شناسه خبر: 13349 منتشر شده در مورخ: 1397/2/25 ساعت: 09:08 گروه: فرهنگی  
از دو سالانه شدن بخش نابینایان تا مسابقاتی با حضور برگزیدگان جهانی

از دو سالانه شدن بخش نابینایان تا مسابقاتی با حضور برگزیدگان جهانی

در نشست هم اندیشی مسابقات بین المللی قران که با حضور جمعی از فعالان قرآنی کشورمان برگزار شد، بر کیفیت پایین مسابقات بخش طلاب، دو سالانه شدن بخش نابینایان و نیز طراحی مسابقاتی که در آن برگزیدگان مسابقات شاخص جهانی حضور دارا باشند، تأکید شد.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایکنا، نشست هم‌اندیشی مسابقات بین‌‌المللی قرآن کریم،  24 اردیبهشت ماه با حضور جمعی از اساتید، پیشکسوتان و فعالان قرآنی کشورمان و نیز رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و رئیس مرکز امور قرآنی این سازمان، برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی به مرور مسابقات برگزار شده در اردیبهشت ماه پرداخت و گفت: در این ماه مسابقات بین‌المللی قرآن بزرگسالان، نابینایان، طلاب علوم دینی، دانشجویان و بانوان برگزار شد. همچنین اولین همایش بین‌المللی قرآن کریم در آیینه شعر ملل مسلمان با عنوان بینات که برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری بود و نیز همایش پژوهش‌های قرآنی از دیگر رویدادهای قرآنی در اردیبهشت‌ماه بود.
وی افزود: در مجموع پنج رقابت و دو همایش بین‌المللی در بخش پژوهش‌ها و شعر قرآنی قریب به 400 مهمان خارجی داشتیم که شامل داوران، متسابقان، مهمانان ویژه و ... بود. 
حسینی در ادامه به بیان ویژگی‌های این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن پرداخت و بیان کرد: از جمله ویژگی‌های این مسابقات تعامل دوباره چند دستگاه به واسطه برگزاری مسابقات قرآن بود. این تعامل شکل گرفت تا این رویداد عظیم قرآنی برگزار شود. همچنین رشته‌های جدیدی به مسابقات افزوده شد و در حوزه فنی نیز اتفاقات جدیدی رخ داد که جمع‌بندی آن ارائه خواهد شد. 
در بخش دیگری از این نشست، گزارشی از افکارسنجی صورت گرفته در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و نتایج بخش‌هایی از آن برای حاضران ارائه شد و پس از آن نیز هر کدام از حاضران به بیان مباحثی در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن پرداختند که مشروح آن به شرح زیر است. 
حجت‌الاسلام علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در بخشی از این جلسه با اشاره به نظرسنجی صورت گرفته در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، گفت: در این افکارسنجی به صورت تصادفی از شهروندان تهرانی سوال شده است که آیا در محافل قرآنی حضور یافته‌اید، 45 درصد پاسخ منفی داده‌اند و گفته‌اند به هیچ وجه حضور نیافته‌اند. 
وی افزود: همچنین در این نظرسنجی سوال شده است که آیا در محافل مربوط به اهل بیت(ع) حضور یافته‌اید یا خیر، 89 درصد اعلام کرده‌اند حضور دارند. یعنی 44 درصد فاصله بین این موضوع وجود دارد، در حالی که پیامبر اکرم(ص) فرمودند «کتاب‌الله و عترتی». یکی از مراجع می‌فرمود حتی اگر بخواهیم رسالت پیامبر را ثابت کنیم آن را با قران ثابت می‌کنیم. تنها موجودی در عالم خلقت که از خود دفاع می‌کند قرآن است.
محمدی بیان کرد: اگر می‌خواهیم به قرآن عمل کنیم نیاز به یک قیام مجاهدانه داریم. یک اقدام همه جانبه و مجاهدانه نیاز است تا قرآن از مهجوریت خارج شود. 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه کارگروهی تشکیل شود تا پیشنهادات مطرح شده که برخی از آنها خام است، مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد، تصریح کرد: یکی از نکاتی که در این افکارسنجی مورد اشاره قرار گرفت بحث اطلاع‌رسانی از مسابقات بین‌المللی قرآن است که حدود 45 درصد مردم اعلام کرده‌اند از آن اطلاع دارند. من از شما فعالان قرآنی درخواست دارم که همین موضوع را مورد مطالعه قرار دهید.
وی اذعان کرد: اینکه گفته می‌شود سطح مسابقات باید بالا برود درست است، اما این را مورد توجه قرار دهیم که مسابقات طلاب یا نابینایان دو یا سه سال است که برگزار می‌شوند در صورتی که مسابقات بزرگسالان 35 دوره تجربه دارد.
محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به عنوان سخنران بعدی اظهار کرد: خوشحال هستیم که فرصت نقد و بررسی مسابقات قرآن فراهم شده است. همچنین خوشحال هستیم که بیش از پنج هزار دانش آموز در بزرگترین اردوی قرآنی کشور شرکت کردند. موضوع دیگری که در همین ایام با آن مواجه بوده‌ایم، راه‌اندازی دبیرخانه دائمی مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان بوده است.
وی افزود: در همین راستا دعوتنامه‌هایی به کشورهای مختلف ارسال شد. همچنین ستاد برگزاری ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش آموزان در حاشیه مسابقات بین‌المللی قرآن تشکیل جلسه داد. همه اینها گفته شد تا از نظرات همه اساتید برای برگزاری ششمین دوره استفاده کنیم تا در کنار مسابقات موج قرآنی که باید در مدارس و جامعه ایجاد شود، رقم بخورد.

: مسیب‌زاده خاطرنشان کرد: توفیق حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان را داشتم که انصافاً جای تقدیر و تشکر از جهاد دانشگاهی دارد که کار نو و جدیدی را پایه‌ریزی کردند. فکر می کنم جای نقد و بررسی بیشتری در مورد این مسابقات وجود داشته باشد، تا در سال‌های آینده از این نوع برگزاری استفاده و بهره بیشتری برده شود. در نهایت نیز دست یاری و مدد به سمت تمامی اساتید و فعالان قرآنی برای برگزاری ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش آموزان دراز می‌کنیم. 
احمد حاجی‌شریف، مدرس و پیشکسوت قرآنی کشور در سخنانی اظهار کرد: همیشه برای فعالیت‌های قرآنی نقشه راه وجود داشته است و اینکه ما بعد از چهل سال محلی برای برگزاری مسابقات قرآن نداشته باشیم، شاید چندان مطلوب نباشد. انشاء‌الله چنین موضوعی در نظر گرفته شود. من به یاد دارم چندین سال قبل در مورد این موضوع صحبت‌هایی مطرح شد، اما خبری از آن نشد.
علی سرابی؛ قائم مقام شورای عالی قرآن به عنوان سخنران بعدی ضمن قدردانی از مسئولان و دست اندرکاران ستاد برگزاری مسابقات، اظهار کرد: طی این ایام شاهد زحمات آنها بوده‌ایم و واقعاً جای دست مریزاد دارد.

وی ادامه داد: نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم و در صحبت‌های مسئولان نیز بسیار گفته شده است، استفاده از فضای مجازی و توسعه مسابقات در ابعاد مختلف با استفاده از این فضا هست. امروزه از فضای مجازی در کم کردن بار اجرایی مسابقات می‌توان بسیار استفاده کرد. مسابقات در بسیاری از کشورهای منطقه برگزار شده است با دردسرهای بسیار کمتر و تعداد شرکت کننده بسیار بیشتر، در برخی مسابقات که به صورت مجازی برگزار شده است تقریبا هفت هزار نفر حضور داشته‌اند. این نشان می‌دهد استفاده از فضای مجازی می‌تواند در توسعه ابعاد مسابقات کمک کنند باشد. 
سرابی ادامه داد: موضوع دیگر مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب علوم دینی است که در سطح ضعیفی برگزار شده است. به نظر می‌آید در دو سال اخیر این مسابقات در شأن طلاب و بسیار پررنگ‌تر و اثرگذارتر برگزار شود. باید دید علت این کم رنگ بودن در چه چیزی هست.
در ارتباط با مسابقات نابینایان نیز شاهد بوده‌ایم در بخش قرائت این مسابقات ضعیف برگزار شده است که در این زمینه پیشنهادهایی مطرح شده است که از جمله آنها دو سالانه شدن این رقابت‌ها هست. همچنین نقدهایی در مورد طولانی بودن مراسم افتتاحیه و اختتامیه وجود دارد.
حوریه عقبایی، رئیس اداره قرآن عترت و نماز وزارت آموزش‌وپرورش نیز در سخنانی اظهار کرد: امسال مکان مسابقات بانوان تغییرات بسیاری خوبی را به خود دید و این جای قدردانی دارد که بسیار بهتر از گذشته شد. همچنین مدیریت مسابقات به بهترین نحو انجام شد. در زمینه دعوت از داوران خارجی نیز باید این را بگویم که داوران کم‌تجربه‌ای که سابقه چندانی در داوری نداشتند، دعوت شده بودند و این در شأن مسابقات بین‌المللی قرآن نبود. 
وی ادامه داد: در ارتباط با متسابقینی که تستی اولیه از آنها به عمل آمد نیز اگر می‌شد به صورت مجازی مورد آزمایش قرار بگیرند، بسیار بهتر بود. در رابطه با شیوه‌نامه اعزام نیز باید نظارت بهتری صورت بگیرد. در داوری‌های بانوان، داورها در هر آیتم زوج بودند در حالی که در بخش آقایان این تعداد فرد بود. ما در بحث صوت و حتی قرآن‌هایی که به روش‌های دیگر باشد نداشتیم و این در شأن مسابقات بین‌المللی قرآن نیست. 
محمدرضا پورمعین، پیشکسوت قرآنی کشور نیز اظهار کرد: پیشنهاد من این است که در مورد زمان برگزاری مسابقات یک تجدید نظر صورت بگیرد. علت اینکه مردم از مسابقات استقبال نمی‌کنند یا از آن مطلع نمی‌شوند، می‌تواند به دلیل بعد زمان باشد. موضوع دیگر این است که بسیاری از شرکت‌کنندگان از میزان جوایز اطلاعی ندارند، در حالی که مسابقات شاخص دنیا قبل از هر چیز میزان جوایز را اعلام می‌کنند. بنابراین اعتقاد من این است که برخی هزینه‌های غیرضروری را باید کاهش دهیم و میزان جوایز را نیز افزایش دهیم.
وی افزود: من اعتقاد دارم که ما همچنان به طور جدی دچار مشکل مخاطب هستیم و این را سال‌های گذشته نیز بیان کرده‌ام که نمره ما در زمینه مخاطبان مسابقات نمره پایینی هست. مخاطب مسابقات قرآن در جمهوری اسلامی ایران برخی حرکات را انجام نمی‌دهد، سوت نمی‌زند و تشویق انجام نمی‌دهد. راه حل‌هایی برای این موضوعات وجود دارد که می‌تواند در مورد آنها بحث کرد. 
پورمعین ادامه داد: مخاطب در مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران مشارکت جدی ندارد. من می‌گویم مخاطب باید مشارکت و دخالت داشته باشد. نکته دیگر در مورد مسابقات نابینایان است، ما می‌توانیم این مسابقات را چند سال یک بار برگزار کنیم و مورد خاصی هم به وجود نخواهد آمد. من اعتقاد دارم جای اصناف و اقشار در مسابقات ما خالی است و باید برای آن چاره‌اندیشی کرد. 
وی ادامه داد: بایستی یک باشگاه برای هواداران تشکیل دهیم، تهران حدود 500 موسسه ثبت شده قرآنی دارد. آیا موسسات قرآنی نباید هر کدام 10 نفر را با خود به مسابقات بیاورند؟ برای همین من اعتقاد دارم که باید در این حوزه اهتمام بیشتری به خرج دهیم.
سیدمحسن موسوی بلده، استاد علم قرائت قرآن اظهار کرد: سوال من از عزیزان در افکارسنجی این است که آیا از داوران نظرخواهی شده است، آیا نظر آنها در مورد مسابقات خواسته شده است و اینکه چنددرصد رضایت داشته‌اند. آنها چه پیشنهاداتی داشته‌اند. موضوع دیگر حضور قاری جمهوری اسلامی ایران در مسابقات جایزه بزرگ بحرین است که از بین 7000 شرکت‌کننده جزء چهار نفر اول و ممتاز مسابقات شده و این موضوع پس از طی مراحل مختلف به دست آمده است. به اعتقاد من این یک کار بسیار با عظمت بوده است. نمونه‌هایی از برخورد داوران مسابقات با نماینده ایران نشان می‌دهد که داوران از تلاوت وی ابراز شعف بسیار زیادی کرده‌اند. این اتفاق مبارکی است و باید قدر چنین قاری با اخلاق و برجسته‌ای بیش از اینها دیده شود و جا دارد در مراسمی از این قاری شایسته تجلیل به عمل بیاید.
محمد بنیادی، رئیس دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور اظهار کرد: توصیه من این است که برخی موارد در زمینه مسابقات بین‌المللی قرآن کار افکارسنجی نیست و باید توسط خود کارشناسان صورت بگیرد. 
وی ادامه داد: در زمینه مکانی برای مسابقات بین‌المللی قرآن که بحث آن مطرح شد نیز باید بگویم که بهترین مکانی که می‌توان هزینه کرد تا مسابقات در آن برگزار شود، مصلا هست. به اعتقاد من باید ساخت و سازی در آن صورت بگیرد و مکانی برای مسابقات تهیه شود. در این موضوع می‌توان به هر نهاد و دستگا‌هی سهم داده شود.
لاله افتخاری، رئیس سابق فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در سخنانی اظهار کرد: مسابقات قرآن در ایران رشد بسیار خوبی داشته است. مسابقات بانوان امسال در مکان مجزایی برگزار شد و این حسن بسیار خوبی بود، با توجه به اینکه این عرصه تنها عرصه و فرصت بانوان برای ضور در عرصه‌های بین‌المللی است، لذا باید شاهد بیشترین حضور بانوان باشیم. ما در افتتاحیه شاهد بودیم تعدادی از آقایان حضور داشتند که این باعث شد تا قاری افتتاحیه نیز از آقایان قاری استفاده شود.
وی ادامه داد: در بخش مهمانان خارجی نیز بیشتر تلاش شده بود تا مهمانان از اماکن سیاسی و زیارتی و ... بازدید دارا باشند. به نظر من می‌شد مهمانان از جلسات اساتید پیشکسوت بازدید دارا باشند.  در مورد مسابقات نابینایان نیز به اعتقاد من نباید این مسابقات به صورت مجزا برگزار شود. نابینایان در سال‌های گذشته حافظ بین‌المللی داشته‌ و حتی قاریان نابینای برجسته‌ای داشته‌اند. به اعتقاد من لزومی ندارد این بخش از مسابقات بین‌المللی قرآن مجزا شود. مسابقات قرآنی به قدری سبقه انقلابی و سیاسی گرفته است که در حال از دست دادن زحمات و نتایج چهل سال برگزاری مسابقات هستیم. 
بر اساس این گزارش، در ادامه احمد نجف، فعال رسانه‌ای - قرآنی کشور اظهار کرد: بحث رسانه فرامرزی مبحثی بسیار مهم است که قبل از مسابقات به آن اشاره شد. ما برای پخش فرامرزی مسابقات به جای مکاتبات شخصی و چند نفری باید به صورت رسمی با اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی مکاتبه کنیم تا شاهد انعکاس این رویداد باشیم.
وی ادامه داد: مسابقات طلاب از طریق رسانه‌های داخلی و برون مرزی پخش نشد و این دقت بیشتری را می‌طلبد. بهره‌برداری بهتر از داوران خارجی مسابقات برای برگزاری جلسات هم‌اندیشی علمی می‌تواند اثرگذار باشد، چرا که داوران حاضر در مسابقات از بار علمی بسیار بالایی برخوردار هستند، اما متأسفانه اغلب زمان آنها در اتاق داوران سپری می‌شود. 
نجف افزود: تصمیماتی برای حذف اجرای زبان عربی اتخاذ شده بود که قبل از مسابقات با تلاش رئیس مرکز امور قرآنی و معاون این مرکز لغو شد. اجرای زبان عربی در صحن مسابقات دارای برخی ویژگی‌ها هست که از جمله آنها می‌توان به ایجاد پدیده‌های انقلابی بین متسابقان اشاره کرد. برخی مواقع که اجرای عربی باعث تثبیت برخی گفتمان‌ها در بین شرکت کنندگان می‌شود. 
بهروز یاریگل، مدرس قرآنی کشور نیز در سخنانی اظهار کرد: در مورد اینکه مسابقات در بخش نابینایان، طلاب و .. برگزار شود یا نشود صحبت شد، به اعتقاد من ما نباید کاری به برگزار شدن یا نشدن داشته باشیم، بلکه باید در مورد زمان برگزاری این مسابقات صحبت کنیم. به اعتقاد من زمان این مسابقات باید تغییر کند و در زمانی دیگر از مسابقات بین‌المللی برگزار شود. چه اشکالی دارد مسابقات بین‌المللی قران در بخش بانوان و آقایان را در ایام مبعث برگزار کنیم و زمان و مکان برگزاری دیگر مسابقات را به خود دستگاه‌های مجری واگذار کنیم.
وی ادامه داد: نکته دوم اینکه ریشه مسابقات بین‌المللی قرآن در مراحل داخلی اعم از شهرستانی و ... است. در این بخش ما شاهد هستیم که سطح برگزاری مسابقات در سطح بسیار پایینی قرار دارد و انتظار داریم که نوع برگزاری در مراحل مقدماتی مسابقات داخلی ارتقاء داده شود.
بر گزارش ایکنا، در ادامه، داوود تک فلاح، مدرس قرآنی کشور اظهار کرد: موضوعی که در ستاد مطرح است بحث استاندارسازی و مدلینگ مسابقات است. متاسفانه این کار انجام نشده است و ما در اموری همچون تشریفات، رسانه، جریان سازی در جنبه‌های اجتماعی و ...، فضاسازی مسابقه‌ای برای متسابقان و مخاطبان به هیچ عنوان استاندارد نوشته شده‌ای بعد از 40 سال نداریم. با این استانداردها مشخص خواهد شد که ما چه میزان از راه را رفته‌ایم.
ولی یاراحمدی، رئیس سابق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز گفت: امسال سالن مسابقات و نحوه چینش آن نسبت به سال قبل مناسب‌تر شده و چینش آرامی داشت که من این را ناشی از یکپارچگی تصمیمات ستاد عالی هماهنگی مسابقات می‌دانم. سال قبل ناهماهنگی‌ها در مدیریت به چشم می‌آمد اما امسال مقداری وضعیت بهتر شده بود. 
وی ادامه داد: استقبال خوب از مهمانان و استفاده از افراد باتجربه سازمان مورد مثبت دیگری بود که به اعتقاد من نباید از این موضوع غفلت کرد. ما تا کنون 35 دوره مسابقات را برگزار کرده‌ایم و در این زمینه برخی از افراد در سازمان به استادکارهایی خبره در این زمینه تبدیل شده‌اند.
یاراحمدی همچنین گفت: سهم فضای تبلیغی در مسابقات زیاد است، ما شکل تخصصی و حرفه‌ای یک رویداد بین‌المللی که معتقد هستیم بزرگ‌ترین رویداد جهان اسلام است، ولی سهم تبلیغی و ترویجی آن بسیار زیاد شده است. جای نمایش تئاتر جلسه قرآن نیست. مقام معظم رهبری اشاره داشته‌اند برویم جلساتی را ترویج دهیم که مردم قرآن گوش کنند. مردم به سالن مسابقات آمده‌اند تا تلاوت ممتازی را بشنوند، نیامده‌اند تئاتر ببینند. اگر بنا بر نمایش تئاتر است، یک تئاتر فاخر با حضور بازیگران و کارگردانان به نام ساخته شود و یک ماه در یک سالن تئاتر برای جامعه قرآنی نمایش داده شود.
وی ادامه داد: به اعتقاد من توسعه سطحی ما را مقداری از عمق‌بخشی ابعاد مسابقات دور کرده است. اگر قرار است به صورت قشری مسابقات قرآن برگزار شود، باید به آن هویت داده شود. سال قبل مسابقات بین‌المللی بانوان در ردیف یک مسابقه استانی هم نبود. هیاهوی تنوع مسابقات باعث می‌شود به مسابقات اصلی هم ظلم شود. امسال سطح مسابقات پایین بود و این می‌تواند ناشی از مدیریت همزمان چندین رقابت باشد. 
احمدابوالقاسمی، مدیر رادیو قرآن نیز اظهار کرد: مسابقات قرآن نیاز به یک هدف‌گذاری مجدد دارد. چهل سال از انقلاب گذشته است و هنوز فکر می‌کنیم باید یک شرکت کننده از گوشه‌ای از دنیا به ایران بیاید و ایران را از نزدیک ببیند. در حالی که ما باید رویکرد و رویه را تغییر دهیم و می‌توانیم به جای دعوت از قاریان از کشورهای مختلف پنج نفر اول مسابقات جهانی در یک سال اخیر یا پنج سال اخیر را دعوت کنیم. ما باید به یک درجه بالاتر نگاه کنیم و آن را مدنظر قرار دهیم. به عنوان مثال برای حضور در مسابقات ایران از پنج نفر اول مسابقات مالزی، ترکیه، مصر و ... دعوت کنیم.
وی افزود: این می‌تواند بازخورد بسیار بهتری داشته باشد. زیرا باعث می‌شود قهرمانان قرآنی به کشور ما بیایند. به جای اینکه مسابقات قرآن در بخش‌هایی همچون طلاب یا نابینایان برگزار می‌کنیم و به مرور هم کیفیت آن کاهش می‌یابد، یک مسابقه بین برگزیدگان جهانی برگزار کنیم و اگر یک جایزه ویژه هم برای آن تعریف شود، بسیار اثرگذارتر هم خواهد شد.
نکته دیگر چینش سالن مسابقات است، در چینش سالن، فاصله بین مستعمین حرفه‌ای و قاری فاصله بسیار زیاد است. چه اشکالی دارد فاصله صندلی‌های سالن کمتر و کوچکتر باشد و در ازای آن افراد بیشتر و حرفه‌ای‌تری که به تلاوت‌ها هیجان می‌دهند، حضور دارا باشند.
اینکه ارتباطات صوتی و تصویری مستعمین با قاری قطع شود، کاملاً غلط است. برای این کار می‌توان حرفه‌ای‌ها را در ردیف‌های جلو و مسئولان را در ردیف‌های انتهایی قرار داد. مسئولان گاهی باعث به هم خوردن نظم نیز می‌شوند، در صورتی که در مسابقات باید ورود و خروج آرام باشد.
همچنین چیدمان صندلی باید به گونه‌ای باشد که زمانی که مستمع مستقر شد، به راحتی نتواند جلسه را ترک کند. همچنین باید تمهیدی اندیشیده شود که برای فینال، بلیط صندلی‌های ردیف جلو به افرادی که تمایلی برای این کار دارند واگذار شود. حضور یک سری افراد به صورت گروهی تضعیف مسابقات را به دنبال دارد. 
گاهی ملاحظه می‌کنیم در مسابقات حدود دو هزار مستمع حضور دارند، اما حدود دو میلیون نفر بیننده همان مسابقات است، در صورتی که ما برای بینندگان فکری نکرده‌‌ایم. می‌توانیم برای آنها نیز جوایزی در نظر بگیریم تا در مسابقات مشارکت داشته باشیم.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *