شناسه خبر: 13512 منتشر شده در مورخ: 1397/3/21 ساعت: 11:51 گروه: بهداشت و سلامت  
مرکز جامع بیماران خاص در 30 استان کشور راه اندازی می شود

مرکز جامع بیماران خاص در 30 استان کشور راه اندازی می شود

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: با ۳۰ دانشگاه علوم پزشکی تفاهم‌نامه‌ امضا کردیم و به آنها فضا هم داده‌ایم تا مرکز جامع بیماران خاص را ایجاد کنند و تمام خدمات شامل ویزیت، توانبخشی، تامین دارو و دندان‌پزشکی و تزریق در همانجا موجود باشد.

به گزارش ایران سپیدبه گزارش ایسنا: دکتر قاسم جان‌بابایی از تدوین و ابلاغ چند گایدلاین و راهنمای بالینی خبر داد و گفت: این راهنماهای بالینی در زمینه تجویز داروها و خدمات تشخیصی و درمانی است و راهنماهای تجویز و استانداردهای خدمت را برای آنها نوشتیم.

وی افزود: این راهنماهای بالینی به صورت فاز به فاز اجرا خواهند شد. البته در حال حاضر بیمه‌ها قسمتی از این راهنماهای بالینی را اجرا می‌کنند و قسمتی هم به تدریج اجرا می‌شود. بنابراین ۲۳۰ راهنمای بالینی تدوین و ابلاغ شده است و برخی از آنها به مرحله اجرا رسیده است. به عنوان مثال در خدمات آزمایشگاهی، راهنماهای بالینی ابلاغ و اجرا شده‌اند و در زمینه داروهای سرطانی هم در حال اجراست. در مجموع یکی از اقدامات روزانه ما در معاونت درمان تدوین راهنماهای بالینی است که همچنان هم جریان دارد.

ایجاد مراکز جامع بیماران خاص در ۶۰ شهر

وی درباره تدوین استاندارهای دارویی بیماران هموفیلی و تالاسمی نیز گفت: ما در حال آماده کردن استانداردهای خدمتی و دارویی بیماران تالاسمی و هموفیلی هستیم. از طرفی در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی ۶۰ مرکز جامع بیماران خاص در کشور هستیم تا این بیماران بتوانند خدمات‌شان را اعم از درمان، دارو، توانبخشی، دندان‌پزشکی و... را دریافت کنند.

جان‌بابایی ادامه داد: بر همین اساس در حال حاضر با ۳۰ دانشگاه علوم پزشکی تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه امضا کردیم و به آنها فضا هم داده‌ایم تا مرکز جامع بیماران خاص را ایجاد کنند و تمام خدمات شامل ویزیت، توانبخشی، تامین دارو و دندان‌پزشکی و تزریق در همانجا موجود باشد. بنابراین در  فاز اول این مراکز را در ۶۰  شهر ایجاد می‌کنیم.

گسترش نظام ارجاع در دستور کار وزارت بهداشت

معاون درمان وزارت بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌هایش، گفت: یکی دیگر از برنامه‌های بسیار مهم وزارت بهداشت و معاونت درمان، اجرای کامل سطح‌بندی خدمت و نظام ارجاع است و امیدواریم بتوانیم نظام ارجاع را در برخی استان‌ها تا پایان سال به‌طور کامل اجرا کنیم.

وی افزود: در گذشته فقط استان فارس دارای نظام ارجاع بود که در دوره جدید گلستان را هم به آن اضافه کردیم و شرایط نظام ارجاع در گلستان بهتر از فارس است. به هر حال اجرای نظام ارجاع باید به صورت تمام‌الکترونیک انجام شود تا مردم معطل نشوند. اگر ارجاع غیر الکترونیک باشد، مردم اذیت می‌شوند. این تجربه‌ای است که در استان فارس داشته‌ایم. در آنجا ارجاع غیر الکترونیک بود و به صورت دستی انجام می‌شد که همین موضوع مردم را معطل و اذیت می‌کرد. زیرا مردم برای یک ویزیت مجدد باید بازمی‌گشتند تا پزشک خانواده‌شان مهر کند و سپس مجددا برای ویزیت به متخصص مراجعه می‌کردند. از طرفی ساختار الکترونیک ارتباط بین ارجاع با آزمایشگاه و پاراکلینیک را تسهیل می‌کند.

آمادگی ۱۰ استان برای پیوستن به نظام ارجاع

جان‌بابایی ادامه داد: در حال حاضر قسمتی از این ساختار الکترونیکی اجرا شده و در گلستان نظام ارجاع به صورت الکترونیک به طور مناسبی در حال اجراست. به تدریج بعد از رفع اشکالات ارجاع در  گلستان، برای توسعه نظام ارجاع در سایر استان‌ها هم اقدام می‌کنیم. در حال حاضر بیش از ۱۰ استان در کشور آمادگی اجرای نظام ارجاع را دارند، اما ابتدا نتایج مربوط به گلستان را بررسی می‌کنیم و بعد از رفع نواقص به سمت اجرای این برنامه در سایر استان‌ها می‌رویم. امیدواریم ان‌شاءالله بتوانیم تا پایان سال جاری نظام ارجاع را در ۱۰ استان دیگر اجرا کنیم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *