شناسه خبر: 13693 منتشر شده در مورخ: 1397/4/16 ساعت: 08:28 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 16 تیر 1397

روزنامه شنبه 16 تیر 1397

کسب آگاهی مانع سوء استفاده از نابینایان - عقاید یک دلقک - دورخیز whatsapp برای برگشت به روزهای اوج - آزمایشهای ژنتیک برای معلولان رایگان است - وعده های توخالی ممنوع - کشکول

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 16 تیر 1397

23 شوال 1439

7 جولای 2018

سال بیست و دوم شماره 5893

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

کسب آگاهی مانع سوء استفاده از نابینایان 2

عقاید یک دلقک 4

دورخیز whatsapp برای برگشت به روزهای اوج 8

آزمایشهای ژنتیک برای معلولان رایگان است 11

وعده های توخالی ممنوع 15

کشکول 18

 

...........سخن هفته

 * کسب آگاهی مانع سوء استفاده از نابینایان: این بسیار طبیعی است که نابینایان مانند سایر افراد مشتاق بهره گیری از فنآوریها و تجهیزات جدید کمک زیستی خود یا برخورداری از درمانهای جدید اختلالات بینایی یا تقویت باقیمانده بینایی افراد کمبینا به کمک تجهیزات توانبخشی باشند. این امر نه تنها طبیعی است، بلکه حق است. اما آنچه موجب نگرانی و درنگ در این خصوص است سوء استفاده از این اشتیاق طبیعی نابینایان و کمبینایان برای بهبود زندگی آنهاست. به بیان ساده، اشتیاق کاربری تجهیزات و فنآوریهای جدید در ترکیب با ناآگاهی یا کمآگاهی است که موجب سوء استفاده از این حس طبیعی نابینایان میشود. گاه گاه خبری در رسانه ها منتشر میشود؛ متأسفانه ضعف سرویسهای علمی در مطبوعات یا رسانه ها یا کمدانشی ناشران این خبر موجب میشود مثلاً درعنوان اختراع یک عینک کمک بینایی برای یک فرد کمبینا قید شود: با اختراع فلان عینک، نابینایان بینا میشوند. حال آنکه در اصل، آن عینک فقط موجب بهبود بینایی گروهی مشخص از کمبینایان، آن هم تا حد مشخصی میشود؛ یا تبلیغ میشود با استفاده از فلان دستگاه، نابینایان ایرانی میتوانند متن فارسی بخوانند؛ در حالی که شرط این امر وجود آن متن فارسی به صورت مثلاً فایل ورد است، نه چیز دیگر. همین اطلاعرسانیهای غلط و در آن سوی ماجرا، عدم کسب آگاهی کافی از سوی دوستان نابینا زمینه سوء استفاده سوداگرانی را فراهم میآورد که فقط میخواهند محصولات خود را بفروشند، آن هم محصولاتی که خود از مشخصات آن بی اطلاع هستند یا با انتشار خبری نابینایان راهی کشوری میشوند تا با یک جراحی درمان شوند؛ حال آنکه آن جراحی محدودیتهای درمانی مشخصی دارد و به درد بسیاری از نابینایان نمیخورد. مسئولیت رسانه های تخصصی حوزه نابینایان در این امور این است که اطلاعرسانی صحیح و جامع انجام دهند. وظیفه کاربران است که از مراجع علمی و مطلع کسب اطلاع کنند. سپس به اقدام خرید یک فناوری یا خدمت نمایند.   

.........چوب الف

* عقاید یک دلقک: هاینریش بل، برنده جایزه نوبل ادبی سال 1972 نویسنده جذابی است که همچنان آثارش در ایران مخاطب دارد و خوانده میشود. مشهورترین اثر این نویسنده با نام «عقاید یک دلقک» با ترجمه های متعددی در نشرهای مختلف منتشر و تجدید چاپ میشود. در این میان ترجمه شریف لنکرانی یکی از پرطرفدارترین ترجمه ها است. شریف لنکرانی در سال 1366 درگذشت و ترجمه او از رمان سیاسی عاشقانه هاینریش بل یکی از مهمترین و معروفترین ترجمه هایش به شمار میرود. در پشت جلد این رمان مهم و ماندگار تاریخ ادبیات داستانی آلمان این گونه معرفی شده است: عقاید یک دلقک از معروفترین آثار هاینریش بل است که در سال 1972 جایزه نوبل ادبیات را از آنِ خالق خود کرده است. در این رمان با دلقکی آشنا میشویم که بیم و امیدها و شادیها و دردهایش را در زیر نقاب مسخرگی و دلقکی پنهان میکند. رمان بل در عین حال یکی از قویترین داستانهای عشقی ادبیات جدید است که در آن دو انسان به این جهت ناکام میشوند که یکی از آنها به سنن و عقاید نقلی بیش از دیگری وابسته است. زیرا هر کلام و هر آنچه حکایت میشود فوراً از حکایت محض به واقعه ای بی واسطه تبدیل میشود. هاینریش بل از نویسندگان نسل بعد از جنگ آلمان است که در رمان «عقاید یک دلقک»، شرایط اجتماعی آلمان دوره هیتلر و پس از جنگ را روایت میکند و از خلال روایتی عاشقانه، باورهای سیاسی و مذهبی، موارد مربوط به ازدواج و اختلافهای کاتولیکها و پروتستانها را به نقد میکشد. از همه مهمتر اینکه تأثیر روانی جنگ بر خانواده ها و جامعه آلمان را به تصویر میکشد. رمان با یادداشتی از یک دلقک شروع میشود.  ماری، هانس شنیر را برای همیشه ترک میگوید تا با فردی کاتولیک ازدواج کند و خود را از زیر بار عذاب وجدان و احساس گناه رهایی دهد. این شروعی هیجان انگیز و تأثیرگذار برای رمانی است که در نوع خود بیهمتاست. ماری دختری کاتولیک است که علیرغم احساس گناه و عذاب وجدان، شش سال با هانس زندگی میکند. دلقک، اعتقادی به ازدواج روی کاغذ ندارد و دوست ندارد تا فرزندان خود را کاتولیک بار بیاورد. هانس شنیر از یک خانواده ثروتمند است و خانواده خود را به خاطر تفاوت در نگرش و جهانبینی و مذهب ترک میکند و به عنوان یک دلقک روزگار میگذراند. او خود را بیماری میداند که دچار بیماریهای زیادی از جمله افسردگی، سردرد، تنبلی و تک همسری است. مشکل دیگر او این است که تنها قادر است خودش را در کنار ماری تصور کند و نه زنی دیگر. هاینریش بل شخصیت هانس شنیر و ماری و آدمهای دیگر را به مرور آشکار و بازنمایی میکند و مخاطب را با آنها همراه میسازد. از پس حرفها و رفتار و عقاید دلقک، دو رویی و تزویر و تلخیها و نامرادیهای روزگار را نشان میدهد و تصویری تلخ از زندگی انسان معاصر نمایان میکند.  هاینریش بل در اواخر جنگ جهانی اول در آلمان به دنیا میآید و پانزده ساله است که آدولف هیتلر به قدرت میرسد. در بیست سالگی با دیپلم در یک کتابفروشی مشغول میشود. با شروع جنگ جهانی دوم به دوره خدمت سربازی احضار میشود و دوره خدمت سربازی خود را در جبهه های شرق آلمان میگذراند و شاهد و ناظر جنگ از نزدیک است. مادرش را نیز در یکی از بمبارانهای هوایی متفقین بر اثر حمله قلبی از دست میدهد. خودش نیز در جنگ در جبهه روسیه، سه بار زخمی میشود. تجربه زندان در اردوگاههای آمریکاییها در فرانسه را نیز دارد. زندگی او سراسر تجربه در حرفه های مختلف از جمله نجاری و سرشماری است. بیشتر آثار بل به جنگ (به خصوص جنگ جهانی دوم) و آثار پس از آن میپردازد.

* گلواژه: هر کس باید راه زندگی خودش را پیدا کند و از راه زندگی خودش برود نه از راه زندگی دیگری. آندره ژید 

.........فناوریهای امیدبخش

* دورخیز whatsapp برای برگشت به روزهای اوج: حضور در شبکه های اجتماعی برای کاربران نابینای ایرانی شاید به میزان زیادی مدیون امکاناتی است که پیامرسان Whatsapp در اختیار این گروه گذاشته است. به گزارش ایران سپید: قابلیتهای فراوان، به اضافه دسترس پذیری بسیار قابل قبول این اپلیکیشن باعث شد در روزگاری که بیشتر پیامرسانهای رقیب برای نابینایان قابل استفاده نبودند، این گروه از کاربران، whatsapp را به تسخیر خود در آورند. واتساپ یکی از محبوبترین پیامرسانها در دنیا است، اما به خاطر نداشتن چند ویژگی مهم، از جمله قابلیت کانالها، نظیر آنچه که در تلگرام وجود دارد، مورد توجه کسب و کارها یا مدیران کانالها قرار نمیگیرد. حالا به نظر میرسد این پیامرسان میخواهد با حفظ ساختار و اصول کلی، چرخشهایی به سوی کانالها داشته باشد و قابلیتهایی نظیر آن چیزی که در تلگرام شاهد هستیم را در اختیار مدیران کانالهای تلگرامی قرار دهد. این هفته، پیامرسان واتساپ اعلام کرد ویژگی کنترلی جدیدی برای مدیران گروهها عرضه کرده است تا فقط مدیران گروه بتوانند یک پیغام برای گروه ارسال کرده و دیگر اعضای گروه تنها بیننده این پیغامها باشند. البته، هنوز گروههای واتساپ حد اکثر میتوانند ۲۵۶ عضو داشته باشند و این محدود کننده است، ولی ویژگی جدید میتواند گروهها را به مکانی برای دریافت اطلاعیه ها و پیغامها تبدیل کند. مثلاً مدارس و دانشگاهها، روابط عمومی نهادها و شرکتها، گروههای خبری و اطلاعرسانی و گروههای سیاسی میتوانند از این ویژگی برای رساندن پیامشان به دست اعضا استفاده کنند. پیشبینی میشود این تغییر رویکرد واتساپ باعث افزایش مخاطبان و کاربرپسندی بیشتر آن شود. ویژگی جدید واتساپ از پیامرسان فیسبوک الهام گرفته شده است که به مدیران گروهها اجازه میدهد کنترل بیشتری روی گروهها داشته و محدودیتهایی برای مدیریت ارسال پیغامها اعمال کنند. ماه گذشته هم واتساپ مجموعه ای از چندین ویژگی جدید را برای مدیران گروهها عرضه کرد. در یک امکان تازه، مدیر گروه میتواند اهداف، دستور العمل و فرآیند ارسال پیام در گروه را کاملاً مشخص کرده و به گوش تمام اعضا برساند. قبلاً مدیران گروهها مجبور بودند این اهداف و قوانین را در پیامی جداگانه بنویسند و آن را برای تک تک اعضایی که به گروه اضافه میشوند بفرستند یا بارها در گروه بازنشر کنند. همین طور، مدیران گروههایی که سازنده گروه هستند نمیتوانند پس از مدتی فعالیت، آن گروه را ترک کنند. ویژگیهای جدید واتساپ میتواند قدرت مدیر گروهها در مدیریت و کنترل گروهها و محتواهای انتشار یافته را بیشتر و برخی گروهها را به کانالهایی یکطرفه برای انتشار اخبار و اطلاعیه های معتبر و صحیح تبدیل کند. Whatsapp در حال حاضر بیش از یک و نیم میلیارد کاربر از سراسر جهان دارد و اضافه شدن این ویژگیها بدون شک به تعداد کاربران این پیامرسان خواهد افزود. «امید هاشمی»

 

........گفتگوی ویژه

* آزمایشهای ژنتیک برای معلولان رایگان است: امروز بخش آخر گفتگوی ایران سپید با معاونت توانبخشی بهزیستی را میخوانید. حسین نحوینژاد در پایان بحث مسکن معلولان به مددجویان زلزله زده هم اشاره کرد و گفت: برنامه دیگر سازمان این است که تا چند ماه آینده همه مددجویان بهزیستی که در مناطق زلزله زده خانه هایشان آسیب دیده است که بالغ بر 1600 خانوار است، خانه های جدید را تحویل بگیرند. س: در صحبتهایتان به پلاک خودروی ویژه معلولان اشاره کردید. در حال حاضر به چه معلولانی این پلاکها تعلق میگیرد؟ امتیاز باید محدودیتهایی داشته باشد تا امتیاز محسوب شود. در طرف مقابل بهزیستی، ناجا قرار دارد که بیشتر بر معلولیتهای شدید جسمی که خودروی مناسبسازی شده و گواهینامه دارند، تأکید دارد، اما بهزیستی بسته به شرایط برای برخی از معلولان توجیههایی ارائه میدهد. در خصوص سهمیه خودروهای وارداتی هم باید بگویم در سال 87 وزیر تعان وقت در جلسه هیئت دولت پیشنهاد میکند تعدادی سهمیه هم برای واردات خودرو به معلولان تعلق گیرد. با توجه به صحبتهای صورت گرفتهَ وزیر وقت مجوز واردات چهار هزار و 700 خودرو را با معافیت گمرکی 30 میلیون تومانی دریافت میکند. سازمان بهزیستی هم فراخوانی در این زمینه داد و در همان سال 80 هزار نفر ثبت نام کردند. با شرایط و شاخصهایی که مقرر شد و غربالگریهایی که صورت گرفت، آن تعداد مشخص انتخاب شد و اسامیشان توسط بهزیستی به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ارسال شد. هنگامی که من وارد این طرح شدم، دریافتم بسیاری از افراد سهمیه های خود را با قیمتهای بسیار پایین به دیگران انتقال میدهند. شاید باورش سخت باشد، اما معلولان امتیازهایشان را به دو میلیون تومان به دلالان خودرو میفروختند. با بازنگری مجدد در افراد و فیلترهای بیشتر، موفق شدیم جلوی 40 درصد از سودجویان را بگیریم. برای جلوگیری از سودجویی از بندی در این مصوبه دولت استفاده کردیم که فردی که میخواهد از خودروهای داخلی مناسبسازی شده استفاده کند، میتواند سهمیه اش را به شرکتهای داخلی واگذار کند. شرکتهای خودرویی داخلی میتوانند از این معافیت استفاده کنند و در عوض خودروی داخلی به فرد تحویل دهند. ما با شرکت پارس خودرو وارد مذاکره شدیم. بعد آن تعدادی از بچه های معلول از این طریق صاحب خودرو شدند. این مصوبه فقط برای یک بار در حد واردات چهار هزار و 700 خودرو بود. س: به بحث بلیطهای نیمبها هم اشاره میکنید؟ طی تفاهمنامه بهزیستی با شرکت هواپیمایی ایران ایر این شرکت در سایتش بخشی با عنوان تخفیفات گنجانده است که افراد معلول با ثبت نام در آن و درج کد ملی میتوانند از تخفیفها بهره مند گردند. چند هفته پیش اختلالی در اطلاعات معلولان بود که برطرف شد. در قانون جامع جدید، بودجه هایی برای این تخفیفها در نظر گرفته شده است و وزارت تعاون باید هزینه ها را برآورد کند و به شرکتها، حتی خصوصی پرداخت نماید. در سال 98 شاهد اجرای کامل قانون خواهیم بود. س: در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید. دلم میخواهد در پایان به بحث آزمایش ژنتیک اشاره کنم و همه افراد را تشویق کنم که پیش از ازدواج حتماً به آزمایش ژنتیک مبادرت کنند؛ به خصوص افراد دارای معلولیت. بهتر است بدانید که طبق ماده 75 قانون برنامه ششم توسعه غربالگریها و آزمایشها قبل ازدواج و بارداری الزامی شده است و برای تحت پوششیهای بهزیستی و کمیته امداد رایگان است. البته همه افراد نیاز به آزمایش ندارند و مشکلاتشان با غربالگریها حل میشود و فقط 30 درصدشان باید آزمایش ژنتیک دهند. به عنوان مثال اگر زن و مرد نابینایی بخواهند بچه دار شوند و نیاز به آزمایش داشته باشند، هزینه آزمایش بر دوش بهزیستی است. اگر به افراد گفته شود اول خودتان هزینه کنید بعد سازمان پرداخت میکند، این امر خلاف قانون است؛ چرا که در مورد آزمایشهای ژنتیک ما اهمیت خاصی قائل هستیم و همه هزینه ها بر عهده سازمان است. اگر افراد در این زمینه شکایتهایی دارند، از طریق NGO ها و حوزه بازرسی سازمان بهزیستی میتوانند موضوع را پیگیری کنند. پایان

 .........گفتگوی ورزشی

* وعده های توخالی ممنوع: فائزه توسلی، نایب رئیس بانوان فدراسیون نابینایان و کمبینایان در گفتگو با ایران سپید در خصوص مسابقات پیش روی دختران گلبالیست در جاکارتا گفت: برای تقویت تیم گلبال و هماهنگ شدن ورزشکاران، فدراسیون هفت اردو برای آنها در نظر گرفته است که اولین اردوی تیم ملی گلبال اول تا نهم تیر ماه در استان البرز برگزار شد. این اولین اردوی هدفمند ورزشکاران بود که موفق شدیم مانور تبلیغاتی مناسبی برای جذب اسپانسر داشته باشیم. با برنامه ریزیهای صورت گرفته تقریباً هر روز بعد از تمرین دو تن از مسئولان و مدیران این استان در محل اسکان یا تمرین ورزشکاران حضور یافته و طی گفتگو با بانوان گلبالیست، از ورزش نابینایان اعلام حمایت میکردند. روز آخر اردو هم به دلیل بازدید اعضای هیئت رئیسه از روند تمرینهای ورزشکاران، نشست هیئت رئیسه را در استان البرز برگزار کردیم. در این نشست آقایان عراقچی، آذری جهرمی، قدمی و مظلومی رئیس فدراسیون نابینایان و کمبینایان شرکت داشتند که حضور این مسئولان برای ورزشکاران انگیزه شد تا پشت خود را گرم ببینند و با همه توان به تمرینهایشان ادامه دهند. وی با اشاره به روحیه قوی تیم برای کسب عنوانی شایسته در مسابقات افزود: از نزدیک شاهد تمرین و تلاشهای گلبالیستها بودم. از لحاظ فنی هم تیم در شرایط خوبی به سر میبرد و سرمربی گلبال بانوان بسیار از نحوه تمرین بچه هایش رضایت دارد. توسلی با بیان آنکه ورود بخش خصوصی به اسپانسری تیم ملی گلباله اتفاق بسیار مهمی است، گفت: حامی مالی و معنوی شرکتها رضایت بانوان نابینا را در پی داشت تا ورزشکاران با انگیزه بیشتری به تورنمنتهای بین المللی اعزام شوند. برنامه هایی برای آگاهی مسئولان استانهایی که اردوهای تیم ملی گلبال در آنجا برگزار میشود در نظر داریم تا این مسئولان از روند ورزش نابینایان آگاه شوند؛ چرا که تجربه اول ما در استان البرز نشان داد بسیاری از مدیران  هیچ اطلاعی در مورد ورزش گلبال نداشتند و با دیدن تمرین ورزشکاران نابینا شگفتزده میشدند. من به عنوان مسئول بخش بانوان فدراسیون تمام قد پشت ورزشکاران ایستاده ام و امیدوارم در مسابقات پیش رو بتوانیم شاهد درخشش بانوان نابینا در همه رشته های ورزشی باشیم. ورزشکاران نابینا از لحاظ امکانات در سطح بالایی قرار ندارند و این امر نگاه ویژه مسئولان را میطلبد. بر این باورم افتخاری که یک بانوی ورزشکار نابینا برای کشورش به ارمغان میآورد، با ارزشتر از دیگر ورزشکاران است، چرا که آنها مشکلات بانوان معلول را ندارند و در شرایط سخت قرار نمیگیرند. توسلی با اشاره به پیگیری مجدانه در تحقق وعده های مسئولان گفت: همه تلاشم را میکنم تا وعده هایی که به بانوان ورزشکار از سوی مسئولان داده میشود تحقق یابد تا آنها به حق و حقوقشان دست یابند. در حال حاضر هم دومین مرحله اردوی تیم ملی گلبال بانوان برای حضور در بازیهای پارا آسیایی سال جاری از 18 تا   26 تیر ماه در گرگان برگزار خواهد شد. (جعفری)

.........کشکول

* از کالیبر تا هفت سین. در این سرگرمی، هدف رسیدن از واژه یکم به واژه نوزدهم است که هر دو را خودمان نوشته ایم. (کالیبر واژه اول و هفت سین واژه نوزدهم ماست). برای این کار باید به پرسشهای 1 تا 19 پاسخ دهید. آنچه به شما در رسیدن به هر پاسخ کمک میکند، آن است که از واژه 1، یک حرف کم میشود و از بقیه حروف آن، پاسخ پرسش 2 ساخته میشود. این ترتیب حذفی ادامه مییابد تا به پرسش سه حرفی شماره 4 برسد. پس از آن یک حرف به حروف پاسخ 4 افزوده میشود و پاسخ 5 و به همین ترتیب پاسخ 6 ساخته میشود. واژه 7 هم یک حرف بیشتر از پاسخ 6 دارد. همین روال دوباره تکرار میشود تا پایان کار. به این ترتیب شما میتوانید هم از آغاز به پایان و هم برعکس به پاسخها برسید. برای نمونه اگر واژه 1 ما "ترافیک" باشد، واژه های بعدی به ترتیب ممکن است "کارتی" ، "اترک"، "تاک" و سپس "کتان"، "تاکر"، "ترس ناک" باشد. برای کمک تعداد حروف هر پاسخ را به شما داده ایم. دقت داشته باشید فقط یک سرگرمی است و رمز ندارد. سؤالات: سؤال 1 را به شما داده ایم (کالیبر) 2- کم عرض و کم پهنا (پنج) 3- بزرگتر است و نامی مردانه (چهار) 4- حرفه و شغل (سه) 5- پلاک مقوایی ثبت مشخصات (چهار) 6- آب میوه پاکتی (پنج) 7- انیمیشن و نقاشی متحرک (شش) 8- سرزمین افراسیاب در شاهنامه (پنج) 9- کوره پخت نان (چهار) 10- گرمخانه حمامهای قدیم (سه) 11- کشوری در آفریقا (چهار) 12- جهت عمودی و از بالا به پایین (پنج) 13- کوهی در کرمانشاهان (شش) 14- از تنقلات شیری متنوع (پنج) 15- از ورزشهای راکتی (چهار) 16- شهری ساحلی در جنوب فرانسه (سه) 17- قفسه استخوانی قلب (چهار) 18- فضاپیما (پنج) 19 را به شما داده ایم (هفت سین). رمز جدول هفته گذشته: به تو حاصلی ندارد غم روزگار گفتن. برنده این هفته جدول آقای قدرت ا... رحمتی از کرج است.

* جدی نگیرید: تو یه ساعت ۳ بار برق رفته، چند دقیقه بعد دوباره اومده. فک کنم دیدن تو مصرف برق صرفه جویی نمیکنیم، میخوان با این کار وسایل برقیمونو بسوزونن! -  کاش یه فامیل ژاپنی داشتیم هفته ای یک بار دعوتشون میکردیم بیان خونه مون، آخر مهمونی هم خونه مون رو تمیز میکردن بعد میرفتن!

* حرفهای تکان دهنده: انسان تنها موجود زنده ای است که نمیخواهد آن چه را که هست بپذیرد. - من معتقدم که همه ما باید عشق به حیات را دریابیم و زندگی را دوست بداریم. داستایوسکی

* جملات رایج فارسی در انگلیسی: easy come easy goَ باد آورده را باد میبرد - Fair weather friend, رفیق نیمه راه - Long story shortَ خلاصه کنم - Get to the pointَ برو سر اصل مطلب

* پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1. باجگیری 2. هوموس 3. تکنوکراسی 4. واریس 5. حلزون 6. اور 7. صدر اعظم 8. لیبرو 9. یهودا 10. نارنج 11. دهر 12. ابن خلدون 13. ردا 14. درساژ 15. غواص 16. مشا 17. رله 18. ورم 19. زاگرب 20. گزنه 21. آمونیاک 22. رامایانا 23. گلین 24. فتراک 25. ترانزیت 26. نوید.

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *