شناسه خبر: 13358 منتشر شده در مورخ: 1397/2/26 ساعت: 08:54 گروه: بهداشت و سلامت  
روشی جدید برای تشخیص بیماری‌های چشمی

روشی جدید برای تشخیص بیماری‌های چشمی

دانشمندان روش جدیدی برای تشخیص بیماری‌های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن را با تطبیق تکنیک‌های تشخیص الگو که برای ارزیابی تصاویر ماهواره‌ای استفاده می‌شود، طراحی کردند.

به گزارش ایران سپید به نقل از مدیکال، محققان مرکز بهداشت چشم در UNSW سیدنی با تطبیق تکنیک‌های تشخیص الگو که برای ارزیابی تصاویر ماهواره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند، رویکرد جدیدی برای طبقه‌بندی و تشخیص بیماری‌های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن ایجاد کرده‌اند.

این ابزار ترکیبی از نتایج چندین تکنیک تصویربرداری چشم حاصل شده است و قابلیت شناسایی علائم دژنراسیون ماکولا را دارد.

محقق این تحقیق Angelica Ly اظهار کرد: میزان اطلاعات مربوط به تصویربرداری تشخیصی که به طور معمول در اختیار پزشکان قرار می‌گیرد، به طور قابل ملاحظه‌ای در دهه گذشته افزایش یافته و در نتیجه اطلاعات بی‌شماری  ایجاد کرده است. به همین دلیل برای از دست ندادن اطلاعات ما به یک روش ساده‌تر برای پردازش تمام اطلاعات و اطمینان از نشانه‌های کلیدی نیاز داریم.

وی گفت: روش ما با ۹۱ درصد موفقیت برای شناسایی مشکلات چشمی از جمله دژنراسیون ماکولا مربوط به سن ارائه شده است.

در بیماری‌های چشمی شناسایی اولیه و دقیق برای جلوگیری از نابینایی ضروری است. با این حال  شناسایی بسیاری از نشانه‌های اولیه دژنراسیون ماکولا مربوط به سن دشوار است و ممکن است علائم حدود ۲۵ درصد بیماران مبتلا به بیماری زودرس یا متوسط، تشخیص داده نشود.

مدیر این مرکز - استاد مایکل کالونیتیس، حدود ۱۴ سال پیش این ایده را برای تشخیص ارائه کرد، اما اطلاعات زیادی در مورد کاربرد آن نداشت.

یکی دیگر از چالش‌های اصلی در رابطه با دژنراسیون ماکولا سن و نظارت بر بیماران است تا افراد در معرض پیشرفت بیماری در مراحل اولیه شناسایی شوند. پیشرفت بیماری نیز از طریق تصویربرداری چشمی کنترل می‌شود که روش فعلی خسته‌کننده و بی‌ثبات است.

روش جدید ارائه شده برای مراکز تصویربرداری چشم و یا نرم‌افزارها، برنامه‌های کاربردی زیادی به همراه خواهد داشت. در نتیجه عملکرد بهتری برای شناسایی بیماری در مراحل اولیه ارائه خواهد کرد.

نتایج این تحقیق در نشریه Investigative Ophthalmology & Visual Science منتشر شده است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *