شناسه خبر: 13015 منتشر شده در مورخ: 1396/12/8 ساعت: 11:31 گروه: فرهنگی  
بنان، صدای مخملین آواز ایرانی: «بخش اول» + فایل صوتی

بنان، صدای مخملین آواز ایرانی: «بخش اول» + فایل صوتی

امروز مصادف شده با زادروز یکی از شناخته شده ترین آوازخوانان موسیقی کلاسیک ایرانی. موسیقیدان و خواننده ای که مشکل میشود یک فارسی زبان را پیدا کرد که نام یا اثری از او نشنیده باشد. همو که فریدون مشیری در باره اش اینگونه می سراید.

نغمه میغلتید، گفتنی بر حریر

آبشار شعر، گل میریخت، نغز و دلپذیر

مخمل مهتاب بود این یا طنین بال قو

پرنیانِ نازِ آوازِ سراپا حال او؟

استادغلامحسین داریوشی مشهور به بنان در سال 1290 در تهران متولد شد. او در خانواده هنردوست و اعیان خود که نسبت نزدیکی با ناصر الدین شاه داشتند (مادرش برادرزاده ناصر الدین شاه بود) با آوازهای پدر اولین درسهای موسیقی را آغاز کرد و پس از مدتی همراه با خواهرانش به مکتب مرتضی نی داوود نوازنده و آهنگساز نامدار ایران راه یافت که اولین معلم رسمی او و درواقع کشف کننده او بود. او به سبب علاقه مفرطى که به خوانندگى داشت در فرصت هاى مقتضى به تعزیه و مجلس روضه خوانى مىرفت و از صداى گرم خوانندگان مذهبى و واعظان استفاده میبرد. وی آواز را بعدها نزد ضیاء الذاکرین و ناصر صیف به روش سینه به سینه ادامه داد، او آن زمان شناختی از تئوری موسیقی و نت نداشت و آواز را به شیوه قدما و بدون توجه به جایگاه صدایش میخواند.

سالها بعد به دعوت روح ا... خالقی نزد صبا رفت تا به جمع خوانندگان مکتب وزیری بپیوندد. ابوالحسن صبا در اولین دیدار متوجه استعداد و تواناییهای بنان شد.

بنان از سال 1321، دو سال پس از بنیاد نخستین فرستنده رادیویی در ایران ، به این سازمان پیوست و به آواز خوانی پرداخت. نخست، عبد العلی وزیری، او را به خالقی معرفی کرد و خالقی نیز آزمایش و پرورش صدای او را به ابوالحسن صبا سپرد.

می گویند صبا در نخستین آزمایش، درآمد سه گاه را که به پایان برده از بنان خواسته که گوشه حصار را بخواند و او آن چنان با مهارت خوانده که دیگر نیازی به آزمایشهای بعدی باقی نگذاشت!

آشنایی غلامحسین بنان با روح ا... خالقی، علی نقی وزیری و مخصوصا" ابوالحسن صبا نقطه عطفی در زندگی هنری بنان محسوب میشود. بنان پس از آشنایی با این بزرگان، همچنین استفاده از راهنماییهای آنها در زمینه آواز، پس از چند سال به ستاره ای در آسمان آواز ایرانی تبدیل شد.

مخصوصاً راهنماییهای وزیری که در اروپا دورههای آواز کلاسیک دیده بود باعث شد بنان در محدوده صدایی خود بخواند و به رسم بسیاری از خوانندگان آن روز با فشار تولید صدا نکند.

در شماره های بعدی به ویژگیهای فنی آواز بنان و آنچه این خواننده بی بدیل موسیقی ایرانی را از همکاران و هم نسلانش متمایز کرده، بیشتر خواهیم پرداخت. حال بیایید با هم به تصنیف «عشق سوزان»، از زیباترین تصانیف استاد گوش کنیم که روح ا... خالقی آنرا برای این حنجره مخملین ساخته است. این اثر را از اینجا دانلود کنید.

امید هاشمی

Eshq_e_Suzan
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *