شناسه خبر: 13520 منتشر شده در مورخ: 1397/3/22 ساعت: 10:29 گروه: اجتماعی  
استقرار ۲۰ هزار صندوق جمع آوری فطریه توسط بهزیستی در سراسر کشور

استقرار ۲۰ هزار صندوق جمع آوری فطریه توسط بهزیستی در سراسر کشور

معاون مشارکت‌های مردمی و توانمندسازی سازمان بهزیستی از استقرار ۲۰ هزار صندوق جمع آوری فطریه در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش ایران سپید محمد علی کوزه‌گر با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی بر اساس قانون اصلی‌ترین نهاد تخصصی در حوزه حمایتی است برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری فطریه انجام داده است گفت: در بخش کمکهای نقدی ۱۶ میلیارد تومان و همچنین در بخش غیرنقدی، ضیافت مهر و کمک در مراکز ۹۶ میلیارد تومان در سال گذشته جمع‌آوری شد.

وی از آمادگی سازمان بهزیستی کشور برای جمع‌آوری زکات و فطریه همزمان با روز عید سعید فطر خبر داد و گفت: هموطنان می‌توانند از روش‌های مختلف از جمله سامانه فطر آنلاین، شماره حساب ۹۰۱۹۰ بانک ملت، صندوق‌های جمع‌آوری فطریه، اپ #۳۰۰*۷۳۳*، از طریق خدمات نوین و همچنین سامانه مشارکت‌های سازمان بهزیستی فطریه خود را پرداخت کنند. همچنین ۳۰۰ صندوق با لوگوی سازمان بهزیستی برای جمع‌آوری فطریه روزه‌داران در مراکز، ادارات بهزیستی و محله‌های برگزاری نماز عید سعید فطر پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به مصادیق هزینه‌کرد مشارکت‌های نقدی توسط خیرین گفت: این کمک‌ها در بخش‌های مختلف از جمله کمک به تامین هزینه مسکن، کمک به توانمندسازی شغلی، کمک به هزینه‌های ازدواج و کمک به هزینه مسائل آموزشی، فرهنگی، علمی و نیازهای معیشتی نیازمندان مصرف می‌شود.

معاون مشارکت‌های مردمی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور گفت: در سال گذشته ۶ میلیارد تومان برای تامین جهیزیه نیازمندان و مددجویان سازمان هزینه شد و این در حالیست که در حال حاضر نیز حدود ۴۰ هزار نفر از مددجویان برای دریافت هزینه جهیزیه پشت نوبت قرار دارند.

کوزه‌گر گفت: هم اکنون ۴۸ هزار و ۲۸۶ نفر نیز به صورت داوطلبانه به مددجویان در مراکز و موسسات کمک می‌کنند که این افراد شامل پزشکان، حقوقدانان، وکلا و سایر صنوف دیگر هستند.

وی با اقدامات انجام شده از سوی سازمان بهزیستی در بخش مسکن اشاره کرد و گفت: طبق برنامه‌ریزی ساخت ۲۰ هزار مسکن روستایی در دستور کار سازمان قرار گرفت که بخش عمده‌ای از این واحدها تحویل شده است که ۳ هزار و ۲۸۴ واحد مسکونی به خانواده‌های دو معلول و دو معلول به بالا واگذار شده است.

معاون مشارکت‌های مردمی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده از سوی ائمه جماعات برخی از شهرها اظهار کرد: متاسفانه برخی از ائمه جماعات اعلام کرده‌اند که سازمان بهزیستی حقی ندارد در روز عید فطر اقدام به جمع‌آوری فطریه کند و این سازمان حق ندارد صندوق‌های خود را در سطح شهر مستقر کند.

کوزه‌گر گفت: متاسفانه این کار درستی نیست و این محدود کردن حق انتخاب مردم است و امیدواریم این تعداد ائمه جمعه همکاری لازم را با سازمان بهزیستی داشته باشند.

وی گفت: این افراد اعتقاد دارند که کمیته امداد بر اساس قانون زکات، فقط مسئول جمع‌آوری فطریه است و این در حالیست که سازمان بهزیستی نیز طبق قانون وظایفی را برای جمع‌آوری دارد.

معاون مشارکت‌های مردمی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور، گفت: البته ما استقبال می‌کنیم که کمیته امداد زحمت جمع‌آوری فطریه را در روز عید فطر بکشد اما این نهاد باید به نسبت مددجویان تحت پوشش بهزیستی کمک‌های خود را به این افراد داشته باشد و سهم سازمان بهزیستی را پرداخت کند.

کوزه‌گر بیان کرد: مقام معظم رهبری و فتوای ایشان نیز به صورت موکد اشاره داشته‌اند که سازمان بهزیستی اجازه جمع‌آوری فطریه و زکات را دارد که این دستور در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۸۷ داده شده است.

وی اظهار امیدواری کرد: ائمه جماعات همکاری لازم را با سازمان بهزیستی در بخش جمع‌آوری فطریه‌ها و زکات داشته باشند.

معاون مشارکت‌های مردمی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور، اظهار امیدواری کرد: در روز عید فطر نیز سازمان بهزیستی و کمیته امداد بتوانند با همکاری یکدیگر کمک‌های مردم و فطریه روزه‌داران را جمع‌آوری کنند.

وی گفت: بهزیستی با اقدامات انجام شده خدمات قابل توجهی را در بخش‌های مختلف به جامعه هدف خود ارائه کرده است و هم‌اینک ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نیازمند از خدمات سازمان بهزیستی به صورت دائم و موردی استفاده می‌کنند و اگر قرار است فطریه نیز در روز عید فطر جمع‌آوری شود بهتر است به سازمان بهزیستی برسد.

به گفته وی، طبق قانون سازمان بهزیستی متولی سلامت اجتماعی در کشور است و این در حالیست که بدون مشارکت اجتماعی نمی‌توان اقدامات گسترده‌ای را انجام داد.

وی با تاکید به اینکه ۵ میلیون و ۱۵۳ هزار و ۱۹۵ نفر تحت پوشش خدمات موردی و مستمر سازمان بهزیستی قرار دارند گفت:از این تعداد ۲ میلیون و ۳۷۰ خانوار را تشکیل می‌دهند.

معاون مشارکتهای مردمی سازمان بهزیستی گفت: از ۵ میلیون و ۱۵۳ هزار و ۱۹۵ نفر، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر معلول هستند که از خدمات توانبخشی سازمان بهزیستی استفاده می‌کنند که بر اساس آمار ۴۰ درصد از این افراد معلولان ذهنی، ۴۰ درصد معلولان جسمی حرکتی و بقیه معلولان شنوایی، بینایی و گفتاردرمانی هستند.

کوزه گر با اشاره به اینکه طبق آخرین آمار ۳۳ هزار دانش‌آموز معلول و ۱۳۱۶ دانشجوی معلول از خدمات تحصیلی سازمان بهزیستی استفاده می‌کنند، افزود: ۶۱۰ هزار و ۲۱۵ نفر از این افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار داشته و از خدمات این سازمان استفاده می‌کنند. ضمن اینکه ۴۵ هزار دوقلو شناسایی شده‌اند و سازمان به خانواده‌های آنها خدماتی را ارائه می‌کند.

وی افزود: ۷۴ هزار و ۲۲۷ دانش‌آموز نیازمند و ۱۲ هزار و ۹۷۲ دانشجوی نیازمند تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند.

وی با اشاره به فعالیت شیرخوارگاه‌ها در سطح کشور گفت: ۳۴ هزار شیرخوارگاه در سطح کشور فعال هستند و خدمات مورد نیاز به نوزادان و شیرخواران و همچنین کودکان ارائه می‌کنند.

معاون مشارکت‌های مردمی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور به آخرین آمار پشت نوبتی سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: ۶۴ هزار نفر در حوزه توانبخشی و اجتماعی پشت نوبت قرار دارند که باتامین اعتبارات این افراد از خدمات سازمان بهزیستی استفاده خواهند کرد.

کوزه‌گر تصریح کرد: در سال گذشته ۷۲۹ میلیارد تومان در بخش نقد، غیرنقد، مراکز دولتی و  غیردولتی توسط سازمان بهزیستی کمک‌های مردمی جمع‌آوری شد که از این رقم ۱۸۸ میلیارد نقد و مابقی غیرنقد و خدماتی بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۴۸۰۰ مرکز و موسسه خیریه مجوزدار در سطح کشور فعالیت دارند و اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی می‌کنند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *