شناسه خبر: 13628 منتشر شده در مورخ: 1397/4/7 ساعت: 09:55 گروه: اجتماعی  
پنج میلیارد تومان تسهیلات برای کارفرمایان در مناطق محروم

پنج میلیارد تومان تسهیلات برای کارفرمایان در مناطق محروم

رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی از پرداخت پنچ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به‌کارفرمایانی که طرح‌های توجیهی اقتصادی‌شان در مناطق محروم اجرایی شود، خبر داد و گفت: این تسهیلات به شرط جذب معلولان به‌کار از سوی بهزیستی پرداخت می‌شود.

به گزارش ایران سپید مهناز کاشی در مصاحبه با ایران سپید در خصوص وضعیت اشتغال معلولان گفت:«یکی از برنامه‌های مهم سازمان در حال حاضر تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی قانون جامع حمایت از حقوق معلولان است. چهارآیین‌نامه توسط حوزه اشتغال سازمان با همکاری حوزه توانبخشی در دست تدوین است که از آن سه آیین‌نامه و اساسنامه صندوق فرصت‌های شغلی پیش‌نویس شده است و تقدیم وزارتخانه خواهد شد.»

وی ادامه داد: «با توجه به ماده 127 قانون مدیریت خدمات کشوری افرادی می‌توانند به استخدام دستگاه‌های دولتی درآیند که شرایط جسمی و روحی سالم را دارا باشند. این موضوع دقیقاً مخالف با قانون جامع حمایت از حقوق معلولان است و باید بازنگری و اصلاح در آن صورت گیرد که بهزیستی درحال پیگیری این موضوع است.»

کاشی با اشاره به تسهیل‌گیری شغلی برای معلولان افزود: «بهزیستی سالانه برای بحث اشتغال مددجویان 50 هزار تسهیل‌گیری شغل را بر عهده می‌گیرد اگر بخواهیم بخش معلولان را حساب کنید حدود 25 هزار نفر از معلولان را پوشش می‌دهد. آنچه برای اشتغال معلولان اهمیت دارد گذراندن دورهای تخصصی است به این صورت که افراد در کمیته‌های تخصصی سازمان ارزیابی می‌شوند. دراین کمیته شرایط معلول با کارهایی که می‌تواند انجام دهد بررسی شده و بعد از آن برنامه آموزشی شغلی برای فرد تدوین می‌شود تا مددجو برای ورود به بازار کار چه به‌شکل خوداشتغالی یا کارفرمایی آماده شود.»
رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی با اشاره به آموزش‌های این سازمان اظهارداشت: «آموزش‌های ما شامل 10 مهارت زندگی، 10 مهارت کسب و کار و یک مهارت فنی مطابق نیاز بازار کار است که هر فرد معلول با توجه به ارزیابی که صورت می‌گیرد تعدادی از این مهارت‌ها را با توجه به نیازسنجی کمیته‌های سازمان بهزیستی طی می‌کند.

بعد از آن ارزیابی مجددی روی معلولان صورت می‌گیرد، اگر افراد آمادگی ورود به بازار کار را داشته باشند به‌صورت مستقل به بانک‌ها برای دریافت وام خود اشتغالی معرفی می‌شوند و اگر توان انجام کار به‌صورت مستقل نداشته باشند به کارفرمایانی که داوطلب همکاری با سازمان بهزیستی هستند معرفی می‌شوند و از طریق مشوق‌هایی که سازمان برای کارفرمایان در نظر گرفته است معلولان جذب بازار کار در بخش خصوصی می‌شوند.»

وی با اشاره به مشوق‌های مالی بهزیستی گفت: «یکی از مشوق‌های مالی پرداخت حق بیمه سهم کارفرماست که 23 درصد حداقل حقوق قانون کار سالانه است. درگذشته بهزیستی به‌مدت 5 سال می‌توانست این حق بیمه را پرداخت کند اما با تصویب قانون جامع معلولان تأمین این هزینه با دولت است. علاوه بر آن یارانه ارتقای کارآیی معلولان را هم داریم که آیین‌نامه آن تنظیم شده است. یارانه ارتقای کارآیی بین 30 تا 50 درصد حداقل حقوق قانون کار است و به‌مدت 5 سال از سوی بهزیستی پرداخت می‌شود و کارفرمایانی که معلولان را به‌کار می‌گیرند با توجه به شدت و نوع معلولیت می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند گردند.»

رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی با اشاره به وام‌های کم بهره به‌کارفرمایان بیان کرد:«فارغ ازاین دو مشوق حمایتی بحث تسهیلات کم بهره دو تا چهار درصد را هم داریم. کارفرمایانی که طرح توجیهی و البته توجیه فنی و اقتصادی داشته باشند می‌توانند تا سقف 100 میلیون تومان در ازای به‌کار‌گیری 5 فرد معلول از بهزیستی خدمات را دریافت کنند.

مشوق دیگر ما از طریق منابع ریالی صندوق توسعه ملی است که این منابع در مناطق محروم و روستایی قابلیت پرداخت دارند. البته ناگفته نمانید که به‌طرح‌های توجیهی اقتصادی پرداخت می‌شود که در مناطق محروم و کم برخوردار فعالیت می‌کنند و مشمول 200میلیون تا 5 میلیارد تومان تسهیلات می‌شوند.»

وی درادامه صحبت‌هایش به تضمین‌های ارائه شده از سوی کارفرمایان اشاره کرده و گفت: «با توجه به مشوق‌هایی که از طرف بهزیستی به کارفرمایان تعلق می‌گیرد کارفرما باید تعهداتی را به سازمان ارائه دهد که حداقل به‌مدت یک سال با کارمند دارای معلولیتش قراردادکاری منعقد کند. در بخش قرض‌الحسنه نیز کارفرمایان باید تضمینی برابر 120 درصد تسهیلاتی را که دریافت می‌کنند به سازمان بهزیستی ارائه دهند.«

کاشی در پایان صحبت هایش با اشاره به اعتبارات بهزیستی در بخش اشتغال بیان کرد:« امسال بهزیستی600 میلیارد تومان منابع بانکی برای پرداخت تسهیلات خوداشتغالی و کارفرمایی دارد. این منابع به طور معمول خرداد ماه هر سال ابلاغ می شود اما روند توزیع ان در استان های کمی زمان بر است به این صورت که درابتدا بودجه به وسیله بانک مرکزی در اختیار سازمان قرارمی گیرد با بخش بندی اعتبارات دوباره به بانک های عامل ابلاغ می شود بانک عامل توزیع استانی ا را انجام می دهد. این فرایند حدود دو ماه زمان می برد تا توزیع به سطح شهرستان ها برسد.

اما اگر بخواهیم روند دریافت توسط مددجو را بیان کنیم می توان گفت همه چی بسته به خود فرد است. مددجویی که آماده سازی شغلی شده و باید مدارک لازم جهت دریافت تسهیلات را ارائه دهد، ممکن است در بخش ضامن دچارمشکل شوند که ما در ابتدای امر به فرد اطلاع می دهیم در صورت داشتن ضامن روند را ادامه دهید.

اگر افراد بتواند به موقع مدارک و ضامن را به بانک معرفی کنند در یک بازه 15 روزه وام به او تعلق خواهد گردفت دراین مدت تعیین شده  اگر فرد نتواند مدارک را آماده کند فرد دیگری به جای او معرفی خواهد شد. »

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
منبع خبر: ایران سپید
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *