شناسه خبر: 13777 منتشر شده در مورخ: 1397/4/27 ساعت: 09:06 گروه: اجتماعی  
کتابخانه گویا ویژه کودکان نابینای کرمان افتتاح شد

کتابخانه گویا ویژه کودکان نابینای کرمان افتتاح شد

در ایران حدود ۱۲۰ هزار نفر نابینا و ۶۵۰ هزار نفر کم‌بینا یا مبتلا به اختلال‌های بینایی زندگی می‌کنند. یکی از نیازهای مغفول‌مانده این جمعیت ۷۷۰ هزار نفری، دسترسی به محصولات فرهنگی ویژه افراد نابینا یا کم‌بینا است.

به گزارش ایران سپید با جستجویی ساده و همچنین گفت‌وگو با برخی کارشناسان و متولیان امور نابینایان می‌توان پی برد که میزان تولید کتاب‌های ویژه این افراد بسیار کمتر از نیازهای آنهاست. علاوه به دلیل گستردگی زیادی که جمعیت نابینایان در سطح کشور دارند، دسترسی آنها به کتاب‌ها و مجله‌های با خط بریل نیز محدود است.

شرکت سامسونگ در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود، از مهرماه ۱۳۹۱ در قالب پروژه کودکان امید اقدام به راه‌اندازی کتابخانه‌های گویا ویژه کودکان و نوجوانان نابینا و کم‌بینا کرد. اولین کتابخانه همزمان با روز جهانی عصای سفید در زنجان  راه‌اندازی شد. سامسونگ بعد از زنجان به شهرهای بندرعباس، کاشان، سنندج، ارومیه، ارسنجان، زاهدان، گرگان، اهواز، کرمانشاه، بیرجند و بروجرد رفت و یازده کتابخانه گویای دیگر برای کودکان نابینا و کم‌بینا که مشتاق به خواندن و یاد گرفتن بودند، تاسیس کرد.

سامسونگ روز گذشته در حالی افتتاح سیزدهمین کتابخانه را در کرمان جشن گرفت که دو کتابخانه دیگر نیز در هفته‌های آینده در بوشهر و ایلام آغاز به کار می‌کنند.

سهم اندک نابینایان از بازار نشر

مراسم افتتاح سیزدهمین کتابخانه گویای سامسونگ با حضور مدیران بخش مسئولیت‌های اجتماعی سامسونگ، نمایندگان انجمن نابینایان کشور و مدیران ارشد استان کرمان در باغ کتابخانه ملی کرمان برگزار شد.

علی‌اکبر جمالی، مدیرعامل انجمن نابینایان ایران در این مراسم گفت: با توجه به اینکه سرانه مطالعه در کشورمان بین ۲ تا ۱۵ دقیقه است، باید اعلام کنم که سرانه مطالعه کودکان نابینا در حداقل میزان ممکن قرار دارد چراکه این افراد دسترسی مناسبی به کتاب ندارند. حتی معادل نیم‌درصد کتاب‌هایی که هر سال در ایران منتشر می‌شود، برای نابینایان کتاب چاپ نمی‌شود.

وی تاکید کرد: در قوانین جدید دولت الزامی ایجاد کرده که باید به معلولان و نابینایان خدمات فرهنگی ارایه شود. امیدواریم با اجرایی شدن این قوانین، دسترسی نابینایان به کتاب‌ها و مجله‌های بیشتری دسترسی داشته باشند.

مدیرعامل انجمن نابینایان ایران با اشاره به همکاری پنج‌ساله این انجمن با شرکت سامسونگ، ابراز امیدواری کرد که تا سال آینده یک مرکز تخصصی تولید کتاب گویا و بریل برای نابینایان کل کشور ایجاد شود.

15000 هزار کتاب صوتی برای نابینایان آماده شده است

مدیر ارشد بازاریابی سامسونگ در این مراسم گفت: از پنج سال پیش که ما کار تجهیز این مراکز را آغاز کردیم تا به امروز که در کرمان در خدمت شما هستیم، هر روز تعهد و علاقه ما برای کمک موثر به رشد جامعه عزیز نابینایان و کم‌بینایان، بیشتر از روز قبل شده است.

فرهاد هجرت تاکید کرد: هدف سامسونگ ایجاد فضاهای آموزشی و دوستانه برای عزیزان نابینا و کم‌بینا است تا بتوانند مهارت‌های جدیدی کسب کنند. سامسونگ با درک علایق دوستان نابینا، تا به امروزحدود 15000 هزار عنوان کتاب صوتی در زمینه‌ها و رشته‌های مختلف تهیه کرده است. این کتاب‌ها توسط مردم عادی و همچنین هنرمندان محبوب کشورمان خوانده و با سرمایه‌گذاری سامسونگ برای استفاده نابینایان عزیز آماده‌سازی شده‌اند.

هجرت در ادامه با اشاره به سابقه انجام پروژه‌های متعدد مسئولیت اجتماعی سامسونگ افزود: پروژه‌های مسئولیت‌های اجتماعی سامسونگ در چهار حوزه اشتغال، آموزش، سلامت و محیط زیست تعریف شده است و در هر حوزه‌ هم نمونه‌هایی موفق توسط سامسونگ انجام شده که به عنوان موفق‌ترین آنها می‌توان به پروژه احیای جنگل‌های هیرکانی در حوزه محیط زیست، ایجاد مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر در دو حوزه آموزش و اشتغال و همینطور برگزاری سالانه المپیاد تکنیسین‌ها اشاره کرد.

کودکان نابینا از انزوا خارج شده‌اند

در ادامه این مراسم قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران، با تشکر از حمایت‌های سامسونگ در راه‌اندازی کتابخانه‌های گویا گفت: هدف اولیه ما و شرکت سامسونگ راه‌اندازی کتابخانه‌های گویا در شهرهای کم برخورداری بود که تعداد نابینای بیشتری را دارد. پس از آن هم کارگروهی به منظور افزایش کتاب‌های صوتی ویژه نابینایان تشکیل شد.

منصور شادکام، به نتایج راه‌اندازی کتابخانه‌های گویا در میان جامعه نابینایان اشاره کرد و گفت: سامسونگ با راه‌اندازی کتابخانه‌های گویا کار بزرگی را برای نابینایان که مظلوم‌ترین قشر جامعه هستند انجام داده است. این شرکت با قبول هزینه‌های ایاب‌وذهاب نابینایان باعث شده تا کودکان و نوجوانان نابینا به راحتی به این کتابخانه‌ها بیایند و علاوه بر کتاب خواندن، مهارت‌هایی همچون آموزش کامپیوتر، خط بریل، قصه‌گویی، خیاطی، سفالگری و برقراری ارتباط با دنیای اطراف را بیاموزند.

وی تاکید کرد: تا پیش از این کودکان نابینا و کم‌بینا در مناطق دورافتاده دچار انزوا و گوشه‌گیری شده بودند؛ حتی والدین این کودکان نیز بابت این موضوع در رنج بودند اما سامسونگ با تقبل هزینه‌های ایاب و ذهاب و حتی پذیرایی‌های میان‌وعده کاری کرد تا دسترسی کودکان به کتاب‌ها و فضاهای آموزشی بیشتر شود. این شرکت گاه حتی کودکی را از فاصله ۴۰ کیلومتری به کتابخانه می‌آورد و برمی‌گرداند. این رفتار سامسونگ باید الگوی مسئولان سایر سازمان‌ها و شرکت‌ها قرار بگیرد.

در ادامه رمضان جهانداری، نماینده انجمن نابینایان استان کرمان ابراز امیدواری کرد که با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا، بسترهای متنوعی ایجاد شود تا نابینایان و کم‌بینایان بتوانند دسترسی بیشتری به کتابها داشته باشند. زهرا موسی‌پور، مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان نیز در انتهای مراسم از آمادگی این مجموعه برای حمایت از طرح‌هایی که مهارت‌ها و ظرفیت‌های افراد نابینا را افزایش می‌دهند خبر داد.

برگزاری دوره‌های آموزشی در کتابخانه‌های گویا

هر کتابخانه گویا فضایی برای نشستن و فعالیت ۳۰ تا ۵۰ مراجعه کننده در روز را دارد. در این کتابخانه‌ها، کودکان و نوجوانان نابینا پس از گوش دادن به قصه‌ها، درباره آن‌ها با مربیان خود صحبت می‌کنند. هم چنین، کارگاه‌های تئاتر برای کودکان ترتیب داده می‌شود تا قصه‌های مورد علاقه‌شان را بازی کنند.

هرچند این پروژه در ابتدا با محوریت کودکان آغاز شد اما با توجه به توسعه تجهیزات این مراکز اکنون میزبان نوجوانان و جوانان نابینا هم هستند. در این کتابخانه‌ها کلاس‌های آموزش بریل، جهت‌یابی، کامپیوتر، زبان انگلیسی، هنر، صنایع دستی و... برگزار می‌شود.

لازم به ذکر است که فعالیت‌های مربوط به تجهیز و آماده‌سازی دو شعبه دیگر کتابخانه‌های گویای سامسونگ در ایلام و بوشهر به پایان رسیده و پس از افتتاح رسمی طی هفته‌های آینده، به نابینایان و کم‌بینایان این دو شهر خدمات‌رسانی می‌کنند./ ایسنا

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *