شناسه خبر: 13510 منتشر شده در مورخ: 1397/3/21 ساعت: 07:27 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 21 خرداد 1397

روزنامه دوشنبه 21 خرداد 1397

اگر نه مد بسم الله بودی تاج عنوانها، نگشتی تا قیامت تو خط شیرازه دیوانها - سنجش سلامت نوآموزان در مناطق محروم رایگان است - طرفین برجام برای رفع تحریم ها مسؤولیت دارند - استرابیسم چیست؟ - گوش به زنگ - نگاهی به جام جهانی فوتبال نابینایان در اسپانیا - جگر سمی جان زن ارومیه ای را گرفت

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه 21 خرداد 1397

26 رمضان 1439

11 جون 2018

سال بیست و دوم شماره 5872

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

اگر نه مد بسم الله بودی تاج عنوانها، نگشتی تا قیامت تو خط شیرازه دیوانها 2

سنجش سلامت نوآموزان در مناطق محروم رایگان است 4

طرفین برجام برای رفع تحریمها مسؤولیت دارند 8

استرابیسم چیست؟ 10

گوش به زنگ 14

نگاهی به جام جهانی فوتبال نابینایان در اسپانیا 18

جگر سمی جان زن ارومیه ای را گرفت

 

........میعاد

* اگر نه مدّ بسم الله بودی تاج عنوانها، نگشتی تا قیامت تو خط شیرازه دیوانها؛ نه تنها کعبه صحراییست دارد کعبه دل هم، به گرد خویشتن از وسعت مشرب بیابانها؛ به فکر نیستی هرگز نمی افتند مغروران، اگرچه صورت مقراض لا دارد گریبانها؛ سر شوریده ای آورده ام از وادی مجنون، تهی سازید از سنگ ملامت جیب و دامانها؛ حیات جاودان خواهی به صحرای قناعت رو، که دارد یاد هر موری در این وادی سلیمانها. «صائب تبریزی»

* هستی نبود سزای کس غیر خدا، او هستی محض و ماسوا هست نما؛ در هستی ما شروط هستی نایاب، در هستی حق کمال هستی پیدا؛ ای آنکه خدای خویش خوانیم تو را، طاعت به سزا کجا توانیم تو را؛ گویند خدای را به حاجات بخوان، حاضرتر از آنی که بخوانیم تو را. «صفی علیشاه»

* الهی! به حقّ خودت حضورم ده و از جمال آفتابآفرینت نورم ده. الهی! ما همه بیچاره ایم و تنها تو چاره ای و ما همه هیچکاره ایم و تنها تو کاره ای.

الهی! از پای تا فرقم، در نور تو غرقم. الهی! وای بر من اگر دانشم رهزنم شود و کتابم حجابم. الهی! چون تو حاضری چه جویم و چون تو ناظری چه گویم. الهی! چگونه گویم نشناختمت که شناختمت و چگونه گویم شناختمت که نشناختمت. الهی! خودت میدانی که دریای دلم را جزر و مدّ است؛ «یا باسط» بسطم ده و «یا قابض» قبضم کن. الهی! ناتوانم و در راهم و گردنه های سخت در پیش است و رهزنهای

بسیار در کمین و بار گران بر دوش. الهی! از روی آفتاب و ماه و ستارگان شرمنده ام، از انس و جان شرمنده ام، حتّی از روی شیطان شرمنده ام که همه در کار خود استوارند و این سست عهد، ناپایدار. الهی! عاقبت چه خواهد شد و با ابد چه باید کرد؟  الهی! همه گویند خدا کو ، حسن گوید جز خدا کو. الهی! همه از تو دوا خواهند و حسن از تو درد. الهی! آن خواهم که هیچ نخواهم. «فرازهایی از الهینامه علامه حسنزاده آملی»

 

 

........ویژه

* سنجش سلامت نوآموزان در مناطق محروم رایگان است: دکتر مجید قدمی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست خبری، جزئیات طرح سنجش سلامت نوآموزان را تشریح کرد و گفت: سنجش سلامت نوآموزان حد اکثر تا 15 روز آینده توسط ادارات استانی آموزش و پرورش استثنایی در 1472 پایگاه آغاز خواهد شد. شرط سنجش هر نوآموز، ثبت نام وی در مدرسه است. به این صورت که والدین پس از ثبت نام اولیه فرزندشان در مدرسه به پایگاههای سنجش سلامت ارجاع داده میشوند. هزینه معاینات سلامت نیز 25 هزار تومان است و در مناطق محروم نیز طرح سنجش به صورت رایگان انجام میشود. پیشبینی میشود در این طرح 99% نوآموزان برای ورود به مدارس مورد سنجش قرار بگیرند.

معاون وزیر آموزش و پرورش کشور در توضیح فرآیند طرح سنجش افزود: این سنجش دارای چند مرحله است که اگر دانشآموزی در مرحله اول مشکوک به داشتن مشکلی بود، به مرحله دوم که مرحله تخصصی سنجش است وارد میشود. در مرحله دوم ارزیابی نوآموزان یا به مدارس استثنایی ارجاع داده میشود یا به مدارس عادی که این ارجاع به نوع معلولیت نوآموز بستگی دارد. نوآموزانی که معلولیت ذهنی داشته باشند و نمره ای مابین 50-70 بگیرند به مدارس استثنایی میروند و کودکانی که معلولیتهایی غیر از معلولیتهای ذهنی داشته باشند، با انتخاب والدینشان یا به مدارس عادی میروند یا به مدارس تلفیقی. رویکرد ما تشویق والدین برای رضایت به تحصیل در مدارس عادی است. چرا که با توجه به هدفمان میخواهیم بچه هایی با معلولیت بینایی–شنوایی و جسمی در کنار دیگر کودکان درس بخوانند. در این سنجش کودکانی که نمره زیر 50 بگیرند به سازمان بهزیستی کشور معرفی میشوند.

مجید قدمی همچنین برنامه های آموزشی، توانبخشی و حمایتی این سازمان که به دانشآموزان با نیازهای ویژه ارائه میشود را در قالب طرحهای مختلف معرفی کرد و گفت: تمام برنامه های آموزش و پرورش استثنایی طبق سند تحول بنیادین انجام میشود. ما در بخش حمایتی سال گذشته نزدیک به 16 هزار خدمت را به خانواده های دانشآموزان ارائه کردیم. این مهم با هزینه ای بالغ بر 10 میلیارد تومان تحقق یافت. این خدمات شامل خدمات توانبخشی، پزشکی و درمانی دانشآموزان است. این خدمات منجر به تشویق خانواده ها برای ثبت نام دانشآموزان در مدارس میشود. چرا که ما با پدیده پنهان سازی کودک معلول توسط والدین مخصوصاً در مناطق محروم رو به رو هستیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه تعداد نیرو در آزمون استخدامی آموزش و پرورش جذب آموزش و پرورش استثنایی میشوند؟ گفت: ما هر ساله 600 نفر خروجی و بازنشسته داریم. 50 درصد این نیرو توسط دانشگاه فرهنگیان تأمین میشود و ما مجبوریم مابقی آن را توسط برگزاری آزمونهای استخدامی تأمین کنیم.

وی همچنین در مورد سهمیه 3 درصد معلولان در آزمون استخدامی گفت: همه این تفکر را دارند که معلمان معلول جایگاهشان در آموزش و پرورش استثنایی است. اما باید به این توجه داشت که هدف ما تلفیق است و طبق این هدف نباید همه افراد معلول را در یک محیط ایزوله کنیم. در مدارس استثنایی مهارتهای بعد از تحصیل دانشآموزان نیز در نظر گرفته میشود و آموزشها به سمتی میرود که افراد پس از فارغ التحصیلی بتوانند مشغول به کار شوند.

به گفته رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، سال گذشته بیش از یک و نیم میلیون دانشآموز مورد سنجش قرار گرفتند که از این تعداد 480 نفر دارای معلولیت جسمی-حرکتی شدید، 358 نفر ناشنوا و 266 نفر نابینا بودند.

.......سیاسی

* طرفین برجام برای رفع تحریمها مسؤولیت دارند. رئیس جمهوری در اجلاس سران عضو سازمان همکاری شانگهای گفت: ایران به نقش خود در برقراری صلح و ثبات و توسعه منطقه ای واقف بوده و با توجه به ظرفیتهای قابل توجه خود آماده گسترش همکاریهای اقتصادی منطقه ای و بین المللی است. دکتر روحانی با تأکید بر اینکه همه طرفین برجام برای رفع تحریمها مسؤولیت دارند، افزود: تلاش ایالات متحده برای تحمیل سیاستهای خود بر دیگران، خطری در حال گسترش است.

* علی لاریجانی، رئیس مجلس سخنان اخیر ترامپ را «ژاژ و پریش» در حوزه سیاست خواند که صدر و ذیل آن تناسبی با هم نداشت و افزود: مانعی ندارد او در این خوش خیالی بماند که در عین تحریمها علیه ایران، مدعی گفتگوی جدیدی با ایران شود! او قلمرو سیاست را با چانه زنی تره بار عوضی گرفته است.

* جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به سوابق اجرایی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: دکتر علی اکبر صالحی کارنامه ای جز خدمت به کشور و وفاداری به انقلاب و نظام نداشته است.

* آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری در یادداشتی به سر دادن شعارهایی علیه رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه راهپیمایی روز قدس واکنش نشان داد. حسام الدین آشنا در صفحه توئیتر خود نوشت: آگاهی از دستاوردهای غیر نظامی سازمان انرژی اتمی در دوران 1392-1400 کسانی را شرمنده خواهد کرد که ناآگاهانه علیه رئیس آن شعار دادند و کسان دیگری رارسوا خواهد کرد که آگاهانه این طراحی را انجام دادند.

* محمدعلی وکیلی، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مشکل اصلی ایران در شرایط کنونی را اختلال مدیریتی و اختلاس دانست و افزود: کشور نیازمند پالایش در شیوه های مدیریتی است.

......آموزشی

* استرابیسم چیست؟ استرابیسم یا لوچى، اختلال چشمى است که در آن محور چشمها در یک راستا نبوده و چشمها در جهات مختلف نگاه میکنند. معمولاً یکى از چشمها مستقیم نگاه کرده و چشم دیگر به سمت داخل، خارج، بالا، یا پایین منحرف میشود. انحراف همیشه وجود دارد یا گاهگاهى ظاهر میشود. گاهى اوقات چشمى که قبلاً انحراف داشته، مستقیماً نگاه میکند و در این زمان چشمى که قبلاً مستقیم نگاه مىکرده، منحرف میشود. انحراف چشم اختلال شایعی در بچه ها است و تقریباً در ۴% کودکان دیده مىشود. البته در بالغین نیز ایجاد میشود که ناشى از فلج اعصاب عضلات، دید کم بعد از دیگر جراحیهاى چشمى و مشخصتر شدن انحراف چشمى مخفى قبلى است. سه علت عمده انحراف چشم به خصوص در کودکان عبارت است از: 1- اختلال در واضح دیده شدن تصویر، مثل مواردى که دوبینى قابل توجه وجود دارد و سعى در ایجاد تصویر واضح باعث منحرف شدن چشمها میشود. ۲- اختلالات عضلات خارج چشمى یا اعصاب این عضلات که در نتیجه فرد توانایى مستقیم نگاه داشتن چشمها را ندارد. ۳- اختلالات مغزى مختلف: از شایعترین انواع استرابیسم، یکى انحراف چشمها به داخل (به سمت بینی) است. دیگرى انحراف چشمها به خارج (دور از بینی) است. این مسئله با رشد بچه برطرف خواهد شد، ولى استرابیسم واقعى خود به خود برطرف نمیشود. درمان استرابیسم برای ایجاد دید خوب، برطرف کردن انحراف چشم و برقرارى دید دوچشمى همزمان براى پیدا کردن دید سه بعدى یا درک عمق انجام میشود. چشم پزشک بعد از معاینه کامل چشم، درمان لازم را پیشنهاد میکند. در بعضى موارد با تجویز عینک مىتوان دید کودک را بهبود بخشید و انحراف چشم را نیز برطرف کرد. درمانهاى دیگر شامل بستن چشم سالم، جراحى آب مروارید براى بهبود دید چشم مبتلا یا جراحى عضلات خارج چشمى است. اما آیا جراحى استرابیسم در بالغین فقط به منظور زیبایى انجام میشود؟ مهمتر از مسئله زیبائى این است که ارتباط هر شخص با افراد دیگر از طریق چشم است و در صورت وجود انحراف چشم، این ارتباط چشمی مختل خواهد شد. مسئله دوم بهبود میدان دید فرد مبتلا است و مسئله سوم این است که جراحى در مواردى سبب ایجاد دید عمق در فرد مبتلا خواهد شد. بنا بر این مسئله زیبایى کوچکترین سود ناشى از درمان استرابیسم در بالغین است. در هیچ کدام از جراحىهاى چشمى، کره چشم از حدقه جدا نمیشود. در جراحى استرابیسم، چشم پزشک با ایجاد برش کوچکى روى بافت پوشاننده کره چشم به عضلات خارج چشمى دست مییابد و بر مبناى نوع انحراف، هر یک از عضلات خارج چشمى را ممکن است در جاى جدیدى قرار داده، تضعیف یا تقویت نماید. جراحى ممکن است روى یک یا هر دو چشم انجام شود. جراحى در کودکان حتماً با بیهوش کردن آنان صورت میگیرد، ولى در بالغین جراحى را حتى با بىحسى موضعى انجام میدهند. مىتوان براى تنظیم دقیقتر محورهاى چشم از بخیه هاى قابل تنظیم استفاده کرد که اگر بعد از جراحى مقدارى از انحراف باقى مانده بود، بعد از جراحى برطرف شود. دوره بهبودى سریع بوده و در عرض چند روز فرد میتواند فعالیتهاى عادى خود را شروع کند. بعد از جراحى ممکن است نیاز به استفاده از عینک یا منشور باشد. همچنین در بعضى موارد ممکن است جراحى مجدد براى برطرف کردن کمى انحراف لازم باشد. مثل هر عمل جراحى دیگرى جراحی استرابیسم نیز ممکن است همراه با عوارضى مثل عفونتو خونریزى و.. باشد، ولى عوارض جدى آن بسیار نادر است. به طور کلى جراحى استرابیسم درمانى مؤثر براى برطرف کردن انحراف بوده، ولى جانشینى براى عینک و درمان تنبلى چشم نیست. با تزریق دارو در عضله مورد نظر، عضله به مدت ۳۶ ماه شل میشود. گرچه این دارو موقتى است، ولى در بعضى موارد سبب بهبود انحراف چشم میشود. ممکن است نیاز به تزریقهاى مکرر دارو باشد، ولى در بسیارى موارد، تأثیر آن به خوبى جراحى نیست. گرچه در بعضى موارد بهترین راه درمان است.

.......گوش به زنگ

* بحث بلند بالای مدیریت بحران در زمان حوادث غیر مترقبه مثل زلزله را همچنان ادامه میدهیم. شاید ذکر این نکته ضروری نباشد، اما برای کسانی که از میانه بحث با ما همراه شده اند و احتمالاً به این شکل طرح موضوع نقد دارند تأکید میکنیم که موضوع مدیریت بحران، به اندازه ای اهمیت دارد که حتی اگر به بهانه های مختلف تکرار شود، باز ضروریست؛ مخصوصاً درباره حادثه ای مثل زلزله که هم خسارت جانی و هم خسارت مالی و اجتماعی در پی دارد. القصه، مرجان مشکلگشا، مدرس و کارشناس مدیریت بحران از سازمان جمعیت هلال احمر، همچنان ما را در آستانه در نگه داشت تا این نکته را گوشزد کند که هنگام خروج از خانه پس از وقوع زلزله، اول باید پدر خارج شود، بعد کودکان و سالمندان و معلولان –در صورتی که خانواده عضو معلول داشته باشد- و سر آخر، مادر؛ چرا؟ «بر اساس قانون، اول باید پدر خارج شود؛ چون قویتر است و توان بیشتری دارد و اگر مثلاً در مسیر نقطه ای مشاهده کند که دهانه باز کرده، عکس العمل سریعتری نسبت به یک خانم و بچه ها از خود نشان میدهد. این نکته را صادقانه از خودم و زندگی شخصیم میگویم. من حدود ۲۷ سال است که رانندگی میکنم، اما هنوز عکس العمل همسرم حین رانندگی در مقابل اتفاقات آنی سریعتر از من است؛ چون ذهن من ده جاست، اما ذهن او فقط به مسیری که طی میکند متمرکز است. این را به عنوان مثال مطرح کردم تا مطلبم را ملموستر بیان کنم. به هر حال قدرت بدنی او بیشتر از من است؛ او جسم سنگینتر را سریعتر و بهتر از من میتواند جا به جا کند. پس، اول باید پدر خارج شود و سر آخر مادر که خیالش از هر جهت راحت باشد و حواسش به جلو معطوف شود که اگر مثلاً بچه کوچک زمین خورد، بتواند به سرعت بلندش کند؛ منظورم این است که قانون، همه موارد ریز و درشت را در نظر گرفته است. توصیه میشود حین خروج از آپارتمان دستتان را به دیوار بگیرید که اگر احیاناً زیر پایتان خالی شد، بتوانید به نقطه ای تکیه کنید؛ از کنار دیوارها حرکت کنید، آرام حرکت کنید، بدو بدو نکنید، اگر بوی گاز حس کردید فندک یا کبریت روشن نکنید. اگر وارد حیاط شدید، مراقب چاههایی که دهانه باز کرده اند باشید. یک نکته جالب: اگر دیدید همسایه شما احتیاج به کمک دارد، نباید به او کمک کنید. صبر کنید! زود قضاوت نکنید! منظور این نیست که احساسات انسانی را زیر پا بگذارید و فقط به بقاء خود و خانواده تان فکر کنید؛ این قانون بر رعایت یک نکته کاملاً منطقی تأکید دارد که عبارت از این است: در آن لحظه که همسایه شما کمک میخواهد، بهتر است شما ابتدا خانواده خود را به محلی که قبلاً صحبتش را کرده بودیم برسانید، سپس برای نجات همسایه خود برگردید؛ البته در صورت وجود شرایط مناسب مثل: روشن بودن هوا و مهارت داشتن در رعایت اصول و قوانین امداد و نجات؛ یعنی اگر دوره های امداد و نجات و کمکهای اولیه را گذرانده باشید، میتوانید به کسی که از شما کمک میخواهد امداد برسانید. اینها نکات ایمنیست. موقعی که به محوطه باز مثل حیاط رسیدید، حواستان به پس لرزه ها باشد، مراقب آتشسوزیهای احتمالی و دود ناشی از آن باشید؛ چون ممکن است دود ناشی از آن آتشسوزی مسموم کننده باشد. لطفاً از آب فقط برای نوشیدن استفاده کنید! اگر میتوانید هرچه سریعتر به خارج شهر بروید. باز این نکته را با تأکید مطرح میکنم که: به مسیرهایی که شما را به سمت خارج شهر هدایت میکنند دقت کنید. در همین زلزله اخیر که در غرب تهران رخ داد، متأسفانه مردم به محض شنیدن خبر زلزله، به سمت مرکز زلزله رفتند. این کاملاً غلط است؛ درست است که تأکید میشود هرچه سریعتر از شهر خارج شوید، اما نه به این معنا که به مسیرهای تعیین شده توجه نکنید؛ اول باید دقت کنید که زلزله در کدام قسمت از شهر رخ داده، سپس مسیرهای تعیین شده را برای خروج انتخاب کنید. از حرکت روی دست اندازها و پلها خودداری کنید؛ چون مخصوصاً در مورد پلها احتمال ریزش میرود.» ادامه دارد...

 

 

...........ورزشی

* نگاهی به جام جهانی فوتبال نابینایان در اسپانیا: تیم ملی فوتبال پنج نفره برای شرکت در مسابقات جهانی، ۱۵ خرداد عازم شهر مادرید شد. این مسابقات با حضور ۱۶ تیم در چهار گروه برگزار میشود.

اسپانیا، ترکیه، مغرب و تایلند در گروه 1 آرژانتین، فرانسه، کلمبیا و ایران در گروه 2 چین، روسیه، مکزیک و کره جنوبی در گروه 3 و برزیل، انگلستان، کاستاریکا و مالی در گروه 4 قرار گرفتند. از هر گروه، دو تیم صعود میکنند. به طوری که تیمهای گروه 1 و 3 از یک طرف و تیمهای گروه 2 و 4 از سوی دیگر به مصاف هم خواهند رفت. اما تیم ملی فوتبال پنج نفره ایران در نخستین دیدار خود، 1 بر 0 نتیجه را به آرژانتین واگذار کرد. تنها گل این دیدار را «نیکو ولیز» در دقیقه ۱۲ از روی نقطه پنالتی برای آرژانتین به ثمر رساند. در این مسابقه، ملی پوشان فوتبال نابینایان کشورمان در نیمه نخست عمدتاً به دفاع مشغول بودند، اما در نیمه دوم، چندین موقعیت خطرناک روی دروازه حریف ایجاد کردند، اما موفق به گلزنی نشدند. در صورت صعود ایران از این گروه، بازیهای ایران سختتر خواهد شد؛ چرا که با فرض صعود ایران به عنوان تیم دوم گروه 2، باید با تیم اول گروه 4 که به احتمال بسیار زیاد برزیل است، بازی کند که این دیدار نیز فینالی زود هنگام برای شاگردان جواد فلفلی، سرمربی تیم فوتبال پنج نفره ایران خواهد بود. برزیل، با کسب چهار عنوان قهرمانی متوالی پارالمپیک و سه عنوان متوالی قهرمانی جهان، پر افتخارترین تیم دنیاست. با افزایش تیمهای شرکت کننده در این دوره از 12 به 16 تیم، کشورهای مکزیک، کاستاریکا، مالی، روسیه، تایلند و ایران نخستین حضور خود را در جام جهانی تجربه میکنند. مسابقات فوتبال پنج نفره، چهار نابینای مطلق دارد و دروازه بان، تنها بازیکن بینای تیم است و بازی در دو نیمه 20 دقیقه ای مفید انجام میشود. این رقابتها تا ۲۷ خرداد ادامه خواهد داشت.

.......حوادث

* جگر سمی جان زن ارومیه ای را گرفت: یک زن جوان با خوردن جگر گوسفند مارگزیده جان خود را از دست داد. این زن جوان که اهل ترگور ارومیه بود، با خوردن جگر گوسفندی که از سوی یک مار سمی گزیده شده بود جان خود را از دست داد و وضعیت دو نفر دیگر نیز که از این جگر سمی خورده اند حاد گزارش شده است. بر اساس این گزارش، جگر به عنوان فیلتر و تصفیه خون تمام مواد سمی را در خود نگه میدارد و خوردن آن بخصوص اگر دام در حالت عادی و سلامت ذبح نشده باشد، توصیه نمیشود.

* غرق شدن 2 پلیس در سد: تلاش افسر نگهبان سد شهر بیجار برای نجات جان سرباز تحت امرش از داخل سد، بی نتیجه ماند. سرباز وظیفه، سامان علینژاد وقتی در حال انجام وظیفه بود به داخل آب سد افتاده بود. افسر نگهبان، ستوان حجت الله بوستانی با دیدن این صحنه برای نجات وی به داخل آب پرید، اما بر اثر شدت جریان آب هر دو جان باختند.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *