شناسه خبر: 13730 منتشر شده در مورخ: 1397/4/20 ساعت: 09:52 گروه: اجتماعی  
«خانه کوچک»؛ مامنی برای کودکان معلول ذهنی

«خانه کوچک»؛ مامنی برای کودکان معلول ذهنی

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از فعالیت ۲۵ مرکز «خانه کوچک» برای نگهداری از کودکان معلول ذهنی خفیف و بی‌سرپرست خبر داد.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا حسین نحوی نژاد، با اشاره به فعالیت مراکز «خانه‌های کوچک»، گفت: یکی از تلاش‌های اخیر  سازمان بهزیستی مبتنی بر این بوده  است که معلولان بی‌سرپرست بتوانند مستقل زندگی کنند. تا کنون ۲۵ مرکز« خانه کوچک»  ایجاد شده است و امسال هم سازمان بهزیستی قرار است این مراکز را گسترش دهد.

وی اظهار کرد: قرار است معلولان ذهنی خفیف و افرادی که سرپرست قانونی ندارند، بتوانند همراه با روان‌شناس، به جای اینکه در مراکز نگهداری از معلولان باشند، در منازلی تحت عنوان «خانه کوچک» زندگی کنند.

وی با اشاره به اهمیت تلفیق اجتماعی معلولان نیز توضیح داد: منظور از تلفیق اجتماعی معلولان این است که در مهدهای کودک، کودکان معلول بتوانند در کنار کودکان عادی باشند که این مساله نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. بنا داریم امسال این مساله هم پیگیری و هم اجرایی شود.

معاون امور توان‌بخشی سازمان بهزیستی تصریح کرد: هزینه راه‌اندازی و نگهداری معلولان در خانه کوچک بسیار بالا است و به همین دلیل تنها ۲۵ مرکز  با حضور نزدیک به ۲۵۰ کودک در حال حاضر مشغول فعالیت هستند و این کار تاکنون آزمایشی بوده است، اما در حال تشویق خیران هستیم تا این مراکز گسترش پیدا کند و نگهداری کودکان در خانه‌های کوچک حالت اردوگاهی نداشته باشد و طوری نباشد که آنها به لحاظ روانی و جسمی آسیب ببینند، بلکه به لحاظ اجتماعی بتوانند زندگی جمعی را یاد بگیرند. 

نحوی‌نژاد افزود: راه‌اندازی «کافه دانتیسم» هم به دنبال همین تلاش‌ها بوده است که بگوییم این کودکان می‌توانند کار کنند، از مهارت هایشان به ویژه در برخی مشاغل به خوبی استفاده کنند و موفق باشند. امیدواریم زمینه‌ای فراهم شود که این افراد در خانه نمانند و در بیرون از خانه فعالیت کنند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *