شناسه خبر: 13257 منتشر شده در مورخ: 1397/2/6 ساعت: 11:11 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397

روزنامه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397

مسیر توسعه قدرتمندانه ادامه دارد - نابینایان از کلام حق میگویند- قانون رحم اجاره ای و اهدای سلول جنسی نداریم - خواننده نابینای پاپ-اپرا با صدایی فرازمینی «بخش پایانی» - سومی تیم جودوی نابینایان در کاپ جهانی ترکیه - بازداشت نامادری سه کودک ماهشهری - چاردیواری

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397

9 شعبان 1439

26 آوریل 2018

سال بیست و دوم شماره 5838

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

مسیر توسعه قدرتمندانه ادامه دارد 2

نابینایان از کلام حق میگویند 4

قانون رحم اجاره ای و اهدای سلول جنسی نداریم 8

خواننده نابینای پاپ-اپرا با صدایی فرازمینی «بخش پایانی» 10

سومی تیم جودوی نابینایان در کاپ جهانی ترکیه 14

بازداشت نامادری سه کودک ماهشهری

چاردیواری

 

......سیاسی

* مسیر توسعه قدرتمندانه ادامه دارد. رئیس جمهوری در جمع پرشور مردم تبریز با تأکید بر این که مردم و دولت ایران مسیر توسعه کشور را قدرتمندانه ادامه خواهند داد، گفت: هیچ کس نمیتواند این ملت را مأیوس و امید به آینده را از آن بگیرد. کاخ سفید بداند به تعهداتش پایبند باشد یا نباشد، ملت بزرگ ایران با هر گونه توطئه و نقشه آنها با قدرت برخورد میکند. رئیس جمهوری در نشست اداری آذربایجان شرقی نیز با بیان این که اکثر مشکلات کشور ریشه مالی و کمبود سرمایه دارد، گفت: گله های مردم حق است, اما منابع و امکانات برای حل مشکلات موجود محدود است و ما اکنون توان پاسخگویی به تمام خواسته ها را نداریم.

* علی شمخانی, دبیر شورای عالی امنیت ملی حمله نظامی غیر موجه اخیر آمریکا، انگلیس و فرانسه به دومای سوریه را نشانه بهانه جویی غرب برای ضربه زدن به ساز و کارهای سیاسی حل بحران سوریه عنوان کرد.

* محمد هاشمی, معاون اجرایی دولتهای سازندگی و اصلاحات درباره بلاتکلیفی در سطح مدیریت عالی شهرداری تهران گفت: شهر تهران متعلق به یک گروه و جریان سیاسی نیست، متعلق به همه گروه ها و شهروندان است. همه گروه های سیاسی باید شهردار را امین بدانند و به او اعتماد داشته باشند تا حرفها و پیشنهادهایشان را با او در میان بگذارند.

* راب ماکر, سفیر جدید انگلیس در ایران با اشاره به تحولات مثبتی که در سالهای اخیر در مناسبات لندن و تهران شکل گرفته، ابراز امیدواری کرد که در دوره مأموریت خود سطح روابط میان دو کشور را بهبود بخشد. او برجام را دستاوردی مهم دانست و گفت که لندن از تمام ظرفیتها برای حفظ آن استفاده میکند.

* آنتونیو گوترش, دبیر کل سازمان ملل متحد در دیدار با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از برجام حمایت کرد و خواستار پایبندی همه طرفها به تعهدات خود در این توافقنامه شد.

......گزارش ویژه

* نماینده ایران نفر دوم مسابقات قرائت شد: محسنی بندپی, رئیس سازمان بهزیستی کل کشور در نشست صمیمی با نمایندگان شرکت کننده در سومین دوره از مسابقات بین المللی قرآن کریم, در خصوص نتایج این مسابقات گفت: سطح مسابقات بسیار بالا بود و نمایندگان هر کشور از آمادگی بالایی برخوردار بودند که در میان آنها رتبه های اول دو رشته قرائت و حفظ کل قرآن کریم به نماینده های مالزی و هند رسید. نتایج کامل این مسابقات به شرح زیر است: رشته حفظ قرآن کریم: محمد انیس از هند. اکرم آوچار از ترکیه. محمد السعید عبد الغنی القمیری از مصر. عبد الله حمد سالم حمد ابوشریده از قطر. محمدتقی کریمی از ایران. رشته قرائت قرآن کریم: محمد قاییم نیزار از مالزی،  امیدرضا رحیمی از ایران. حسین محمد شلال از عراق.

گفتنی است در ابتدای شروع مراسم محمد بهرامی, قاری نابینا و برنده این مسابقات در سال گذشته به تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید پرداخت.

* نابینایان از کلام حق میگویند: هفته ای که گذشت در جای جای مصلی صوت زیبای آیات ملکوتی و روحبخش کتاب آسمانی طنین انداز شد. آیاتی که از زبان مسلمین جهان در تهران به گوش میرسید.  داوران، حافظان و قاریان یک هفته گرد هم آمدند تا بهترین را انتخاب کنند. این تنها مسابقه ای است که همه در آن برنده اند و بازنده در این مسابقات بی معناست. مصلای بزرگ امام خمینی از 30 فروردین تا 6 اردیبهشت میزبان مهمانان کتاب خدا بود. زن و مرد، کوچک و بزرگ پای کلام وحی نشستند. این مسابقات فرصتی ایجاد کرد تا با قرا و حافظان نابینای دیگر کشورها به صحبت بنشینیم. 26  سال سن دارد و برای یادگیری کتاب آسمانی هفت سال زمان گذاشته تا حافظ قرآن باشد و نورش چراغ راه زندگیش. «عبد الله حمد» نماینده نابینای کشور قطر در رشته حفظ کل قرآن در گفتگو با «توانش» از تحقق رؤیای پدرش میگوید: «پدرم آرزو داشت یکی از فرزندانش حافظ قرآن شود و برای تحقق این رؤیا به سمت کتاب خدا جذب شدم، به برکت دعای پدرم توانستم با گذشت چهار سال قرآن را بیاموزم. آموختن و حفظ قرآن راهم را به سوی تحصیل و دانشگاه باز کرد و موفق شدم با رتبه خوبی وارد دانشگاه شوم. در کشورم چند مرکز قرآنی ویژه نابینایان وجود دارد که به جز قرآن, دیگر کتابهای دینی و مذهبی به خط بریل در آن یافت میشود. البته با بروز شدن وسایل ارتباطی و روی کار آمدن تبلت و دیگر وسایل ارتباطی, ما نابینایان بیشتر به سمت فایلهای صوتی و دیجیتال روی آوردیم. تا کنون دو بار در مسابقات بین المللی قرآن در مکه و سودان شرکت کرده ام که هر دفعه توانستم رتبه های خوبی کسب کنم.» چند صندلی آن طرفتر جوان دیگری با عینک دودی نشسته، به سمتش رفتم و با دیدن کارتی که بر روی لباسش بود دریافتم که اهل کشور الجزایر است. با او نیز به گفتگو پرداختم و دریافتم نخستین باری است که در مسابقات قرآنی شرکت میکند و همچنین اولین حضورش در ایران است. «علاش عمار» که برای شرکت در رشته قرائت به این مسابقات اعزام شده است میگوید: «23 سال دارم و از هشت سالگی به یادگیری قرآن پرداختم، 10 سال عمرم را پای حفظ و قرائت کتاب خدا گذاشتم. از کودکی این کتاب بهترین دوست و مونسم در زندگی بود. توفیق خداوند شامل حالم شده تا از کودکی با گوش دادن به صوت قاریان بزرگ و نامدار, قرآن را بشناسم و قرائت کنم. مثل همسن و سالهایم نتوانستم به موقع به مدرسه بروم و اکنون دانشآموز دوم دبیرستان در رشته ادب و فلسفه هستم. با این که قرآن و کتابهای مذهبی دیگر را به خط بریل داریم, اما در دیگر علوم و رشته ها کشورم ضعف بسیاری در منابع اطلاعاتی برای نابینایان دارد. از این که برای اولین مسابقه ام به ایران سفر کردم بسیار خرسندم و در این چند روز مهمان نوازی ایرانیان شامل حالمان شده است. اگر بخواهم سطح این مسابقات را برآورد کنم, باید بگویم در این دوره رقبای خوش صدایی هستند و امیدوارم بتوانم رتبه خوبی کسب کنم.»

........بهداشت و سلامت

* قانون رحم اجاره ای و اهدای سلول جنسی نداریم: رضا سامانی، دبیر کمیته اخلاق پزشکی پژوهشگاه رویان با اشاره به این که قانونی برای اهدای تخمک، اهدای اسپرم و حمل جایگزین نداریم، گفت: قانون اهدای جنین سال ۸۲ تصویب و سال ۸۴ ابلاغ شده است، ولی در بقیه موارد دارای قانون نیستیم و بر اساس قانون عمل نمیشود. وی خاطرنشان کرد: در مورد احکام وضعی در مواردی که قانون نداریم نیز تکلیف کاملاً مشخص نیست؛ بنا بر این مسائلی همچون ارث، ولایت، محرمیت و...، تکلیف آن کاملاً روشن نیست.

* مطالعه جدید محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان میدهد تنها یک ضربه خفیف به سر میتواند ریسک ابتلا به بیماری پارکینسون را تا ۵۶ درصد افزایش دهد.

* عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم غدد درونریز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به نتایج مطالعه ای مبنی بر مضر بودن مصرف مکملها و محصولات حاوی نیترات بالا در دوران بارداری، گفت: مصرف زیاد این گونه مواد مانند لبو, به ویژه در بارداری، عوارض جبران ناپذیری به دنبال دارد.

* یکی از ناخوشایندهای دستگاه گوارش اسهال است که تقریباً همه ما حد اقل یکی دو بار آن را تجربه خواهیم کرد. درمانهای خانگی برای بهبود اسهال وجود دارد. با مصرف خوراکیهایی مثل آب آلوئه ورا، تخم شربتی و تخم کتان، عسل خام و زنجبیل، دانه های شنبلیله، سرکه سیب، موز، برنج سفید، چای بابونه، روغن دانه سیاه، نمک و شکر, آب نارگیل میتوانید به کاهش علائم اسهال کمک کنید.

* از خوردن ترشیجات در شب پرهیز کنید؛ خوردن سرکه و ترشیجات در شب باعث دفع بیشتر کلسیم از بدن شده و موجب پوکی استخوان و ضعف اعصاب و حتی سکته های مغزی و قلبی میشود. از خوردن ترشی کلم و گل کلم و هفتا بیجار که همه این موارد به‌خودی خود نفخ ایجاد میکنند، همراه با غذاهای نفاخ از جمله خوراک لوبیا و دیزی آبگوشت پرهیز کنید.

.......از شش نقطه جهان

* خواننده نابینای پاپ-اپرا با صدایی فرازمینی «بخش پایانی»: در شماره پیش مروری کردیم بر سالهای نخستینِ زندگی آندره بوچلی، نابغه نابینای سبک پاپ-اپرا و از نحوه علاقمند شدنش به موسیقی گفتیم. حال در ادامه به چگونگی ورودش به جرگه حرفه ایها و بدل شدنش به ستاره بیبدیل آواز دنیا خواهیم پرداخت. بوچلی کار حرفه ای موسیقی را از سال 1992 شروع کرد. اتفاقی که راه او را به دنیای کار حرفه ای گشود این بود که Zucchero آهنگساز برجسته ایتالیایی قطعه ای را برای پاوروتی، خواننده معروف اپرا ساخته بود و از عده ای از خوانندگان جوان خواسته بود تا آن قطعه را بخوانند که او بتواند نوار ضبط شده اش را برای پاوروتی بفرستد تا پاوروتی بر اساس آن به تمرین این قطعه بپردازد. از بخت خوش، یکی از این خوانندگان، بوچلی بود. پاواروتی با شنیدن صدای بوچلی مجذوب این صدا شد و از زاچِرو خواست این آهنگ را برای صدای بوچلی تنظیم کند. اما زاچرو با اصرار از پاواروتی خواست تا این آهنگ را به صورت دو صدایی با بوچلی بخواند. پاواروتی پذیرفت و آهنگی که این دو با هم خواندند در کنسرتهای اروپایی پاواروتی مورد توجه مردم قرار گرفت. این گونه بود که صدای بوچلی توانست در کنار صدای پاواروتی به گوش جهانیان برسد. از آن پس، سیل شرکتهای صفحه پر کنی بود که برای عقد قرارداد به سراغ بوچلی جوان و نابینا میآمدند. در بین سالهای 1995 تا 97، بوچلی با آهنگهایی که روانه بازار کرد و با همخوانیهایی که خوانندگان مشهور دنیا از او میخواستند و او در آنها شرکت میکرد، توانست در بسیاری از کشورهای اروپایی به شهرت و محبوبیت دست یابد. آهنگهایش در کشورهای ایتالیا، اسپانیا، بلژیک، پرتغال و فرانسه عنوان پرفروشترین آهنگهای سال را به خود اختصاص داد. بوچلی از سال 1992 تا کنون 14 آلبوم را خود به تنهایی روانه بازار کرده است. او همچنین در آلبومهای مشترک زیادی هم با خوانندگان مطرح دنیا همصدا شده است. 9 آلبوم را هم در سبک کلاسیک و به صورت اپرا منتشر کرده است که این آلبومها تا کنون بیش از 80 میلیون نسخه فروش داشته که رکورد بینظیری در عرصه موسیقی کلاسیک محسوب میشود. او همچنین در سال 98، از سوی مجله معتبر People به عنوان یکی از 50 مرد جذاب دنیا برگزیده شده است. بسیاری از خوانندگان، موسیقیدانان و ستارگان دنیای هنر از صدای بوچلی به عنوان زیباترین صدای دنیا یاد میکنند. الیزابت تیلور، ستاره فقید سینما درباره صدای او میگوید: من این طور احساس میکنم که خداوند بوچلی را بوسیده است و من خداوند را شاکرم که چنین نعمتی را به ما ارزانی داشته است. او افتخارات زیادی را در کشورهای مختلف از آن خود کرده و مدالهای زیادی را از دست مقامات کشورهای مختلف دریافت کرده است. بوچلی در سال 1992 با Enrica ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دو فرزند بود. Amos که در فبریه 1995 متولد شد و Matteo که در اکتبر 1997 به دنیا آمد. بوچلی تا سال 2002 با همسر خود زندگی کرد و در این سال آن دو از هم جدا شدند. او اکنون با Veronika Berti که مدیر برنامه هایش هم هست زندگی میکند و در سال 2012 هم صاحب دختری شده است. او اکنون در ویلایی در ساحل مدیترانه زندگی میکند. بوچلی در سال 2006 شهردار زادگاهش Lajatico را متقاعد کرد که تئاتر روبازی را در این شهر تأسیس کند. این تئاتر روباز که Teatro Del Silenzio نام دارد در طول سال تعطیل است و فقط سالی یک شب، آن هم در ماه جولای فعالیت میکند. آن یک شب هم به اجرای بوچلی اختصاص دارد. بوچلی سالی یک شب در این تئاتر, بزرگان موسیقی دنیا را گرد هم میآورد و برایشان اپرا اجرا میکند. او همچنین در سال 2011 بنیاد خیریه بوچلی را تأسیس کرد و در این بنیاد دو هدف اصلی تأمین بودجه جهت انجام تحقیقات پزشکی و مبارزه با فقر دنبال میشود. او کنسرتهای خیریه زیادی هم در سراسر دنیا و با اهداف مختلف برگزار میکند. کنسرت خیریه برای سونامی زدگان از جمله این کنسرتهاست.

........ورزشی

* سومی تیم جودوی نابینایان در کاپ جهانی ترکیه: مسابقات کاپ جهانی جودوی نابینایان که با حضور 35 کشور دنیا برگزار شد، با کسب عنوان سومی تیم کشورمان پایان یافت. در اولین روز این رقابتها، رضا غلامی در وزن 66 کیلوگرم به نشان برنز دست یافت. امید جعفری در وزن 81 هفتم شد و علی عباسنژاد نیز در وزن 73 کیلوگرم حذف شد. در روز دوم این مسابقات نیز فرید عساکره در وزن 90 و احسان موسینژاد در 100 کیلوگرم از گردونه بازیها حذف شدند و محمدرضا خیر اللهزاده در وزن +100، نشان برنز را از آن خود کرد. در بخش تیمی، کره جنوبی قهرمان شد و ازبکستان در جایگاه دوم قرار گرفت. روسیه و ایران نیز در ردیف سوم مشترکاً قرار گرفتند. ملی پوشان جودوی نابینایان کشورمان دو روز در اردوی مشترک در ترکیه حضور دارند و پنجشنبه شب به ایران باز میگردند.

* کلکسیون افتخارات والیبال نشسته ایران تکمیل شد: ملی پوشان ایران در دیدار فینال نخستین دوره رقابتهای لیگ جهانی والیبال نشسته، مقابل روسیه قرار گرفتند و با نتیجه 3 بر 0 به برتری رسیدند تا با قهرمانی در این پیکارها، کلکسیون افتخارات خود را در رقابتهای مختلف پارالمپیک، پاراآسیایی و جهانی تکمیل کنند. از نکات حاشیه ای دیدار فینال لیگ جهانی والیبال نشسته، حضور مسعود سلطانیفر، وزیر ورزش و جوانان و محمود خسرویوفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک در سالن صدرای تبریز بود. تیم ملی بوسنی و هرزگوین که برای انتقام از ایران در فینال بازیهای پارالمپیک ریو به تبریز آمده بود، با شکست مقابل روسیه، فینال را از دست داد و در دیدار رده بندی با نتیجه 3 بر 0 مقابل اوکراین به برتری رسید و سوم شد. ملی پوشان والیبال نشسته کشورمان پس از قهرمانی، در دفتر استانداری آذربایجان شرقی حاضر شدند و با حسن روحانی دیدار کردند. رئیس جمهوری در این دیدار، ضمن تقدیر از عملکرد تیم ایران هدایایی به آنها تقدیم کرد.

 

......حوادث

* بازداشت نامادری سه کودک ماهشهری: همزمان با انتشار خبر شکنجه سه کودک ماهشهری در اسارتگاه پدر و نامادری در صفحه حوادث روزنامه «ایران»، جمعی از مردم نیکوکار و مهربان برای کمک و همدردی با این سه کودک به دادگستری و محل زندگی این کودکان رفتند.

این در حالی است که نامادری این سه کودک که متواری بود عصر دوشنبه بازداشت شد. پدر آنها نیز یک روز قبلتر -یکشنبه- دستگیر شده بود. شامگاه شنبه گزارش شکنجه دو دختر و پسر 5، 8 و 12 ساله به پلیس گزارش شد. با حضور مأموران در خانه پدری قربانیان در یکی از شهرکهای بندر ماهشهر، تیم تحقیق با صحنه دلخراشی رو برو شد. دختر 12 ساله جراحات متعددی برداشته و دست و دهانش را بسته بودند و در گوشه ای از حیاط بی صدا گریه میکرد. اندکی آن طرفتر نیز خواهر و برادر خردسالش نشسته و با نگاه به چکشی که روی زمین افتاده بود از ترس میلرزیدند و گریه میکردند. این سه دختر و پسر کم سن و سال به بیمارستان انتقال یافتند و با حکم دادستانی به عمویشان سپرده شدند. پدر قربانیان یک روز پس از آغاز تحقیقات بازداشت شد, اما نامادری آنها که همسر سوم این مرد بود تحت تعقیب قرار داشت. با وجودی که شواهد و قراین نشان میداد که شکنجه ها توسط نامادری انجام شده, اما مرد میانسال در همه جلسه های بازجویی ادعا کرد همسرش بیگناه است و خودش فرزندانش را تنبیه کرده است. به این ترتیب تحقیقات برای ردیابی نامادری ادامه یافت و سر انجام عصر دوشنبه این زن بازداشت شد. دادستان عمومی و انقلاب بندر ماهشهر گفت: «این زن عصر دوشنبه دستگیر شد, اما به‌دلیل فشارهای روحی حال مساعدی نداشت. وی پس از بازجویی اولیه برای درمان به بیمارستان منتقل شد. وی پس از تفهیم اتهام با قرار تأمین آزاد است.» وی افزود: «این زن با رد همه اتهاماتش، کودک آزاری را نپذیرفته و همسرش را به‌عنوان مقصر معرفی میکند. دو قلوهای این زن نیز در اختیار خانواده او قرار گرفته اند و تحقیقات ادامه دارد.»

......چاردیواری

* با درودی گرم به شما عزیزان در هفته آینده مناسبت های خجسته مختلفی داریم, از جمله تولد حضرت علی اکبر و روز جوان، روز جهانی کارگر، روز معلم و در نهایت عید بزرگ ولادت امام زمان (عج) که در مجموع هفته ای مبارک را میسازند و جا دارد به ویژه قدردانی خود را از زحمات معلمین نابینایان و نابینایان معلم اعلام کنیم و بر دستان کارگران زحمتکش نابینا نیز بوسه بزنیم. پس از این مناسبتها میماند پاسخ به پرسشها و طرح نظرات شما عزیزان. آقای سبکرو, برقکار توانمندمان که چندی قبل گزارش از فعالیتهای حرفه ای ایشان در صفحه توانش روزنامه ایران منعکس شد, از رفتار شرکتهای هواپیمایی شکوه کردند که برای لحاظ کردن تخفیف 50 درصدی بلیت هواپیما فقط این تخفیفها را در مورد بلیتهای گران 250 هزار تومانی اعمال میکنند و اگر به دلیل شناور بودن قیمت بلیت، بلیت پروازی ارزان قیمت و 130 هزار تومانی بود تخفیف نیمبها را شامل آن نمیکنند. در پاسخ باید بگویم متأسفانه چندی است که این مشکل پیش آمده و به علت شناور شدن قیمت بلیت هواپیماها در واقع پروازها قیمت مشخصی ندارند و گاه حتی در یک روز پرواز به یک مقصد مشخص با قیمتهای کاملاً متفاوت گاه تا 300 درصد اختلاف عرضه میشوند. این بهانه ای برای فرار باز هم بیشتر از تخفیف 50 درصدی بلیت برای افراد معلول شده است. پیگیری کرده و در ستون پیگیری پاسخ میدهیم. آقای عبد ا... کشاورز احمدی ضمن شکوه از طرح برخی اتهامات نسبت به خانمها, به ویژه در این روزها خواهان احترام به این نیمه متحمل و سازنده جامعه شدند و اظهار کردند: کسی که خانمی را کوچک شمرده و توهین کند در واقع خود را کوچک کرده است. جناب احمدی همچنین این جانب را شرمنده کرده و شعری را در وصف زحمات نگارنده سروده اند که صمیمانه از ایشان سپاسگزارم و به راستی من را شرمنده کردند. آقای حضوری از شاهرود با اشاره به انس اکثریت نابینایان با رادیو، خواهان گفتگو با گویندگان قدیمی این رسانه شدند که قطعاً در سال جاری با فعالین این رسانه گفتگوهایی را ترتیب خواهیم داد. ایشان خواهان مطالب طنز در روزنامه شده اند. چون مسأله طنز به میان آمد, اجازه دهید از پیامکهای خانم یا آقا با شماره تلفن 09158414 یاد کنم که نکاتی طنز را برای روزنامه ارسال کردند که در بخش کشکول از آن استفاده خواهیم کرد. از جمله غیر قانونی شدن بازی یه مرغ دارم به علت گرانی تخم مرغ و جایگزینی بازی نون بیار کباب ببر به جای آن. با تشکر از ایشان از سایر دوستان نیز خواسته ایم که اگر مسائلی را مناسب طرح در روزنامه میدانند حتماً ارسال کنند. آقای سید محمد مرتضوی از مشهد خواهان ضبط مطالب روزنامه و ارسال آن در قالب سی دی برای خوانندگان شدند. قطعاً این پیشنهاد عملی نیست, زیرا بسیاری روزنامه را مکتوب میخواهند نه شنیداری و ضمناً هزینه ارسال سی دی به طور روزانه بسیار سنگین است. تماسها و پیامکهایی باقی ماند که هفته آینده پاسخ خواهم داد.  حق یار و یاورتان.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *