شناسه خبر: 13457 منتشر شده در مورخ: 1397/3/12 ساعت: 08:48 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 12 خرداد 1397

روزنامه شنبه 12 خرداد 1397

وهم از منظر سوره عنکبوت (قسمت آخر) - به جای خدمات رایگان، درآمد نابینایان ترمیم شود - با داستایوسکی بیشتر آشنا شویم - AccessNote, اپلیکیشن یادداشتبرداری در اندروید - جدول حرف تو حرف/ مرد ۶۹ ساله ای که بدون پا اورست را فتح کرد/ کاربردهای جالب سیب زمینی

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 12 خرداد 1397

17 رمضان 1439

2  جون 2018

سال بیست و دوم شماره 5867

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

وهم از منظر سوره عنکبوت (قسمت آخر) 2

به جای خدمات رایگان، درآمد نابینایان ترمیم شود 5

با داستایوسکی بیشتر آشنا شویم 7

AccessNote, اپلیکیشن یادداشتبرداری در اندروید 11

جدول حرف تو حرف/ مرد ۶۹ ساله ای که بدون پا اورست را فتح کرد/ کاربردهای جالب سیب زمینی 14

 

........میعاد

* وهم از منظر سوره عنکبوت (قسمت آخر): در اینجا به آخرین بخش اوهام بشری که از سوره عنکبوت برداشت شده است میپردازیم. (آیه ۶۷) ۴3- وَهْم اینکه حرم امن فقط کعبه است و بس، حال آنکه حرمناً امناً بصورت نکره آمده و حکایت از وسعت آن است و در ضمن آنچه حرم امن را میسازد، فقط سرزمین به تنهایی نیست، بلکه جریان اجتماعی عبودیت است و خداوند در جعلش هم مکان و هم عباد را بعنوان عناصر امنیت بخشی، به حرم در نظر گرفته است. (آیه ۶۸) ۴4- وَهْم اینکه تنها در تکذیب وجود خداوند، ظلم بزرگی مرتکب شده ایم و حال آنکه غافلیم. نظریه پردازی کردن و به خداوند نسبت دادن هم ظلم بزرگ است یا زمانی که به خودمان فرصت مواجه شدن با حق و نقدش را ندادیم و تکذیبش کردیم، ظلم بزرگ را به گردن گرفته ایم. (آیه ۶۹) ۴5- وَهْم اینکه برای شروع تلاش و مجاهدت باید شرایط و امکاناتی فراهم شود یا به مکان و زمان خاصی احتیاج است یا باید منتظر عنایتهای ویژه ای از طرف خداوند باشیم؛ چرا که بین خودمان و خدایمان فاصله ای تصور کرده ایم، در حالی که خداوند میفرماید: تو در هر کجا و در هر زمان، در ما هستی و فاصله ای وجود ندارد که منتظر عنایت ویژه باشی و این همان فضای توحیدی است، پس جهاد را در لحظه شروع کن. ۴6- وَهْم اینکه مجاهدین و محسنین دو گروه مجزای انسانهای مؤمن هستند و خداوند همراه و در معیت محسنین است، در حالی که مجاهدی که "فی نا" است تلاش، مجاهده، فعالیت،  حرکات و سکناتش محسن بودن را تعریف میکند و الله در معیت دائمی اوست که در واقع ترجمان همان فضای "فی نا" ست. باشد که با نگرش صحیح و توفیق الهی از وهمیات جدا شویم و حقایق عالم را درک کنیم. - کیست آنکه مضطر را آن هنگام که دعا میکند، اجابت میکند و پرده از بدی برمیدارد و شما را خلفاء در زمین قرار میدهد؟ او خدایی است که کسی را که در حالت اضطرار است، اجابت میکند و پرده از سوء بر میدارد. یعنی در دل آن حالت اضطرار دیگر سوء و بدی نمیبیند. بلکه همه را خوبی و خیر میبیند. یعنی دعایش را اجابت میکند و به او بینشی عطا میکند که در دل همان حالت اضطرار و درماندگی خیر و نیکی را میبیند.

* خوش آن محفل که از می گر سرایم رو بسوزاند، به هر جانب که غلتم داغ در پهلو بسوزاند؛ میا در باغ ما رضوان که نخل آرای این گلشن، به هر جانب که رو آرد، نسیمش رو بسوزاند؛ لبم گر با ترنم آشنا گردد در این معنی، صد آتش خانه از یک نعره یاهو بسوزاند؛ ز بهر عافیت زانو نرنجانی که از گرمی، سر شوریده من عشق را زانو بسوزاند؛ اگر یک دم نفس در دل نگهدارم، ز هر مویم، جهد برقی که چندین خانه از هر سو بسوزاند؛ چنان با نیک و بد عرفی، به سر بر کز پس مردن، مسلمانت به زمزم شوید و هندو بسوزاند. «عرفی شیرازی»

* گلواژه: چه شادیهایی که زیر پای انسان سرکوب شدند، زیرا بیشتر افراد به آسمان توجه دارند و آنچه را که زیر پاهایشان است نادیده میگیرند! گوته

........سخن هفته

* به جای خدمات رایگان، درآمد نابینایان ترمیم شود: مضمون این یادداشت مشابه یادداشتی است که چند ماه قبل در همین ستون منتشر شد و ضرورت این تکرار ناشی از طرح چند درخواست و پرسش از سوی نابینایان عزیز در هفته های اخیر است؛ مانند اینکه آیا نابینایان در دریافت بیمه خودرو تخفیف یا معافیت دارند؟ آیا نابینایان باید هزینه گرفتن سند مسکن خود را بدهند؟ آیا نابینایان در پرداخت هزینه های انجام رسمی مراسم عقد در محضر تخفیف دارند؟ همه این پرسشها مبین یک نگاه است؛ نابینایان باید در همه عرصه ها مشمول خدمات رایگان یا نیم بها باشند. این نگاه، مخرب شأن و کرامت اجتماعی این گروه است. نابینایان یا سایر افراد معلول اگر به درستی مدعی حقوق برابر اجتماعی با سایر افراد هستند، دارای مسئولیت برابر نیز هستند. مانند هر شهروند، اگر نابینا و فرد معلول از خدمتی استفاده میکنند، باید بهای آن را هم بپردازند. فلسفه برخی معافیتها در خدمات مختلف برای افراد معلول کمک به ایجاد فرصت برابر برای آنها و کمک به تحقق مشارکت کامل اجتماعی آنان است. مثلاً پرداخت شهریه دانشگاه در شرایط فعلی کشور ما برای کمک به ارتقای سطح دانش افراد معلول و به دنبال آن ایجاد فرصتهای برابر شغلی است. وگر نه، حق فرد معلول نیست که به دانشگاه برود و شهریه ندهد. باید این دو فلسفه را از هم تفکیک کرد. در بسیاری از کشورها به جای انواع خدمات رایگان به فرد معلول، حق جبران معلولیت داده میشود و او از آن منبع تمام خدمات خود را مانند همه مردم تهیه میکند. این به تحقق حقوق برابر و هم شأن برابر فرد نابینا منجر میشود. با درک این که بسیاری از دوستان مشکلات مالی دارند، باید از مسئولان خواست درآمد افراد معلول را به گونه ای ترمیم کنند که با قدرت خرید خود، خدمات مورد نیازشان را تأمین کنند، نه اینکه برای هر نیاز منتظر خدمات رایگان یا نیم بها باشند. برای فرد نابینا و معلول نگاه برابر جامعه به شخصیت و کرامت او مهمترین درخواست و انتظار است.

........چوب الف

* با داستایوسکی بیشتر آشنا شویم: بعضی از نویسندگان و کتابها چندان مشهور و نام آشنایند که شاید اصلاً نیاز به معرفی نداشته باشند. اهل کتاب و مطالعه به خوبی آنها را میشناسند و تجربه شان کرده اند. اما دانستن مطالبی خاص, فراتر از یک معرفی ساده, درباره شان هم برای اهالی فرهنگ و کتاب دوستان حرفه ای خالی از فایده و جذابیت نخواهد بود و هم دیگرانی را که کمتر به سراغ آثار این نوابغ رفته اند بر خواهد انگیخت که اوقاتی لذتبخش و به یاد ماندنی را با بهترین و شاخصترین هنرمندان جهان سپری کنند. از این رو در نظر داریم در ستون حاضر هر از گاهی در چند شماره متوالی, مطالبی جالب و خواندنی درباره یکی از مشاهیر ادبیات جهان را خدمت همراهان گرامی تقدیم کنیم. فئودور میخاییلوویچ داستایوسکی (Fyodor Dostoevsky)، رمان نویس اهل روسیه و خالق آثاری چون «جن زدگان»، «ابله»، «قمار باز»، «برادران کارامازوف» و «جنایت و مکافات»، در سال ۱۸۲۱ میلادی متولد شد و ۶۰ سال زندگی کرد. ویژگی منحصر به فرد آثار وی روانکاوی و بررسی زوایای روانی شخصیتهای داستان و به تصویر کشیدن مردمی عصیانزده، بیمار و روانپریش است. همچنین مبنا و مانیفست جنبش سور رئالیسم (فرا واقعگرایی) که در اروپای قرن بیستم شکل گرفت، بر اساس نوشته های داستایوسکی ارائه شده است. مترجمان نام این نویسنده را به شکلهای متفاوتی چون: «داستایوفسکی»، «داستایفسکی» و «داستایوسکی» به فارسی ترجمه کرده اند، که به نظر میرسد مورد آخر نزدیک به تلفظ نام این نویسنده در زبان انگلیسی است. نام کوچک او نیز در متون ترجمه شده فارسی به اشکال «فیودور» و «فئودور» آمده است. خوشبختانه مهمترین آثار این هنرمند صاحب ذوق و اندیشه, از نخستین اثر او «بیچارگان» گرفته تا جنایت و مکافات, برادران کارامازوف, ابله, قمارباز, خاطرات خانه اموات, شبهای روشن و... و بسیاری کتابها در نقد و بررسی و معرفی آثار, زندگی و اندیشه داستایوسکی, گویا شده اند و علاقه مندان را به خود میخوانند.

چندی پیش مطلب جالبی با ترجمه مریم سیفیپور درباره تأثیر این نویسنده نامدار روس بر نویسندگان و آثار بزرگ دنیا در سایت خبرگزاری کتاب ایران منتشر شد که بخشی از آن را در ادامه میخوانید. داستایفسکی، نویسنده بزرگ قرن نوزدهم روس بر نویسندگان بسیاری از نیچه تا همینگوی تأثیرگذار و منبع الهامشان بوده است. تأثیر او همچنین بر ژانرهای ادبی و جریانهای رایج فلسفی انکار نشدنی است. کافکا ارتباط عمیقی با او احساس میکرده و عبارتهایی از رمان «جوان خام» داستایفسکی را با لذت برای دوستش ماکس برود میخوانده است؛ نویسنده ای که بعدها نوشت: فصل پنجم این رمان تأثیر بسیاری بر سبک کافکا گذاشت. جیمز جویس او را مردی توصیف کرده که بیش از هر نویسنده دیگری نثر مدرن را ابداع کرد. ویرجینیا وولف درباره آثار او نوشت که تار و پود آنها با روح و جان تنیده شده و ما بی آن که خود بدانیم، درون آن شناور میشویم و مانند گردابی گمراه و شگفتزده به چرخش درمیآییم و در عین حال سرشار از سرگیجه ای خلسه وار میشویم. گابریل گارسیا مارکز و هاروکی موراکامی از نوجوانی جزو طرفداران داستایفسکی بوده اند. شاید بتوان گفت تنها نویسنده ای که او را درنیافت، ولادیمیر ناباکوف بزرگ بود. در این مطلب به 5 نویسنده مهم که داستایفسکی منبع و سرچشمه الهامشان بوده اشاره میکنیم.

ژان پل سارتر: سارتر در کتاب «اگزیستانسیالیسم یک اومانیسم است» نوشته است: «داستایفسکی میگوید: اگر خدا وجود نمیداشت هر چیزی مجاز بود و این عبارت برای اگزیستانسیالیسم، نقطه شروع بود.» این عبارت در واقع چکیده ای از دیدگاه ایوان کارامازوف است و در تفسیر سارتر به این معنا است که اگر خدا وجود نمیداشت، بشر مسئول همه چیز بود؛ بدون هیچ شانسی برای درخواست بخشش نهایی. «ادامه دارد»

........فناوریهای امیدبخش

* AccessNote, اپلیکیشن یادداشتبرداری در اندروید: مختصات صفحات لمسی به گونه ای است که دسترسی به بسیاری از بخشهای دستگاههای هوشمند را آسانتر میکند. اگر برای فعال کردن یکی از گزینه ها در گوشی صفحه کلیددارتان باید چندین دکمه مختلف را میفشردید و از چندین صفحه مختلف عبور میکردید، در صفحه لمسی، با دانستن موقعیت مکانی هر گزینه بر روی صفحه، به راحتی میتوانید با یک اشاره، آن گزینه را فعال کنید. این را میتوان یکی از مزایای کوچ کاربران، از صفحه کلید به صفحه لمسی به حساب آورد. اما شاید تنها نکته ای که روند کوچ را برای کاربران قدری دشوار میکند، مشکلی است که بسیاری از کاربران صفحات لمسی در نوشتن با آن مواجه میشوند. فرایند نوشتن به کندی انجام میشود و اصلاح نوشته ها هم کاری مشکل به نظر میرسد. برنامه نویسها اما برای حل این مشکل کاربران نابینا دست به طراحی اپلیکیشنهای مختلفی زده اند که تا اندازه ای توانسته این روند را برای کاربران نابینا و کمبینا آسانتر کند. پیشتر اپلیکیشنی با نام accessible editor در میان نابینایان شناخته شده بوده و کاربران زیادی از امکانات آن برای نوشتن و خواندن متون استفاده میکرده اند. این بار اما «AFB»، فدراسیون نابینایان آمریکا، اقدام به طراحی اپلیکیشنی برای خواندن و نوشتن در محیط اندروید کرده است. «AccessNote»، نام برنامه ای است که AFB طراحی کرده و به شکل رایگان در اختیار کاربران نابینا قرار داده است. به کمک این برنامه، کاربران قادر خواهند بود متون مورد نظرشان را در محیطی مناسبسازی شده تایپ کنند و متنهای تایپ شده را به شکل دلخواه پوشه بندی کنند. این برنامه نسبت به نمونه ای که در بالا یاد شد، از چند برتری عمده برخوردار است که بد نیست نگاهی به این ویژگیها بیاندازیم:

اولین قابلیت این برنامه، امکان جستجو در متون است که به دو شیوه در اختیار کاربر قرار میگیرد: جستجو در میان نام پرونده های ذخیره شده و جستجو در متن جاری. به این ترتیب، کاربر قادر خواهد بود از میان پرونده ها، پرونده مورد نظرش را پیدا کند یا در متن جاری، کلمه ای را که به دنبال آن است جستجو کند. امکان اتصال برنامه با dropbox هم از دیگر قابلیتهای این اپلیکیشن است که به کاربر امکان میدهد یک نسخه پشتیبان از هر آنچه که مینویسد در دراپباکس خود نگهداری کند. قابلیت ارسال متن به شکل پیوست یا به عنوان متن ایمیل هم از دیگر امکانات این برنامه است. امکان درشتنمایی حروف برای کاربران کمبینا هم از ابزارهایی است که در این برنامه گنجانده شده. افزون بر اینها، در هنگام تایپ متون انگلیسی هم یک غلطیاب در اختیار کاربران قرار گرفته که میتوانند به کمک آن، غلطهای املایی متنشان را اصلاح کنند. کاربران میتوانند برای استفاده از این امکانات، وارد «Play Store» شده و در قسمت جستجو، کلمه «AccessNote» را نوشته و از میان نتایج، گزینه مورد بحث را انتخاب و نصب کنند.

 

........کشکول

* جدول حرف تو حرف. این جدول از 20 گروه سؤال تشکیل شده است که در هر گروه سه سؤال قرار دارد. پاسخ این سؤالات به ترتیب چهار، پنج و شش حرفی است. ویژگی این جدول در آن است که پاسخهای چهار حرفی، همان حروف پاسخهای پنج حرفی را دارند و پاسخهای پنج حرفی همان حروف پاسخهای شش حرفی. بعد از حل کامل این جدول، با به ترتیب چیدن حروف آخر پاسخهای شش حرفی، رمز جدول که فیلمی به کارگردانی جوئل وایتن کوئن است بدست میآید. سؤالات: گروه یک: (حالتی از ماده-جمع مسجد-میزان الحراره) گروه دو: (کوبنده آشپزخانه-مشترک روزنامه یا مجله-دیه) گروه سه: (صحرای مصر-فراموشی-از علوم تحصیلی) گروه چهار: (کمک و دستگیری-صادق و خالص-مریضی و ناخوشی) گروه پنج: (زور و نیرو-کشور گازی-معادل فارسی آباژور) گروه شش: (قاضی ورزشی-شجاع و پردل-ثروتمند) گروه هفت: (سخنران و خطیب-جمع منطقه-ابزاری برای تعیین جهات چهارگانه) گروه هشت: (اهداف و مقاصد-زبان کهن اروپایی-خطای محوطه جریمه در فوتبال) گروه نه: (فلس ماهی-مخزن گاز مایع-دوربین نجومی) گروه ده: (بالایی و سطحی-تقلید و دنباله روی-فتح و ظفر) گروه یازده: (مقابل چپ-دسری ساده و خوشمزه و زرد رنگ-بقایای اجسام سوخته) گروه دوازده: (وطن و زادبوم-شهر پیامبر(ص)-دوربین فیلمبرداری کوچک خانگی) گروه سیزده: (تخت پادشاهی-بی دقت و نسنجیده-ییلاق) گروه چهارده: (نوعی قلم نوشتن-کمک رسانی-نزدیک طلوع آفتاب و سپیده دم) گروه پانزده: (آبزی لذیذ-همنشین زولبیا-نوشیدنی سرشار از ویتامین) گروه شانزده: (کاشف الکل-بیشه زار نی-به وجود آورنده انرژی) گروه هفده: (اشاره به جمع دور-شاطر و نانپز-عاجز و درمانده) گروه هجده: (خواب شیرین-جنین-چرخشی و دوار) گروه نوزده: (گریه سوزناک-قنات-فتوکپی خشک) گروه بیست: (بنیانگذار و موسس-ساخت و پاخت-گنجه و قفسه آشپزخانه). شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: برای هر چیزی زکاتی است و زکات بدنها روزه است.  برنده این هفته جدول آقای قدرت ا... رحمتی از کرج است.

* جدی نگیرید: مامانم یه جوری میگه باباتون صبح تا شب زحمت کشیده تا شکم شما رو سیر کنه، انگار بقیه باباها تمام روز جلو آفتاب لم میدن فتوسنتز میکنن! - شرایط جوری شده حتی تو رؤیاهامم مجبورم اقتصادی فکر کنم. داشتم فکر میکردم چقدر حال میداد الان یه جا تو دل طبیعت دور آتیش بودم، بساط چایی و کباب براه بود. بعد دیدم کباب گرون در میاد، بجاش سیب زمینی انداختم تو آتیش! - 400 تومن میدین پاور بانک؟ 200 تومن بذارین روش از این موتور برق کوچیکا بگیرین، همه چی هم میشه باهاش روشن کرد.

* مرد ۶۹ ساله ای که بدون پا اورست را فتح کرد: شیا بویو، کوهنورد ۶۹ ساله است که بدون پا قله اورست را فتح کرد. این موفقیت به تنهایی دستاورد شگفت انگیزی است، اما از آن بزرگتر این که او در پنجمین تلاشش به این هدف دست یافته است و در اولین تلاش هر دو پایش را در اثر سرمازدگی شدید از دست داده است. بویو اولین بار در سال ۱۹۷۵ سعی کرد اورست را فتح کند. اما وقتی تنها ۲۵۰ متر با قله فاصله داشت، آب و هوا به شدت بد شد و تیم را به مدت دو روز و سه شب متوقف کرد. این انتظار طولانی آسیب زیادی به کوهنوردان رساند و باعث شد برگردند و این صعود را به دفعه بعد موکول کنند. شیا هنگام بازگشت کیسه خوابش را به یکی از همراهانش داد که وضعش از او بدتر بود. متأسفانه این از خودگذشتگی باعث شد هر دو پایش را بر اثر سرما از دست بدهد. بویو در سال ۱۹۹۶ مبتلا به لنفوم، نوعی سرطان خون شناخته شد و هر دو پایش دوباره قطع شد، اما این بار از بالای زانو. این ضربه سختی بود، اما کوهنورد بلندپرواز ماجرای ما هرگز تسلیم نشد و رؤیای فتح بلندترین قله جهان را از سر بیرون نکرد. تا زمانی که نفس میکشید فرصت داشت به آرزویش برسد. شیا بیش از دو دهه بعد از قطع پاهایش، تمریناتش را از سر گرفت تا به آمادگی کامل برای یک صعود دیگر برسد. در سال ۲۰۱۴ دوباره سعی کرد، اما باز هم به علت شرایط آب و هوایی بد مجبور شد بازگردد. همین اتفاق در سال بعد و همچنین سال ۲۰۱۶ که تنها ۱۰۰ متر با قله فاصله داشت پیش آمد. او میگوید: «اگر تنها بودم، به علت کهولت سن و چهل سال تلاش برای تحقق این آرزو، احتمالاً بدون توجه به شرایط ادامه میدادم. اما چون پنج نفر پشت من بودند که خانواده داشتند، تصمیم گرفتم برگردم.» خوشبختانه سال پیش شیا به عنوان یک کوهنورد ۶۹ ساله در پنجمین تلاشش برای فتح اورست موفق شد.

* کاربردهای جالب سیب زمینی: همه ما میدانیم که سیب زمینی را به روشهای زیادی میتوانیم بپزیم و بخوریم. در این مطلب کاربردهای متنوع این ماده غذایی را مشاهده میکنید. - از بین بردن رنگ زدگی: ابتدا باید آن را از وسط نصف کنید. سپس کمی جوش شیرین، نمک یا مایع ظرفشویی نیاز دارید. سیب زمینی نصف شده را در ماده ای که انتخاب کردید فرو برده و روی قسمت زنگ زده بمالید تا تمیز شود. - سیب زمینی لکه ها را از روی پارچه های مختلف پاک میکند:

برای این کار سیب زمینی را شسته و در کاسه ای با نیم لیتر آب رنده کنید. سپس سیب زمینیهای رنده شده را جدا کنید و همان مقدار آب اضافه کنید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه منتظر بمانید. اسفنج آغشته به آب سیب زمینی را روی لکه مالیده و سپس با آب سرد بشویید. اگر دستتان با شاه توت، چغندر یا سایر مواد غذایی رنگی شده، با استفاده از سیب زمینی خام آن را تمیز کنید. - کفش چرمتان را تمیز و براق نگه دارید: کفشهای چرمی ظاهر و حس فوق العاده ای دارند. آنها هم راحت و هم بادوام هستند، اما به مرور زمان فرسوده و کدر میشوند. در این صورت یک سیب زمینی ساده میتواند به کمکتان بیاید. - رفع تیرگی زیر بغل: اگر زیر بغلتان تیره شده، با استفاده از سیب زمینی آن را برطرف کنید. فقط انتظار نتایج فوری نداشته باشید، چون همه روشهای خانگی زمان میبرند. سیب زمینی را ورقه ورقه کنید. به مدت ۳ دقیقه زیر بغلتان را با این ورقه ها ماساژ دهید. نیم ساعت صبر کنید. زیر بغلتان را با آب سرد آب بکشید و به آرامی با دستمال خشک کنید. این کار باید دو بار در روز و به مدت ۴ هفته تکرار شود. - با عینک بخار گرفته خداحافظی کنید: اگر عینکی هستید، حتماً میدانید که خوردن یک فنجان چای داغ در زمستان با عینک چقدر سخت است. سیب زمینی اینجا هم به کمکتان میآید. یک سیب زمینی را نصف کنید و روی عینکتان بمالید، سپس با یک دستمال خشک و نرم آن را پاک کنید.

* پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1. بادامه 2. رنگرز 3. آمودریا 4. یاسین 5. هافبک 6. رادیکال 7. چترنجات 8. یتی 9. زاغ 10. یام 11. زجاج 12. کایت 13. ابد الدهر 14. تیماج 15. یخه 16. آسیب شناس 17. سماع 18. تیراژه 19. ولرم 20. زیمنس 21. کیقباد 22. ابر ستاره 23. ترم 24. بافت شناسی 25. دیوارک 26. نوول 27. هیمالیا 28. اینترپل 29. رادیوسکوپ 30. ورید 31. زه 32. هارون الرشید 33. ابسال 34. سیسموگراف 35. تیزبین.

 

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *