شناسه خبر: 13066 منتشر شده در مورخ: 1396/12/16 ساعت: 14:17 گروه: دانش و فن آوری  
تشخیص موانع و مسیرها با نرم افزار صدای سه بعدی
مایکروسافت به یاری نابینایان آمد

تشخیص موانع و مسیرها با نرم افزار صدای سه بعدی

چند وقتی است که شرکت مایکروسافت فعالیتهای چشمگیری را به نفع نابینایان آغاز کرده و الحق محصولات قابل توجهی هم روانه بازار کرده است.

به گزارش ایران سپید از ایجاد دسترسی پذیری در OneNote بگیر تا Seeing AI که توانسته زندگی نابینایان را متحول کند. آنطور که از اخبار برمیآید، این شرکت دوباره اقدام به انتشار نرم افزار کاربردی دیگری برای نابینایان کرده است.

مایکروسافت از نرم افزاری به نام Soundscape برای دستگاههای iOS رونمایی کرد که میتواند افراد نابینا را یاری کند.

این نرمافزار با استفاده از فناوریهای صدای سه بعدی سعی میکند فرد نابینا نقشه ای از محیط اطراف از جمله مسیرها، موانع، نشانهها و غیره به دست بیاورد.

مایکروسافت از سال ۲۰۱۴ در حال کار و توسعه فناوریهای صدای سه بعدی برای ناوبری خودروها است. اپلیکیشن موبایل Soundscape از دل این تحقیقات بیرون آمده و طراحی شده است. این اپ فقط به یک اسمارت فون معمولی و یک جفت هدفون استریو نیاز دارد.

کاربران ابتدا میتوانند یک سری صداهای راهنما و علامتگونه برای مسیرها و مکانهای خاص تعریف کنند. نرمافزار Soundscape از این صداها، نشانههای سه بعدی میسازد که کاربر به طور مستقیم متوجه آنها میشود و کمک میکنند نسبت به مسیری که طی میکند، آگاهی محیطی کسب کند.

کاربران از این پس، میتوانند با ترکیب اطلاعات و صداها، تصویری ذهنی از آنچه در محیط اطرافشان وجود دارد ترسیم کنند.

اپلیکیشن Soundscape میتواند درباره علاقهمندیها، نقاط، جادهها و تقاطعهایی که کاربر مشخص کرده؛ صحبت کند یا توضیحات بیشتری بدهد. این اطلاعات توسط خود کاربر قابل تنظیم هستند.

کاربران میتوانند با سفارشیسازی این اپ، از آن بخواهند درباره برخی چیزها، توضیحات بیشتر و جزییتری بدهد یا دقیقتر بگوید در طول مسیر چه چیزهایی وجود دارد. مثلا نام خیابانها، مغازهها و فروشگاهها، مدل خودروها و چیزهایی که افراد نابینا یا کمبینا قادر به دیدنشان نیستند.

اگر کاربر مطمئن نیست در چه مکانی قرار دارد یا دارد به کدام سمت میرود؛ میتواند با نگه داشتن گوشی در دست خودش به سمت و مکانی که میخواهد و با استفاده از کلیدهای پایین صفحهنمایش؛ اقدام به مکانیابی یا جستجو برای نشانهها و علامتهای خاص کند.

این اپلیکیشن برای تکمیل ابزارهای ساده و سنتی ناوبری افراد نابینا طراحی شده است و قرار نیست جایگزین آنها شود. نابینایان همچنان باید از عصای سفید یا مثلاً یک سگ راهنما برای راه رفتن و مسیریابی استفاده کنند ولی ابزار Soundscape کمکشان میکند درباره محیط اطرافشان بیشتر بدانند و بهتر تصمیمگیری کنند.

مایکروسافت فعلاً این اپلیکیشن را برای دستگاههای iOS در دو کشور انگلیس و ایالات متحده عرضه کرده و از اپاستور اپل قابل دریافت است. امید است این شرکت، طراحی نسخه اندرویدی را هم در دستور کار قرار دهد تا نابینایان ایرانی هم بتوانند از آن استفاده کنند.

امید هاشمی

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *