شناسه خبر: 13035 منتشر شده در مورخ: 1396/12/13 ساعت: 10:19 گروه: ورزشی  
قهرمانان جانباز و معلول نماد هویت و همت پایتخت هستند

قهرمانان جانباز و معلول نماد هویت و همت پایتخت هستند

شهردار تهران قهرمانان و ورزشکاران رشته های مختلف در بخش جانبازان و معلولان را نماد هویت و همت در شهر تهران توصیف کرد.

به گزارش ایران سپیدمحمد علی نجفی طی سخنانی در آئین تجلیل از مقام آوران هشتمین دوره پارالمپیاد ورزش محلات شهر تهران که در مجموعه ورزشی قمر بنی هاشم (ع) برگزار شد، ابراز کرد: بخشی از ماموریت و مسئولیت ذاتی شهرداری تهران کمک به توسعه ورزش همگانی و ورزش های تفریحی در شهر به شمار می رود؛ روشن است که اگر بخواهیم شهری سرشار از امید، مشارکت شهروندان و شکوفایی در زمینه های مختلف داشته باشیم، به سلامتی، پویایی، نشاط و سرزندگی در شهر نیاز داریم و مهم ترین ابزاری که برای تحقق این هدف در اختیار ما قرار دارد، ابزار ورزش در سطح همگانی و مقداری هم در سطح قهرمانی است.

وی خاطر نشان کرد: ما به عنوان کسانی که مسئولیت زیست پذیر کردن شهر تهران را بر عهده داشته و باید شهر را تبدیل به یک شهر همراه با آرامش و آسایش برای تک تک شهروندان تهرانی کنند، باید به مقوله ورزش بپردازیم.

نجفی با بیان  اینکه شهرداری تهران در سال های گذشته اقدامات مفید و موثری در زمینه ورزش جانبازن و معلولان و همچنین ورزش سایر شهروندان تهرانی انجام داده است، ابراز امیدواری کرد که با کمک شورای شهر و همچنین مشورت و راهنمایی شهروندان این برنامه ها توسعه پیدا کرده و امکانات بیشتری در این زمینه برای شهر تهران فراهم شود.

شهردار تهران افزود: موضوع ورزش غیر از جنبه های ایجابی، جنبه های سلبی هم دارد؛ چرا که آن چیزی که می تواند جلوی رشد و توسعه ناهنجاری های اجتماعی و اخلاقی را در شهر بگیرد، سرگرم شدن جوانان و نوجوانان به ورزش است که در سلامت خود آنها و سلامت شهر نیز موثر است.

وی تاکید کرد: آنچه می تواند روحیه انزوا طلبی را در شهر از بین ببرد و روحیه اشتراک جمعی و مشارکت پذیری را جایگزین آن کند، ورزش و به خصوص ورزش های جمعی است از این رو ورزش از جهات مختلفی برای ما و شهر مهم است.

نجفی در ادامه به توسعه نقش آفرینی جانبازان و معلولان در فعالیت های ورزشی پایتخت اشاره و تصریح کرد:  این موضوع به تدریج در حال تبدیل به یک فرهنگ در بین معلولان و جانبازان است همچنانکه بسیاری از افرادی که از محدودیت های زیاد جسمی رنج می بردند، هم اکنون با پرداختن به ورزش توانسته اند شکل و شمایل جدیدی به شخصیت و زندگی خودشان ببخشند و تعریف جدیدی برای موقعیت خود در جامعه عرضه کنند؛ از این جهت است که باید ورزش جانبازان و معلولان را جدی گرفت.

شهردار تهران قهرمانان و ورزشکاران رشته های مختلف در بخش جانبازان و معلولان را نماد هویت و همت در شهر تهران توصیف و اظهار کرد: هنگامی که کسی با داشتن محدودیت های جسمی، به افتخارات ورزشی دست پیدا می کند در واقع بیانگر این مطلب است که محدودیت های جسمی نمی تواند جلوی رشد، اعتلا و تکامل افراد را بگیرد؛ انسان موجودی است که خود بیشترین نقش را در توسعه شخصیتی، هویتی و دستیابی به مراتب کمال ایفا می کند، از این رو محدودیت های جسمی نمی تواند در ایجاد این تکامل و تعالی انسانی موثر باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: آن  چیزی که می تواند جلوی تکامل انسان و جامعه را بگیرد، محدودیت های فکری، فرهنگی و اخلاقی خواهد بود؛ این در حالی است که پرداختن به ورزش، خود به خود این محدودیت ها را کنار می گذارد و ضمن توسعه فرهنگ و اخلاق قهرمانی، انسان را برای پروازهای بلند تر و بیشتر آماده می کند.

شهردار تهران به اهمیت ورزش معلولان و جانبازان اشاره و تاکید کرد: اینکه این مجموعه ورزشی برای جانبازان و معلولان را در اختیار داریم جای خوشحالی است. اما قطعا تعداد این مجموعه ها در تهران باید افزایش پیدا کند چرا که هم اکنون از راه های دوری برای استفاده از این مجموعه به مرکز قمر بنی هاشم (ع) می آیند و این حمل و نقل علاوه بر تحمیل هزینه، به میزان زیادی وقت افراد را نیز صرف می کند.

استفاده از اماکن ورزشی پایتخت به نفع جانبازان و معلولان

نجفی افزود: امیدوارم در مرحله اول بتوانیم از اماکن ورزش به صورت گسترده در تهران وجود دارند، استفاده بیشتری به نفع جانبازان و معلولان کنیم و اگر لازم است، امکاناتی را تجهیز کنیم که معلولان بتوانند به نحو ساده تری از این مراکز ورزشی استفاده کنند؛ همچنین سئانس های خاصی را برای جانبازان و معلولان در این مراکز ورزشی اختصاص دهیم. در وهله دوم امید می رود تا از نظر بودجه و اعتبارات شرایطی فراهم شود که مجموعه هایی از این نوع را در نقاط مختلف شرق، غرب، شمال و جنوب تهران توسعه ببخشیم.

وی با بیان اینکه تهران برای تلقی شدن به عنوان یک شهر مناسب و دوستدار جانبازان و معلولان از کمبود های زیادی رنج می برد، ابراز کرد: از نظر نرم های بین المللی ۱۰ درصد جمعیت هر شهر را جانبازن و معلولان تشکیل می دهند اما اگر با دقت به تهران نگاه کنید، به میزان ۱۰ درصد رفت و آمد آنها را در شهر لمس نمی کنید؛ شاید یک علت این امر آن باشد که شهر را برای رفت و آمد جانبازن و معلولان آماده نکردیم تا در نتیجه این عزیزان بیش از افراد غیر معلول در منازل خود حضور پیدا کرده و به تعبیری زندانی منازل خودشان باشند.

به گفته نجفی باید سطح شهر تهران را در زمینه استفاده از ادارات دولتی، مراکز رسمی، تفریحی، ورزشی و بوستان به نحوی آماده کرد که معلولان و جانبازان نیز بتوانند در شهر تردد آسان تری داشته باشند و حمل و نقل شهری نیز برای جا به جایی این افراد آماده تر شود.

شهردار تهران تاکید کرد: امید می رود دربرنامه هایی که از سوی شهرداری پیش بینی شده است از نظر امکانات و منابع فرصت مناسبی فراهم شود تا بتوانیم این برنامه ها را برای معلولان و جانبازان پیاده کنیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود به برگزیدگان مسابقات پارالمپیاد محلات شهر تهران تبریک گفت و از معاونت اجتماعی و فرهنگی و سازمان ورزش شهرداری تهران برای برگزاری این مسابقات تقدیر کرد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *