شناسه خبر: 13735 منتشر شده در مورخ: 1397/4/20 ساعت: 11:33 گروه: دانش و فن آوری  
شیکو آساکاوا، تنها نابینای تقدیر شده از سوی IBM

شیکو آساکاوا، تنها نابینای تقدیر شده از سوی IBM

IBM، یکی از قدیمیترین و در عین حال معتبرترین کمپانی های بین المللی است که در حوزه تکنولوژی فعالیت می کند.

به گزارش ایران سپید عمر این کمپانی کمی بیش از یک قرن است و قدمهایی که در عرصه تکنولوژی برداشته هرگز از خاطره های علاقمندان به فناوری پاک نخواهد شد. این شرکت، برای تشویق نوابغ و مهندسان به منظور ارائه ایده و بروز خلاقیت، سالها پیش جایزه ای را طراحی کرده که در میان فعالان حوزه تکنولوژی با عنوان «مهندسی افتخاری IBM» شناخته میشود. تا به امروز تنها تقریباً ۲۲۰ تکنسین توانسته اند چنین عنوانی را به دست آورند که از  این میان هم شاید جالبترینش از نظر ما خانم «Chieko Asakawa »باشد.

۵۷ سال پیش در اوزاکای ژاپن به دنیا آمده و تا ۱۱سالگی زندگی را در شرایط عادی ادامه داده اما در اثر حادثه ای دچار آسیب چشمی شده و در ۱۴ سالگی دیگر به طور کلی بیناییش را از دست داده است. در ۱۹۸۲ توانسته لیسانس ادبیات انگلیسی بگیرد اما بر خلاف همنوعانش که بیشتر به کارهایی نظیر تدریس انگلیسی میپرداختند، بعد از اخذ گواهی لیسانس و در ۱۹۸۲، تحصیل را در رشته طراحی نرم افزار برای نابینایان ادامه داده است. در ۱۹۸۴ به صورت موقت و به عنوان مشاور یکی از پروژه های IBM، با این شرکت وارد همکاری شد و یک سال بیشتر طول نکشید که نبوغ و دانشش باعث شد این کمپانی او را به استخدام رسمی خود در آورد. آساکاوا در ۲۰۰۴ توانست در رشته مهندسی رایانه گواهی Ph.D را از دانشگاه توکیو دریافت کند. در طول سالهایی که این خانمِ نابینا با آی بی ام همکاری میکرد، موفق شد پروژه های قابل توجهی را به سر انجام برساند. او توانست در زمانه ای که نابینایان امکان دسترسی به اینترنت را نداشتند، مرورگری طراحی کند که از همه نظر برای نابینایان دسترسپذیر بود و بدون نیاز به صفحه خوانِ جانبی، تمام صفحات و تنظیمات را برای کاربران نابینا میخواند. دیگر نوآوری این مهندس نابینا، شبیهسازِ فضای وب نابینایان برای کاربران بینا است. این شبیهساز این امکان را به کاربران بینا میداد که فضا را به گونه ای شبیهسازی کنند که انگار یک فردِ نابینا در حال استفاده از آن است. این ابزار به طراحان کمک میکرد که بتوانند فضای وب را به شکلی مناسبتر برای کاربران نابینا طراحی کنند. آساکاوا به خاطر انجام پروژه هایی از این دست در سال ۲۰۰۹ از سوی آی بی ام مفتخر به دریافت عنوان مهندسی این کمپانیِ بین المللی شد. آساکاوا پنجمین ژاپنی، اولین زن و اولین و تنها نابینایی است که توانسته این عنوان را به دست آورد. او پیش از این توانسته بود در سال ۲۰۰۳ افتخار دیگری را به دست آورد و نام خود را به تالار مشاهیرِ زنِ فعال در حوزه تکنولوژی اضافه کند. آساکاوا هفته گذشته هم افتخار دیگری به دست آورد و توانست جایزه «Kemp» را که از سوی IBM برای فعالیت در حوزه معلولین اختصاص یافته از آن خود کند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *