شناسه خبر: 13011 منتشر شده در مورخ: 1396/12/8 ساعت: 10:49 گروه: بهداشت و سلامت  
پوشش بیمه همگانی اجباری است

پوشش بیمه همگانی اجباری است

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: بر اساس ماده ۷۲ قانون برنامه ششم توسعه، پوشش بیمه برای تمام آحاد مردم ایران اجباری است و نباید در این زمینه کوتاهی کنیم.

به نقل از مهر: دکتر حریرچی در ادامه در خصوص تعیین وضعیت بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت گفت: استحقاق سنجی بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت صرف نظر از اینکه تحت فشار هزینه ای هستیم یا خیر باید انجام شود. بر اساس ماده ۷۲ قانون برنامه ششم توسعه، پوشش بیمه برای تمام آحاد مردم ایران اجباری است و نباید در این زمینه کوتاهی کنیم. در این طرح افرادی که دارای چندین دفترچه هستند و یا به صورت غیرقانونی از یک صندوق بیمه به صندوق های دیگر رفته اند، شناسایی و بیمه تکراری آنها حذف می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بودجه مصوب سازمان بیمه سلامت ایران در سال آینده کمتر از عملکرد آن در سال جاری است. اگر میزان تعرفه و تعداد بیمه شدگان سازمان های بیمه گر ثابت باشد و تغییری پیدا نکند، هزینه های این سازمانها هر سال به دلیل سالمند شدن جمعیت تحت پوشش و نیاز به خدمات بیشتر و همچنین اضافه شدن افراد جدید در صورت ازدواج و زایمان به سرپرستان خانوار، ۳ تا ۷ درصد افزایش می یابد و نسبت دادن افزایش هزینه های سازمان های بیمه گر به طرح تحول سلامت، نادرست است.

حریرچی در خصوص شیوع آنفلوانزا، گفت: در آنفلوآنزای انسانی اتفاق غیرعادی در کشور رخ نداده است و این بیماری فصلی است. تیپ های مختلف آنفلوانزا هر سال در کشور عده ای را مبتلا می کند و موج آنفلوآنزا زیاد نیست اما احتمال وقوع آن هم صفر نیست.

وی گفت: وزارت بهداشت از جمله دستگاه هایی است که فشار کاری آن در ایام تعطیل سال به ویژه در مناطق توریستی کشور بیشتر می شود بنابراین گروه های نظارت بر مراکز درمانی و مراکز خدماتی به مسافرین در ایام نوروز تشکیل می شود.

این مسئول گفت: در مورد غیربهداشتی بودن و آلودگی مواد غذایی آنچه مستند باشد و سازمان غذا و دارو نیز آن محصولات را به عنوان محصولات غیرمجاز اعلام کند، موارد تخلف توسط وزارت بهداشت و مراجع قضایی رسیدگی می شود.

واکنش وزارت بهداشت به ضرب و شتم پرستاران در بیمارستان ها

سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به ضرب و شتم پرستاران توسط همراهان بیمار در بیمارستان‌ها، گفت: یکی از مشکلات جامعه ما در حال حاضر همین خشونت‌ها است و این مشکلات در بیمارستان‌ها نیز اتفاق می‌افتد. برخی خرده فرهنگ‌ها در بعضی استان‌ها به این شکل است که اگر کسی در بیمارستان بستری شده، همه افراد خانواده بیمار باید کنارش باشند و هرچه پرسنل بیمارستان می‌گویند نیازی به حضورشان نیست، قبول نمی‌کنند و این را نشانه وفاداری می‌دانند.

حریرچی افزود: نظام ثبت برای این موارد وجود دارد و در گزارش پرستاری و حراست بیمارستان ثبت می‌شود و پیگیری قانونی لازم نیز صورت می‌گیرد، اما باید موارد سبک و سنگین شود.

وی ادامه داد: در برخی موارد شخصی که مضروب شده می‌خواهد اتفاق اعلام عمومی شود، در حالی‌که ممکن است قبح شکنی یک اتفاق باعث رواج آن شود. بنابراین اعلام در رسانه به معنی رسیدگی و عدم اعلام در رسانه به معنی عدم رسیدگی نیست.

حریرچی افزود: قانون خاصی وجود دارد که اگر کسی به کادر درمان حمله و توهین کند، شرایط خاصی از لحاظ قانون حاکم است.

وی گفت: بیمارستان‌ها مکلف هستند این اتفاقات را به مرجع قانونی اعلام کنند و بنا بر بزرگی حادثه این موضوع به جای مشخص اعلام می‌شود.

میزان شیوع سرطان در مردان و زنان حدود ۱۰۰ در هر صد هزار نفر است

حریرچی گفت: در حال حاضر در حال افتتاح مراکز غربالگری سرطان هستیم. میزان شیوع سرطان در مردان و زنان حدود ۱۰۰ در هر صد هزار جمعیت است.

وی گفت: درمورد سرطان، بحث بروز و شیوع مطرح است که بروز یعنی تعداد موارد جدید سرطان در یکسال و شیوع یعنی موارد موجود ابتلای سرطان. علت عمده ایجاد سرطان، اختلال در تقسیمات سلولی است که برخی عوامل خطر مثل مصرف مواد مخدر، الکل، چاقی، عدم تحرک، مصرف غذای ناسالم و عدم مصرف میوه و سبزی، این مسئله را تشدید می کند.

به دلیل تاخیر در پرداخت شرمنده پرسنل هستیم

سخنگوی وزارت بهداشت درمورد تاخیر در پرداخت معوقات پرستاران گفت: تامین اجتماعی هنوز نتوانسته است اعتبارات لازم را منتقل کند. اعتبار ۵ هزار میلیاردی باید به این سازمان داده شود و امیدواریم این سازمان و سازمان بیمه سلامت بتوانند مقداری از معوقات خود را پرداخت کنند.

وی گفت: دو سه هفته پایانی سال زمانی است که کارهای زیادی انجام می‌ شود، قبلا هم ابراز امیدواری کردیم که این معوقات را پرداخت کنیم، طی شش ماهه گذشته تغییر ضرایب پرداخت در حقوق و کارانه پرستاران وجود نداشته است. از لحاظ تاخیر در پرداخت شرمنده پرسنل هستیم، اما اصل حقوق به صورت ماهانه پرداخت می‌ شود و قسمت اصلی، تاخیر در پرداخت کارانه ‌هاست، زیرا اضافه کار هم با تاخیر دو ماهه پرداخت می شود.

همه دستگاه و سازمانها باید برای تحقق سیاست های جمعیتی تلاش کنند

حریرچی گفت: هزینه زایمان طبیعی در بیمارستانهای دولتی رایگان است و بخش عمده ای از این زایمانها برای افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی انجام می شود و انتظار داریم که زایمان طبیعی در تمام بیمارستانهای نهادهای عمومی غیردولتی به صورت رایگان انجام شود.

وی گفت: در راستای سیاست های جمعیتی، زایمان طبیعی رایگان، افزایش و میزان سزارین کاهش یافت و به دستاوردهای بزرگی در این حوزه رسیدیم. زایمان طبیعی حتی در برخی از بیمارستانهای غیر دولتی نیز رایگان شد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تعرفه زایمان طبیعی برای بیمارستانهای نهادهای عمومی غیردولتی تعیین شده است و همه دستگاه و سازمانها باید برای تحقق سیاست های جمعیتی تلاش کنند.

 

 

به گزارش ایران سپید

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *