شناسه خبر: 13215 منتشر شده در مورخ: 1397/2/2 ساعت: 14:30 گروه: فرهنگی  
النادرُ کَ المعدوم

النادرُ کَ المعدوم

پخش برنامه اختتامیه جشنواره «سین سیما» در شامگاه شنبه اول اردیبهشت ماه از شبکه 3 سیما و صحبت های مرتضی میرباقری, معاون سیمای رسانه ملی, شاید برای عده ای که دوستدار شنیدن آمار و حرف های مبتنی بر کلی گویی هستند, جذاب بنماید اما...

مجید سرایی: اما برای آنانی که معتقد به نکته سنجی و خرده بینی هستند, این نوع سخنان هیچ جذابیتی ندارد. معاون سیما در صحبت هایش, به نظر سنجی علمی و همچنین نظر سنجی تعاملی بر اساس آراء مردمی اشاره کرده. سؤال اینجاست: منظور از آمار علمی چیست؟ بر چه اساسی عنوان علمی بر این آمار گیری از سوی معاون سیما اطلاق می شود که توانسته میزانی بالاتر از 90 درصد جلب رضایت مردم از تولیدات سیما در نوروز امسال را ارائه دهد؟

آقای میرباقری به این نکته هم اشاره کرده که این میزان جلب رضایت در تاریخ تلویزیون نادر است. باز بر چه اساس و معیاری؛ سطح کیفی, میزان مقبولیت و نسبت آن با جمعیت کشور, تأثیر در آموزش و فرهنگ سازی, وضعیت فنآوری و میزان استفاده مردم از پیشرفت های تکنولوژی.... کدامیک از این معیار ها یا حتی معیار های بیشتر از این موارد؟ یعنی آقای میرباقری و همکارانش در طول دو هفته بعد از تعطیلات نوروز که تمام برنامه های نوروزی تقریباً به پایان رسیده اند, موفق به بررسی تاریخ 60 ساله تلویزیون شده و این نتیجه را گرفته اند که نوروز 97 و تولیدات سیما پدیده ای نادر در تاریخ تلویزیون است؟!

قدر مسلم بیان جملات آمار دهان پر کن که قطعاً با واقعیت فاصله دارد, شاید از نظر مسئولان تأثیر مثبتی داشته باشد, اما در حقیقت, این گونه آمار در حکم تیغ دولبه است. اگر بر آمار رضایت بالای 90 درصدی مردم از سیما که آقای میرباقری ارائه داد استناد کنیم و بپذیریم که امسال تلویزیون درخششی نادر در کارنامه تاریخیش داشته, پس باید سال های قبل از 97 –حد اقل دوران معاونت ایشان- را آماج حملات نقدآلود قرار دهیم و سؤال کنیم آقای میرباقری! چرا این آمار در یکی دو سال گذشته وجود نداشت؟ چرا تلویزیون عملکرد متوسطی داشت که شما از خروجی امسال با اطلاق صفت «نادر» یاد می کنید؟

موضوع خلاقیت هم که باز ایشان بر آن تأکید کرده و تولیدات امسال را خلاقانه عنوان کردند, نیازمند مقالی مستقل است و قطعاً نویسندگان و روزنامه نگاران اهل معنا, به خوبی درباره اش نوشته اند.

الغرض, نگارنده این سطور نمی داند که آقای میرباقری در نوروز 98 –در صورت ابقا در این سمت-, آیا همچنان بر    نادر بودن کارنامه تلویزیون در تاریخ فعالیت هایش تأکید خواهد کرد؟ ای کاش ایشان به جای صحبت های موهوم و ارائه آمار دهان پر کن, کمی به بار معنایی واژه هایی که به کار می برد, توجه کند! در باب معانی واژه «نادر» باید به فرهنگ نامه ها و دایرة المعارف ها مراجعه کرد. ضمناً آقای میرباقری و هر مسئول دیگری که این واژه را به کار می برد, گمان نکنند که لزوماً واژه «نادر» جذاب و مبین منحصر به فرد بودن یک کارنامه یا پدیده است؛ چه, مثلیست در میان اعراب که: النادرُ کَ المعدوم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *