شناسه خبر: 13622 منتشر شده در مورخ: 1397/4/6 ساعت: 10:56 گروه: دانش و فن آوری  
فناوری های پیشرو برای کاربران نابینا-ناشنوا

فناوری های پیشرو برای کاربران نابینا-ناشنوا

اگر آسیب بینایی و شنوایی را به طور همزمان داشته باشید احتمالاً در جریان هستید که در هفته جهانی آگاهیبخشی در زمینه نیازها و ویژگیهای افراد نابینا-ناشنوا هستیم.

به گزارش ایران سپید به همین مناسبت، ما هم بر آن شدیم تا نگاهی بیندازیم به فناوریهای تازه ای که مختص این گروه به بازار عرضه شده یا به زودی روانه بازار خواهد شد. منبعمان هم نخستین کنفرانس جهانی نابینا-ناشنوایان است که از ۱۴ تا ۱۸ آوریل امسال با همکاری مرکز جهانی نابینا-ناشنوایان و با حمایت مرکز پرکینز برگزار شد.

یکی از فناوریهای قابل توجهی که در این کنفرانس در معرض دید عموم قرار گرفت، تبلت بریل «insideONE» بود که گروه «insidevision» طراح آن است. این دستگاه در حقیقت تبلتی است که به ویندوز ۱۰ ۶۴ بیت مجهز شده است. ۴ گیگابات RAM دارد و حافظه اش هم ۱۲۸ گیگابایت است که کاربر در صورت نیاز میتواند تا ۲۵۶ ارتقاعش دهد. در پایین دستگاه، ۳۲ سلول تعبیه شده که تمام نوشته ها را در قالب بریل نمایش میدهد. همچنین، در بالای سلولهای بریل، شش نقطه فرو رفته به عنوان شش کلید تایپ بریل گنجانده شده که کاربر میتواند از آنها برای نوشتن استفاده کند. صفحه تبلت هم درست مثل سایر تبلتها، برای استفاده به صورت لمسی آماده است. NVDA هم به عنوان صفحه خوان پیشفرض بر روی دستگاه نصب شده اما آنهایی که با JAWS احساس راحتی بیشتری میکنند میتوانند آن را هم نصب و استفاده کنند. شاید افزون بر خواندن و نوشتن و انجام کارهای روزمره، برقراری ارتباط با اطرافیان، برای نابینایانی که به طور کامل ناشنوا هستند، بیشتری کاربرد این دستگاه باشد. برخی از نابینا-ناشنوایان برای برقراری ارتباط با سایرین از امکاناتی نظیر گوشی تلفن استفاده میکنند. پیام را به کمک گوشی مینویسند و طرف مقابل هم پاسخ را برایشان تایپ میکند. به کمک این دستگاه این افراد نیاز به ابزارهای متعدد برای انجام این کار نخواهند داشت و به سادگی میتوانند به کمک این تبلت، با اطرافیانشان ارتباط برقار کنند.

از دیگر مشکلاتی که در این کنفرانس برایش راه حل در نظر گرفته شده، تماس تلفنی نابینا-ناشنواها با یکدیگر یا افرادی از سایر گروهها است. کمپانی سوئدی nWise، نرم افزاری طراحی کرده با نام «MYMMMX DB» که به نمایشگر بریل متصل میشود و از طریق سرویسهای موازی ویدئویی که در دنیا از سوی ناشنوایان برای تماس تلفنی استفاده میشود، امکان ارتباط تلفنی را برقرار میکند. به این ترتیب که با فرد مورد نظر تماس میگیرد و یک مترجم زبان اشاره، به عنوان واسطه ارتباط، جملات زبان اشاره را برای فرد آن سوی خط ترجمه میکند و پاسخها را هم برای کاربر ناشنوا ارسال میکند که بر روی نمایشگر بریل، نشان داده میشود.

سعی خواهیم کرد در باره فناوریهای ویژه نابینا-ناشنوایان، در در آینده بیشتر بنویسیم.

امید هاشمی

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *