شناسه خبر: 13319 منتشر شده در مورخ: 1397/2/19 ساعت: 11:56 گروه: دانش و فن آوری  
معرفی اپلیکیشن برتر در حوزه دسترسی پذیری در کنفرانس توسعه دهندگان گوگل

معرفی اپلیکیشن برتر در حوزه دسترسی پذیری در کنفرانس توسعه دهندگان گوگل

شرکت google همه ساله کنفرانسی را با عنوان «توسعه دهندگان گوگل» برگزار میکند و در این کنفرانس، ضمن تبیین سیاستهای پیش روی شرکت، توسعه دهندگان برتری را هم که در طول سال گذشته بر روی پلتفرمهای مختلف این شرکت اقدام به طراحی و توسعه کرده اند، به دنیا معرفی میکند.

به گزارش ایران سپید گوگل در این رقابت، حوزه دسترسی‌پذیری ویژه معلولین را هم مد نظر قرار داده و عنوانی را هم برای توسعه دهندگانی در نظر گرفته که در این حوزه برنامه میسازند.

هفته پیش و در کنفرانس توسعه دهنده های گوگل، این شرکت اعلام کرد که در حوزه دسترسی پذیری اپلیکیشن Be-my-eyes را به عنوان برترین اپلیکیشن سال انتخاب کرده است. اگر علیرغم تبلیغات گسترده ای که برای این اپلیکیشن در دنیا انجام شده هنوز آن را نمیشناسید، بد نیست بدانید که «چشم من باش» نام اپلیکیشنی است که به کاربران بینای داوطلب این امکان را میدهد که چشمانشان را به کاربران بینا قرض دهند تا آنها بتوانند در مواقع لزوم از بینایی این داوطلبان استفاده کنند. روند کار به این شکل انجام میشود که اپلیکیشنی بر روی تلفن همراه کاربر نابینا و نیروی داوطلب بینا نصب میشود و فرد نابینا هر زمان که احتیاج به خواندن یا دیدن چیزی داشت میتواند با مراجعه به این اپلیکیشن اعلام کند که نیاز به کمک دارد. به محض اعلام نیاز، جستجو برای یافتن نیروی داوطلب بینا آغاز میشود و با پیدا شدن یک داوطلب، ارتباط تصویری میان کاربر نابینا و داوطلب برقرار میشود. در این موقعیت کاربر نابینا میتواند دوربین تلفن همراهش را رو به تصاویری که نیاز به توضیح داده شدن دارد میگیرد و داوطلب بینا این کار را برایش انجام میدهد.

تصور کنید دارویی در یخچال دارید و از تاریخ انقضایش اطلاع ندارید. به سادگی هرچه تمامتر و در کوتاهترین زمان ممکن Be-my-eyes میتواند در این شرایط کمک کند. از این دست موارد فراوان است. کار کردن با منوی دستگاههای غیر گویا، خواندن مدارک و اسناد مختلف، جفت کردن رنگ لباس، پیدا کردن شیئی که روی زمین افتاده، خواندن نوشته های روی صفحه رایانه در زمانی که صدای صفحه خوان قطع شده است و ... همه و همه از جمله هزاران موقعیتی هستند که این اپلیکیشن میتواند به داد نابینایان برسد.

متأسفانه بنا به دلایل نامعلوم، دسترسی ایرانیان به این اپلیکیشن دچار مشکل شده و کاربران ایرانی فقط در شرایطی میتوانند آن را دانلود یا استفاده کنند که به کمک اپلیکیشنهای مربوطه، IP تلفن همراهشان را به جایی در خارج از ایران منتقل کنند. کمبود نیروی داوطلب فارسی هم از دیگر مشکلاتی است که کاربران ایرانی با آن مواجه میشوند و این مهم هم فقط با تبلیغ و معرفی گسترده کاربران نابینای ایرانی قابل حل خواهد بود. کافی است در محافل، نشستها و مهمانیهای مختلف آن را به دیگران معرفی کنیم تا این مشکل هم حل شود و بتوانیم از راهنماییهای داوطلبان فارسی زبان هم استفاده کنیم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *