شناسه خبر: 13745 منتشر شده در مورخ: 1397/4/23 ساعت: 10:04 گروه: اجتماعی  
ضرورت مناسب سازی فضای شهر مهریز برای تردد معلولان

ضرورت مناسب سازی فضای شهر مهریز برای تردد معلولان

یکی از ابتدایی ترین حقوق شهروندی برای اقشار مختلف مردم و خصوصا معلولان و سالمندان مناسب سازی مبلمان شهری و محل ورودی دستگاه های اجرایی ، بانک و سایر موسسه هاست که هم اکنون فضای شهر مهریز برای این امر چندان مناسب نیست.

به گزارش ایران سپید طبق ماده 2 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان ، تمام وزارتخانه ها ، سازمان ها و موسسات و شرکت های دولتی و نهادهای عمومی موظف هستند در طراحی، تولید و احداث ساختمان ها و اماکن عمومی، معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره مندی از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم شود. 

 مناسب نبودن فضای شهری از جمله مشکلاتی است که نه تنها جامعه معلولان بلکه دیگر اقشار کم توان جامعه و سالمندان را برای تردد با مشکل جدی مواجه می کند بنحوی که برای انجام فعالیت های خود همواره با محدودیت هایی مواجه هستند. 
بی توجهی به رعایت حقوق شهروندی در قبال معلولان و سالمندان موجب کاهش حضور آنها در جامعه و همچنین بروز برخی آسیب های روحی و روانی ناشی از انزوا در افراد کم توان می شود که باید برای حل آن اقدام مناسب توسط دستگاه های مختلف انجام شود. 
در این خصوص تعدادی از معلولان مهریز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه فضای عمومی شهر در مجموع هنوز مناسب سازی نشده و رفت و آمد را برای آنها دچار مشکل کرده است، رسیدگی و حل موضوع را خوستار شدند. 
حسین زارع زاده معلول جسمی و حرکتی ساکن محله بغداد آباد مهریز با ابراز ناخرسندی از نامناسب بودن شرایط موجود می گوید: طبق قانون تمام دستگاه های اجرایی باید برای تردد معلولان در شهر و انجام امور خود طرح مناسب سازی را اعمال کنند. 
وی افزود: اگر قانون توسط مسوولان و دستگاه ها به خصوص شهرداری و شورای شهر اعمال شود بسیاری از مشکلات پیش روی معلولان و حتی سالمندان رفع خواهد شد و آنها می تواند امور اولیه خود را بدون وابستگی انجام دهند. 
فاطمه ابویی دیگر معلول هم اعتقاد دارد که وضعیت شهر و ورودی برخی از بانک ها و نهادهای اداری برای تردد جامعه هدف اصلا مناسب نیست و باید برای حل مشکل و خدمت به این قشر اقدام مناسب انجام شود. 
وی تصریح کرد: ایجاد فضای مناسب رفت و آمد در شهر حق اولیه و مسلم یک معلول است که باید همانند سایر افراد جامعه از حقوق شهروندی برای زندگی راحت برخوردار باشند و بی توجهی به این موضوع اصلا پسندیده نیست. 
وی از مسوولان خواست با نظارت و بررسی دقیق برای مناسب سازی تردد معلولان در سطح شهر ، نهادها و اداره های مختلف وظایف خود را انجام دهند و زمینه مشارکت و حضور اقشار موثر آنها را برای انجام کارهای خود کمک کنند. 
همچنین کارشناس توانبخشی و مناسب سازی محیط و مبلمان شهری مهریز با اشاره به اینکه فراهم کردن زمینه دسترسی معلولان به خدمات شهری ، احترام به کرامت آنها و رعایت حقوق شهروندی است بر پیگیری تحقق خواسته آنها توسط دستگاه های اجرایی تاکید کرد. 
منصور زارع افزود: تاکنون با همکاری برخی دستگاه ها و شهرداری و نظارت بهزیستی فعالیت هایی در مناسب سازی محیط شهری انجام شد ولی هنوز جای کار بسیاری دارد که باید با همت مدیران برای رفاه و آسایش جامعه هدف اقدام شود. 
وی بیان کرد: بهترین کار برای مناسب سازی آن است که در طراحی فضای شهری و ساختمان سازی به خصوص برای دستگاه ها و بانک ها از همان ابتدا ، استانداردهای لازم شهرسازی و معماری دقیق رعایت شود. 
به گفته زارع ، طبق ماده 2 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان ، مناسب‌ سازی یک ضرورت است و همه دستگاه های دولتی و شهرداری ها ملزوم به رعایت آن هستند که انجام این قانون موجب حل معضل کنونی است . 
به گزاش ایرنا، رئیس اداره بهزیستی مهریز هم گفت: مشکل اساسی معلولان و سالمندان این شهرستان ، مناسب نبودن محل رفت و آمد آنها در دستگاه های اجرایی و فضای شهری است که باید مسوولان برای رفع این چالش ها اقدام کنند. 
علیرضا علیزاده با اشاره به اینکه افزون بر 2 هزار معلول در مهریز زندگی می کنند ، مناسب نبودن فضای رفت و آمد معلولان و سالمندان به برخی دستگاه ها در شهر را موجب نارضایتی آنها دانست و بر رعایت مقررات و حل معضل موجود تاکید کرد. 
این مسوول با اشاره به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به ضرورت همکاری شهرداری و شورای شهر و دستگاه های اجرایی با بهزیستی اشاره کرد و یادآورشد: تعامل بین بخشی ضامن اجرای مطلوب قانون و ارایه خدمات مناسب به معلولان ، سالمندان و افراد با نیازهای خاص می شود. 
به گفته علیزاده با حمایت و همراهی فرمانداری مهریز هر 15 روز یک بار تیم مناسب سازی در سطح شهر نسبت به بررسی وضعیت ورودی دستگاه های اجرایی و فضای شهری اقدام و تصمیم های لازم برای افدام مناسب به عمل می آورند. 
وی افزود: تهیه شناسنامه مناسب سازی برای تمام اداره ها ، نهادها ، بانک ها و اماکنی که محل رفت و آمد معلولان است برای بررسی وضعیت موجود و ارایه راهکار برای تهیه طرح ، حل مشکل و نظارت و پیگیری برای انجام آن اقدام می شود. 
به گزارش ایرنا، رئیس شورای شهر مهریز هم می گوید: ایجاد زیر ساخت های مناسب شهری برای رفت و آمد معلولان و سالمندان در شهر و استفاده از امکانات جزو حقوق ضروری آنهاست که تاکنون کارهایی توسط شهرداری و پیگیری شورای شهر انجام شده است. 
مهدی زارع با اشاره به اینکه شورای شهر آمادگی همکاری برای مناسب سازی مبلمان شهری طبق استانداردهای شهرسازی و بر اساس دستورالعمل قانون جامع حمایت از معلولان را دارد بر انجام وظایف تاکید کرد. 
وی بیان کرد: معلولان همانند سایر مردم و سالمندان بخشی از جامعه هستند که خدمت و رسیدگی به نیاز آنها یک ضرورت است و شورای شهر با همکاری بهزیستی و سایر دستگاه ها برای رفاه معلولان را انجام می دهد و مشکلی نیست. 
مهریز افزون بر 2 هزار معلول دارد. 
مرکز شهرستان 50 هزار نفری مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد. /ایرنا

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *