شناسه خبر: 13634 منتشر شده در مورخ: 1397/4/9 ساعت: 10:03 گروه: بهداشت و سلامت  
هر آنچه باید درباره «تب کریمه کنگو» بدانید

هر آنچه باید درباره «تب کریمه کنگو» بدانید

در تب کریمه کنگو همه چیز زیر سر کنه هاست. کنه عامل اصلی انتقال است ولی دا م ها اگر آلوده شوند، علائمی ندارند و قابل تشخیص توسط دامپزشک و دامدار نیستند مگر با آزمایش خون. ویروس بیماری مسری است.

به گزارش ایران سپیدمازندران این روزها سرنخ مهم ترین بیماری های خطرناک در کشور است؛ هنوز اخبار و هشدارها در مورد آنفلوآنزای مرغی فروکش نکرده که درجه تب کنگو در این منطقه با اعلام فوت مبتلایان بالا رفت.

ابتلای 9نفر و مرگ سه بیمار در ایران تأیید شد. 71 سال پس از آنکه تب جدیدی در شبه جزیره «کریمه» توسط دانشمندان روسی شناسایی شد، حالا یک بار دیگر این ایرانی ها هستند که بیمناک اپیدمی شدن این بیماری هستند.

از کجا آمده است؟

سال 1969و پس از تأیید اینکه عامل تب خونریزی دهنده کریمه، مشابه عامل بیماری ای است که در جریان اپیدمی 1956در کنگو پیدا شد، ترکیب نام 2منطقه مذکور، وجه تسمیه این بیماری قرار گرفت اما گفته می شود ابن سینا آن را کشف کرده است.

عده ای هم می گویند جورجانی، پزشک شهیر ایرانی برای نخستین بار در تاریخ و در کتاب «گنجینه خوارزمشاه» سند مکتوبی از این بیماری آن هم به زبان فارسی ارائه داد. او شرح حال بیمارانی را آورده که دچار ادرار و استفراغ خونی بوده اند و بر اثر خونریزی فوت کرده اند. چه ابن سینا و چه حکیم اسماعیل جورجانی، حالا این وزارت بهداشت ایران است که در این زمینه به مردم و خصوصا دامداران هشدار می دهد. حالا استان های مازندران، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، یزد، اصفهان، کرمان و کرمانشاه بیشتر از سایر استان ها در معرض خطر هستند.

از کجا می آید؟

در تب کریمه کنگو همه چیز زیر سر کنه هاست. کنه عامل اصلی انتقال است ولی دا م ها اگر آلوده شوند، علائمی ندارند و قابل تشخیص توسط دامپزشک و دامدار نیستند مگر با آزمایش خون. ویروس بیماری مسری است. 

ویروس CCHF یا از طریق گزش کنه به انسان منتقل می شود یا انتقالش از طریق تماس با خون یا بافت حیوانات آلوده در جریان ذبح یا بلافاصله پس از آن است و در اکثر موارد در افراد مرتبط با صنعت دامپروری مانند کارگران کشاورزی، کارگران کشتارگاه و دامپزشکان مشاهده شده است. انتقال انسان به انسان ناشی از تماس نزدیک با خون، ترشحات، اندام یا مایعات بدن افراد آلوده ممکن است.

چه نشانه هایی دارد؟

بروز نشانه ها ناگهانی است. طول دوره نهفتگی بستگی به نوع ابتلا به ویروس دارد. پس از ابتلا به علت گزش کنه، دوره نهفتگی معمولا یک تا سه روز و حداکثر 9روز است. تب، درد عضلانی، سرگیجه، درد گردن و سفتی، درد پشت، سر درد، چشم درد و ترس از نور (حساسیت به نور) نشانه های بیماری هستند و ممکن است تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکم و گلو درد در ابتدا وجود داشته باشد. نوسانات خلقی شدید و احساس گیجی نشانه های بعدی هستند. 

پس از 2تا 4روز ممکن است خواب آلودگی، افسردگی و رخوت جایگزین تحریک شود. ضربان قلب سریع، بزرگ شدن غدد لنفاوی و جوش و کهیر ناشی از خونریزی داخل پوست را هم به فهرست نشانه های تب کریمه اضافه کنید. 

بعد از چند روز، خونریزی از دهان، بینی و دستگاه گوارشی بیمار شروع می شود. بیمار به مرحله خونریزی این بیماری که می رسد دیگر نمی شود کاری برایش انجام داد. در این مرحله بیمار وارد شوک شده و از بین می رود.

چه باید بکنیم؟

پوشیدن لباس با رنگ روشن که امکان می دهد کنه به سادگی تشخیص داده شود، جست وجو در اصطبل و مزارع برای از بین بردن یا کنترل کنه های مهاجم به حیوانات، استفاده از دستکش و پوشیدن دیگر لباس های محافظ درصورت سر و کار داشتن با حیوانات مهم ترین توصیه ها به دامداران هستند.

همچنین به سایر مردم توصیه شده است که در انتخاب و مصرف گوشت دقت کنند.گوشت باید 24ساعت در سردخانه های کشتارگاه ها بماند. کشتارگاه های سنتی باید تعطیل شود و کشتارهای صنعتی توسعه یابد. ذبح دام در اعیاد مذهبی به درستی انجام شود. مصرف جگر اگر چه منعی ندارد و میکروب آن با پخت کامل ار بین می رود اما باید در شرایط مناسب آماده شده 48ساعت در یخچال باشد.

با همه هشدارهایی که درباره این بیماری هست، متخصصان یادآوری می کنند مصرف گوشت برای بدن ضروری است و باید گوشت قرمز و سفید را به اندازه کافی مصرف کرد.

نگران نباشید

عامل انتقال تب کریمه کنگو کنه ها هستند. در فصل سرما به دلیل کاهش کنه ها از میزان بیماری کاسته می شود اما ریشه کن نمی شود. آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد در سال های گذشته تعداد 120 تا 150 نفر به این بیماری مبتلا می شدند درحالی که این آمار در سال گذشته به 39مورد رسیده بود. نگرانی از شیوع این بیماری در کشور وجود ندارد.

دام های کشتار دامپزشکی سالم هستند

به علت واقع شدن ایران در منطقه بروز تب کریمه کنگو این بیماری از گذشته در کشور وجود داشته است. واکسن مقابله با این بیماری وجود ندارد و دام ها هیچ علامت مشخصه ای در این زمینه ندارند. تنها راه پیشگیری از این بیماری، آموزش به دامداران است. دام های کشتار شده ای که مهر دامپزشکی دارند بدون این بیماری هستند.
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *