شناسه خبر: 13742 منتشر شده در مورخ: 1397/4/23 ساعت: 09:11 گروه: دانش و فن آوری  
BME، نرم افزاری برای موسیقیدانان نابینا

BME، نرم افزاری برای موسیقیدانان نابینا

Braille music editor نام نرم افزاری بسیار سبک و سهل الوصول است که هم اکنون نسخه آزمایشی آن که به مدت یک ماه با تمامی امکاناتش بر روی رایانه شما قابل استفاده است، از طریق پایگاه اینترنتی آن قابل دریافت است.

به گزارش ایران سپید در این نرم افزار از الگوی خط بریل و ماشین پرکینز برای نوشتن نتها استفاده شده است. طراح این نرم افزار کلیدهای f d s از سمت چپ و j k l از سمت راست را به عنوان کلیدهای ماشین پرکینز در نظر گرفته است و کاربر نابینا میتواند با همان علائم نت نویسی بریل به آفرینش آثار موسیقایی بپردازد. این نرم افزار که آن را اختصاراً BME هم میخوانند قادر است تمامی نتها را همزمان با نوشته شدن اجرا کند. به علاوه کاربران میتوانند به راحتی و با استفاده از کلیدهای جهتنما بر روی نتهای نوشته شده حرکت کنند و به ویرایش آنها بپردازند. در هنگام حرکت بر روی نتها، کاربر میتواند انتخاب کند که نام نتها و علائم برایش خوانده شود یا نقاط بریل. کتابخانه نسبتا کاملی هم از انواع آکردها و علائم مخصوص به گروههای مختلف سازی در BME تعبیه شده است. افزون بر این، خود کاربر هم این امکان را دارد که علامتهایی را که در بانک علائم نرم افزار وجود ندارد به آن اضافه کند. از دیگر قابلیتهای BME یکی هم این است که میتواند قطعات نوشته شده را به صورت بریل یا بینایی بر روی کاغذ چاپ کند. همچنین میتوان به کمک این نرم افزار قطعات نوشته شده را علاوه بر فرمت بریل با پسوندهای MID, txt و music-xml هم ذخیره کرد. همچنین اگر کاربر نابینا قطعه ای را با فرمت music-xml که یکی از فرمتهای استاندارد و رایج فایلهای نوشته شده موسیقی است در اختیار داشته باشد، میتواند با وارد کردن آن در Braille music editor آن را مطالعه کند. نوشتن نت در این نرم افزار به هر دو شیوه bar over bar و section by section امکانپذیر است. BME حتی برای نابینایانی که کاربر حرفه ای رایانه هم نیستند قابل استفاده خواهد بود. فقط کافی است با قواعد نت نویسی بریل به طور دقیق آشنا باشید. بدون شک خرید نسخه دائمی این نرم افزار برای بسیاری از کاربران ایرانی کاری دشوار است. از این رو پیشنهاد میشود کاربران پس از نصب آن یک نسخه پشتیبان از سیستم عامل خود تهیه کنند و به محض پایان یافتن مهلت یک ماهه آزمایشی آن، با تعویض سیستم عامل رایانه خود با نسخه پشتیبان یک ماه دیگر هم از این نرم افزار استفاده کنند. البته مخاطب پیشنهاد بالا فقط کاربران حرفه ای یا خطرپذیر رایانه هستند. به سایر کاربران پیشنهاد میشود در صورت توانایی، نسخه کامل این نرم افزار را خریداری نمایند تا از خطرات احتمالی تهیه و اجرای نسخه پشتیبان در امان بمانند. آخرین ویرایش BME نسخه ۲.۴ است که به قیمت ۳۵۰ یورو در اختیار کاربران قرار گرفته است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *