شناسه خبر: 13019 منتشر شده در مورخ: 1396/12/9 ساعت: 08:59 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 9 اسفند 1396

روزنامه چهارشنبه 9 اسفند 1396

70 درصد خانواده های دارای 2 معلول تهرانی هستند - باید گفتگوی ملی آغاز شود - اعلام برگزیدگان نخستین جشنواره کتاب نابینایی - سهم هر ایرانی از مصرف مکمل - بهار هنرمندان معلول در زمستان تهران: بخش دوم - اعزام تیم ملی جودوی نابینایان به ترکیه - دو پسر شاهد قتل پدر

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 9 اسفند 1396

11 جمادی الثانی 1439

28 فوریه 2018

سال بیست و دوم شماره 5802

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

70 درصد خانواده های دارای 2 معلول تهرانی هستند 2

باید گفتگوی ملی آغاز شود 4

اعلام برگزیدگان نخستین جشنواره کتاب نابینایی 6

سهم هر ایرانی از مصرف مکمل 8

بهار هنرمندان معلول در زمستان تهران: بخش دوم 10

اعزام تیم ملی جودوی نابینایان به ترکیه 16

دو پسر شاهد قتل پدر

اطلاعرسانی

.........ویژه

* 70 درصد خانواده های دارای 2 معلول, تهرانی هستند: محمدرضا اسدی، معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران اظهار کرد: در استان تهران 920 خانواده متقاضی مسکن دارای 2 معلول به بالا زندگی میکنند که بیش از نیمی از آنها ساکن پایتخت هستند. اسدی تأکید کرد: در حال حاضر 87 واحد مسکونی به خانواده های دارای 2 معلول به بالا واگذار شده است و سایر خانواده ها با شرایط فوق نیز به تدریج صاحب خانه میشوند. وی تصریح کرد: تعدادی واحد مسکونی ویژه خانواده های دارای 2 معلول به بالا در شهر تهران در حال ساخت است که از این میان 479 واحد مسکونی در مرحله نازک کاری قرار دارد و طی ماه های آینده تکمیل و به خانواده های فوق واگذار خواهد شد. اسدی خاطرنشان کرد: 227 واحد مسکونی نیز در مرحله سفت کاریست و 127 واحد مسکونی نیز در مراحل اولیه ساخت قرار دارد. اسدی یادآور شد: مسکن مهرهایی که برای خانواده های دارای 2 معلول به بالا در نظر گرفته شده است، اغلب در خارج از شهر تهران قرار گرفته اند و خانواده های فوق استقبال چندانی از این موضوع نکرده اند. وی اضافه کرد: 70 درصد خانواده های دارای 2 معلول به بالا در شهر تهران زندگی میکنند، این در حالی است که مسکنهایی که ویژه این خانواده ها در نظر گرفته شده است, در شهرهایی چون پردیس، پیشوای ورامین، پرند و دیگر شهرهای استان واقع شده اند. به همین دلیل استقبال خوبی از این خانه ها نمیشود. معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران تأکید کرد: با پایان یافتن کار ساخت خانه های مذکور در شهر تهران، تعداد زیادی از خانواده های دارای 2 معلول به بالا در استان تهران صاحب خانه میشوند.

* گلواژه: تواضع یعنی تحمل رنج و زحمتی مداوم در راه خدمت به بشریت، خداوند همیشه حاضر و ناظر است. ماهاتما گاندی

.........سیاسی

* باید گفتگوی ملی آغاز شود. جهانگیری, معاون اول رئیس جمهوری در آیین نکوداشت هشتادمین سالگرد تأسیس کتابخانه ملی گفت: باید بین گروه ها و اقشار مختلف ملت و دولت و نخبگان گفتگوی ملی آغاز شود و کتابخانه ملی مکان خوبی برای شکل گیری این گفتگوها است, اما متأسفانه گفتگو از دستور کار ما حذف شده و به تعارض روی آورده ایم.

* مشاور رئیس جمهوری در کنایه ای به روزنامه کیهان، در کانال تلگرامی خود نوشت: نقد روحانی معطوف به نوعی از اسلامی سازی است که به ظاهریترین و شکلیترین وجوه خارجی و نمایشی یک پدیده میپردازد و با تغییر ظاهر، ادعای اسلامی‌شدن آن را میکند. بعد از سخنان رئیس جمهوری در اختتامیه سی و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی، کیهان در گزارشی تحت عنوان «هر وقت حاشیه سازی تمام شد, بفرمایید برای مردم چه کرده اید؟!» به نقد سخنان رئیس جمهوری پرداخت.

* «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه با بیان این که ایرانیان فارغ از هر نوع عقیده و مرام و مسلک، دلشان برای ایران میتپد و در مواقع حساس از همه چیزشان میگذرند، گفت: مردم ایران نماد استقلال و سربلندی ما هستند.

* عراقچی, معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: در یک سال گذشته دولت آمریکا چندین بار تلاش کرد پای ایران را مجدداً به شورای امنیت باز کند و هر بار ناکام ماند و این نشان دیگری از انزوای آمریکاییها در صحنه بین المللی و اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.

* سردار باقری, رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تأکید بر این که تا ماه های آینده کل سرزمین سوریه باید پاکسازی شود، گفت: ارتش سوریه و حاکمیت قانونی این کشور به دنبال آتش بس است.

.......گزارش فرهنگی

* اعلام برگزیدگان نخستین جشنواره کتاب نابینایی. عصر دوشنبه, هفتمین روز از آخرین ماه سال جاری, آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی کتاب با موضوع نابینایی و کمبینایی در پایتخت با تجلیل از برگزیدگان جشنواره برگزار شد. در این برنامه که تالار اندیشه فرهنگسرای اندیشه را به عنوان محل برگزاری اختتامیه در نظر گرفته بودند, مدیران و نمایندگانی از سازمانها و نهادهای مشارکت کننده در برگزاری این جشنواره حضور داشتند؛ از جمله: علی جوادی راد از دفتر حجت الاسلام سید حسن خمینی, عبد الهادی فقهیزاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, نحوینژاد معاون توانبخشی سازمان بهزیستی و نیکنام حسینیپور مدیر عامل خانه کتاب ایران. در بخشی از این برنامه, علی اکبر جمالی, مدیر عامل انجمن نابینایان ایران طی سخنانی جایگاه فرهنگ در ارتقاء سطح فکری انسانها را حائز اهمیتی والا دانست و هدف از برگزاری این جشنواره را, نشان دادن تواناییهای نابینایان در حوزه تألیف عنوان کرد. در بخش دیگری از برنامه, منصور شادکام, دبیر اجرایی جشنواره با برشمردن فعالیتهای فرهنگی انجمن نابینایان اظهار کرد: طی سالهای اخیر در سه بخش فعالیتهای ارزنده فرهنگی داشتیم؛ نخست احداث کتابخانه های گویا در 12 استان با همکاری شرکت سامسونگ, دوم تألیف فرهنگنامه نخبگان قرآنی با همکاری مؤسسه نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) و سوم, برگزاری نخستین جشنواره ملی کتاب نابینایی و کم بینایی. نحوینژاد, معاون توانبخشی سازمان بهزیستی یکی دیگر از سخنرانان برنامه بود. وی با تصدیق انتقادات وارده از سوی معلولان به سازمان بهزیستی, کمبود بودجه را یکی از دلایل برآورده نشدن خواسته های جامعه هدف, به صورت تمام و کمال عنوان کرد و اظهار داشت: معلولان حق دارند به سازمان بهزیستی انتقاد کنند, اما این طور نپندارند که ما از نیازها و خواسته های جامعه هدف غافلیم. متأسفانه کمبود بودجه دست ما را در تأمین نیازهای تمام و کمال معلولان بسته است.

در پایان جلسه, با حضور جوادی راد, رئیس دفتر حجت الاسلام سید حسن خمینی, از کتاب فرهنگنامه نخبگان قرآنی نابینایان رونمایی و از برگزیدگان جشنواره با اهدای تندیس و لوح تقدیر, تجلیل شد. اسامی برگزیدگان به این شرح است: برگزیدگان جشنواره: نرگس نیکخواه و مرتضی واحدیان حوزه علوم اجتماعی, امید خسروی حوزه شعر, معصومه عوضی حوزه داستان و موسی عصمتی حوزه شعر. برگزیدگان تقدیر: هادی خرمالی حوزه داستان, مریا یزدانی حوزه کودک, فهیمه تقویمندی حوزه علوم اجتماعی, مرتضی درودی جوان حوزه تاریخ و نقد ادبی و زهرا شاهی و بهرام جدیدی حوزه روانشناسی. ناشر شایسته تقدیر: مرتضی نیکزاد, مؤسسه فرهنگی-قرآنی روشندلان اصفهان. فعالان حوزه کتاب: اسما دقاقله و مهرداد شبستری. همچنین از اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره با اهدای لوح تقدیر, تجلیل شد.

 

......بهداشت و سلامت

* سهم هر ایرانی از مصرف مکمل: سخنگوی وزارت بهداشت گفت: هر ایرانی سالانه 20 هزار تومان مکمل مصرف میکند. دکتر حریرچی افزود: اگر در برنامه غذایی افراد دو اصل تنوع و تعادل رعایت شود, نیازی به مصرف مکمل برای اکثر افراد نیست و تنها در بارداری و شیردهی و بلوغ و کودکی و سالمندی مصرف مکمل ضروری است. وی افزود: در مراکز بهداشتی-درمانی وزارت بهداشت به طور رایگان مکملهای غذایی مثل مولتی ویتامین و آهن برای کودکان و قرص آهن و مولتی ویتامین و ید برای مادران باردار داده میشود. همچنین قرص آهن برای نوجوانان دختر در مدارس و قرص کلسیم برای افراد بالای ۶۰ سال به صورت رایگان عرضه میشود. یک مکمل مهم، ویتامین D است که به دلیل نوع تغذیه و کمبود مواجهه با نور مستقیم خورشید، به صورت رایگان در مدارس به دانشآموزان اول و دوم دبیرستان و در مراکز بهداشتی برای زنان میانسال و مردان سالمند عرضه میشود. حریرچی گفت: قرص پرل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D در گروه سنی جوان، میانسال و سالمندان بالای ۶۰ سال، باید ماهانه یک عدد مصرف شود. وی افزود: با مصرف هفتگی ماهی، مصرف امگا ۳ که اخیراً مد شده است, لازم نیست همچنین تأکید میکنیم از مکملهای خارجی که علاوه بر قیمت بالا مطابق نیاز مردم ما نیستند و ممکن است قاچاق هم باشند، استفاده نکنید. وی ادامه داد: در سال ۹5، ۹۰۰ میلیارد تومان از مکمل مصرفی مربوط به مکملهای وارداتی و ۴۲۰ میلیارد مکمل تولید داخل بوده است. همچنین حدود ۲۷۰ میلیارد تومان مکمل قاچاق در بازار مکملها تزریق شده است. مکملهای جنسی که در فضای مجازی تبلیغ میشوند، اکثراً در بازار غیر قانونی وجود دارند که باید مشتری را از مضرات استفاده از این نوع مکملها آگاه کنیم. اقدام دیگر ما در زمینه تبلیغات غیر مجاز در فضای مجازی، برخورد قانونی با کمک پلیس، تشکلات صنفی و مراجع قضایی با افراد توزیع کننده این گونه محصولات است.

 

......پیگیری

* بهار هنرمندان معلول در زمستان تهران: بخش دوم: هفته گذشته, داستان فعالیتهای هنری معلولان در بهمن ماه هری امسال را طی یک گزارش بلند روایت کردیم. و اما در ادامه: بار اصلی تمرینها و آماده ساختن اعضای گروه موسیقی انجمن خورشید، بر عهده مجید آهنگری، مربی موسیقی گروه است. او که دانشآموخته موسیقی از دانشکده هنرهای زیباست، میگوید معلولان ذهنی بیش از هر چیز، به محبت نیازمندند: «من کتابهای زیادی درباره تکنیکهای آموزش موسیقی و موسیقی درمانی برای معلولان ذهنی مطالعه کردم، اما بیش از دو سه تکنیک خاص را نیافتم. به تجربه در طول نزدیک به سه سال کار با این بچه ها دریافتم که مهمترین تکنیک در نزدیک شدن به این شهروندان، ایجاد ارتباطی توأم با محبت است تا اعتماد لازم بین من و آنها برقرار شود. بعد از آن، راه هموار است.» او به شیوه های آموزشی خود با بچه های گروه اشاره میکند: «بعضی از اعضا معلم خصوصی موسیقی داشتند. وقتی قرار شد من با انجمن همکاری کنم، به همان تکنیک ایجاد محبت و برقراری اعتماد تکیه کردم. با معلمان موسیقی که بعضی از بچه ها داشتند آشنا شدم و این آشنایی، یک دوستی سه جانبه میان من و آن معلم و خود هنرجو برقرار کرد. از آن به بعد روند کار سیری رضایتبخش داشت.» آهنگری که آهنگسازی چند تئاتر را هم بر عهده داشته، از پاره ای رفتارهای برخی مسئولان امور هنری گلایه میکند: «ما برای گرفتن مجوز این کنسرت، یک سال دوندگی کردیم. متأسفانه نگاه برخی مسئولان نسبت به اجرای این بچه ها، برآمده از یک نگاه مقایسه ای با گروه های حرفه ای موسیقی است. حال آن که هدف از برگزاری کنسرت کم توانان ذهنی، ایجاد نگاه حمایتی و درمانی است. همین بینشها کار ما را به تعویق می انداخت.» امیر کریمی، مدیر بخش آموزش انجمن خورشید، ضمن توضیح درباره هدف این انجمن از تربیت اعضای خود در حوزه موسیقی، اعضای انجمن را به «بهشتیان روی زمین» تعبیر میکند: «مهره گمشده در بینش جامعه نسبت به معلولان ذهنی که به نظر من، بهشتیان روی زمین هستند، عدم این تفکر است که: این افراد شهروندان جامعه اند و حق زندگی و لذت بردن از شادیهای زندگی را دارند. موسیقی به عنوان یک هنر والا، این امکان را میدهد تا توانایی معلولان ذهنی به جامعه نشان داده شود.» کریمی، دادن آگاهیهای صحیح به جامعه در تغییر نگرش نسبت به کم توانان ذهنی را مهمترین هدف انجمن خورشید از برگزاری این کنسرت عنوان میکند: «شاید برخی فکر کنند از این کنسرت درآمدی نصیب ما میشود؛ حال آن که چنین نیست. همین که من بتوانم آگاهی درستی نسبت به این شهروندان در تغییر نگرش حتی 4 نفر از شهروندان غیر معلول ایجاد کنم، به مهمترین هدف انجمن دست یافته ام.» او از بلیت فروشی این کنسرت ابراز رضایت میکند: «شاید بتوانم به جرأت اظهار کنم که کنسرت بچه های انجمن خورشید، نخستین کنسرت معلولان ذهنی است که بلیت فروخت. ما فکر نمیکردیم از این بلیت فروشی نتیجه خوبی بگیریم، اما یک هفته قبل از کنسرت تمام بلیتها فروش رفت و سایت ما بسته شد.» مدیر آموزش انجمن خورشید، در بیان میزان بازخوردها به تأثیر این کنسرت در ذهن پدر و مادرهای بچه های گروه موسیقی اشاره میکند: «ما بلیت فروشی کردیم، اما نیمی از این بلیتها را خانواده های اعضا خریدند تا کار فرزندانشان را تماشا کنند. از این که فرزندانشان را روی صحنه اجرای کنسرت میدیدند، احساسی از خرسندی و آینده ای درخشان داشتند.» کریمی در پایان از متولیان امور هنری کشور تقاضای حمایت میکند: «یکی از مسئولان بهزیستی امروز کنسرت بچه های ما را تماشا کرد و قول داد تمام هزینه های این اجرا را تأمین کند. من از متولیان امور هنری و فرهنگی کشور تقاضا میکنم از اجراهای بچه های ما با اختصاص سالن، پیشبینی اجرای کنسرت این بچه ها در جدول برنامه های سالانه و اطلاع رسانیهای گسترده, از این شهروندان حمایت کنند. من چشم انتظار روزی هستم که بچه های ما روی صحنه جشنواره موسیقی فجر بدرخشند.» گفتنی است انجمن «خورشید» در سال 1383 تأسیس شد و دو سال بعد (1385) با مجوز سازمان بهزیستی به ثبت رسید. محور اصلی فعالیت این انجمن در زمینه آموزش و توانبخشی معلولان ذهنی است. عصر همان پنجشنبه که خانه هنرمندان میزبان معلولان ذهنی بود، اتفاقی مشابه در فرهنگسرای شفق رخ داد. عصر پنجمین روز از بهمن ماه، سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای شفق، میزبان گروه کر نابینایان «ماه بانگ» بود؛ گروهی که تمام اعضای آن، بجز یکی دو نفر، از نابینایانی است که پیش از این در گروه های مختلف کر نابینایان فعالیت داشتند. گروه کر نابینایان «ماه بانگ» از سال 94 فعالیت خود را به شکل حرفه ای آغاز کرده و این کنسرت، نخستین کنسرت رسمی این گروه محسوب میشود. قطعاتی که در نخستین کنسرت «ماه بانگ» اجرا شد، بیشتر از آثار گذشته موسیقی ایران مثل «از تو تنها شدم»، «پرنده مهاجر»، «بیداد زمان» و... بود. ادامه دارد...

 

........ورزشی

* اعزام تیم ملی جودوی نابینایان به ترکیه: تیم ملی جودوی نابینایان برای شرکت در رقابتهای گرنداسلم، با 7 ورزشکار فروردین ماه سال آینده به ترکیه اعزام میشود. محمدرضا یوسفزاده، سرمربی تیم ملی جودوی نابینایان گفت: مرحله پنجم اردوی آمادگی تیم ملی از روز ۱۲ تا ۲۵ اسفند، در مجموعه ورزشی آزادی تهران برگزار میشود. یوسفزاده با اشاره به اعزام تیم ملی جودوی نابینایان به مسابقات گرنداسلم افزود: این بازیها 30 فروردین در ترکیه برگزار میشوند. این رقابتها، بزرگترین رویداد جودو است و در ارتقاء رنکینگ ملی پوشان جهت حضور در بازیهای پارالمپیک توکیو، تأثیر زیادی دارد. وی در خصوص مرحله چهارم اردوی آمادگی تیم ملی اظهار داشت: در این اردو، ملی پوشان تمرینات بدنسازی و تخصصی انجام دادند تا در رقابتهای گرنداسلم در اوج آمادگی بوده و شانس کسب مدال داشته باشند. حضور در رقابتهای گرنداسلم در ارتقاء رنکینگ جهانی ملی پوشان نیز تأثیرگذار است و اگر به مدال دست یابند، وضعیت بهتری خواهند داشت. در حال حاضر، امید جعفری، میثم بنیطباء و محمدرضا خیر اللهزاده رنکینگ خوبی دارند. در پارالمپیک ریو، سه سهمیه داشتیم و هدفمان این است که در پارالمپیک توکیو سهمیه های بیشتری را کسب کنیم. همچنین در مسابقات پارا آسیایی جاکارتا با قدرت شرکت خواهیم کرد.

* تجلیل از قهرمانان هیأت نابینایان کردستان: آیین تجلیل از قهرمانان و مدالآوران مسابقات کشوری نابینایان و کم بینایان استان کردستان،

مربیان و تقدیر از حامیان هیأتهای ورزش نابینایان، با حضور مقامات استانی کردستان برگزار شد. در این برنامه، از 31 ورزشکار و 5 نفر از مربیان آنها شامل: گلبال آقایان و بانوان، قهرمانان پاورلیفتینگ در بخش آقایان، قهرمانان شنای آقایان و قهرمانان دو و میدانی بانوان در سطح کشوری مورد تجلیل قرار گرفتند. (برگزاری چنین نشستهایی میتواند باعث افزایش انگیزه ورزشکاران نابینا شود.)

.........حوادث

* دو پسر شاهد قتل پدر: مرد 40 ساله ای از اهالی شهرستان سقز، یکشنبه‌شب در منطقه بهارستان بالا، نزدیک کارخانه لپه سازی به ضرب گلوله افراد ناشناس به قتل رسید. این مرد  «محمد حاجی» نام داشت و به محض بیرون آمدن از باشگاه ورزشی همراه دو پسرش بود که هدف چند گلوله قرار گرفت و کشته شد. مقتول کشتیگیر بود که به گفته شاهدان قربانی تصفیه حساب شخصی شده است. به گفته مردم محلی، پیشتر برادر مقتول، در روستای «تمبربیگ» در 30 کیلومتری سقز فردی را کشته بود.

* کشف جسد پسر نوجوان در قالیشویی: کارگران یک قالیشویی در منطقه «قلعه نو»ی تهران، بامداد دوشنبه جسد حلقآویز پسر نوجوان یکی از شرکای کارگاه را پیدا کرده و وحشتزده پلیس را خبر کردند. رئیس کلانتری 211 گفت: ساعت ۴:۳۰ بامداد دوشنبه گزارش کشف جسد نوجوان ۱۶ ساله در منطقه قلعه نو به پلیس اعلام شد. با حضور مأموران در محل مشخص شد این نوجوان در حالی که پارچه ای در دهانش قرار داده شده بود، از میله های قالیشویی آویزان شده و جان باخته است. تحقیقات میدانی مأموران نشان داد پسر نوجوان که فرزند یکی از شرکای قالیشویی بود، شب حادثه در کارگاه مانده بود که به طرز مشکوکی جان باخت. جسد نیز برای تعیین علت و زمان دقیق مرگ به پزشکی قانونی منتقل شد.

* درگیری خونین پسر عموهای معتاد: ساعت 7 شب 6 اسفند مرگ پسر 25 ساله ای از سوی مأموران به بازپرس کشیک قتل پایتخت و تیم تحقیق اعلام شد. در بررسیهای صورت گرفته مشخص شد لحظاتی قبل پسر جوانی که با ضربه چاقو بشدت مجروح شده بود, به بیمارستان انتقال یافته, اما به‌خاطر شدت خونریزی جان خود را از دست داده بود. در تحقیقات مشخص شد که مقتول با پسر عمویش مقابل قهوه خانه ای بر سر معامله مواد مخدر درگیر شده و با ضربه چاقوی او بشدت مجروح شده است. عامل این جنایت متواری است و تحقیقات برای دستگیری او ادامه دارد.

......اطلاع رسانی

* انجمن علمی-فرهنگی دانشجویان و دانشآموختگان نابینای ایران برگزار مینماید: سومین کارگاه آموزشی آشنایی با یوگای خنده یا خنده درمانی در تاریخ 10/12 از ساعت 12-10 در محل انجمن واقع در سیدخندان, خیابان خواجه عبد ا... انصاری، خیابان بیستم (چگینی)، کوچه جوانه, پلاک 3 برگزار میشود. تلفن: 22880088 حضور برای عموم آزاد و رایگان است.

* بدین وسیله از کلیه اعضای شرکت تعاونی مسکن انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران دعوت میشود در جلسه مجمع عمومی فوق العاده, نوبت اول که رأس ساعت 14 روز پنجشنبه مورخ 10/12/96 در محل سالن اجتماعات تاکسیرانی شهر تهران واقع در خیابان شریعتی, خیابان ملک, خیابان یوسفیان, پلاک 2 تشکیل میگردد, حضور بهم رسانند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *