو داروی تزریقی از سطح عرضه جمع شده استاطلاعات مربوط به داروهایی که ریکال میشوند نیز بر روی سایت سازمان غذا و دارو برای اطلاع دست اندرکاران و مردم گذاشته میشود. کباری  .

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *