شناسه خبر: 13453 منتشر شده در مورخ: 1397/3/10 ساعت: 10:19 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 10 خرداد 1397

روزنامه پنجشنبه 10 خرداد 1397

وهم از منظر سوره عنکبوت بخش پنجم - لاریجانی برای چهاردهمین بار رئیس مجلس شد - حل مشکل محاسبه اضافه کار بازنشستگان - ویزیت رایگان بیماران محروم - روزمره های یک معلم زیست شناسی نابینا - پنجره پرسپولیس بسته میماند - بیمارستان هزینه تولد 5 قلوهای اراکی را پذیرفت

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 10 خرداد 1397

15 رمضان 1439

31 می 2018

سال بیست و دوم شماره 5866

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

میلاد دومین اختر آسمان امامت بر خوانندگان عزیز مبارک باد

.........عناوین این شماره.......

وهم از منظر سوره عنکبوت بخش پنجم 2

لاریجانی برای چهاردهمین بار رئیس مجلس شد 6

حل مشکل محاسبه اضافه کار بازنشستگان 8

ویزیت رایگان بیماران محروم 9

روزمره های یک معلم زیست شناسی نابینا 11

پنجره پرسپولیس بسته میماند 14

بیمارستان هزینه تولد 5 قلوهای اراکی را پذیرفت

چاردیواری 18

 

........میعاد

* که تا همیشه جهان باقیست، مُهر مهربانی و کرامت به نام تو بر تارک سپهر معرفت ثبت شده تا آیندگان و روندگان، حتی برای دمی به اندازه یک چشم بر هم زدنی، آن گاه که از تمام صنایع دستهای ناقص خود به ستوه آیند و به یاد آورند که انسان از آهن نسرشته است و گلِ ذاتش از والاترین انفاس آفریدگار زمین و آسمان است، تو را یاد کنند و بر خود نهیب زنند که از کجا آمده اند و آمدنشان بهر چیست. چه وجه تسمیه ای بر این مسمای کریم همیشه تاریخ! عجب روزی گام در این جهان فانی نهادی تا بر نهاد خسته دلان، این بانگ را با نوای مهرآمیزت بخوانی و ابناء بشر را دعوت کنی به کرامت، مروت، دستگیری، مهرورزی و هر سجیه انسانی که برآمده از گلِ دل انگیز آفریدگار دادار کردگار است. مقدمت مهنا باد که میلاد تو، سرآغاز ایمان به مرام نیکوست. ای حسن! ای مصدر خوبی و ای منبع عواطف آسمانیِ موهبتِ خدا بر اهل زمین! باز در روز میلاد تو و به یاد تو، مهربانی را پایکوبی میکنیم.

* وهم از منظر سوره عنکبوت «بخش پنجم»: در ادامه اوهام بشر از منظر سوره عنکبوت، به موارد دیگری میپردازیم: (آیه ۴۲) ۳4- وَهْم اینکه الهه هایی که میخوانیم، میتوانند جای الله را بگیرند، در حالی که خداوند میفرماید: میدانم آنچه را شما میخوانید "الهه ها" تجلی یکی از صفات من هستند، پس هرگز نمیتوانند جای الله جامع اسماء و صفات را بگیرند. (آیه ۴۵) ۳5- وَهْم اینکه خواندن نماز میتواند از فحشا و منکر جلوگیری کند، در حالی که نماز فقط به همان اندازه که اقامه شده و قائم وجودی پیدا کرده میتواند جلو فحشا و منکر را بگیرد و خداوند به آنچه که ما میسازیم از نمازهایمان (نه آنچه را میخوانیم) علم دارد. (آیه ۴۶) ۳6- وَهْم اینکه در مجادله کردن، اصل متقاعد کردن است به هر طریقی که بتوانیم، اما این آیه اصالت را به نیکو مجادله کردن میدهد، نه هر مجادله ای و این نیکویی همان تکیه بر مشترکات و منطق است. ۳7- وَهْم اینکه تنها دینی که ما برگزیدیم، حق است و اهل کتاب را همگی مشرک میدانیم و دینشان را تحریف شده، در حالی که خداوند میفرماید: بگو و صادقانه بگو و مشترکات را یادآوری کن، ایمان داریم به...

(آیه ۵۰) ۳۸- وَهْم اینکه برای مجاب کردن قوم، نبی میتواند هر گونه آیت و نشانه ای از پروردگار درخواست کند و اجابت شود، در حالی که این آیات و نشانه ها در اختیار خداوند است و نبی فقط بیم دهنده آشکار است و اختیاری در این مورد ندارد. (آیه ۵۶)

39- وَهْم اینکه وقتی قادر به تغییر شرایط ظالمانه نیستیم، باید بمانیم و بسوزیم و بسازیم، اما خداوند میفرماید: زمین من وسیع است؛ پس نترسیم و جسارت داشته باشیم و از چیزهای بدی که عادت به انجامشان داریم و ما را در محسوسات نگه میدارند بیرون بیاییم، هجرتی درونی بسوی الله که فقط خداوند را پرستش کنیم. (آیه ۶۰ و ۶۲) ۴0- وَهْم اینکه ما میتوانیم به تنهایی بار تهیه رزق و روزی را بر دوش کشیم و احیاناً آن را وسعت بخشیم، در حالی که هیچ موجودی چنین قدرتی ندارد که کل جهان "دابه" جنبنده است و محل استقرار و مقصد مادی ندارد و خداوند است که رزق کل جهان را میدهد و هموست که این رزق را وسعت یا به اندازه در اختیار بندگانش قرار میدهد. (آیه ۶۴) ۴1- وَهْم اینکه زندگی دنیا بی ارزش است و باید رها شود، در حالی که هر چیز با ارزشی مثل حیات در هر مرتبه و رتبه اش نمیتواند بی ارزش باشد. بنا بر این دنیا محل یادگیری و کسب مهارت و آمادگی لازم و برداشتن توشه است برای زندگی ابدی در آخرت که سرمنشأ حیات است. (آیه ۶۵) و (آیه ۶۶) ۴2- وَهْم اینکه اخلاص به راحتی بدست میآید و همیشه با ما میماند، در حالی که تنها وقتی مخلص میشویم که نگاهمان فقط به علت العلل باشد و امید نجاتمان به او و هیچ وسیله و اسبابی را مستقل ندانیم. در غیر این صورت مشرک و کافر شده ایم؛ همانند کسی که در کشتی میان گرداب، بی یاور مانده و فقط به الله متوسل میشود.

........سیاسی

* لاریجانی برای چهاردهمین بار رئیس مجلس شد. لاریجانی تا کنون ۱۴ بار به عنوان «رئیس مجلس» از نمایندگان ۳ مجلس رأی اعتماد گرفته است. او روز چهارشنبه نیز با کسب ۱۴۷ رأی از ۲۷۹ رأی مأخوذه ریاستش را در مجلس دهم تمدید کرد.

* نوبخت، سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه دنیا مذاکره کنندگان ایران را تحسین میکند و ما حق نداریم مردان مذاکره کننده را تحقیر کنیم، گفت: رهبر معظم انقلاب همیشه با حکمت و مصلحت از این عزیزان تقدیر کرده اند.

* حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در پاسخ به این سؤال که آیا اعضا به حضور احمدینژاد در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام انتقادی دارند؟ اظهار داشت: اعضا نسبت به مواضع آقای احمدینژاد انتقاد دارند و حتی هفت-هشت نفر از اعضا نسبت به مواضع او در جلسه ای که آقای احمدینژاد غایب بودند، سخن گفتند و انتقاداتی را مطرح کردند، ولی در حضور خودشان کسی چیزی نگفته است. 

* وکیل مدافع اسفندیار رحیم مشایی گفت: شایعات مطرح شده در خصوص موکلش به هیچ وجه صحت ندارد و مشایی در سلامت کامل به سر میبرد. عادل حیدری افزود: قرار بازداشت موقت برای یک ماه دیگر ابقا شد. مشایی دو روز پیش از بازداشت، که در 26 اسفند گذشته صورت گرفت، در مقابل سفارت انگلستان در تهران، حکم حمید بقایی، معاون سابق احمدینژاد را آتش زد و دستگاه قضایی را متهم کرد که از انگلیس و ملکه آن برای صدور این حکم دستور گرفته است.

* وزیر کشور ضمن برکناری فرماندار کازرون، داریوش دهقان را به عنوان فرماندار جدید منصوب کرد. گفتنیست، داریوش دهقان پیش از این فرماندار شهرستان کوار بود. شهرستان کازرون در هفته های اخیر شاهد تجمعهایی بود که به خشونت و درگیری منجر شد. این تجمعها و اعتراضات در شهرهای کازرون و قائمیه (چنارشاهیجان) بر سر مخالفت و حمایت از ایجاد شهرستان جدید در قائمیه بود.

 

......اجتماعی

* حل مشکل محاسبه اضافه کار بازنشستگان: جنانی، مدیر کل امور فنی مستمریهای سازمان تأمین اجتماعی گفت: مشکل محاسبه اضافه کار بازنشستگانی که تا سال 1395 در دستگاههای دولتی مختلف بازنشسته شده اند، با رایزنیها و اقدامات کارشناسی مرتفع شده است و پس از محاسبه، مبالغ مربوطه به آنها بازگردانده خواهد شد.

* کورش محمدی، رئیس انجمن آسیبشناسی اجتماعی ایران با اشاره به پرونده تعرض و آزار جنسی چند دانشآموز در تهران اظهار کرد: به لحاظ اسلوب تربیتی در فضای خانواده ها با مشکلی جدی مواجهیم و از هیچ الگوی ثابت و سبک فرزندپروری سالمی برخوردار نیستیم. تربیت و روشهای تربیتی فقط بر اساس سلیقه شخصی والدین پیاده میشوند؛ باید یک نظام مهارتآموزی در بین والدین شکل بگیرد و سپس به سمت آموزشهای مهارتی و آموزشهای جنسی برویم.

 

 

.......بهداشت و سلامت

* ویزیت رایگان بیماران محروم: مدیر روابط عمومی بنیاد بیماریهای نادر، از ویزیت رایگان بیماران بی بضاعت در صحن امامزاده صالح (ع) تهران در قالب طرح «نسخه های شفابخش رمضان» خبر داد. شکیبا پردل افزود: در این طرح که برای سومین سال اجرا میشود متخصصان رشته های اعصاب و روان، مغز و ستون فقرات، ارتوپدی، پزشک عمومی و مامایی از ساعت ۱۷ تا ۲۱ روز چهارشنبه "9 خرداد" به مدت پنج روز، بیماران را رایگان ویزیت میکنند. هدف از اجرای این طرح، شناسایی بیماران نادر است که بضاعت مالی برای مراجعه به پزشک ندارند.

* کمبود اقلام دارویی از 350 به 65 مورد رسید: سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: قبل از اجرای طرح تحول سلامت، 300 تا 350 قلم کمبود دارویی وجود داشت، اما این میزان اکنون به 60 تا 65 قلم کمبود دارویی واقعی کاهش یافته است. کیانوش جهانپور افزود: با توجه به اینکه سیاستها معطوف به حمایت از داروهای تولید داخل است، فقط به میزان 10 درصد داروهای مشابه داخلی واردات خواهیم داشت و این 10 درصد نیز در همان ابتدای واردات، مصرف میشود، بنا بر این چون نام تجاری دارو در دست نیست احساس کمبود دارو نمایان میشود. در مورد داروی تالاسمی نیز مطالعه بالینی روی داروی تزریقی ایرانی در هفت استان، انجام شد و عارضه ای فراتر از عارضه خارجی گزارش نشد. علاوه بر این، داروی آهن زای تالاسمی در کشور بطور همزمان صادر میشود و گزارش منفی از کشورهای مقصد صادرات نیز نداشته ایم. اگر داروی ایرانی دچار کمبود شود، از شرکتهای تولیدی خواسته میشود که صادرات خود را موقتاً متوقف کنند. اگر با تولید داخلی نتوانیم کمبود دارویی را جبران کنیم، آن دارو را وارد خواهیم کرد.

* استرس دیابتزاست: استرس که این روزها در میان مردم رواج یافته، ابتلا به بیماری دیابت را تشدید میکند. استرس باعث میشود قند خون مختل شده و افراد تغذیه نادرست و فعالیت جسمانی کمتری داشته باشند.

.........از شش نقطه جهان

* روزمره های یک معلم زیستشناسی نابینا: معلمی یکی از مشاغل محبوب در میان نابینایان است. اما تدریس برخی دروس چالش بر انگیز، آن هم به دانشآموزان بینا شاید از عهده هر معلم نابینایی بر نیاید! بد نیست نگاهی بیندازیم به تجربیات Don Thornton, یکی از معلمان نابینای زیستشناسی که تدریس این درس را در مدارس عادی آمریکا بر عهده گرفته است. او سعی کرده روزمره هایش را برای مخاطبانش بیان کند که بخشی از این روزمره ها را از زبان خودش میخوانیم:

22 ساله بودم که آرپی بیناییم را به طور کامل از من گرفت. البته در طول 7 سال آخر فقط قادر به تشخیص نور بودم که آن هم در 22 سالگی از بین رفت. من در کلاسها از کمک همکاری استفاده میکنم که مدرسه اختصاصاً برای من استخدام کرده است. وقتی مدرسه عنوان کرد که قرار است کسی را برای کمک به من در اداره کلاسها استخدام کند، موارد احتیاج خود را به اطلاع مسؤولین مدرسه رساندم. بنا بر این، کسی که در کلاس با من همکاری دارد طبق خواسته من تا اندازه ای هم با امور آزمایشگاه آشنا است و همین طور کار با رایانه را خوب میداند. او علاوه بر انجام کارهای آزمایشگاهی، در اداره کلاس هم به من کمک میکند. به من اطلاع میدهد که چه کسی غایب است یا کدام یک از دانشآموزان نظم کلاس را به هم میزند. در حقیقت او نقش چشمان مرا در کلاس ایفا میکند. بدون کمک او حضورم در این کلاس غیر ممکن بود. من معتقدم سازماندهی و برنامه ریزی کلید موفقیت هر معلمی است. روز من در واقع نه از صبح هر روز، بلکه از عصر روز قبل آغاز میشود! من بعد از ظهرها را به مطالعه درس فردا و برنامه ریزی برای آن چه قرار است در کلاسم انجام پذیرد اختصاص میدهم. سعی میکنم برنامه را به گونه ای بچینم که دانشآموزانم وقت خالی برای شیطنت کردن و بهم ریختن کلاس پیدا نکنند. ناشران کتابهای مورد نیازم را متقاعد کرده ام که باید نسخه الکترونیک کتابها را در اختیارم بگذارند. کتابها را با کمک رایانه مطالعه میکنم و اطلاعاتی نظیر وضعیت تحصیلی دانشآموزان یا شماره تلفنهای والدین آنها را هم در فایلهای جداگانه بر روی رایانه خود نگهداری میکنم. من این را یاد گرفته ام که با ایجاد رابطه ای خوب با والدین یک دانشآموز، میتوان از اتفاقات بد احتمالی پیش از وقوعشان جلوگیری کرد. پس، فایل جداگانه ای را برای هر یک از دانشآموزانم ایجاد کرده ام که اطلاعات تماس والدین و هر آن چه که مربوط به آن دانشآموز باشد را در آن فایل ذخیره میکنم و سعی میکنم به طور مرتب با والدین شاگردانم در تماس باشم. من همیشه سعی میکنم با کمک همکارم مواد آموزشی را در قالبهای صوتی، ویدئویی و متنی در اختیار شاگردانم قرار دهم. شادابی و داشتن روحیه ای طناز هم از عوامل بسیار مؤثر بر چگونگی ارتباط با دانشآموزان است. بنا بر این به محض برگشت از مدرسه قدری ورزش میکنم تا از استرسهای ناشی از ساعات مدرسه رها شده و فردا هم به شادابی امروز سر کلاس حاضر شوم.

.......ورزشی

* پنجره پرسپولیس بسته میماند: یک منبع خبری اعلام کرد رأی دادگاه تجدید نظر پرسپولیس به سود این تیم تغییر پیدا نکرد. گفته میشود با وجود تلاش مدیران باشگاه پرسپولیس برای شکستن رأی محرومیت از پنجره دوم نقل و انتقالات و گرفتن وکیل سوییسی برای حل این موضوع و متقاعد کردن فیفا برای عدم تخلف در پرونده جذب مهدی طارمی از باشگاه ریزه اسپور ترکیه، اما رأی دادگاه تجدید نظر فیفا تغییری نداشته و بر ادامه محرومیت پرسپولیس خواهد بود. اشتباه وکیل سوییسی پرسپولیسیها در روند دادرسی، عامل شکست آنها در این دعوی حقوقی شده و او در راه باز کردن پنجره دوم نقل و انتقالاتی سرخ پوشان، اقدامی داشته که در نهایت به ضرر باشگاه ایرانی تمام شده است. مدیران فعلی پرسپولیس به خصوص گرشاسبی، سرپرست فعلی باشگاه طی چند ماه اخیر بارها به سوییس سفر کردند و با استخدام یک وکیل سوییسی، به دنبال بخشش این باشگاه در رأی محرومیت از نقل و انتقالات توسط فیفا بودند. اما ظاهراً دادگاه عالی ورزش (CAS) رأی را به سود آنها تغییر نداده است. گویا این وکیل سوییسی که امید زیادی به موفقیتش بسته شده بود، به جای طرح دادخواست علیه فیفا که مرجع صادر کننده حکم محرومیت بود، نام باشگاه ریزه اسپور را به عنوان طرف دعوا معرفی کرده که همین موضوع رسیدگی به پرونده را به کانال دیگری کشانده است. پرسپولیسیها با وساطت رجب طیب اردوغان در سفر به تهران، موفق شده بودند رضایت شاکی ترک را جلب کنند و از اساس، دیگر اختلافی در مورد جریمه مالی وجود نداشت و حکم دو پنجره محرومیت هم متعلق به فدراسیون جهانی فوتبال است که قضات دادگاه CAS هم متوجه این اشتباه شدند. به این ترتیب، حکم محرومیت پرسپولیس از جذب بازیکن جدید تا زمستان ادامه خواهد داشت و این باشگاه که به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا راه یافته، باید تلاش کند تا همه بازیکنان فعلی خود را به هر قیمتی که شده، حفظ کند.

.........حوادث

* بیمارستان هزینه تولد 5 قلوهای اراکی را پذیرفت: مادر اراکی در زایمان دوم خود 5 قلو به دنیا آورد. نوزادان 3 پسر و 2 دختر هستند. به گزارش فارس، این مادر 29 ساله در بیمارستان طالقانی اراک و با عمل سزارین نوزادانش را به دنیا آورد. از آنجا که بچه ها در هفته 34 بارداری متولد شده اند، باید چند روز تحت مراقبتهای ویژه باشند. رئیس مرکز آموزشی-درمانی آیت الله طالقانی اراک بیان داشت: به دلیل هزینه های بالای جراحی سزارین، این بیمارستان همه هزینه های تولد را پذیرفته است.

* سقوط چرخ و فلک جان پسر نوازنده را گرفت. نوجوان هنرمند سنندجی بر اثر سقوط چرخ و فلک قدیمی در پارک کودک شهر سنندج جان خود را از دست داد. این پسر نوجوان که محمد نام داشت در حالی جان باخت که چرخ و فلک فرسوده و مستهلک پارک کودک سنندج ناگهان واژگون شد و به زمین سقوط کرد و روی محمد افتاد. مسئول روابط عمومی شهرداری سنندج در رابطه با این حادثه گفت: این وسایل بازی در اختیار شهرداری نبوده و متعلق به تعاونی ایثارگران است و در رابطه با این حادثه هم آتشنشانی به محل اعزام نشده و ما هیچ اطلاعی نداریم. یکی از شاهدان حاضر در محل گفت: به دلیل اینکه خانه ما مشرف به این پارک است، متأسفانه هر چند وقت یک بار شاهد وقوع حوادث تلخ و ناگوار در این پارک هستیم. روز دوشنبه ناگهان صدای جیغ و داد شنیده شد که وقتی من خودم را به محل حادثه رساندم چرخ و فلک فرسوده سقوط کرده بود و این نوجوان زیر آن گیر کرده بود که شدت ضربه هم خیلی زیاد بود. این وسایل بازی از دهه ۷۰ در پارک کودک سنندج پلمب شده و از کار افتاده اند و متأسفانه در طول این سالها هم اقدامی در راستای جمعآوری آنها انجام نشده است. این پسر نوجوان هنرمند دفنواز بوده و سال گذشته در هفتمین جشنواره سراسری دفنوازی رحمت، موفق به کسب عنوان در تکنوازی شده بود.

.........چاردیواری

* سلام عزیزان؛ ولادت امام حسن مجتبی (ع) را تبریک میگویم و پیشاپیش تسلیت شهادت حضرت علی (ع) و ایام شبهای احیا را در هفته آینده. در آغاز در پاسخ به درخواستهای متعدد در مورد چاپ بریل قانون حمایت از حقوق افراد معلول باید بگویم دستور این کار داده شده است و قرار است این قانون در قالب مجلدی جداگانه چاپ و منتشر شود. البته درخواست اصلی شبکه نابینایان کشور «چاووش» چاپ این قانون برای آگاهی تشکلهای نابینایان بوده است؛ زیرا امکان چاپ این قانون برای همه افراد نابینا وجود ندارد، اما در مرحله نخست این قانون در اختیار انجمنها و مراکز تمرکز نابینایان قرار میگیرد و بعد از آن چاپ و در اختیار افراد متقاضی قرار خواهد گرفت. متن کامل قانون از هم اکنون نیز از طریق سایت ایران سپید در دسترس همه دوستان نابینا و کم بیناست. نکته دیگر آن است که قانون حمایت از حقوق معلولان ابلاغ شده و لازم الاجراست، اما معنای این حقیقت آن نیست که تا قانون ابلاغ شد همه مفاد آن از همان روز اول اجرایی است؛ زیرا برخی مواد نیازمند آیین نامه است که باید تدوین شود. البته روند تدوین آیین نامه ها شروع شده است، اما به هر حال مستلزم تدوین کامل و در نهایت تصویب این آیین نامه ها از سوی هیئت وزیران یا وزارتخانه های مجری است که چند ماه زمان میبرد. برخی مواد نیز نیاز به بودجه سنگین دارند که به علت تدوین قانون پس از تصویب بودجه سال جاری، اجرای کامل آن به سال بعد موکول شد. از همین جا پاسخی بدهم به آقای عظیمی که در خصوص نیم بها شدن بلیطهای قطار پرسیدند. این امر در قانون جامع گذشته هم بود؛ به علت عدم پیشبینی بودجه آن اجرایی نشد. اما پیگیری برای اجرای آن طبق قانون جدید شروع شده است و به محض قطعی شدن و ابلاغ آیین نامه آن اطلاع رسانی میکنیم. ایشان همچنین پرسیده اند آیا معلولان باید هزینه صدور سند مسکن خود را بپردازند که البته باید بپردازند. یکی دیگر از دوستان نیز در مورد معافیت نابینایان از پرداخت بیمه خودرو پرسیده بودند که این امر نیز صحت ندارد. در این خصوص به یادداشت سخن هفته در روز شنبه 12 خرداد ماه توجه کنید. آقای نودهی درخواست مؤکد کردند که از چاپ آیات قرآن و احادیث خودداری کنید، زیرا زیر دست و پا می افتند و منع شرعی دارند. در نقطه مقابل آقای مهدیلو از تهران خواسته اند تمام دعاهای ماه رمضان در روزنامه چاپ شود، زیرا ایشان از دفتر مراجع استعلام کردند که این امر برای نابینایان فاقد مشکل است. قابل ذکر آن که در بسیاری از نشریات احادیث و آیات چاپ میشوند و احتمال زیر دست و پا افتادن آنها نیز هست، پس این امر به روزنامه بریل محدود نمیشود و وظیفه شخص است که با آگاهی از وجود آیات در روزنامه یا هر مکتوب دیگر آن را در جای تمیز و صحیح قرار دهد. خانم یادمند! قرار نیست همه جکها و شعرهای خوانندگان در روزنامه چاپ شود؛ چون یا تکراری یا دارای اشکال فنی هستند. با پوزش از کمبود فضا، پاسخ آقایان مهدیپور و مرادی در نوبت بعد چاردیواری. طاعاتتان قبول، خدایتان یار.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *