شناسه خبر: 13365 منتشر شده در مورخ: 1397/2/29 ساعت: 08:05 گروه: اجتماعی  
۳۵۰ هزار کودک و بزرگسال عقب مانده ذهنی تحت پوشش سازمان بهزیستی

۳۵۰ هزار کودک و بزرگسال عقب مانده ذهنی تحت پوشش سازمان بهزیستی

حسین نحوی نژاد گفت:حدود ۳۵۰ هزار کودک و بزرگسال عقب مانده ذهنی تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور هستند.

به گزارش ایران سپید به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان حسین نحوی نژاد ظهر پنج شنبه در حاشیه بازدید از کانون سندروم داون شهر رشت در جمع خبرنگاران اظهار کرد:  حدود ۳۵۰ هزار کودک و بزرگسال عقب مانده ذهنی تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور هستند.

وی با بیان اینکه از این تعداد حدود ۴۰ هزار نفر در مراکز بهزیستی به صورت شبانه روزی و روزانه نگهداری می شوند، افزود: براساس آخرین آمار۶۰ درصد از معلولانی که از مراکز بهزیستی خدمات دریافت می کنند در گروه سندروم داون قرار دارند.

معاون توانبخشی بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به اینکه معلولان سندروم داون باید تحت آموزش منسجم قرار گیرند، تصریح کرد: گروه معلولان سندروم داون معمولا دچار مشکلات مراقبتی نیستند و نیازی نیست که به صورت شبانه روزی از آنان نگهداری شود.

وی به پتانسیل ها و توانمندی های این گروه در زمینه های مختلف فرهنگی و هنری نیز اشاره و خاطرنشان کرد: مسائل روزانه و آموزش بیشترین مشکلات معلولان سندروم داون است که باید تحت آموزش منسجم قرار گیرند.

نحوی نژاد با اشاره به حمایت و تقویت خانواده های دارای عضو معلول، از بازنگری در مورد پذیرش معلولان در مراکز شبانه روزی خبر داد و گفت: درصدد هستیم تا اولویت پرداخت مستمری را به کسانی که در داخل مراکز بهزیستی هستند، اختصاص بدهیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲۲ هزار نفر از افراد دارای سندروم داون در مراکز روزانه بهزیستی تحت آموزش قرار دارند، تصریح کرد: افراد زیر ۱۴ سال تحت آموزش مهارت های زندگی و افراد بالای ۱۴ سال نیز آموزش های فنی و حرفه ای در این مراکز فرامی گیرند.

معاون توانبخشی بهزیستی کشور با تاکید بر حمایت از خانواده های دارای افراد معلول، گفت: بسیاری از طیف های مختلف معلولان مستعد یادگیری و آموزش هستند، اما خانواده به دلایل مختلف از جمله نداشتن توان مالی و اقتصادی توانایی فراهم کردن بستر آموزشی را برای این افراد ندارند.

به گفته این مسئول تلاش می شود با همکاری سازمان های مردم نهاد برای مبتلایان به سندروم داون و توانمند سازی خانواده ها اقدامات لازم صورت گرفته و زمینه نیز فراهم شود.

وی در ادامه ضمن مثبت ارزیابی کردن عملکرد بهزیستی گیلان در این زمینه، افزود: در گیلان NGO های زیر نظر بهزیستی استان در کمک رسانی به معلولان پیشقدم هستند که امیدواریم با حمایت دولت و این سمن ها و مشارکت خیرین بتوانیم زمینه افزایش توانمندی این قشر از جامعه را فراهم کنیم.

نحوی نژاد با بیان اینکه زمینه گسترش فعالیت NGO های سندروم داون در گیلان باید فراهم شود، گفت: زمینه لازم برای فعالیت این سمن ها و همچنین شرایط لازم برای ایجاد کارگاه ها در زمینه اشتغال زایی، هنر درمانی و گسترش فعالیت های اوقات فراغت برای این افراد و خانواده های آنان در گیلان مهیا شود.

وی خاطرنشان کرد: NGO های فعال در گیلان از نظر توانمندی قابلیت مطرح شدن برای تقویت یا الگو سازی دیگر سمن های کشور را دارند.

نحوی نژاد با اشاره به اینکه قانون جامع حمایت از حقوق معلولین که در ماه جاری توسط رئیس جمهور به وزارت تعاون ابلاغ شد، افزود: با اجرای این لوایح بسیاری از مشکلات معلولین در کشور مرتفع می شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *