شناسه خبر: 13086 منتشر شده در مورخ: 1396/12/21 ساعت: 08:38 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 21 اسفند 1396

روزنامه دوشنبه 21 اسفند 1396

پیدا و پنهان ماجرای تخریب خانه معلولان در ارومیه - تلاش سپاه برای امنیت و آرامش جامعه است - چرا باید ویتامین D مصرف کنیم؟ - گوش به زنگ (کیف اضطراری) - سریالهای تلویزیونی نوروز 97 مشخص شدند - شطرنجبازان نابینا در جام فردوسی خوش درخشیدند - زندگی دختر معلول اوکراینی با مومیایی مادرش

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه 21 اسفند 1396

23 جمادی الثانی 1439

12 مارس 2018

سال بیست و دوم شماره 5812

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت نابینایان: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

پیدا و پنهان ماجرای تخریب خانه معلولان در ارومیه 2

تلاش سپاه برای امنیت و آرامش جامعه است 7

چرا باید ویتامین D مصرف کنیم؟ 9

گوش به زنگ (کیف اضطراری) 11

سریالهای تلویزیونی نوروز 97 مشخص شدند 15

شطرنجبازان نابینا در جام فردوسی خوش درخشیدند 18

زندگی دختر معلول اوکراینی با مومیایی مادرش

........ویژه

* پیدا و پنهان ماجرای تخریب خانه معلولان در ارومیه: چند شنبه همین هفته, 19 اسفند تصاویری در فضای مجازی و رسانه ها دست به‌دست شد که نشان میداد چند معلول ذهنی به خاطر تخریب خانه شان، وسط خاک و آجر و تیرآهن به اعتراض نشسته اند. آن طور که از تصاویر مشخص بود, گویا شهرداری ارومیه به بهانه عدم صدور مجوز، در حالی که این خانواده در منزلشان سکونت داشتند، اقدام به تخریب خانه کرده است. این تصاویر از همان ابتدا با واکنش تند کاربران فضای مجازی مواجه شد، به طوری که اکثر آنها از این وضعیت اظهار تأسف کرده و خواستار پاسخگویی مسئولان نسبت به این موضوع شدند. این واکنشها در نهایت شهرداری ارومیه را وادار کرد تا در این زمینه شفاف سازی کرده و حتی از این خانواده عذرخواهی و دلجویی کند، اما با گذشت چندین ساعت از ماجرا، ابعاد تازه ای از این اتفاق کشف شد. اگرچه به اذعان برخی، شهرداری ارومیه با زور اقدام به تخریب این خانه کرده، در حالی که معلولان در خانه سکونت داشتند، اما مقامات شهرداری ارومیه اعلام کردند پیمانکار متخلف که مسئولیت ساخت خانه را بر عهده داشته، پس از تخریب خانه از این خانواده معلول برای پنهان کردن تخلفاتش که همان عدم صدور مجوز بوده, استفاده کرده است. مسئولان سازمان بهزیستی هم معتقدند این خانه یک روزه, یعنی پنجشنبه شب ساخته شده و در زمان اتفاق، هیچ فردی از این خانواده در خانه نبوده است. با این حال این خانواده ادعا میکنند که هیچ پیمانکاری از آنها سوء استفاده نکرده است و آنها پس از تخریب برای اطلاع از وضعیت خانه شان به آنجا رفتند. شهرداری ارومیه اگرچه پس از انتشار این تصاویر از برخورد مأموران این سازمان عذرخواهی کرد، اما به این نکته نیز اشاره کرد که تصویر برداری از معلولان پس از تخریب منزل از سوی پیمانکار خلافکار انجام شده است. محمد حضرتپور، شهردار ارومیه تخریب منزل مسکونی شهرک ایثار با وجود سکونت معلولان در منزل را تکذیب کرده و گفت: «پیمانکار خلافکار با آوردن معلولان از منزل دیگری که در آن سکونت داشتند به محل مورد نظر، اقدام به تصویر برداری از حالات مختلف آنها برای مظلوم نمایی در کانالهای تلگرامی و تهییج احساسات شهروندان کرده است.» وی با اشاره به این که هم اکنون معلولان در منزل دیگری در همسایگی آن خانه تخریبی، مستأجر هستند، میگوید: «هرچند کار مأموران در چارچوب انجام وظایفشان بود, اما میتوانستند با سعه صدر اقدام و آن خانواده محترم را برای اخذ مجوز به شهرداری مربوطه هدایت کنند.» از طرفی علی اصغر احمدزاده، سرپرست اداره اطلاع رسانی و بین الملل شهرداری ارومیه نیز با تأیید ساخت و ساز شبانه این پیمانکار متخلف گفت: «این زمین متعلق به پیمانکار متخلفی است که شهرداری چندین بار با او برخورد کرده است. با این همه این فرد طی چند شب گذشته با 15 کارگر به‌طور غیر قانونی شروع به ساخت این زمین کرد.» وی ادامه داد: «با این که کار مأموران شهرداری قانونی بوده و آنها اجازه داشتند تا با ساخت غیر مجاز این خانه برخورد کنند، اما شهردار قول داده تا خانه ای برای این خانواده ساخته شود.»
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی در همان دقایق اولیه و پس از انتشار تصاویر این خانواده معلول در فضای مجازی، دستور رسیدگی به این موضوع و حل مشکلات این خانواده را صادر کردند. بر این اساس کارشناسان هر دو حوزه برای شنیدن مشکلاتشان، به محل اعزام شدند. انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی با واکنش نسبت به تخریب این خانه اعلام کرد: «شیوه اقدام شهرداری ارومیه در تخریب منزل مسکونی یک خانواده 4 معلولی، آن هم در آستانه سال جدید با هر توجیهی، نهایت بیتدبیری و مغایر با اصول شرع و اخلاق اسلامی است.» او از مسئولان قضایی نیز پیگیری حقوقی ماجرا را خواستار شده و تأکید کرد: «امیدوارم مسئولان کشور محدودیتهای قشر معلول را درک کرده و با مشکلات آنها با تدبیر و هماهنگی برخورد کنند.»
سازمان بهزیستی نیز در واکنش به این اتفاق، از خرید وسایل منزل و پرداخت اجاره یک ساله این خانواده خبر داد. سعید فریور، مدیر کل بهزیستی آذربایجان غربی در این باره به «ایران» این طور توضیح داد: «بهزیستی در گذشته 60 میلیون تومان کمک بلاعوض به این خانواده پرداخت کرده بود که با هزینه آن آپارتمانی خریدند. ظاهراً آنها به دلایلی آپارتمان را فروخته و این زمین را خریده بودند که تنها یک روز پس از ساخت، مأموران شهرداری این خانه را به‌علت نداشتن مجوز تخریب میکنند.» به‌گفته وی, این خانواده در آپارتمانی که چند روز قبل اجاره کرده بودند زندگی میکنند و اجاره یک ساله و پول پیش آن از سوی این سازمان به طور کامل پرداخت شده است. همچنین تعدادی لوازم منزل مانند یخچال و تلویزیون و... برای خانواده از طرف سازمان بهزیستی خریداری شده که بزودی به دست آنها میرسد.
 

........سیاسی

* تلاش سپاه برای امنیت و آرامش جامعه است: فرمانده کل سپاه با بیان این که تلاش سپاه در همه عرصه های دفاعی, امنیتی, فرهنگی و اجتماعی است، گفت: «این هم از آنجا نشأت میگیرد که سپاه برای کمک به امنیت و پیشرفت و نیز نظم و امنیت و آرامش و شادابی جامعه کمک میکند.» به گزارش ایسنا، سردار محمدعلی جعفری در مراسم درخت کاری تیپ محمد رسول الله سپاه تهران با بیان این که کار اول سپاه برقراری امنیت است، تصریح کرد: کار ثانویه سپاه اقداماتی است از جمله کمک به توسعه فضای سبز که سلامت و آسایش مردم را به‌دنبال دارد، بویژه در فضاهایی که مناسب گسترش فضای سبز است و تا الآن هم اقدامات خوبی توسط پاسداران صورت گرفته است.

* محکومیت «محمدعلی طاهری» به 5 سال حبس: وکیل مدافع سرکرده گروه عرفان حلقه, از محکومیت موکلش به 5 سال حبس از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب خبر داد. محمود علیزاده طباطبایی در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: رأی دادگاه به استناد تبصره ماده 286 قانون مجازات اسلامی، صادر شده است. وی ادامه داد: پرونده تا کنون دو مرحله به دیوان عالی کشور رفته و دیوان صریحاً اعلام کرده که موکلم مشمول ماده 286 نمیشود؛ زیرا موکل از سال 89 در زندان بسر میبرد، ولی مجدداً رأی صادر شده است. وی گفت: با توجه به این که 20 روز مهلت تجدید نظر خواهی تعیین شده، قطعاً تجدید نظر خواهی میکنیم.

* روزنامه جوان نوشت: سران 3 قوه در اعتراض به حضور احمدینژاد در مجمع تشخیص مصلحت، به جلسات آن نمیروند. خبرهای متواتر حاکی از آن است که سران سه قوه در سه جلسه پی در پی مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور نیافتند. پیشینه حضور نشان میدهد که رئیس جمهوری بعضاً حضور نمییافته, اما رؤسای مجلس و دستگاه قضا منظمتر بودند. هم از تحلیلها و هم از اخبار چنین بر میآید که عدم حضور آنان در جلسات مجمع در اعتراض به حضور احمدینژاد است.

......آموزشی

* چرا باید ویتامین D مصرف کنیم؟ ویتامین D در اثر قرار گرفتن پوست در معرض آفتاب در بدن تولید میشود. این ویتامین به حفظ کلسیم کافی در بدن که در استحکام و تقویت استخوانها، دندانها و نیز سلامت عضلات نقش دارد کمک میکند. در حالی که تأثیر مثبت ویتامین D بر پیشگیری و کنترل بیماریهای استخوانی شناخته شده است, شواهد پزشکی نشان میدهد این ویتامین برای مقابله با سایر بیماریهای مزمن از جمله برخی سرطانها نیز مفید است. سطح بالاتر ویتامین D با کاهش ۲۰ درصدی خطر ابتلا به سرطان مرتبط است. همچنین سطح بیشتر ویتامین D در بدن با کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصد خطر ابتلا به سرطان کبد همراه است که این رابطه در مردان بیش از زنان دیده میشود. همچنین مصرف ویتامین دی بروز نارسایی قلبی را کاهش میدهد. پس از حمله قلبی، ویتامین d از بروز بیش از حد زخم و ضخیم شدن بافتهای قلب جلوگیری میکند که این به کاهش خطر نارسایی قلبی کمک میکند. حملات قلبی هنگامی رخ میدهند که مسیر انتقال خون به قلب مسدود شود و منجر به آسیب بافتی شود. این عمل باعث پاسخ التهابی میشود که در آن فیبرو بلاستهای بافت آسیب دیده را با بافت کلاژن جایگزین میکنند. آسیب بافت قلب میتواند توانایی قلب برای پمپاژ خون را کاهش دهد که این امر میتواند منجر به نارسایی قلبی شود. نارسایی قلبی یک بیماری خطرناک و مهلک است که ۲۳ میلیون نفر در سراسر جهان در معرض این بیماری قرار دارند. بیماریهای قلبی-عروقی، از جمله حملات قلبی و نارسایی قلبی، عامل اصلی مرگ در سراسر جهان هستند. ویتامین D میتواند یک درمان کم هزینه در برابر درمانهای فعلی باشد. امروز نور خورشید قادر به تأمین ویتامین d مورد نیاز بدن نیست و از این جهت استفاده از منابع ویتامین d و داروهای مکمل, به ویژه در سالمندان, زنان باردار و کودکان با تجویز پزشک توصیه میشود.

 

 

......گوش به زنگ

* هفته گذشته, مطالب ستون «گوش به زنگ را با موضوع داشتن یک برنامه برای سه روز اول بعد از وقوع بحران (زلزله) تا آنجا رساندیم که ممکن است انجام مقدمات لازم برای ارسال نیروهای امدادی و کمکها به مناطق زلزله زده, زمانبر شود؛ بنا بر این هر خانواده باید برای سه روز خودش برنامه ریزی کند. از جمله مهمترین موارد در پیشبینی چنین برنامه ای, داشتن کیف اضطراریست. مرجان مشکلگشا, مدرس و کارشناس آموزش مدیریت بحران در سازمان جمعیت هلال احمر, توضیحات خود در خصوص این کیف و ویژگیهایش را ادامه میدهد: «بنا بر قاعده, دریافت کمکها نباید بیش از 48 ساعت طول بکشد, اما وقتی سه روز مطرح میشود, سقف زمانی از نظر استانداردهای جهانیست. خب گفتیم یکی از مهمترین موارد در برنامه ریزی برای آن سه روز, داشتن کیف اضطراریست. این کیف لزوماً نوع خاصی از انواع کیفها نیست؛ میتواند هر نوع کیف مثل کوله پشتی خود اعضای خانواده که همیشه از آن استفاده نمیکنند, باشد یا هر کیف دیگری که قابلیت آن را دارد وسایل اولیه را در آن چید. پیشنهاد میشود این کیف در کنار تخت یا رخت خاب یا دم در خروجی قرار بگیرد. جالب است در خیلی از خانواده ها کوله پشتیهایی که تاریخ مصرفشان از نظر صاحب آن کیف گذشته, اول روانه انبار میشود و سه ماه بعد, با کلی اکراه سر از سطل زباله در میآورد؛ حال آن که همان کیف تاریخ مصرف گذشته, میتواند در مواقع بحرانی, خیلی هم مفید باشد. الغرض, آن چه باید در این کیف قرار بگیرد شامل: 1- به تعداد هر عضو از اعضای خانواده روزانه 1/5 لیتر آب (این میزان آب هم برای نوشیدن و هم برای اموری مثل سرویس بهداشتی باید مصرف شود. شاید عده ای اظهار کنند که: ما در طول روز به زحمت دو لیوان آب مینوشیم. بله! این حالت مربوط به روزهای عادیست, اما در موارد اضطراری, عواملی مثل استرس و اضطراب انسان را به نوشیدن آب نیازمند میکند). البته این توضیح هم لازم است که میزان تعیین شده, به نسبت تغییر فصلها قابل تغییر است. ضمن این که در خانواده ای, به واسطه این که همه اعضا بزرگ سال هستند, لزوماً قرار نیست تمام بطریهای آب در یک کیف چیده شوند. لازم است این را هم اضافه کنم که داشتن این کیف برای تمام اعضای خانواده ضروریست؛ منظور از کیف اضطراری, تنها یک کیف نیست؛ هر عضو از اعضای خانواده حتماً باید این کیف را داشته باشد. 2- غذاهای کنسروی مثل تن ماهی, لوبیا یا هر غذای کنسروی که جزو موارد مصرفیست. متأسفانه عده ای این تصور غلط را دارند که کنسرو را بجوشانند و بعد داخل کیف بگذارند. باید از این دوستان پرسید: آیا شرکتی که کنسرو را تولید کرده, به عقلش نمیرسید آن را بجوشاند و به مشتری بدهد؟ چرا مواد نگه دارنده به مدت 6 ماه به آن غذاها اضافه میکند؟ ممکن است کسی آن قدر حساس باشد که بپرسد: اگر سمِ بوتولیس داشت آن وقت چه کنیم؟ کسی که چنین پرسشی مطرح میکند, نمیداند در مواقع اضطراری این مسائل مطرح نیست. 3- نان خشک یا بیسکوئیت خشک. بعضی از انواع نان خشکها قابلیت نگهداری بین 4 تا 6 ماه را دارند؛ این نوع نانها یا بیسکوئیتهای خشک برای این که حد اقل در طول این دو سه روز قابلیت خوردن برای سد جوع داشته باشند, خیلی مناسب است. 4- آبنبات برای جلوگیری از افت قند. معمولاً آبنبات توصیه میشود, چون ماندگاری بیشتری نسبت به شکلاتها دارد. 5- وسایل روشنایی که بسته به امکانات, میتواند شامل فانوس یا چراغ باشد. علاوه بر این, به داشتن شمع, کبریت و چراغ قوه توصیه اکید میشود. ضمناً به داشتن باطری اضافه هم تأکید میشود. منظور از چراغ, همین چراغهای اضطراریست؛ اما شمع, کبریت و چراغ قوه بیشتر مورد تأکید است, چون ممکن است چراغهای اضطراری بعد از مدتی خراب شوند, اما تحت هر شرایط, کبریت و شمع و چراغ قوه دوام بیشتری دارند.» ادامه دارد

.......فرهنگ و هنر

* سریالهای تلویزیونی نوروز 97 مشخص شدند: یکی از رسمهای نوروزی صدا و سیما پخش سریالهای مختلف در ایام نوروز است. امسال نیز مانند هر سال برنامه بر منوال سالهای قبل خواهد بود.. در نوروز ۹۷ در مجموع پنج سریال از شبکه های سیما روی آنتن خواهند رفت که دو سریال دنباله ای بر فصلهای قبل و سه سریال دیگر جدید محسوب میشوند. شبکه یک سیما نوروز ۹۷ را با فصل پنجم مجموعه محبوب «پایتخت» آغاز خواهد کرد. طبق اعلام الهام غفوری تهیه کننده, فصل جدید سریال پایتخت در مرحله صداگذاری و تهیه موسیقی است. فصل پنجم پایتخت دنباله فصلهای قبل است و با بازی محسن تنابنده، ریما رامینفر و احمد مهرانفر به اتفاقات زندگی نقی معمولی و خانواده اش خواهد پرداخت. سریال «تعطیلات رؤیایی» به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی مجید اوجی از شبکه دوم سیما پخش خواهد شد. طبق اخبار, ۶۰ درصد از تصویر برداری این سریال به پایان رسیده است و تدوین آن هم به‌صورت همزمان در جریان است. در این سریال بازیگرانی چون افسانه بایگان، محمدرضا شریفینیا و رضا یزدانی ایفای نقش میکنند. شبکه سوم سیما با پخش سریال «آرماندو» ساخته احسان عبدیپور و تهیه کنندگی ایرج محمدی میزبان بینندگان خواهد بود. محمدی درباره پخش این سریال در نوروز ۹۷ و موضوع کاندیداتوری سریال دیگری علاوه بر این سریال برای پخش از شبکه سه سیما گفت: این که چه سریالی در نوروز پخش میشود نکته ای است که مدیران میدانند و ما هنوز اطلاعی در این زمینه نداریم. سریال کمدی «آرماندو» با تیم بازیگری شامل حمیدرضا آذرنگ، مرجانه گلچین، سحر ولدبیگی و الیکا عبد الرزاقی به روایت زندگی شخصی به‌نام آرمان (با بازی حمیدرضا آذرنگ) که چند نقش ایفا میکند, میپردازد. سازندگان قصد دارند تا در این سریال به زندگی هنروران بپردازند. دیگر سریال شبکه سه که کاندیدای پخش نوروزیست، فصل دوم سریال «دیوار به دیوار» ساخته‌ سامان مقدم است. فصل اول این سریال در نوروز ۹۶ به سرپرستی خشایار الوند به نگارش درآمد. طبق اخبار, فصل دوم این سریال برای نوروز 97 در حال ساخت است. گوهر خیر اندیش، رؤیا تیموریان، فرهاد آییش، پژمان جمشیدی، ویشکا آسایش، آزاده صمدی و امیرمهدی ژوله بازیگران فصل دوم این مجموعه هستند. سریال «هیئت مدیره» به کارگردانی مازیار میری نیز از شبکه پنج پخش خواهد شد. این سریال در مجموع صد قسمت دارد که طبق اعلام تهیه کننده اش ۱۵ قسمت از آن در ایام نوروز پخش خواهد شد. داستان سریال درباره اتفاقات یک آپارتمان است که هیئت مدیره اش را گروهی از اعضای خانم آپارتمان تشکیل داده اند و اصلاحاتی در امور ایجاد میکنند. ثریا قاسمی، مریم امیرجلالی، لیلی رشیدی اعضای تیم بازیگری این سریال محسوب میشوند. البته مجموعه های نمایشی دیگری مانند «کلاه قرمزی» به کارگردانی ایرج طهماسب و «شب عید» به کارگردانی سعید آقانی پخش خواهند شد.

.......ورزشی

* شطرنجبازان نابینا در جام فردوسی خوش درخشیدند: در این تورنمنت بین المللی که شطرنجبازان نابینا و کم بینا نیز در آن حضور داشتند، 338 شطرنجباز از 27 کشور جهان در سه جدول جداگانه و در 9 دور به روش سوئیسی به مصاف هم رفتند. علی اکبر هدهدی، رئیس انجمن شطرنج نابینایان در مصاحبه با ایران سپید گفت: در ابتدا قرار بود 15 نفر را به این مسابقات اعزام کنیم که آقای محمدرضا علیزاده و میثم مرادیان به دلایل نامعلوم در این رقابتها حضور نیافتند که بعداً انجمن به آن رسیدگی خواهد کرد. در لحظه آخر، آقای دانیال جعفریان را به لیست اضافه کردیم و 9 نفر در بخش آقایان و 5 نفر در بخش بانوان در این مسابقات حضور یافتند. هدهدی ادامه داد: مسئولان شطرنج خراسان رضوی اجازه دادند امید کریمی که ریتینگش در فیده 1941 بود، در جدول استادان شرکت کند. لازم به ذکر است، ریتینگ جدول استادان بزرگ، بین 2150 تا 2600 بود. اما امید در این مسابقات بسیار خوش درخشید و توانست نیمی از امتیازات جدول, یعنی 4.5 امتیاز را به دست آورد. امید کریمی که یکی از آیندگان شطرنج نابینایان ایران است، توانست ریتینگ خود را در این مسابقات به 2050 برساند. در جدول شماره ب که 13 نفر از شطرنجبازان نابینای کشورمان در این جدول حضور داشتند، مجید باقری توانست با 7.5 امتیاز، به مقام ششم دست یابد. خانم فریبا زنده بودی نیز توانست با 6.5 امتیاز، بهترین عملکرد را در میان بانوان در جدول شماره ب داشته باشد و به نوعی در میان بانوان، عنوان نخست را به دست آورد. هدهدی در پایان بیان داشت: در اردیبهشت ماه سال آینده رقابتهای قهرمانی کشور برگزار میشود که طی اردویی در همان مسابقات، نفرات اعزامی به مسابقات پاراآسیایی جاکارتا و جهانی یونان را انتخاب خواهیم کرد. آینده شطرنج نابینایان با حضور جوانان و نوجوانانی مثل امید کریمی، امیر ربی و دانیال جعفریان بسیار درخشان است.

......حوادث

* زندگی دختر معلول اوکراینی با مومیایی مادرش: به نقل از لایف رو، وزارت شرایط اضطراری اوکراین دختری را در اوکراین پیدا کرد که با جنازه مادرش زندگی میکند. این اتفاق در یکی از آپارتمانهای شهر نیکولایف دیده شده که در آن دختری با علائم شدید سوء تغذیه و معلولیت اندام پیدا شد, به طوری که چند سالی است از خانه خود خارج نشده است. نیروهای پلیس در اتاقی دیگر جنازه مادر این دختر را پیدا کردند که مومیایی شده است. به گفته کارشناسان, از زمان فوت وی بیش از ۳۰ سال میگذرد.

* دیه، 231 میلیون تومان شد: صادق آملی لاریجانی در بخشنامه ای به واحدهای قضایی و دادسراهای کشور اعلام کرده است: در اجرای ماده 549 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 و با توجه به بررسیهای به عمل آمده، قیمت دیه کامل در ماه های غیر حرام از ابتدای سال 1397 مبلغ دو میلیارد و سیصد و ده میلیون ریال تعیین شد.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *