شناسه خبر: 13779 منتشر شده در مورخ: 1397/4/27 ساعت: 09:00 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 27 تیر 1397

روزنامه چهارشنبه 27 تیر 1397

قبولی 330 دانش آموز با نیازهای ویژه در دانشگاه های کشور - چتر را روی سر خود گرفتند - وجود مراکز حرفه آموزی ویژه نابینایان الزامیست - پاسخی به دغدغه های شرکت کنندگان در طرح ثبت ملی بیماریهای تحلیل رونده شبکیه - انتشار برترینهای جام جهانی از سوی فیفا - بالا انداختن کودک 6 ماهه جانش را گرفت - اطلاع رسانی

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 27 تیر 1397

4 ذی القعده 1439

18 جولای 2018

سال بیست و دوم شماره 5902

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

قبولی 330 دانش آموز با نیازهای ویژه در دانشگاه های کشور 2

چتر را روی سر خود گرفتند 3

وجود مراکز حرفه آموزی ویژه نابینایان الزامیست 4

پاسخی به دغدغه های شرکت کنندگان در طرح ثبت ملی بیماریهای تحلیل رونده شبکیه 10

انتشار برترینهای جام جهانی از سوی فیفا 16

بالا انداختن کودک 6 ماهه جانش را گرفت

اطلاع رسانی

 

 

..........ویژه

* قبولی 330 دانش آموز با نیازهای ویژه در دانشگاههای کشور: به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، یکی از شاخصترین ارزیابی توسعه یافتگی نظامهای آموزشی جهان، ایجاد فرصتهای برابر آموزشی برای تمامی افراد جامعه است. متولیان آموزش و پرورش استثنایی کشور معتقد هستند با توجه به توانمندیهای کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه در عرصه های مختلف، ضروری است که شرایط مساوی برای دستیابی به سطوح عالی تحصیلات برای آنان فراهم گردد و تمام تلاش خود را برای انجام این مهم معطوف میدارند. در سال تحصیلی 1396-97 تعداد 330 نفر، در گروههای آسیب دیده بینایی 141 نفر، آسیب دیده شنوایی 111 نفر و معلولین جسمی-حرکتی 78 نفر در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در سراسر کشور پذیرفته شدند. اسامی پذیرفته شدگان را در سایت ایران سپید بخوانید.

 

..........سیاسی

* چتر را روی سر خود گرفتند. محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس در توئیتی به مراسم قهرمانی جام جهانی واکنشی متفاوت نشان داد.  محمود صادقی عضو فراکسیون امید مجلس در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «وقتی روسها هوای ورزشگاه را پس دیدند چتر را روی سر خود گرفتند و به میهمان نگاه هم نکردند.»

* حجت الاسلام ناطق نوری در پاسخ به پرسشی در خصوص سخنان اخیر رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور مبنی بر ایستادگی ملت ایران در مقابل آمریکا و نامه برخی فعالان سیاسی برای مذاکره با ترامپ، اظهار کرد: پیشنهاد برخی فعالان سیاسی برای مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی ممکن است عملی و به مصلحت کشور نباشد ولی به هر حال اینکه کسانی از سر دلسوزی پیشنهادی را مطرح کنند حرام نیست و بدیهی است که تصمیمگیری و صلاحدید در چنین مواردی به عهده رهبری معظم انقلاب است.  

 

..........گزارش

* وجود مراکز حرفه آموزی ویژه نابینایان الزامیست: روز گذشته صحبتهای سهیل معینی مدیر شبکه تشکلهای نابینایان «چاووش» که به کلاسها و برنامه های  سازمان بهزیستی در سنوات گذشته برای نابینایان در نظر داشت را خواندید. امروز بخش آخر این گزارش مفصل را میخوانید: معینی در مورد حرفه آموزی نابینایان میگوید‌: «وظیفه سازمان بهزیستی ارائه تسهیلات به معلولان و ایجاد شرایط حمایتی از سازمان فنی و حرفه‌ای است چرا که برخی از آموزشها باید برای معلولان مناسبسازی شود و این امر در تخصص بهزیستی است.
این سازمان کارشناسانی دارد که میتوانند روند آموزش به فرد معلول با توجه به شرایط جسمانی که دارد را برای مربی تشریح کرده و راهکارهای عملیاتی شدن آن را ارائه دهد اما آموزش برعهده سازمان فنی و حرفه‌ای است. وضعیت فعلی آموزش معلولان مناسب نیست و تاکنون افراد معلول نتوانستند از نظام جامعی برای آموزش فنی و حرفه‌ای برخوردار باشند. به همین جهت در قانون حمایت از حقوق معلولان که در سال‌جاری تصویب و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد، این موضوع را پیش‌بینی کردیم. دولت مکلف است از طریق آموزشهای فنی و حرفه‌ای، آموزشهایی را به معلولان ارائه دهد و این سازمان باید مراکز فنی و حرفه‌ای چه به شکل عمومی و چه خاص برای این افراد تأسیس کند.
در این قانون پیش‌بینی شده است که نظام جامع آموزش فنی و حرفه‌ای باید آموزشهای خاصی را برای معلولان و متناسب با شرایط شان در نظر بگیرد به این شکل که چه مشاغلی را باید به معلولان آموزش دهند، با چه معیارهایی و همچنین باید تسهیلات آموزشی را هم برای معلولان درنظر بگیرند. این یعنی دولت باید درآموزشهایی که به معلولان داده میشود سرمایه‌گذاری کند چه بخش دولتی و چه بخش خصوصی.
این بودجه میتواند در جهت مناسبسازی ساختمانهای مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای، جذب دانش برای معلولان از داخل و خارج از کشور و همچنین ارائه وسایل کار خاص در جهت رفع نیاز معلولان هزینه شود. به طور مثال تهیه خط کشهای مخصوص بریل، فازمتر گویا یا صوتی و... که میتواند فرد نابینا را در جهت انجام کارش، یاری رساند تهیه و در اختیار افراد قرار دهند.» ارائه تجهیزات فنی به معلولان و  نابینایان میتواند آنها را برای یادگیری رشته‌های فنی ترغیب کند اما سؤالی که ایجاد میشود آن است چرا تاکنون بهزیستی یا دیگر سازمانهای متولی چشم روی این نیازها بسته اند؟ مدیر شبکه تشکلهای نابینایان در پاسخ به این سؤال میگوید: «میتوان به جرأت گفت تاکنون نهادهای مرتبط با معلولان دراین عرصه ورود نکردند. به همین جهت نابینایان هنوز از آموزشهای فنی و حرفه‌ای مختص خودشان محروم هستند. وجود مراکز آموزش فنی بسیار برای معلولان حائز اهمیت است چرا که از نظر کیفی آموزشهای ما در دانشگاه‌ها افول پیدا کرده است و کارشناسان ما فقط اسم کارشناس را یدک میکشند اما دانش کافی ندارند. بسیاری از آنها بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه باید آموزشهای مکمل را دریافت کنند حتی اگر قرار باشد پول پرداخت کنند.
بیشتر دانش آموختگان دارای معلولیت بر این باورند که باید در دستگاه‌های دولتی استخدام شوند این در حالی است که طی این سالها سهم مراکز دولتی از استخدام کاهش چشمگیری پیدا کرده است و در کنار آن بحثهای تبعیض آمیزی که دستگاه‌ها برای استخدام افراد میگذارند هم نابینایان را با مشکل جدی روبه رو کرده است. مثلاً در آزمون استخدامی جدید که وزارت آموزش و پرورش هم در آن قرار دارد شرایطی را درنظر گرفته‌اند که عملاً سهمیه افراد دارای معلولیت سوخت میشود. مجموعه این شرایط سبب شده با وجود رشد تحصیلات افراد‌ دارای معلولیت، بیکاری بیشتری گریبان این قشر را بگیرد. هر چند بیکاری سبب میشود معلولان به سمت کارهای فنی سوق یابند این در حالی است که متأسفانه هنوز  این افراد  مهارتها و آموزشهای لازم را  ندیده اند. به‌عنوان یک نابینا و فردی که سالهاست در امور معلولان فعال هستم هنوز شاهد تغییرات ملموس از سوی دستگاه‌ها نبودم و امیدوارم سازمان فنی و حرفه‌ای به این موضوع ورود پیدا کند چرا که ما به این دسته از آموزشهای فنی برای افراد معلول نیاز داریم.
 عدم اشتغال افراد نابینا دلایل مختلفی دارد که یکی از آنها مطابقت نداشتن رشته تحصیلی افراد با نیاز بازار کار است. افراد معلول بیشتر جذب رشته‌های علوم انسانی میشوند و ندانسته کد رشته‌هایی را انتخاب میکنند که کیفیت آموزشی پایینی دارند و به بازار کار هم توجهی نمیکنند. مگر کشور چقدر لیسانس ادبیات، جغرافی، علوم تربیتی و... نیاز دارد. جامعه پر از دانش آموختگان زبان است اما باید دید چند درصد آنها میتوانند به زبانی که آموزش دیده‌اند صحبت کرده یا متنی را ترجمه کنند. نظام آموزشی ما هم باید به نسبت جامعه تغییر کند. افراد قبل از تعیین رشته، مشاوره تحصیلی شوند تا انتخاب رشته بهتر با توجه به نیاز جامعه داشته باشند. بحث آخر نیز حمایتهای شغلی است که در این زمینه سازمان بهزیستی وظیفه مهمی دارد. به‌عنوان مثال اگر فردی در شرکتی جذب شد و نیاز به وسایل کار خاص پیدا کرد آن وسایل را برایش فراهم سازد یا اگر فرد ویلچری برای حضور در دفتر کارش نیاز به بالابر دارد بهزیستی باید آن وسیله را برایش نصب کند، هزینه تهیه این وسایل نباید بر دوش کارفرما باشد. با ارائه این تسهیلات میتوانیم بخش خصوصی را هم  به جذب معلولان برای کار تشویق کنیم.» جستجویمان به پایان رسید اما مکانی را که به نابینایان مهارتهای کاری را بیاموزد تا از پس آن بتوانند شغلی ایجاد کنند و منتظر استخدامهای دولتی نباشند، نیافتیم البته بسیارند نابینایانی که با وجود تحصیلات عالیه در دانشگاه‌ها، جایی در آزمون استخدامی ندارند و همیشه در حقشان اجحاف شده است. نابینایان در جذب و اشتغال جزو محرومترین گروه معلولان محسوب میشوند. پایان گزارش (جعفری)

..........پیگیری

* پاسخی به دغدغه های شرکت کنندگان در طرح ثبت ملی بیماریهای تحلیل رونده شبکیه:  در چند روز گذشته و پس از انتشار مطلب ثبت ملی بیماریهای شبکیه در ایران، دوستانی با ما تماس گرفتند و پرسیدند وقتی در حال حاضر درمانی برای مشکل نابینایی آنها وجود ندارد چه لزومی دارد در این طرح تحقیقاتی شرکت کنند؟ در جواب به این دوستان ذکر چند نکته را ضروری میدانم. همانطور که در گفتگو با خانم دکتر دفتریان گفته شد اولین نتیجه شرکت در این فراخوان اطلاع از ژن عامل بیماری در فرد است که این در زمینه فرزندآوری بسیار ضروری است. با کسانی که میگویند هر چه خدا بخواهد همان میشود و ضرورتی به انجام این کار نمیبینند صحبتی ندارم اما روی سخنم با دوستانی است که دغدغه داشتن نسلی سالم برای خود؛ بستگان و جامعه شان را دارند. ژن عامل بیماری شما به دو حالت میتواند بارز شود غالب و مغلوب. در زیست شناسی برای این دو حالت ؛ احتمالاتی از بروز اختلال محاسبه میشود. اما به صورت مختصر و ساده باید بگویم احتمال اینکه ژنی که امروز باعث نابینایی شما شده در روز لقاح به وجود آمده باشد بسیار کم است. البته این مورد هم محتمل است و به آن جهش ژنتیکی میگویند و به عواملی چون سن بالای والدین؛ مصرف دخانیات، الکل؛ دارو و رادیوگرافی  و از این دست مربوط میشود؛ اما این ژن در صورت مغلوب بودن از چندین نسل قبل در شجره فامیلی شما وجود داشته است هر چند گاه نابینایی بستگان شما به عوامل دیگری مثل سرخک و سرخجه یا آبله و افتادن از پله یا ضربه و خوردن شیئی به سر و غیره ربط داده شود اما واقعیت این است که در اکثر قریب به صد در صد موارد این ژن است که باعث نابینایی شده است. ژن معیوب اگر در فرمول ژنتیکی شما وجود داشته باشد تا نسلهای بعدی شما هم امکان بروز دارد پس میبینید چه بخواهید و چه نخواهید در سلامت نسلهای بعد دخیل هستید. کاش قضیه به همین سادگی بود خواهران و برادران و فرزندان شما نیز حتی اگر نابینا نباشند ممکن است حامل این ژن معیوب باشند و به محض اولین ازدواج فامیلی فرزندی نابینا به دنیا آورند. اینکه چه شده که فراوانی نابیناییهای ژنتیکی اینقدر زیاد شده است به فرهنگ غلط ایرانی که به اشتباه به اسلام هم ربط داده میشود برمیگردد به نداشتن ارتباطات بین گروهی و بین شهری و قبول نداشتن فرهنگهای قومیتهای دیگر و .. که نتیجه همه اینها ازدواجهای فامیلی پی در پی و هدیه دادن نابینایی به نسلهای بعد شده است. اگر دوستی این موضوع را به خدا و خواست او  نسبت دهد به زعم من باید در جهان بینی خود شک کند و از نسبت بیجایی که به پروردگار خود داده است مغفرت بخواهد. زیرا که او خود عقل انسان را پیامبر راه زندگی او میداند و علم نیز نتیجه منحصر به فرد عقل انسانی است. شاید اینجا جای مناسبی برای این بحثها نباشد اما ادامه بحث خودمان؛ با توضیحاتی که داده شد میبینید بروز نابینایی در شما زنگ خطری است تا خواهران و برادران شما در وهله اول و بستگان نزدیک پدری و مادری شما در وهله دوم نگران وجود این ژن در فرمول کروموزومی خود باشند تعیین توالی ژنتیکی نابینایی شما به همه این افراد کمک میکند که انتخابهای درستی در زندگی داشته باشند و حتی همکاری آنها با شما علاوه به کمک برای تعیین ژن بیماری شما به خودشان نیز فایده خواهد رساند. بینایی این افراد دلیلی بر نداشتن ژن معیوب در آنها نیست چون آنها میتوانند ژن مغلوب بیماری را با خود به نسلهای بعد ببرند. با شرکت در این طرح و تعیین ژن معیوب خود همواره نسخه ای معجزه آسا در دست خواهید داشت که به بستگان خود یاری رسانید. حتی اگر فرزندان شما به دنیا آمده اند و دیگر تصمیمی برای فرزندآوری ندارید این نسخه به درد آنها و سرنوشت آنها نیز خواهد خورد و لا اقل نگرانیهای زیادی را از آنها خواهد گرفت. حتی اگر ژن معیوب بیماری شما شناخته شده باشد به محض بارداری میتوانید با یک آزمایش ساده از اینکه جنین شما بیمار است یا نه مطلع شوید و شاید لازم دانستید از آمدن او به این دنیا جلوگیری کنید. فرزندی را تصور کنید که به خوبی میداند ژن عامل نابینایی والدینش در او وجود ندارد. او به راحتی و اطمینان در مورد آینده خود تصمیم میگیرد و همواره در پی پوشاندن نگرانی خود از همسرش نیست و هم نگران سلامت فرزندان خود. فرزند دیگری را تصور کنید که به خوبی میداند ژن نابینایی والدینش در او به صورت نهفته وجود دارد او هرگز سمت ازدواج فامیلی نخواهد رفت و حتی در صورت ازدواج غیر فامیلی انتقال ژن به فرزندان خود را نیز کنترل میکند که مبادا در ازدواج فامیلی دیگری نابینایی بروز یابد. پس این مسئولیتی اجتماعی است که بر گردن نابینایان است در قبال نسلهای آینده. و با علم و آگاهی میتوان روز به روز از رشد آمار نابینایی در کشور کاست. اما از سوی دیگر داشتن بانک اطلاعاتی قوی در زمینه بیماریهای ژنتیکی چشم، دست محققان کشورمان را برای بررسی راههای درمانی باز میسازد و محققان کشورهای دیگر را برای همکاری با محققان ما ترغیب میکند. از دگر سو علم با سرعتی به پیش میرود که به هیچ وجه نمیتوان از اینکه چه روزی درمان ژن معیوب شما ممکن خواهد شد حرف زد. شاید همین فردا درمانی برای ژن بیماری شما در گوشه ای از دنیا یا همین کشور خودمان پیدا شود اگر ژن عامل بیماری شما شناخته نشده باشد بی شک شما در لیست اولین درمان شوندگان نخواهید بود زیرا کشف این ژن خود زمانی طولانی میبرد و شما از دیگران عقب مانده اید. کما اینکه در همین گفتگو خانم دکتر دفتریان اشاره میکند که ژن abca4 در بیماری اشتارگات فاز 3 انسانی در انگلیس قرار دارد ولی ما بانکی از این بیماران در دست نداریم تا برای شرکت در این کار تحقیقی با محققان انگلیسی تعامل داشته باشیم. امیدوارم این مختصر شما را برای شرکت در این طرح ترغیب کرده باشد برای ثبت نام در لیست معاینات کامل و آزمایش ژنتیک روزهای شنبه و سه شنبه با شماره تلفن 22795715 در مرکز تحقیقات چشم دانشگاه شهید بهشتی در بیمارستان لبافی نژاد تهران تماس بگیرید. کباری

 

..........ورزشی

* انتشار برترینهای جام جهانی از سوی فیفا: با اتمام مسابقات جام جهانی، سایت فیفا اقدام به انتشار آمار و ارقام به ثبت رسیده در این جام کرده است که بخشهایی از آن در ادامه میآید: تعداد بازی 64. تعداد گل 169. میانگین گل در هر بازی  2.6، تعداد کارت زرد 219 میانگین کارت زرد در هر بازی 3.5، تعداد کارت قرمز  4 میانگین کارت قرمز در هر بازی  0.06، تعداد پاس صحیح  49651 - میانگین پاس در هر بازی  775.8، بیشترین گل زده  بلژیک. 16 گل زده، بیشترین حمله  کرواسی: 352 حمله، بیشترین پاس  انگلیس: 3336 پاس، بیشترین شوت  کرواسی: 115 شوت، بیشترین شوت در چهارچوب بلژیک: 40 شوت در چهارچوب، بهترین عملکرد دفاعی: کرواسی. 301 دفع توپ، تکل و مهار توپ، کمترین گل خورده ( دانمارک، ایران، پرو) 2 گل خورده. بیشترین کارت زرد کرواسی. 15 کارت زرد، کمترین کارت زرد (عربستان سعودی) 1 کارت زرد، بیشترین خطای مرتکب شده (کرواسی) 114 خطا، کمترین خطای مرتکب شده ( آلمان) 29 خطا، بیشترین خطای متحمل شده کرواسی. 105 خطا، کمترین خطای متحمل شده (مصر) 5 خطا، بیشترین خطای منجر به پنالتی دانمارک. 3 خطا، بیشترین دقایق بازی. لوکا مودریچ (کرواسی) 694 دقیقه، هری مگوایر (انگلیس) 645 دقیقه، جان استونز (انگلیس) 645 دقیقه، بیشترین پنالتی منجر به گل. آنتوان گریزمان (فرانسه) 3 گل، هری کین (انگلیس) 3 گل، مایل جدیناک (استرالیا) 2 گل، آندریاس گرانکویست (سوئد) 2 گل، بیشترین گل با پای چپ آنتوان گریزمان (فرانسه) 4 گل، دنیس چریشف (روسیه) 4 گل، ایوان پریشیچ (کرواسی) 3 گل، بیشترین گل با پای راست هری کین (انگلیس) 4 گل، کیلیان امباپه (فرانسه) 3 گل، دیگو کاستا (اسپانیا) 3 گل، بیشترین گل با ضربه سر یری مینا (کلمبیا)

3 گل، جان استونز (انگلیس) 2 گل، بیشترین مهار توپ تیبو کورتوا (بلژیک) 27 مهار توپ، گیرمو اوچوا (مکزیک). 25 مهار توپ، کاسپر اشمایکل (دانمارک)

21 مهار توپ، بیشترین شوت نیمار (برزیل) 27 شوت، فیلیپه کوتینیو (برزیل) 22 شوت، ایوان پریشیچ (کرواسی) 22 شوت، بیشترین شوت در چهارچوب. نیمار (برزیل) 13 شوت، آنتوان گریزمان (فرانسه) 11 شوت، کریستیانو رونالدو (پرتغال) 8 شوت، مارکوس برگ (سوئد) 8 شوت، بیشترین شوت خارج از چهارچوب ایوان پریشیچ (کرواسی) 13 شوت، ایوان راکیتیچ (کرواسی) 10 شوت، اولیویه ژیرو (فرانسه) 10 شوت، بیشترین کارت زرد. سباستین لارسون (سوئد) 3 کارت، بیشترین خطای مرتکب شده آنته ربیچ (کرواسی) 21 خطا، بیشترین خطای متحمل شده ادن هازارد (بلژیک) 28 خطا، بیشترین میزان دوندگی ایوان پریشیچ (کرواسی) 72 کیلومتر. همچنین مسابقه بلژیک-تونس با 7 گل پرگلترین بازی جام و با 31 تلاش گلزنی رکورد دار بیشترین تلاش برای گلزنی شد. بازی جام و بازی اسپانیا و روسیه با رد و بدل شدن 1235 پاس، رکورد دار بیشترین پاس در جام جهانی 2018 شدند.

 

..........حوادث

* بالا انداختن کودک 6 ماهه جانش را گرفت: برخورد سر کودک 6 ماهه با پنکه سقفی در یکی از روستاهای کبودرآهنگ باعث مرگ وی شد. این حادثه سه روز قبل در یکی از خانه‌های روستایی همدان رخ داد و این کودک 6 ماهه به گفته یکی از اعضای خانواده‌اش به منظور بازی و سرگرمی به هوا پرتاب شده بود که ناگهان سرش به پره‌های پنکه سقفی اصابت کرد و بشدت آسیب دید. مدیرکل پزشکی قانونی همدان  در تشریح این خبر به ایرنا گفت: پس از برخورد سر این کودک با پنکه سقفی او به بیمارستان منتقل و به مدت 2 روز بستری شد اما شدت جراحات وارده به حدی بود که کودک جان باخت.

یک پزشک متخصص کودکان در همدان نیز ضمن هشدار جدی در اینباره گفت: پرتاب کردن کودکان به هوا بیشترین آسیب را به قسمت مغز وارد میکند. پرتاب کودک به هوا هر چند موجب هیجان در بزرگسالان میشود اما باید بدانیم که این حرکت نوعی کودک آزاری مخفی به شمار میرود.

..........اطلاعرسانی

* کانون نابینایان نشاط اردوی تفریحی یک روز لواسان را در تاریخ چهارشنبه 27 تیر ماه برگزار مینمایید جهت ثبت نام و هماهنگی با شماره  09122485134  خانم قجاوند تماس حاصل فرمایید.

* بدینوسیله به اطلاع کلیه اعضای انجمن نابینایان ایران میرساند که اردوی تفریحی اوشان از تاریخ 8/5/97 لغایت 10/5/97 برگزار میگردد. از علاقمندان درخواست میشود جهت ثبت نام تا تاریخ 31/4/97 با دفتر انجمن تماس حاصل فرمایند. ضمناً هزینه این سفر برای نابینا نود هزار تومان و همراه یکصد هزار تومان میباشد.

* مجمع عمومی انجمن روشنبین اصفهان شنبه30 تیر ماه  ساعت 16 مکان در سالن اجتماعات مجتمع خدمات بهزیستی شهدای هفتم تیر برگزار میشود. علاقمندانی که تمایل به کاندیدا شدن جهت پذیرش بازرسی این انجمن هستند با تلفن 09138099369 روزهای فرد از ساعت 9 الی13 تماس حاصل نمایند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *