شناسه خبر: 13741 منتشر شده در مورخ: 1397/4/23 ساعت: 09:01 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 23 تیر 1397

روزنامه شنبه 23 تیر 1397

نمایش غیر ممکنها تبلیغ توانمندی نابینایان نیست - رضایتمندی بیشتر به جای موفقیت بیشتر - BME، نرم افزاری برای موسیقیدانان نابینا - ثبت ملی بیماریهای تحلیل رونده شبکیه در ایران - جدول کلاسیک/ دختر ۱۷ ساله‌ای که به مریخ سفر خواهد کرد/ بگویید کیفتان را چطور می‌اندازید تا شخصیتتان را بگوییم

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 23 تیر 1397

30 شوال 1439

14 جولای 2018

سال بیست و دوم شماره 5898

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

نمایش غیر ممکنها تبلیغ توانمندی نابینایان نیست 2

رضایتمندی بیشتر به جای موفقیت بیشتر 4

BME، نرم افزاری برای موسیقیدانان نابینا 7

ثبت ملی بیماریهای تحلیل رونده شبکیه در ایران 10

جدول کلاسیک/ دختر ۱۷ ساله‌ای که به مریخ سفر خواهد کرد/ بگویید کیفتان را چطور می‌اندازید تا شخصیتتان را بگوییم 15

 

 

 

..........سخن هفته

* نمایش غیر ممکنها تبلیغ توانمندی نابینایان نیست: معرفی و نشان دادن توانمندیهای افراد آسیبدیده بینایی، به ویژه نابینایان مطلق قطعاً بهترین راه اصلاح نگرش منفی جامعه، به ویژه عوام نسبت به پدیده نابینایی و فرد نابیناست. بروز نابینایی یا تصور بروز آن برای افراد بینا آن قدر وحشت انگیز، ناشناخته و تخیلی است که عموم افراد جامعه، به ویژه گروههای بیسواد یا کم سواد درکشان از نابینایی مبین دنیایی مطلقاً تاریک، آکنده با ناتوانی در انجام حتی امور روزمره، وابستگی کامل به دیگران و غیر کارا بودن فرد نابیناست. آن سوی این درک، باور به توانمندیهای خارق العاده یا در حد معجزه از سوی نابینایان است. در واقع تصور عمومی جامعه قبل از گرفتن آموزشهای لازم و کسب آگاهی در مورد پدیده نابینایی و ابعاد آن، گرایشی به باور نابینایان به عنوان انسانهایی که فقط نمیبینند ندارد. یکی از جلوه های این توانمندیهای فوق بشری به نابینایان که البته از سوی گروهی از خود نابینایان تبلیغ میشود، باور به توانمندی نابینایان مطلق برای نقاشی است. منظور هدایت فرد نابینا برای شناخت کامل یک شکل و سپس علامتگذاری رنگها و استفاده از یک رنگ متناسب با شیء مورد نقاشی نیست، بلکه باور به اینکه یک نابینای مطلق ولو به اینکه هیچ وقت رنگی را ندیده باشد و بدون علامتگذاری رنگها و رسم دقیق اشکال پیچیده و رنگآمیزی دقیق آنهاست که بسیاری از افراد که خواهان نمایش شگفتیها از نابینایان هستند به دنبال آن هستند، اما واقعیت چیز دیگری است. متأسفانه این گرایش در کشور ما قویست و هر از گاهی رخ مینماید. نابینایان توانمندیهای بسیاری دارند و در بسیاری از عرصه ها میتوانند از اکثریت جامعه جلوتر باشند، اما این ربطی به ترسیم دقیق دیدنیها توسط فردی که هرگز ندیده است، نمیتواند باشد و لزومی هم به آن نیست. جامعه نابینایان باید مراقب این دام از نمایش توانمندیهای کاذب و غیر حقیقی اعضای خود باشند.

 

 

..........چوب الف

* رضایتمندی بیشتر به جای موفقیت بیشتر: سامرست موام, نویسنده صاحبنام فرانسوی, در سال 1944 رمانی با نام «لبه تیغ» نوشت که به سرعت به شهرت رسید و نسخه های آن به زبانهای مختلف و در همه دنیا, هنوز هم پس از گذشت بیش از هفتاد سال از نگارش آن, تجدید چاپ میشود و در میان اهل مطالعه همچنان طرفدار دارد. برگردان فارسی این اثر به یاد ماندنی را مهرداد نبیلی نوشته و به تازگی توسط انتشارات امیر کبیر به چاپ هشتم رسیده است.

موام در این رمان مخاطب خود را به اروپای دهه چهل میبرد . به کافه های مه گرفته پاریس. جایی که مخاطب میتواند همراه با قهرمان داستان به کشف و سیر انفسی دست یابد. رمان لبه تیغ سامرست موام درباره جوانی است به نام لاری، که علیرغم درآمد ناچیز از زندگی خود، خشنود است. او بیشتر در جستجوی یافتن پاسخ به سؤالات مربوط به خاستگاه و غایت زندگی است. این نگاه جستجوگرانه و پرسشگرانه لاری سبب بروز چالشهایی میان او و اطرافیانش میشود. اطرافیانی که از درک دغدغه‌های روحی وی عاجزند، به‌تدریج از گرد او پراکنده شده و در میان امواج تردیدها او را تنها میگذارند؛ کسانی همچون ایزابل، نامزد وی که ادامه داستان بیان چالشهای میان او و لاری است.

مصطفی ملکیان درباره این رمان میگوید: در کتاب «لبه تیغ»، در واقع برای ایزابل اینکه دیگران در مورد او چه فکر میکنند اهمیت دارد و اینکه دیگران موفقیت او را در کسب ثروت، قدرت، جاه و مقام و قدرت اجتماعی بیشتری میبینند. این را زندگی برای موفقیت بیش‌تر میگویند. از طرف دیگر لاری زندگی را در رضایت بیشتر میبیند. شهرت، ثروت، علم آکادمیک و... برایش مهم نیست. لبه تیغ دو بار به صورت فیلم اکران شد. بار اول در سال ۱۹۴۶ توسط تایرون پاور و جین تیرنی و بار دوم در سال ۱۹۸۴ توسط بیل ماری. بخشی از کتاب: شامم را در یکی از قهوه‌خانه‌های محلی خوردم و چون تا ساعت ده وقت داشتم، به میدان شهر رفتم و از آنجا به دریا خیره شدم. هرگز آن‌قدر ستاره در آسمان ندیده بودم. بعد از گرمای روز، هوای خنک شب لطف خاصی داشت. یک باغ عمومی پیدا کردم و روی یکی از نیمکتها نشستم. گوشه تاریکی بود و هر از گاهی پیکر سفیدپوشی از پیشم رد میشد. خاطره آن روز قشنگ با آفتاب تند، پیکرهای رنگارنگ جمعیت و بوی تند و خوش مشرق مسحورم کرده بود و آن سه سر هیولای براهما، ویشنو و سیوا مثل تکه رنگ آخرینی که نقاش برای تکمیل تابلوی خود روی آن پخش میکند، به این احساس کلی عمق عجیبی میداد. قلبم تند شروع به تپیدن کرد، برای اینکه یک دفعه احساس کردم آنچه را من به دنبالش هستم، هند میتواند به من بدهد. مثل این بود که فرصتی برایم دست داده که اگر از آن استفاده نکنم، دیگر به این آسانیها نصیبم نخواهد شد. خیلی زود تصمیم خودم را گرفتم. تصمیم گرفتم دیگر به کشتی برنگردم. جز یک کوله‌بار کوچک چیزی در کشتی بجا نگذاشته بودم. آرام آرام به راه افتادم تا برای خودم هتلی پیدا کنم. بعد از چند دقیقه جایی پیدا کردم و اتاقی گرفتم.

.........فناوریهای امیدبخش

* BME، نرم افزاری برای موسیقیدانان نابینا: Braille music editor نام نرم افزاری بسیار سبک و سهل الوصول است که هم اکنون نسخه آزمایشی آن که به مدت یک ماه با تمامی امکاناتش بر روی رایانه شما قابل استفاده است، از طریق پایگاه اینترنتی آن قابل دریافت است. در این نرم افزار از الگوی خط بریل و ماشین پرکینز برای نوشتن نتها استفاده شده است. طراح این نرم افزار کلیدهای f d s از سمت چپ و j k l از سمت راست را به عنوان کلیدهای ماشین پرکینز در نظر گرفته است و کاربر نابینا میتواند با همان علائم نت نویسی بریل به آفرینش آثار موسیقایی بپردازد. این نرم افزار که آن را اختصاراً BME هم میخوانند قادر است تمامی نتها را همزمان با نوشته شدن اجرا کند. به علاوه کاربران میتوانند به راحتی و با استفاده از کلیدهای جهتنما بر روی نتهای نوشته شده حرکت کنند و به ویرایش آنها بپردازند. در هنگام حرکت بر روی نتها، کاربر میتواند انتخاب کند که نام نتها و علائم برایش خوانده شود یا نقاط بریل. کتابخانه نسبتا کاملی هم از انواع آکردها و علائم مخصوص به گروههای مختلف سازی در BME تعبیه شده است. افزون بر این، خود کاربر هم این امکان را دارد که علامتهایی را که در بانک علائم نرم افزار وجود ندارد به آن اضافه کند. از دیگر قابلیتهای BME یکی هم این است که میتواند قطعات نوشته شده را به صورت بریل یا بینایی بر روی کاغذ چاپ کند. همچنین میتوان به کمک این نرم افزار قطعات نوشته شده را علاوه بر فرمت بریل با پسوندهای MID, txt و music-xml هم ذخیره کرد. همچنین اگر کاربر نابینا قطعه ای را با فرمت music-xml که یکی از فرمتهای استاندارد و رایج فایلهای نوشته شده موسیقی است در اختیار داشته باشد، میتواند با وارد کردن آن در Braille music editor آن را مطالعه کند. نوشتن نت در این نرم افزار به هر دو شیوه bar over bar و section by section امکانپذیر است. BME حتی برای نابینایانی که کاربر حرفه ای رایانه هم نیستند قابل استفاده خواهد بود. فقط کافی است با قواعد نت نویسی بریل به طور دقیق آشنا باشید. بدون شک خرید نسخه دائمی این نرم افزار برای بسیاری از کاربران ایرانی کاری دشوار است. از این رو پیشنهاد میشود کاربران پس از نصب آن یک نسخه پشتیبان از سیستم عامل خود تهیه کنند و به محض پایان یافتن مهلت یک ماهه آزمایشی آن، با تعویض سیستم عامل رایانه خود با نسخه پشتیبان یک ماه دیگر هم از این نرم افزار استفاده کنند. البته مخاطب پیشنهاد بالا فقط کاربران حرفه ای یا خطرپذیر رایانه هستند. به سایر کاربران پیشنهاد میشود در صورت توانایی، نسخه کامل این نرم افزار را خریداری نمایند تا از خطرات احتمالی تهیه و اجرای نسخه پشتیبان در امان بمانند. آخرین ویرایش BME نسخه ۲.۴ است که به قیمت ۳۵۰ یورو در اختیار کاربران قرار گرفته است.

 

........گزارش ویژه

* ثبت ملی بیماریهای تحلیل رونده شبکیه در ایران: با بررسی اجمالی داده هایی که بر روی شبکه جهانی اینترنت قرار دارد، در مییابیم که در کشورهایی مانند آمریکا و اروپا مطالعات زیادی بر روی بیماریهای چشم و خصوصاً بیماریهای تحلیل رونده شبکیه انجام شده است، اما کمتر اطلاعاتی از خاور میانه و به ویژه ایران به دست میآید؛ حتی کشور همسایه، پاکستان نیز در این زمینه کارهایی را شروع کرده است. این موضوع در کنار علاقه به حل بیماریهای ژنتیکی شبکیه انگیزه ای میشود تا دکتر نارسیس دفتریان، فوق تخصص و جراح شبکیه به همراه دکتر حمیده صباغی، بینایی سنج در پژوهشی که در مرکز تحقیقات چشم دانشگاه شهید بهشتی در بیمارستان لبافینژاد در حال انجام است، کار ثبت ملی بیماریهای تحلیل رونده شبکیه را آغاز کنند. آنها در یک فراخوان از همه کم بینایان و نابینایانی که یکی از اختلالات تحلیل رونده شبکیه را دارند، میخواهند برای انجام معاینات کامل چشم پزشکی و دادن نمونه خون برای انجام آزمایش ژنتیک به این مرکز مراجعه کنند. دکتر نارسیس دفتریان، عضو هیئت علمی-پژوهشی این مرکز تحقیقات در گفتگو با ما از لزوم داشتن یک رجیستری ملی بیماریهای شبکیه میگوید: اگر بخواهیم با مراکز تحقیقاتی که در دنیا بر روی بیماریهای شبکیه مطالعه میکنند همکاری داشته باشیم، اول باید بیماران کشور خود را شناسایی کنیم و بانک اطلاعاتی کاملی از آنها داشته باشیم تا بعد از شناسایی ژنهای مربوط به آنها بتوانیم با مراکز تحقیقاتی کشورهای دیگر همکاری داشته باشیم یا حتی خودمان کارهایی را در ایران شروع کنیم. باید به این نکته توجه داشت موارد ژن درمانی که در آینده در دنیا به اثبات خواهند رسید، ممکن است با بیماران ما سازگار نباشند و ما باید آنها را تغییر و برای بیماران خودمان برنامه ریزی کنیم. از این رو افرادی که به ما مراجعه میکنند، باید صبر و تحمل داشته باشند. از طرفی با ثبت ملی بیماریهای تحلیل رونده شبکیه میتوانیم اطلاعات لازم برای سیاستگذاری کارهای تحقیقاتی در زمینه درمان را جمعآوری کنیم و همچنین به موقع به بیماران با مشکلی خاص، دسترسی پیدا کنیم. س: کار آزمایشهای ژنتیک بر روی نمونه های خون کجا انجام میشود؟ ج: ما نمونه خون بیماران را به مراکز تحقیقاتی خارج از کشور میفرستیم. مدتی با یک مرکز تحقیقاتی در هلند قرارداد داشتیم و حدود صد نمونه خون را که نیاز داشتند برایشان فرستادیم. آن مرکز به ازای هر بیمار 150 یورو از ما میگرفت. در حال حاضر نیز با یک مرکز تحقیقاتی در بلژیک همکاری داریم. مزیت اصلی ارتباط با مراکز تحقیقاتی این است که کارها علمی انجام میشود؛ چون مراکز انتفاعی برای اینکه اموراتشان بگذرد، ممکن است داده هایی اعلام کنند که معتبر نباشند یا به برخی داده ها توجه نکنند. البته کار در مراکز علمی زمانبر است، اما تا آخر پیش میرود. از طرفی مراکز تحقیقاتی هزینه کمتری از ما میگیرند، اما چون ادامه کار در آنها به بودجه وابسته است، مجبورند برای تأمین بودجه منتظر بمانند. از این رو در آنها کار کندتر پیش میرود و بیماران باید به این نکته توجه داشته باشند و انتظار نداشته باشند مانند مراکز خصوصی نتیجه آزمایش خود را یکی دو ماهه دریافت کنند. آنها هزینه انجام کارشان را میگیرند و حتی کار را ناقص انجام میدهند؛ مثلاً اگر قرار است ژنی را از بین یک پروفایل 120 ژنی تشخیص دهند، آنها بر حسب تشخیص بیمار از ده یا بیست مورد استفاده میکنند. لازمه یک کار تحقیقاتی این است که از مراکز تحقیقاتی کمک گرفته شود. ما به داده های معتبری نیاز داریم تا بر اساس آنها بتوانیم با مراکز معتبر دنیا در تماس باشیم. در این پژوهش برای تعیین ژنهای خاص بیماران ایرانی، از روشی به نام ngs استفاده میکنیم. در این روش اگر ژنی که مشکل دارد در پروفایلهاییی که به کار میرود وجود داشته باشد، نتیجه آزمایش مشخص میشود؛ وگرنه ژن جدیدی را باید کشف کنیم که با روش پل اگزوم سکوئنس انجام میشود که روش پر هزینه و زمانبری است. تا حال اطلاعات مربوط به ژنهای بیماران ایرانی در مرکزی ثبت نشده است؛ به این دلیل مراکز تحقیقاتی دنیا علاقمند هستند با ما همکاری داشته باشند. حتی گزارش کردن موارد جدید ژنهای بیماریزا برای این مراکز تحقیقاتی از لحاظ علمی اعتبار به همراه دارد. س: در فراخوان از چه بیمارانی خواسته اید با مرکز تماس بگیرند؟ ج: هر بیمار کم بینا یا نابینا با تشخیص اختلال شبکیه که قبلاً به پزشک مراجعه کرده باشد تشخیصی ابتدایی از بیماری خود را میداند. از این رو ما از بیماران مبتلا به اختلال اشتار گات، RP که به شبکوری معروف است و لِبِر دعوت کرده ایم برای مشارکت در این طرح با ما تماس بگیرند. در این مرکز  نمونه خون بیمار برای انجام آزمایش ژنتیک و تعیین ژن معیوب گرفته میشود و همچنین معاینات کامل چشم پزشکی انجام میشود؛ زیرا برای ثبت ملی بیماریهای شبکیه به اطلاعات کامل بیمار نیاز داریم. همه معاینات و آزمایشها، از جمله کار تصویربرداری چشم در این مرکز به صورت رایگان انجام میشود. کار معاینه بیمار را خود من انجام میدهم.

 

........کشکول

* جدول کلاسیک: برای پیدا کردن رمز 27 حرفی ما باید به 26 سؤال پاسخ دهید و حروف اول پاسخها را پشت هم بچینید که رمز جدول بدست میآید. سؤالات: 1. دزد دریایی در داستان وامق و عذرا (شش) 2. لباس حمام (سه) 3. لقب ضحاک (شش) 4. از گوشه های دستگاه ماهور (چهار) 5. مرحله کامل فنا در آیین بودا (هفت) 6. از بنادر جنوب ایران (چهار) 7. یکی از فلزات واسطه (هشت) 8. منجم و پیشگوی فرانسوی (ده) 9. دوره عصر حاضر زمینشناسی (هشت) 10. نام قدیم همدان (هفت) 11. درختی در جهنم (چهار) 12. نویسنده گرگ بیابان (هشت) 13. مرکز میانمار (شش) 14. واحد شمارش دارو (دو) 15. لیگ فوتبال فرانسه (ده) 16. هر فصل کتاب (سه) 17. یکی از خطهای قدیمی (هفت) 18. نام قدیم پیرانشهر (چهار) 19. نت اول (دو) 20. دختر کوروش اول (پنج) 21. از شهرهای استان کرمان (چهار) 22. پدر ترکی (سه) 23. پدر تاریخ (پنج) 24. ماده ای در بسته بندی (هفت) 25. دریاچه معروف در سیستان (پنج) 26. دیکتاتور معروف پرتغال (هفت) 27. واحد شمارش مو (سه). شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید.

* جدی نگیرید: - چه جورى بعد دو سه سال راحت بدون خداحافظى میذارین میرین و مشکلى پیش نمیاد؟ من حتى به اون قسمت گوگل کروم که میگه ثابت کن ربات نیستى هم وابسته شدم. اگه هر هفته ازم نپرسه عکس ماشینا و تابلوهاى شهر رو انتخاب کنم، دلم میگیره! - نوشته برم یه ردبول از کف یخچال بردارم بخورم. اون وقت من یه بار یه رانی بازِ نصفه تو یخچال دیدم. تا یه قلپ خوردم، بابام اومد گفت: خوب لاکچری زندگی میکنیا بی مصرف! - تا قسطهای ماه رو پرداخت میکنی، تازه برنامه ریزی برای قسطهای ماه بعدی شروع میشه، درست مثل وقتی که ناهار رو میزنی و هنوز سفره رو جمع نکرده میگی خب حالا برا شام چه خاکی به سرم بریزم! - جوری بسته های اینترنت گرون شده که اگه یه سفر بری امریکا فیلم رو اونجا ببینی برگردی، خرجت کمتر میشه تا اینکه دانلود کنی!

* دختر ۱۷ ساله‌ای که به مریخ سفر خواهد کرد: با وجود فیلمهایی مثل پیشتازان فضا یا جنگ ستارگان و واکنشهای جالبی که نسبت به خودروی تسلای الون ماسک در فضا نشان داده شد، میتوان حدس زد که مردم علاقه زیادی به فضانوردی دارند. اما درست زمانی که ما فقط رؤیای سفر به فضا را در سر میپرورانیم، این دختر ۱۷ ساله سعی دارد رؤیایش را به حقیقت مبدل کند. آلیسا کارسون، دختر ۱۷ ساله ای از لوئیزیانای آمریکاست که سازمان ناسا به او آموزشهای فضانوردی میدهد. بزرگترین آرزوی آلیسا این است که اولین انسان در کره مریخ باشد و برای مأموریت نخستین انسان کره مریخ در سال ۲۰۳۳ تلاش میکند. او جوانترین دانشجو و فارغ التحصیل آکادمی Possum است که مدرک فضانوردی و آموزشهای فضایی را گرفته است. آلیسا مدارک تحصیلیش را به چهار زبان زنده دنیا (انگلیسی، چینی، فرانسه و اسپانیایی) گرفته است. جالب است که آلیسا در این سن کم توانسته است به این درجه از موفقیت برسد. همان طور که دوستان آلیسا میگویند، او میداند که برای رسیدن به موفقیتهایش نمیتواند ازدواج کند و تشکیل خانواده بدهد و به همین دلیل حتی فکرش را از ذهنش دور کرده است. آلیسا علاوه بر تمام اینها، یک سخنران عمومی است و علایق مردم را به تحقیقات فضایی بیشتر کرده و آنها را تشویق به رسیدن به رؤیاهایشان میکند. او میگوید: همیشه رؤیاهایتان را دنبال کنید و به کسی اجازه ندهید آن را از شما بگیرد. آلیسا برای رسیدن به اهدافش از تمام فضانوردها، مخصوصاً فضانوردهای زن الهام گرفته است که مسیر را برای او هموار کرده اند.

* بگویید کیفتان را چطور می‌اندازید تا شخصیتتان را بگوییم: در این مطلب متوجه میشوید که حتی یک عادت ساده‌ای مثل نحوه حمل کیف هم میتواند چیزهای زیادی را درباره شخصیت شما مشخص و احتمالاً شگفتزده تان کند. شماره ۱: انداختن کیف پشت کمر: اگر کوله پشتی را به سایر کیفها ترجیح می‌دهید، احتمالاً همیشه آماده ماجراجویی و هر لحظه آماده رفتن هستید. همچنین مراقب همه چیز و همه کس هستید که باعث میشود دیگران دوست داشته باشند از شما پیروی کنند. شماره ۲: کیفتان را در دست نگه میدارید: اگر کیفتان را محکم در دست نگه میدارید و کنترل و تسلط کامل بر همه چیز شعار شماست، پس دوست دارید از همه چیز آگاه باشید و همیشه نظر خودتان را دارید. همچنین اگر دیگران از شما بخواهند میتوانید همه حقایق را درباره خودشان به آنها بگویید. شما بسیار قابل اطمینان هستید. شماره ۳: انداختن کیف روی شانه: کسانی که کیف را روی شانه‌شان می‌اندازند، عاشق مطالعه هستند، این نحوه کیف انداختن به آنها اجازه میدهد به راحتی کتابشان را از کیف درآورند، حتی وقتی فضای کافی برای این کار وجود ندارد. آنها بسیار مبادی آداب هستند، حتی اگر از پرحرفی شما خوابشان بگیرد، با چشمان باز این کار را میکنند و هر از گاهی به نشانه تأیید سرشان را تکان میدهند. شماره ۴: انداختن کیف روی شانه مخالف به صورت کج: اگر کیفتان را ضربدری روی شانه می‌اندازید، هیچ کس نمیتواند کیفتان را بدزدد. شما کمی مستعد خودنمایی با اشیای گران قیمت خود هستید، اما بسیار بخشنده هم هستید. مراقب باشید! ممکن است برخی افراد این رفتار را نشانه ضعف شما بدانند و سوء استفاده کنند. شماره ۵: حمل کیف روی شکمتان: این تنها راهی است که هیچ بادی نمیتواند کیفتان را با خود ببرد. شما بسیار عجیب و غیر عادی هستید، اما این نشان دهنده ذهن و تصور خلاق و سرزنده شماست.

* پاسخ سرگرمی هفته گذشته: 1- کالیبر 2- باریک 3- اکبر 4- کار 5- کارت 6- نکتار 7- کارتون 8- توران 9- تنور 10- تون 11- تونس 12- ستونی 13- بیستون 14- بستنی 15- تنیس 16- نیس 17- سینه 18- سفینه 19- هفت سین.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *