شناسه خبر: 13776 منتشر شده در مورخ: 1397/4/26 ساعت: 15:44 گروه: اجتماعی  
بیانیه فعالان امور معلولان در خصوص قانون حمایت از معلولان

بیانیه فعالان امور معلولان در خصوص قانون حمایت از معلولان

نظر به لزوم حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و ضرورت انعکاس آن در سطوح مختلف جامعه، نمایندگان تشکل های شرکت کننده در جشن ملی "تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان" بیانیه ای به شرح ذیل منتشر کردند.

به گزارش ایران سپید  نظر به لزوم حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و ضروت انعکاس آن در سطوح مختلف جامعه، نمایندگان تشکل های شرکت کننده در جشن ملی تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان با صدور این بیانیه بر انتظارات افراد دارای معلولیت و خانواده های انان به شرح ذیل تاکید می نمایند.

1- با توجه به اهتمام مسئولان کشور جهت عملی ساختن مفاد این قانون از تمامی دستگاه هایی که وظیفه اجرای آن را برعهده دارند انتظار می رود تا با سرعت بخشیدن به تشکیل و فعالیت کارگروه های تخصصی و تدوین آیین نامه های اجرایی مربوطه، زمینه تحقق مفاد قانون را فراهم نمایند.

2- با عنایت به ضرورت تقویت اهرام های نظارتی به منظور اجرای بی کم و کاست قانون، از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتظار می رود که با تشکیل کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای این قانون با حضور نمایندگان افراد دارای معلولیت جهت هماهنگی سازی بخش های اجرایی، اخذ گزارش از دستگاه های ذی ربط و ارائه آن به نهادهای وزارتی، اقدام نماید.

3- دسترس پذیری خدمات و امکانات زندگی، اعم از مناسب سازی محیط های شهری، فضاهای مجازی و منابع علمی، ضامن استقلال فردی و مشارکت اجتماعی معلولان می باشد لذا ضروری است تا اقدامات لازم توسط وزارت کشور و سازمان بهزیستی جهت تشکیل ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور با حضور نمایندگان شبکه های ملی تشکل های مردم نهاد معلولان به عمل آید.

4-توجه هرچه بیشتر به مفاد کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و هم سویی آن با قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، امری ضروری و راهگشای اجرای قوانین حمایتی می باشد. شایسته است در تصمیمات نهادهای اجرایی و نظارتی نسبت به این مهم، توجه وافر به عمل آید.

5- آگاهسازی جامعه و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی نسبت به مسائل معلولان، زیربنای اقدامات حمایتی مسئولان است و لازم است اصحاب رسانه به ویژه رسانه ملی با توجه به وظیفه قانونی خویش اقدامات موثرتری را دراین رابطه  به عمل آورند.

6- ارتقاء روزافزون سطح دانش و مهارت های تخصصی افراد دارای معلولیت، ضرورت حضور موثر آنان در تصمیم گیری های خرد و کلان و کمک به پیشبرد اهداف توسعه را ایجاب می نماید. لذا شایسته است تا مسئولان امر با تغییر رویکردهای کنونی، زمینه بکارگیری نخبگان معلول در جایگاه های حقوقی و اجتماعی مدیریتی کشور را فراهم نمایند.

7- تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان، دست آورد تلاش های مجدانه تشکل های غیردولتی و کمپین های فعال آنان درکنار متولیان امور معلولان در بخش های دولتی است و اجرای ان نیز جز با دقت نظر و پیگیری صاحب نظران  این عرصه و بررسی چالش ها و موانع اجرایی آن میسر نخواهد بود. لذا مقتضی است تا از نخست مراحل اجرای قانون، شناسایی مشکلات و چالش های اجرایی آن و رفع نواقص احتمالی در دستور کار قرار گیرد.

8-بدون تردید ابلاغ قانون حمایت از حقوق معلولان نقطه عطفی در توانمندسازی و ارتقاء کیفیت زندگی افراد معلول و توسعه فراگیر کشور به شمار می رود و این امر خطیر جزء با اهتمام مسئولین محترم قوه مقننه، مجریه و قضائیه میسر نمی گردید. چشم امید جامعه معلولان کشور نیز به اندیشه بلند و اقدامات ارزنده این بزرگواران دوخته شده تا میراث تلاش های انجام شده در مسیری درست تحقق یابد. از این رو شایسته است ضمن تقدیر صمیمانه از حمایت های بی دریغ روسای سه قوه، عنایات لایزال پرودگار را در توفقیق این عزیزان طلب نمائیم.

9- نمایندگان تشکل های فعال درامور معلولان کشور ضمن قدردانی از مسئولان وزات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی کشور به منظور برگزاری این مراسم ، امیدوارند در سایه تعامل هرچه بیشتر دستگاه های دولتی و غیردولتی ، پیگیری مطالبات افراد دارای معلولیت در عالی ترین سطح ، امکان پذیر گردد تا حضور پر افتخار  معلولان توانمند درعرصه توسعه جامعه اسلامی مان بیش از پیش نمود یابد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *