شناسه خبر: 13629 منتشر شده در مورخ: 1397/4/9 ساعت: 07:40 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 9 تیر 1397

روزنامه شنبه 9 تیر 1397

به تعداد آدم ها راه موفقیت هست - از نیویورک تا گله های مجازی معلولان (بخش سوم) - آرزوهای کودکان مبتلا به اوتیسم - فناوریهای پیش رو برای کاربران نابینا-ناشنوا - جدول کلاسیک/ 5 کاری که باید روز تعطیل انجام دهید/ ماجراهای الهامبخش از شجاعت افراد

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 9 تیر 1397

16 شوال 1439

30 جون 2018

سال بیست و دوم شماره 5887

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

روزنامه بریل - نسخه چاپی

.........عناوین این شماره.......

به تعداد آدم ها راه موفقیت هست 2

از نیویورک تا گله های مجازی معلولان (بخش سوم) 4

آرزوهای کودکان مبتلا به اوتیسم 6

فناوریهای پیش رو برای کاربران نابینا-ناشنوا 9

جدول کلاسیک/ 5 کاری که باید روز تعطیل انجام دهید/ ماجراهای الهامبخش از شجاعت افراد 12

 

............سخن هفته

* به تعداد آدمها راه موفقیت هست: یک تعبیر رایج روانشناسان این است که الزاماً راههای موفقیت دیگران، راه موفقیت ما نیست. به عبارت دیگر به تعداد آدمها میتواند راه موفقیت وجود داشته باشد. این تعبیر شامل همه افراد است. اما به ویژه در جوامعی که با محدودیتهایی رو به رو هستند، مانند جامع نابینایان، مصداق بیشتری دارد. به بیان ساده، راه موفقیت یک نابینا میتواند راه موفقیت نابینای دیگری نباشد. زیرا شرایط زندگی نابینایان، نقاط ضعف و قوت فردیشان، رؤیاها، اهدافشان و در نهایت توانمندیها و ابزارشان برای موفقیت اجتماعی متفاوت است. این تفاوتها بسیار فراتر از نقاط مشترک نابینایان است. ساده ترین این عوامل متفاوت، موفقیت اختلاف در سطح تحصیلات، ضریب هوشی افراد، پیشینه خانوادگی و پایگاه اجتماعی آنان، باورها و توانمندیهای متفاوت روحی و فکریست. اما به دلیل محدودیت کلی نابینایان در کسب مشاغل پایدار و به دنبال آن کسب درآمد و مواجهه مشترک با موانع فرهنگی و اجتماعی فرا روی موفقیت آنان، بسیاری از این افراد فکر میکنند اگر نابینای دیگری وکیل یا استاد دانشگاه، مشاور یا حتی کارآفرین موفقی بوده است، او نیز میتواند از همان راه موفق شود. این یک برداشت اشتباه است. مثلاً هر گونه شغل منجر به تدریس مستلزم سواد فرد در موضوع تدریس، فن بیان و انتقال بالا و توانمندی مدیریتی در اداره کلاس است. این مهارتها میتوانند از نابینایی به نابینایای دیگر کاملاً متفاوت باشند. فردی که خود به طور متوسط در بزرگسالی با افسردگی و انزوای اجتماعی رو به رو بوده است، نمیتواند مشاور مؤثر و گره گشا برای افراد افسرده باشد. بنا بر این در برنامه ریزیهای فردی نابینایان نکته اساسی و محوری شناخت دقیق از توانمندیها و هم محدودیتهای فردی او در تطبیق با اهداف و خواسته های او در جنبه های مختلف زندگی مانند تحصیل اشتغال، ازدواج و سایر انتخابهای اساسی فرد در زندگیست.

 

...........گفتگو ویژه

* طی دو شماره قبل گفتگوی ما را با دکتر نحوی نژاد خواندید و در ادامه... نحوی نژاد با اشاره به حضور افراد معلول در این هیئت ایرانی اعزام شده بیان می کند:«حدود 10 درصد از کشورها نمایندگان شان به همراه تعدادی از معلولان در مقرر سازمان ملل حضور یافتند، خوشبختانه یکی از آن کشورها جمهوری اسلامی بود. فرد دارای معلولیتی که همراه هیئت ایرانی اعزام شد خانمی تحصیل کرده با معلولیت ضایعه نخاعی است که تجربه نشست در سازمان های بین المللی را در کارنامه کاری خود دارد. قسمتی از این میزگردها به سخنرانی افراد داری معلولیت اختصاص پیدا کرد تا نکاتی را در مورد معلولان بیان کنند. دکتر محبوبه خلوق در این دوره نکاتی را در مورد زنان و دختران دارای معلولیت بیان کردند و با ذکر چند مثال موفقیت بانوان ایرانی را در عرصه های مختلف یاداور شدند. معرفی خانم زهرا نعمتی به عنوان یک بانوی ورزشکار موفق، ایجاد کافه دانتیسم که تعدادی از دختران و پسران داری معلولیت آن را اداره میکنند و... از جمله نمونه ذکر شده در این گردهمایی جهانی هستند. همزمان با این میزگردها 60 برنامه جانبی هم وجود داشت  که در قالب تجارب کشورها و NGOها که در حوزه های مختلف مثل اشتغال حمایت شده، آموزش کودکان معلول، زمینه های فعالیت سیاسی معلولین در امور جامعه پیرامون خودشان، نحوی همکاریهای بین المللی، نحوی تقویت NGO ها و برنامه های از این دست که کشورها به فراخور علایق شان درآنها شرکت میکردند، برگزار شد. همزمان با این نشستها، مذاکراتی را هم با نمایندگان سایر کشورها داشتیم که احتمالاً درآینده نزدیک منجر به تفاهمنامه هایی خواهد شد. امیدوارم با اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، شاخصهای ما در اجرای کنوانسیون هم ارتقاء پیدا کند و گزارشهای جامعتری از هیئت ایرانی به هیئت ناظرسازمان ملل متحد دراین مورد برسد.» ادامه دارد...

 

...........چوب الف

* آرزوهای کودکان مبتلا به اوتیسم: اخیراً کتابی با عنوان «آرزوهای کودکان مبتلا به اوتیسم: آنچه کودکان مبتلا به اوتیسم میخواهند شما بدانید» توسط انتشارات دانژه راهی بازار نشر شده است. کتابی جذاب و آموزنده برای پدرها و مادرهایی که کودک مبتلا به اوتیسم دارند, معلمان و مربیان, مددکاران اجتماعی و تمام کسانی که به نوعی با کودکان مبتلا به اوتیسم سر و کار دارند. من در هیچ کدام از شرایط یاد شده نیستم، اما به واقع این کتاب بهترین کتابی بوده که در چند ماه اخیر خوانده ام. کتابی که دقیقاً از کودکان مبتلا به اوتیسم سخن میگوید، اما چنان انگیزه بخش و سرشار از شور زندگی است که مطالعه آن را به همه همراهان گرامی پیشنهاد میکنم. کتاب را الن ناتبام نوشته. مادر یک کودک مبتلا به اوتیسم. بنا بر این اصالت و دقت و در عین حال سادگی و صمیمیت از مهمترین شاخصهای کتاب به شمار میرود. کتاب در قالب ده نکته اساسی درباره مبتلایان به اوتیسم نوشته شده است. درباره ادراکات حسیشان, نوع دریافت و ارتباطشان با زبان, عواطف و هیجاناتشان, محدودیتها و استعدادهایشان و توقعشان از خانواده, دوستان و همکلاسیهایشان سخن میگوید و سختیهای راه همراهی با کودکان مبتلا به اوتیسم و شیرینی بودن در کنارشان و کمک به شکوفایی و بالندگیشان را با بیانی صمیمی و تأمل بر انگیز با خواننده در میان میگذارد. اما آنچه در کنار اینها و شاید بیش از اینها کتاب را به یک اثر تأثیر گذار و به یاد ماندنی تبدیل کرده است, روح ایمان و زندگی شادمانه و معنادار جاری در تمام صفحات کتاب است و این دقیقاً همان اکسیری است که در جهان ماشینی شده, با چراغ به دنبال آن میگردیم و اغلب هم نمییابیم. کتاب الن ناتبام, کتاب شکست و پیروزی است, کتاب دلتنگی و امیدواری. سخنان مادری مهربان و با انگیزه که نتیجه سالها تلاش و تجربه و اندیشه خود را در قالب کلماتی از زبان همین کودکان برای جویندگان و علاقه مندان به یادگار گذاشته است. مخاطبان با مطالعه کتاب در مییابند که دیدن, شنیدن, بوییدن و چشیدن در حواس کودکان مبتلا به اوتیسم چگونه بازتاب مییابد. آنها جملات پیچیده و استعاری ما را چگونه معنا میکنند و در مییابند؟ از والدین, دوستان و همکلاسیهایشان چه میخواهند و چگونه به بالندگی و شکوفایی خواهند رسید؟ کتاب سرشار است از بیان خاطرات مادر با کودک دلبندش. مثالهایی از موفقیتها و شکستهای پی در پی و همینها از این کتاب اثری خواندنی, قابل اعتماد و انگیزه بخش ساخته است. «پرستو ولدخان»

* خواندنیها: پنهان نوشته های یک عاشق قرمطی: نزار قبانی؛ ترجمه رضا انصاری راد؛ نشر چشمه؛ چاپ اول: 97. جوهره نزار قبانی آمیخته به عشق است و عشق، هستی و شعر نزار را تشکیل میدهد. این عشق اگرچه در نگاه اول در یک طیف نور روشنایی بخش دیده میشود، در باطن طیفهای متفاوتی دارد؛ چون عشق به انسانیت، عشق به وطن و عشق به زیبایی که در عشق به خوبرویان متبلور شده است.

...........فناوریهای امیدبخش

* فناوریهای پیش رو برای کاربران نابینا-ناشنوا: اگر آسیب بینایی و شنوایی را به طور همزمان داشته باشید، احتمالاً در جریان هستید که هفته گذشته، هفته جهانی آگاهی بخشی در زمینه نیازها و ویژگیهای افراد نابینا-ناشنوا بود. به همین مناسبت، ما هم بر آن شدیم تا نگاهی بیندازیم به فناوریهای تازه ای که مختص این گروه به بازار عرضه شده یا به زودی روانه بازار خواهد شد. منبعمان هم نخستین کنفرانس جهانی نابینا-ناشنوایان است که از ۱۴ تا ۱۸ آوریل امسال با همکاری مرکز جهانی نابینا-ناشنوایان و با حمایت مرکز پرکینز برگزار شد.

یکی از فناوریهای قابل توجهی که در این کنفرانس در معرض دید عموم قرار گرفت، تبلت بریل «insideONE» بود که گروه «insidevision» طراح آن است. این دستگاه در حقیقت تبلتی است که به ویندوز ۱۰ ۶۴ بیت مجهز شده است. ۴ گیگابایت RAM دارد و حافظه اش هم ۱۲۸ گیگابایت است که کاربر در صورت نیاز میتواند تا ۲۵۶ ارتقا دهد. در پایین دستگاه، ۳۲ سلول تعبیه شده که تمام نوشته ها را در قالب بریل نمایش میدهد. همچنین، در بالای سلولهای بریل، شش نقطه فرو رفته به عنوان شش کلید تایپ بریل گنجانده شده که کاربر میتواند از آنها برای نوشتن استفاده کند. صفحه تبلت هم درست مثل سایر تبلتها، برای استفاده به صورت لمسی آماده است. NVDA هم به عنوان صفحه خوان پیشفرض بر روی دستگاه نصب شده، اما آنهایی که با JAWS احساس راحتی بیشتری میکنند، میتوانند آن را هم نصب و استفاده کنند. شاید افزون بر خواندن و نوشتن و انجام کارهای روزمره، برقراری ارتباط با اطرافیان، برای نابینایانی که به طور کامل ناشنوا هستند، بیشترین کاربرد این دستگاه باشد. برخی نابینا-ناشنوایان برای برقراری ارتباط با سایرین از امکاناتی نظیر گوشی تلفن استفاده میکنند. پیام را به کمک گوشی مینویسند و طرف مقابل هم پاسخ را برایشان تایپ میکند. به کمک این دستگاه این افراد نیاز به ابزارهای متعدد برای انجام این کار نخواهند داشت و به سادگی میتوانند به کمک این تبلت، با اطرافیانشان ارتباط برقرار کنند.

از دیگر مشکلاتی که در این کنفرانس برایش راه حل در نظر گرفته شده، تماس تلفنی نابینا-ناشنواها با یکدیگر یا افرادی از سایر گروهها است. کمپانی سوئدی nWise، نرم افزاری طراحی کرده با نام «MYMMMX DB» که به نمایشگر بریل متصل میشود و از طریق سرویسهای موازی ویدئویی که در دنیا از سوی ناشنوایان برای تماس تلفنی استفاده میشود، امکان ارتباط تلفنی را برقرار میکند. به این ترتیب که با فرد مورد نظر تماس میگیرد و یک مترجم زبان اشاره، به عنوان واسطه ارتباط، جملات زبان اشاره را برای فرد آن سوی خط ترجمه میکند و پاسخها را هم برای کاربر ناشنوا ارسال میکند که بر روی نمایشگر بریل، نشان داده میشود.

سعی خواهیم کرد درباره فناوریهای ویژه نابینا-ناشنوایان، در آینده بیشتر بنویسیم.

...........کشکول

* جدول کلاسیک: برای پیدا کردن رمز 26 حرفی ما باید به 26 سؤال پاسخ دهید و حروف اول پاسخها را پشت هم بچینید که رمز جدول بدست میآید. سؤالات: 1. اخاذی (هفت) 2. گیاه خاک (پنج) 3. فنسالاری (نه) 4. تورم ورید (پنج) 5. لیسک (پنج) 6. زادگاه حضرت ابراهیم (سه) 7. نخست وزیر (هفت) 8. بازیکن آزاد در والیبال (پنج) 9. مظهر خیانت (پنج) 10. از مرکبات (پنج) 11. گردش دوران (سه) 12. تاریخنویس مسلمان اسپانیایی (هشت) 13. بالاپوش (سه) 14. مسابقه اسبسواری (پنج) 15. آبنورد (چهار) 16. حکمت ارسطو (سه) 17. تقویت رادیویی (سه) 18. آماس (سه) 19. مرکز کرواسی (شش) 20. گیاهی از طایفه نعناع (چهار) 21. جوهر نشادر (هفت) 22. حماسه معروف هندوان (هشت) 23. عروس ترکی (چهار) 24. ترکبند اسب (پنج) 25. حق العبور (هفت) 26. بشارت (چهار). شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: دل شکستن هنر نمیباشد. برنده این هفته جدول آقای منصور ایرانینژاد از خراسان رضوی است.

* جدی نگیرید: نحوه درس دادن سر کلاس 2 +2 =4. حالا ﻧﺤﻮﻩ ﺳؤاﻝ ﺩﺍﺩﻥ ﺗﻮ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ: مینا 13 ﺳﺎﻟﻪ ﺍﺳﺖ ﺳﻦ ﺑﺮﺍﺩﺭﺵ سینا یک ﺷﺸﻢ سینوس زاویه دست چپ ﺑﺮﺍﺩﺭﺵ ﺍﺳﺖ. ﺍﻟﻒ- ﺍﮔﺮ مینا ﻧﺼﻒ ﭘﻮﻟﺶ ﺭﺍ ﺧﺮﺝ ﮐﻨﺪ، سینا ﭼﻨﺪ شکلات دارد؟ ب- پدربزرگ جمشید را رسم کنید!

ج- چرا؟ - اسم اون بیماری که شیشه های ادکلنِ تموم شده رو نگه میداری چیه؟! - یه فردوسیپور درون دارم که وقتی صبح از خواب پا میشم میگه: چقدر کم خوابیدیم ما.

* 5 کاری که باید روز تعطیل انجام دهید: برنامه ریزی هفته در روز تعطیل یکی از مهمترین کارها برای برنامه ریزی هفته ی شماست. روزهای جمعه نباید خسته کننده ترین و دردآورترین روز هفته باشد. امروز شما تصمیم میگیرید چطور هفته را سپری کنید. اولویتهای خود را تنظیم میکنید. اهداف خود را یادآوری میکنید. عادتهای خود را به کار می اندازید تا شما را زودتر به اهدافتان برسانند. این 8 کار را انجام بدهید و شما وارد مسابقه شده اید. 1- لیستی از کارهایی که در هفته میخواهید انجام دهید تهیه کنید و کارهای مشابه را گروه بندی کنید. کارهای از یک گروه را در یک زمان مشخص و پشت هم انجام دهید.  از نظر ذهنی این کار بهترین جواب را برای شما میدهد. 2- صبح جمعه، سریعاً یک کار راحت را انجام بدهید. این کار برای این است که شما حس خوبی برای انجام وظایفتان در اول صبح داشته باشید. شما ممکن است کار راحتتان جواب دادن به یک ایمیل یا آپلود کردن پستی در بلاگ باشد. کاری را بکنید که ناخودآگاه شما را در حالت خوبی قرار بدهد. 3- برنامه های اجتماعی خود را برای هفته تنظیم کنید، از قبل. اگر قرار است کاری اجتماعی را انجام دهید، آن را باید برنامه ریزی کنید و اجازه ندهید چیزی خارج از برنامه شما اتفاق بیفتد. بسیاری از مردم اجازه میدهند برنامه ها به آنها دیکته شوند، در حالی که باید ما آنها را تنظیم کنیم. کار اشتباه بسیاری این است که زمان زیادی را قرار میدهند که دیگران هر جوری خواستند آن را پر کنند. مسئولیت را بعهده کس دیگری واگذار نکنید. 4- یک هدف اصلی را برای هفته بعد در نظر بگیرید و موفقیت خود را بر اساس آن بسنجید. این هدف نباید یک هدف بزرگ باشد. نگویید این هفته میخواهم یک کتاب بنویسم. یک فصل را برای نوشتن تعیین کنید. ممکن است هدف شما مرتب کردن کمد لباستان باشد. مهم این نیست که هدف شما چیست، مهم اینست که عادت درست کنید برای خود. عادت به اینکه اول هفته برای خود هدفی معین کنید. اول آن یک هدف کوچک است. اما وقتی عادت شد، شما میتوانید آن را بزرگتر کنید و به اهداف بزرگتری برسید. از کوچک شروع کنید. 5- خریدهای فروشگاهی خود را روز جمعه انجام بدهید. 6- یک قهوه سرد بنوشید. نوشیدن قهوه توان و کارآیی شما را به صورت توانی بالا میبرد. این یک قانون است.

* ماجراهای الهامبخش از شجاعت افراد: دانشآموزی که در تیر اندازی مدرسه، جان همکلاسیهای خود را نجات داد. آنتونی بورگس، دانشآموز ۱۵ ساله ای از مدرسه ای است که در آن ۱۷ دانشآموز در تیر اندازی کشته شدند. او با تکیه به در، برای جلوگیری از ورود مرد مسلح به کلاس، جان ۲۰ همکلاسی خود را نجات داد. آنتونی پنج تیر خورد، اما زنده ماند. کاربران اینترنت ۷۴۳ هزار دلار برای حمایت از او جمع کردند. - پلیسی که در ۲۰ سال خدمتش ۲۰۰ نفر را از خودکشی منصرف کرد: پلیسی به نام کوین بریگس بیش از ۲۰ سال در پل گلدن گیت خدمت کرد. متأسفانه این پل یکی از معروفترین جاها برای خودکشی است. همکاران او تخمین میزنند که کوین ماهی دو نفر را از خودکشی منصرف میکرده است. - مردی که ۱۵ سال در یک هتل لوکس کار کرد و هیچ کس متوجه نشد که او ۱۰۰% نابینا است: «سالیا کاهاوات» همیشه آرزو داشت در کافه کار کند. اما در کودکی ۹۰ درصد بینایی خود را از دست داده بود. او تصمیم گرفت به آرزویش برسد و شروع به کار در یک هتل لوکس کرد و نابینایی خود را مخفی نگه داشت. او تا دیروقت سر کار میماند تا تفاوت بطریهای نوشیدنیهای مختلف را با لمس کردن یاد بگیرد. سالیا واقعاً استرس داشت و در اضطراب مداوم و ترس از فاش شدن رازش زندگی میکرد، اما توانست بر افسردگی غلبه کند و حتی کتاب بنویسد. همچنین فیلمی بر اساس داستان زندگی او ساخته شد. - ورزشکار معلولی که دزد کیفقاپ را گرفت: «الکساندر رونیس» یک والیبالیست معلول است. او شاهد صحنه دزدیده شدن کیف یک زن بود و با کمک مرد دیگری دزد را گرفت و کیف را به زن برگرداند. - دانشآموز ۱۵ ساله با چاقو یک مجرم را متوقف کرد: «اکاترینا» دانش آموز روسی در حال بازگشت به خانه متوجه دعوای سه مرد شد. یکی از آنها به دو نفر دیگر چاقو زد. اکاترینا که دو سال بود هنرهای رزمی کار میکرد، بی درنگ به مجرم حمله کرد، چاقو را از او گرفت، دستش را پیچاند و منتظر پلیس ماند.

* پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1: آناهید 2: آدرنال 3: آذرنوش 4: نیاکان 5: ساردین 6: اختلاس 7: ایندرا 8: مهربان 9: سمرقند 10: داریوش 11: تابناک 12: مارشال 13: ابابیل 14: ارشاسب 15: ایارده 16: بامشاد 17: یزدگرد

* حرفهای تکان دهنده: به یاد داشته باش، دست نیافتن به آنچه میخواهی، گاهی از اقبال بیدار تو سرچشمه میگیرد. دالای لاما - سعی کنید همان گونه باشید که میخواهید دیگران شما را (آن گونه) ببینند. ژان ژاک روسو - زیاده از حد خود را تحت فشار نگذار، بهترین چیزها در زمانی اتفاق می افتد که انتظارش را نداری. گابریل گارسیا مارکز

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *