شناسه خبر: 13274 منتشر شده در مورخ: 1397/2/10 ساعت: 13:48 گروه: دانش و فن آوری  
پیامرسان سروش، ارتباط، زندگی، سرگرمی

پیامرسان سروش، ارتباط، زندگی، سرگرمی

این روزها در بیشتر محافل خانوادگی و دوستانه یا تخصصی و غیر تخصصی، بحث بر سر ماجرای پیامرسان ها است.

به گزارش ایران سپید برخی کاربران بر این باورند که پیامرسان ایرانی کیفیت و امنیت کافی را در مقایسه با نمونه های خارجی فراهم نمیکند و بعضی دیگر موضع حمایتی اتخاذ کرده اند و معتقدند طراحان این پیامرسانها فقط در صورتی میتوانند به معایب برنامه هایشان پی ببرند که از سوی کاربران مورد استفاده قرار گیرند. تریبونهای رسمی هم در این میان البته با توجه به خیل بخشنامه های رسمی صادر شده، به شدت بر استفاده کاربران ایرانی از پیامرسانهای داخلی تأکید میکنند که شاهد مثالش هم انبوه برنامه های مرتبط و غیر مرتبطی است که در صدا و سیما به ترویج این قبیل اپلیکیشنها میپردازد.

نگرانی نابینایان در این میان اما جنسی متفاوت از سایر کاربران دارد. این گروه از کاربران، افزون بر کیفیت و امنیت، بار دغدغه معضل دیگری را هم به دوش میکشند و این معضل، چیزی نیست مگر «دسترسیپذیری». از کامیاب شدن نابینایان در استفاده از تلگرام دیر زمانی نمیگذرد که حالا بحث استفاده از پیامرسانهای داخلی بر سر زبانها افتاده است و کاربران نابینا را با این نگرانی مواجه کرده که اگر چنین اپلیکیشنهایی مورد استقبال کاربران ایرانی قرار بگیرد، تکلیف استفاده این گروه از کاربران چه خواهد شد؟

سروش را شاید بتوان قدیمیترین و به ادعای طراحانش، پر مخاطبترین پیامرسان ایرانی به حساب آورد. اپلیکیشنی که مدتهاست زیر چتر حمایتی برنامه های صدا و سیما جا خوش کرده و با گذشت چند سال از راه اندازی، حالا دایره مخاطبانش به پنج شش میلیون کاربر رسیده است. «ارتباط، زندگی، سرگرمی»، شعار طراحانش است و خدماتی نظیر سرویس آب و هوا، پرداخت قبوض، تماس صوتی رایگان، ایجاد کانالها و گروههای تعاملی و نظرسنجی و ... از جمله مواردی است که سروش در فهرست سرویسهایش گنجانده است. در بررسی این اپلیکیشن که با آخرین نسخه صفحه خوان talkback و بر روی نسخه ۷ از سیستم عامل اندروید صورت پذیرفت مشاهده شد که عملیات نصب و ثبت نام، به طور کامل برای نابینایان قابل استفاده است و این گروه از کاربران برای انجام این موارد نیازی به کمک سایرین نخواهند داشت. محیط برنامه هم تا حدود زیادی برای کاربران نابینا قابل دسترسی است. بیشتر گزینه های بخشهای مختلف به وسیله صفحه خوان قابل خواندن است و تنها در برخی موارد بعضی دکمه ها بدون برچسب طراحی شده اند که کاربران نابینا هم البته به این مورد عادت دیرینه دارند و خود به خوبی میدانند که میتوان با فرا گرفتن جای صحیح دکمه ها به کمک افراد بینا یا با استفاده از آزمون و خطا میتوانند از آنها استفاده کنند و علاوه بر این، میتوانند با استفاده از امکان برچسبگذاری دکمه های بدون برچسب که در صفحه خوان talkback گنجانده شده، دکمه ها را به این صفحه خوان بشناسانند تا بتوانند با خیالی آسوده تر از این اپلیکیشن، استفاده کنند.

امید هاشمی

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
محمد 1397/2/16 - 09:29
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment سلام مشکلات سروش عدم سووایپ کردن بین پیام ها اعلام نشدن درصد دانلود فایل ها دکمه گرافیکی برای دست رِسی به کانال های سروش باز نشدن لینک ها به عنوان مثال قصد دارید یک لینکی را باز کنیم وقتی بر روی آن کلیک میکنیم منوی پیام باز میشود خلاصه اینکه برا ی چت کردن مناسب نیست
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *