شناسه خبر: 13414 منتشر شده در مورخ: 1397/3/3 ساعت: 15:29 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 3 خرداد 1397

روزنامه پنجشنبه 3 خرداد 1397

معنای سرقت و مجازات سارق از منظر قرآن - مردها حرف نازیبا بزنند، زنها تاوان بدهند - اعطای وام ۵۰ میلیون تومانی به سازنده ها در بافت فرسوده - آیا نیکوتین آرامش میآورد؟ - تلاشهای جوان نابینا برای افزایش شانس استخدام معلولین «بخش پایانی» - نایب قهرمانی تیم ملی فوتبال نابینایان در بلژیک - کلاهبرداری اینترنتی با کفش کهنه

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 3 خرداد 1397

8 رمضان 1439

24 می 2018

سال بیست و دوم شماره 5861

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

سلام بر خرمشهر که درود عشق، هزاران بار بر خاک مقدس و پاکش باد!

.........عناوین این شماره.......

یادداشت 2

معنای سرقت و مجازات سارق از منظر قرآن 3

مردها حرف نازیبا بزنند، زنها تاوان بدهند 6

اعطای وام ۵۰ میلیون تومانی به سازنده ها در بافت فرسوده

آیا نیکوتین آرامش میآورد؟ 9

تلاشهای جوان نابینا برای افزایش شانس استخدام معلولین «بخش پایانی» 11

نایب قهرمانی تیم ملی فوتبال نابینایان در بلژیک

کلاهبرداری اینترنتی با کفش کهنه 

چاردیواری

........یادداشت

* شهری به قد و قامت تاریخ استقامت یک ملت, شهری به سرخی لاله و خون جوانان بهتر از هزاران گلستان, شهری سرخ رنگ که حتی دژخیم کج خیال در اوهام تصرف همیشگی آن, نتوانست این سرخی را منکر شود و پذیرفت که به زبان خودش این سرخی را ثبت کند که البته تنها در خیال خام و ناپخته اش, برای همیشه داغ مالکیت به قول خودش «المحمره» را به گور برد. آری, شهر خرم, خرم از گلهای سرخ استقامت و شهامت و شهادت, شهر لاله های خفته در خاکش که تاریخ تا هست, آن خاک را سرمه چشمانش میکند. شهر خاطره, شهر خون و شهر خرمن رنگین نوید بخش بهار مقاومت, خرمشهر که سمبل شادی خبر خوش آزادیست, همیشه یادش جاوید بادا.

* گلواژه: سوگند به نفس و آن کس که آن را درست کرد. سپس پلیدکارى و پرهیزگارىش را به آن الهام کرد که هر کس آن را پاک گردانید, قطعاً رستگار شد و هر که آلوده اش ساخت, قطعاً در باخت. شمس, آیه ۷-۱۰

........میعاد

* معنای سرقت و مجازات سارق از منظر قرآن: قرآن میفرماید: "دست مرد و زن سارق را قطع کنید، این مجازات آن چیزی است که مرتکب شده اند و «نکال» از جانب خداوند است". با توجه به اینکه دزدیها، همه در یک سطح نیستند, این مجازات به چه صورت باید اجرا شود؟ آیا کسی که یک نان میدزدد با کسی که اختلاسهایی در سطح کلان دارد مجازاتی برابر دارد؟ از سویی با تنوع دزدیها, کسی که از طریق اینترنت به سرقتهای کلان مبادرت میکند, قطع ید او به شکل ظاهری مانعی برای دزدی نخواهد بود. از طرف دیگر در لغت عرب، سارق و سارقه هر دو اسم فاعل (مذکر و مؤنث) از ریشه سَرَق است. اسم فاعل بنا به تعریف لغتشناسان بر تکرار و مداومت فعلی دلالت دارد. پس سارق مورد اشاره در این آیه کسی است که عمل سرقت را تکرار میکند، به گونه ای که سرقت به شغل او تبدیل میشود. پس اسم فاعل دلالت بر امری دارد که متناوباً تکرار میشود و به کسی که یک بار اقدام به دزدی میکند سارق یا سارقه گفته نمیشود. با توجه به موارد ذکر شده باید دید حکم قرآن مبنی بر قطع ید به چه معناست و برای کدام دزد و در چه وسعتی از دزدی باید انجام شود؟ در اینجا باید به هدف شارع از وضع چنین حکمی توجه کرد. قرآن میگوید این حکم، نکالی از جانب خداست. نکال، به معنای لجام و زنجیر است. یعنی با چنین حکمی میخواهد از وقوع دزدی جلوگیری کند و عاملی بازدارنده باشد. اکنون که دزدیها همه در یک سطح نیستند و از سطوح متنوع و پیچیده ای برخوردارند, میتوان با توجه به هدف شارع، قطع ید را راهکاری در نظر گرفت که قدرت دسترسی سارق را به اموال مردم قطع کند. یعنی پیاده کردن ساز و کاری که سارق را از دسترسی به اموال مردم مقطوع الید میسازد. پس قطع ید سارق را میتوان، طیفی از اجرای ظاهر حکم (که عبارت است از قطع سر انگشتان تا اجرای راهکارهای قطع کننده دسترسی دزد، در نظر گرفت. به عبارتی با توجه به هدف شارع و برای اینکه سرقتی اتفاق نیفتد و با توجه به گستردگی مفهوم سرقت, باید مفهوم قطع ید را گسترده تر دید. شاید در جایی قطع سر انگشتان دست عامل بازدارنده کسی باشد که عادت به دزدی دارد و در جای دیگر بستن راههای دسترسی دزد به اموال مردم راهکار باشد. توجه به این نکته نیز ضروری است که در بحث قطع سر انگشتان دست شرایطی ذکر شده است از قبیل اینکه دزد بالغ و عاقل باشد, مضطر نباشد, تهدید نشده باشد, بداند ربودن حرام است, مالباخته مالش را در یک حفاظ قرار داده باشد, دزدی در سال قحطی صورت نگرفته باشد. با توجه به این شرایط, اجرای حکم قطع سر انگشتان دست بسیار محال به نظر میرسد. * عمل کردن، به جا آوردن شکر: (أِعملو آلَ داوود شکراً و قلیلٌ من عبادی شکور) این آیه اشاره دارد به شکر عملی, شکری که کمتر انجام میپذیرد. شاید چون اغلب ما به شکر زبانی بسنده کرده ایم. آیه میخواهد که ما به واسطه بجا آوردن حق هر مطلب و هر کاری در عمل نسبت به حق شاکر باشیم.

........سیاسی

* مردها حرف نازیبا بزنند، زنها تاوان بدهند؟ رئیس جمهوری در دیدار صمیمی با ورزشکاران گفت: مردها در ورزشگاه حرف نازیبا بزنند, زنها باید تاوان‌دهند؟ برخی فکر میکنند هرچه زن در جامعه نباشد, ایمان مردم بهتر حفظ میشود. دکتر روحانی تصریح کرد: اگر بخواهیم اسلام را به دنیا معرفی کنیم، بهتر این است که بگوییم دختران ما اجازه حضور در رقابتهای ورزشی را ندارند یا بهتر این است که بگوییم، زنان و دختران ما با رعایت همه احکام و اصول دینی در رشته های مختلف ورزشی حضور یافته و موفقیت به دست میآورند. اگر به دنیا نشان دهیم که دختران ما با حجاب و عفاف کامل در میدانهای ورزشی حضور مییابند، این تبلیغ اسلام است یا ضد تبلیغ؟

* احمد توکلی, فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه هنوز متأسفانه در شرایط رقابتی به سر میبریم و نه رفاقتی, به رئیس جمهوری توصیه کرد: سراغ رقبایتان بروید تا دلخوریها رفع شود.

* انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به احتمال زیاد 8 خرداد ماه برگزار میشود.  فراکسیونهای مجلس شورای اسلامی در حال رایزنی با اعضا و سایر فراکسیونها برای ارائه لیست در انتخابات هستند. بنا بر شنیده ها, جمعی از نمایندگان که اعضای تمامی فراکسیونها در آن هستند به دنبال ارائه لیست فرافراکسیونی هستند. تا کنون نام "وکلای ملت" برای این لیست انتخاب شده و طی آن قرار است مسعود پزشکیان را به عنوان گزینه ریاست مجلس معرفی کنند. همچنین قرار است از بین علی مطهری، کاظم جلالی، محمد دهقان، مصطفی کواکبیان و حمیدرضا حاجی بابایی, بعد از رأیگیری 2 نفر به عنوان نائب رئیس معرفی شوند.

* ضیاء الاسدی, مسئول دفتر سیاسی جریان صدر عراق به رهبری مقتدا صدر گفت: دیکته های امریکا در مورد رابطه با جمهوری اسلامی ایران، غیر قابل قبول است.

 

........اجتماعی

* اعطای وام ۵۰ میلیون تومانی به سازنده ها در بافت فرسوده: هوشنگ عشایری، معاون وزیر راه و شهرسازی از تصویب پرداخت تسهیلات ساخت مسکن تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای سازنده ها با نرخ سود ۹ تا ۱۱ درصد خبر داد و گفت: بانک مرکزی به زودی بانکهای عامل برای پرداخت این تسهیلات را معرفی و آن را ابلاغ خواهد کرد.

* ثبت نام آزمون استخدامی ۹ دستگاه اجرایی در شرایطی به پایان رسید که برای استخدام ۱۸ هزار نفر، ۴۲۶ هزار و ۶۴۰ نفر داوطلب شدند. هزینه شرکت در این آزمون 36 هزار تومان برای هر داوطلب بود و مبلغی معادل 15 میلیارد تومان از این استخدام به دست آمده است.

* رئیس انجمن صنفی صنایع بیسکویت و شیرینی گفت: امسال بیسکویت، شیرینی و شکلات گران نمیشود. سرانه مصرف بیسکویت، شیرینی و شکلات در طول سال برای هر ایرانی معادل ۲۱ کیلوگرم در سال است.

 

 ........بهداشت و سلامت

* آیا نیکوتین آرامش میآورد؟ معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: افراد بر اساس باوری اشتباه مبنی بر اینکه استعمال دخانیات به رفع استرس و تنش عصبی آنها کمک میکند، به مصرف آن روی میآورند، اما به صورت ناخودآگاه به سیگار و نیکوتین موجود در آن اعتیاد پیدا میکنند و همین وابستگی، به تدریج حس لذت را به اعتیاد سوق میدهد. بنا بر این باید توجه شود که مصرف دخانیات منجر به آرامش مطلق نمیشود.

* برنامه ملی غربالگری اوتیسم: مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی گفت: برنامه ملی غربالگری و شناسایی افراد مبتلا به اوتیسم با همکاری سازمان بهزیستی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی از مهر امسال به صورت آزمایشی در اصفهان آغاز میشود. بعد از تشخیص اوتیسم در کودکان، خدمات توانبخشی، اجتماعی و حرفه ای از سوی بهزیستی ارائه میشود. تا کنون هفت تا هشت هزار کودک مبتلا به اوتیسم در کشور شناسایی شده اند. پیشبینی این است که حدود 30 هزار کودک زیر پنج سال مبتلا به اوتیسم در کشور قابل شناسایی باشد.

* ایران 50 گونه قارچ سمی دارد: عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور گفت: 50 گونه قارچ سمی در ایران وجود دارد که چهار مورد آن مرگبار است. تا کنون 1017 نفر در بیش از پنج استان غربی مسموم شده و 15 نفر نیز جان باخته اند. اولین نمونه قارچهای سمی از کرمانشاه جمعآوری شد. تفاوت قارچهای سمی و خوراکی حتی برای یک قارچشناس، براحتی قابل تشخیص نیست. ادعاهایی درباره اینکه قارچ رویان روی چوب در صورت جوشاندن در شیر قابل مصرف میشود، نادرست است. آصف از هموطنان خواست به هیچ عنوان از قارچهایی که در کوهپایه ها، کوهها و عرصه های طبیعی رشد میکنند، برداشت و مصرف نکنند. همچنین از آنجا که خریدار نمیداند قارچ فله ای از کارخانه یا از عرصه طبیعی جمعآوری شده است، باید عرضه قارچ فله ای در کشور متوقف شود.

........از شش نقطه جهان

* تلاشهای جوان نابینا برای افزایش شانس استخدام معلولین «بخش پایانی»: در سه شماره گذشته با «کتی مارتینز» آشنا شدیم. کارآفرین نابینا و فعال حقوق معلولین که بعد از به دست آوردن موقعیت شغلی مناسب، تلاشی را آغاز کرده تا به سایر معلولین از جمله نابینایان هم کمک کند بتوانند مبتنی بر توانمندیهایشان موقعیتهای شغلی مناسبی برای خود فراهم کنند. به جزئیات زندگی کتی مارتینز پرداختیم و گفتگویی را با او آغاز کردیم که نکات مطروحه در این گفتگو میتواند چراغی باشد در مسیر آنهایی که به دنبال فرصتهای شغلی مناسب برای خودشان میگردند. سه بخش از این گفتگو را با هم خواندیم و حال در بخش آخر، نکته های پایانی مطرح شده در این مصاحبه را با هم مرور میکنیم.

فرهنگ لاتین شما چه نقشی در شغلتان داشت؟

فرهنگ لاتین من، والدینم و شرایطی که داشتم نقش پر رنگی در دنیای کاری من ایفا کردند. احساس بودن در خانواده، وظایف و اخلاق کاری باعث شد بتوانم نهایت تلاش خود را به کار ببندم و به موفقیت برسم.

کارهایی که در اتاق بازرگانی مردم اسپانیایی زبان انجام داده ای تا به حال چه تأثیری داشته است و از این به بعد چه تأثیری روی مأموریتهای حرفه ای خودت در آینده خواهد داشت؟

زمانی که به عنوان مدیر پروژه در اتاق بازرگانی مردم اسپانیایی زبان فعالیت میکردم، این شرایط برایم مهیا شد تا بتوانم فرصتهای کاری برای مردم لاتین دارای ناتوانی جسمی را افزایش دهم. اینکه بتوانم به عنوان یک فرد نابینای لاتین فرصت استخدام همنوعان خود را بالا ببرم برایم بسیار ارزشمند بود. زمانی که برای اولین بار پروژه هایم را ارائه دادم، اتاق بازرگانی با اینکه برخورد مهربانانه ای داشت, اما ایده هایم را نپذیرفت. اغلب آنها معتقد بودند شخص معلولی که وارد محیط کار میشود, مورد دلسوزی همکارانش قرار میگیرد و دیگران وظایف او را انجام خواهند داد. بنا بر این, به این نتیجه میرسیدند که نمیتوانند حقوق اضافه برای چنین کارمندانی پرداخت کنند و با طرحم مخالفت میکردند.

ما روی پیغام اصلی شرکت, یعنی استخدام کارمندان ناتوان جسمی, اما با بهره وری بالا کار کردیم و در نهایت بعد از اصرار و پافشاری و تلاشهای بیوقفه پیغاممان به گوش مسئولین رسید. هنوز هم فرهنگ استخدام افراد معلول به طور کامل جا نیفتاده و تنها راه اثبات توانایی این افراد این است که نهایت تلاش خود را برای مطابقت با استانداردهای محیط کار انجام دهند. مطمئناً روزی این فرهنگ به طور گسترده در میان تمام جوامع جا خواهد افتاد و افراد معلول نیز از حقوق مساوی برخوردار خواهند شد.

«Kathy Martinez»، فعال حقوق معلولان و نابینایان، همچنان در ایالتهای مختلف آمریکا سفر میکند و با گروههای مختلف توانخواهان دیدار میکند و از چم و خمهای کاریابی برایشان میگوید و در ملاقات با صاحبان مشاغل، آنها را قانع میکند که از معلولین متناسب با توانمندیهایشان در جایگاههای مختلف شغلی، استفاده کنند.

........ورزشی

* نایب قهرمانی تیم ملی فوتبال نابینایان در بلژیک: در ادامه رقابتهای بین المللی بلژیک و در روز پایانی این مسابقات، تیم کشورمان برابر ژاپن با نتیجه 1 بر 0 مغلوب شد و نایب قهرمانی این رقابتها را به خود اختصاص داد. در این دیدار، نفرات اصلی به میدان نرفتند. در پایان این رقابتها، میثم شجاعیان عنوان بهترین دروازه بان را از آن خود کرد و کاپ بازی جوانمردانه به تیم ایران رسید.

* امری سرمربی آرسنال شد: اونای امری، سرمربی اسپانیایی سابق پاریسنژرمن، از انتخابش به عنوان سرمربی جدید توپچیها خبر داد. آرسنال دوره جدیدی را در تاریخ خود آغاز کرده و امپراطوری آرسن ونگر بعد از  22 سال، به پایان رسید. امری با منتشر کردن عکسی از خود با آرم باشگاه آرسنال نوشت: افتخار میکنم که بخشی از تاریخ آرسنال شده ام. فصل گذشته، او توانست با پاریسنژرمن قهرمانی در لیگ فرانسه و جام حذفی این کشور را به دست آورد, اما  در لیگ قهرمانان اروپا برابر رئال مادرید ناکام بود و همین باعث شد تا قرارداد او تمدید نشود. انتظارات از این مربی جوان زیاد است و هواداران آرسنال، امیدوارند سرمربی جدید بتواند بار دیگر آنها را به روزهای اوج در لیگ جزیره برگرداند. رسانه های انگلیسی پیش از این، اعلام کردند مایکل آرتتا، دستیار اسپانیایی گواردیولا به عنوان دستیار جدید امری انتخاب خواهد شد.

* رونالدو برای سومین سال پیاپی، محبوبترین ورزشکار جهان شد: این عنوان بر اساس تعداد طرفداران در صفحات مجازی به یک ورزشکار داده میشود و همچنین نام رونالدو در بین ورزشکاران سراسر جهان، بیشترین بار در گوگل و موتورهای جستجو سرچ شده است. بعد از رونالدو، لبرون جیمز و لیونل مسی محبوبترین بازیکنان شناخته شده‌اند و نیمار و راجرر فدرر هم به ترتیب چهارم و پنجم هستند. رونالدو امسال نیز شانس بالایی برای رسیدن به ششمین توپ طلای خود دارد.

........حوادث

* کلاهبرداری اینترنتی با کفش کهنه: مرد کلاهبردار پس‌از دریافت سفارش فروش اینترنتی دستگاه بازی «ایکس باکس» برای مشتریان کفش کهنه ارسال میکرد. چند روز قبل مرد جوانی به پلیس فتا اصفهان مراجعه کرد و گفت: در یکی از سایتهای تبلیغ کالا اقدام به خرید اینترنتی یک دستگاه بازی «ایکس باکس» به مبلغ 7 میلیون ریال کردم، اما چند روز بعد یک جفت کفش کهنه برایم ارسال شد در حالی که بشدت متعجب و عصبانی شده بودم, با تلفن فروشنده تماس گرفتم, اما‌ کسی پاسخگو نبود. رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اعلام این خبر گفت: پس از این شکایت بلافاصله بررسی موضوع در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت. سر انجام متهم که جوانی 26 ساله است, شناسایی و دستگیر شد. متهم در مواجهه با پلیس به جرمش اعتراف کرد و انگیزه خود را سودجویی از طریق کلاهبرداری عنوان کرد.

* شوهر فراری در یک قدمی مرز متوقف شد: شوهر عصبانی که همسر جوانش را در یکی از خیابانهای دزفول با شلیک گلوله به‌قتل رسانده بود, در حالی که قصد خروج از کشور را داشت, به دام افتاد. این حادثه صبح شنبه در محلی به نام پل پنجم دزفول اتفاق افتاد. زن و مرد جوانی داخل خودرو با یکدیگر درگیری لفظی پیدا کردند و دقایقی بعد زن جوان با عصبانیت از خودرو پیاده شد, اما بلافاصله همسرش نیز در حالی که اسلحه ای در دست داشت به دنبالش راه افتاد و با شلیک دو گلوله او را از پا درآورد. در حالی که رهگذران شاهد این صحنه هولناک بودند, مرد مسلح پا به فرار گذاشت. با اعلام خبر وقوع قتل، نیروهای پلیس به محل اعزام و دستورات ویژه به مأموران ابلاغ شد. در نخستین تحقیقات پلیس مشخص شد که زن جوان از سوی همسرش و با استفاده از اسلحه کمری به قتل رسیده و متهم نیز از محل حادثه متواری شده است. پلیس موفق شد قاتل را در کمتر از 48 ساعت و قبل از خروج وی از مرزهای کشور در شهرستان آبدانان شناسایی و دستگیر کند.

........چاردیواری

* با سلام و آرزوی قبولی نماز و روزه شما عزیزان, دفتر این هفته را باز میکنیم. در آغاز تبریک ویژه سوم خرداد, سالروز فتح خرمشهر و بازگشت بخش عمده ای از سرزمین اشغالیمان به دامان وطن در این روز و گرامیداشت فداکاری بزرگ مردان و زنانی که این حماسه را رقم زدند. در هفته آینده دو مناسبت دینی داریم، تسلیت به مناسبت وفات همسر مکرم پیامبر اسلام (ص) حضرت خدیجه و تبریک ولادت امام حسن مجتبی (ع) در پایان هفته, اما پاسخ به تماسهای عزیزان خواننده: آقای منصور مداحیان از دزفول چند درخواست تاریخی آموزشی دارند, از جمله درج مطالبی در مورد تاریخچه فعالیتهای نابینایی در ایران، تاریخچه از فعالیت جهانی این گروه و همچنین گزارشی در مورد پیمان مراکش که همه این درخواستها در مطالب جدید روزنامه لحاظ خواهند شد. آقای بابایی از رباطکریم تهران در مورد تغییر محتوای تلفن 162 یعنی همان خط روابط عمومی صدا وسیما شکوه کردند که قبلاً تاریخ نمایش فیلمها را در سیما اعلام میکرد که اکنون به سایت منتقل شده و مورد اعتراض آقای بابایی است و همچنین پرسشی در مورد محل تهیه اسپیکر نابینایان. در این خصوص نمیتوانیم محلی را معرفی کنیم, چرا که ما اسپیکر ویژه نابینایان نداریم و اینکه کدام مناسب است منوط به تجربه دوستان علاقه مند و کنجکاو در این امر خواهد بود. در گذشته آگهیهایی در این خصوص چاپ میکردیم, اما متأسفانه با شکایتهای مختلفی از بد عهدی و اقدامات ناپسند برخی آگهی دهنده ها رو به رو شدیم. آقای علی اوسط امیریان از کرمانشاه در مورد چرایی کم ارزشی پول ملی و ضرورت انجام معاملات به ارزهایی همچون دلار و یورو پرسیده اند. به طور اختصار ارزهایی در جهان معتبر شمرده میشوند که به علت قدرت اقتصادی کشورهای دارای آن ارز توانایی عرضه حجم بالایی از کالاها و خدمات را داشته باشند و قطعاً کشورهایی که کالاهای کمتری برای صادرات به جهان داشته باشند پولشان نیز خواهان چندانی در عرصه جهانی نخواهد داشت. آقای علی صابریان خواهان دریافت روزنامه به شکل سفارشی برای هر فرد شدند که میدانید میسر نیست و نمیتوان برای هر فرد روزنامه ای جداگانه با محتوای دلخواه او تولید کرد. آقای معظمی از بروجرد خواهان چاپ قانون حمایت از حقوق معلولان به شکل دفترچه شدند که از طرف شبکه تشکلهای نابینایان چاووش در دست اقدام است. آقای ستوده, دبیر بازنشسته عزیزمان نیز در راستای مطلب سخن هفته این هفته از روند تصرف ساختمانهای موقوفه به نابینایان توسط دستگاههای دولتی از جمله مدرسه شهید محبی و خزائلی نوشتند. روندی که به گفته ایشان از همان سالهای آغازین انقلاب شروع شد که قطعاً باید چاره ای برای آن جست. آقای جام جم از بندر انزلی خواهان گزارشهایی در مورد بیماری آر پی شدند که به محض تحول جدید در این عرصه اطلاع رسانی میکنیم. میماند خداحافظی و آرزوی پایداری در ایام این ماه مبارک.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *