شناسه خبر: 13162 منتشر شده در مورخ: 1397/1/22 ساعت: 12:27 گروه: اجتماعی  
افراد بیکار بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند

افراد بیکار بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به نقش عوامل اقتصادی در بروز اختلالات روان گفت: همه پژوهش ها نشان داده است که افراد بیکار و با درآمد پایین بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی و اختلالات روان قرار دارند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، انوشیروان محسنی بندپی در دومین جشنواره روانشناسی در تالار ایوان شمس افزود: 75 درصد عوامل برهم زننده سلامت روان، تغییرات محیطی و اجتماعی است و هر چند عوامل ژنتیکی نیز در این زمینه تاثیرگذار است اما عوامل اقلیمی تاثیرگذاری بیشتری دارند.

وی با اشاره به نقش عوامل اجتماعی در بروز اختلالات روان خاطرنشان کرد: زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به اختلالات روان قرار دارند و آنانی که تنها زندگی می کنند در معرض پذیرش عوامل برهم زننده سلامت روان هستند. 
وی با اشاره به وجود سه میلیون زن سرپرست خانوار در کشور اظهار داشت: زنان مطلقه در جامعه، آسیب پذیری بیشتری دارند و مستعد پذیرش اختلالات روان هستند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: آمارهای نگران کننده رشد بیکاری، خشونت و پایمال شدن حقوق شهروندی و گسترش بی عدالتی، عوامل زمینه ساز توسعه بیماری های روان هستند.
محسنی بندپی افزود: شتاب گرفتن تغییرات اجتماعی و محیطی و تغییر ساختار جوامع، صنعتی شدن و تک فرزندی و تغییرات آب و هوایی، سلامتی آحاد جامعه را تحت تاثیر قرار داده است و بطور قطع یکی از عواملی که در سلامت، نقش کلیدی دارد، سلامت روان است.
وی یادآور شد: براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، عدم رشد و تکامل یکپارچه در دوران کودکی، عدم مهارت های زندگی، والدین دارای اختلالات روحی و روانی، نابرابری و پایمال شدن حقوق شهروندی بر ایجاد اختلالات روحی و روانی تاثیر گذار هستند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: 50 درصد عوامل برهم زننده سلامت روان در سنین 14 سالگی تا 15 سالگی و 75 درصد این عوامل تا سن 24 سالگی بروز پیدا می کند.
محسنی بندپی افزود: با تمام مشاوره ها و مداخلات انجام شده برای مبتلایان به اختلالات روان باز هم می بینیم جایی گیر داریم و نمی توانیم فرد را به وضعیت زندگی اولیه اش برسانیم؛ عوامل برهم زننده سلامت روان که فرد را دچار بحران می کند به راحتی برطرف می شود.
وی اضافه کرد: تلفن همراه موجب شده تا زمان گفت و گو در خانواده ها کم شود و باید بپذیریم که با این شیوه، خودمان را مستعد پذیرش بیماری های روحی و روانی کرده ایم.
وی با اشاره به خدمات مشاوره ای بهزیستی از طریق خط تلفنی 1480 گفت: متاسفانه مشاوره تلفنی برای فردی که دچار بحران شده است، کافی نیست و باید او را راهنمایی کرد که خدمات تخصصی کاملی دریافت کند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: روانشناس حتما باید 40 دقیقه با بیمار خود صحبت کند بنابراین باید بطور قطع به گفت و گو با فرد بیمار توجه شود.
محسنی بندپی با بیان اینکه پروتکل های درمانی می تواند فرد را به وضعیت اولیه زندگی اش بازگرداند، گفت: به دنبال ارتقای رفاه ، شادابی و نشاط 80 میلیون نفر ایرانی در یک برنامه زمان بندی شده هستیم و نگاه سازمان بهزیستی به برنامه های پیشگیرانه از اختلالات روان ، نگاه کلان، فرآیند محور، سیستمی و پایدار است. 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *