شناسه خبر: 12966 منتشر شده در مورخ: 1396/11/25 ساعت: 12:53 گروه: دانش و فن آوری  
دندانپزشک نابینا جاده صاف کن ورود معلولین به بازار کار می شود: «تکمیلی»

دندانپزشک نابینا جاده صاف کن ورود معلولین به بازار کار می شود: «تکمیلی»

درصد بالایی از نابینایان را میتوان مشاهده کرد که در اثر حادثه یا بیماری در سنین بالا بیناییشان را از دست داده اند و به اصطلاح خودمان دیر نابینا محسوب میشوند.

به گزارش ایران سپید  کنار آمدن با این رخداد و خو گرفتن با شرایط تازه حقیقتاً کار دشواری خواهد بود اما برخی هم هستند که نه تنها با دنیای جدید خو میگیرند، که پا را از این هم فراتر میگذارند و دست به کارهای بزرگ میزنند و تلاشی را آغاز میکنند برای این که بتوانند دنیا را برای همنوعانشان به جایی بهتر برای زندگی تبدیل کنند.

جیتندر آگاروال، یکی از همین موارد است. دندانپزشک هندی است که بینایی خود را به دلیل  نوعی بیماری به نام دژنراسیون ماکولا، از دست داده. وی توانسته به ۱۰ هزار نفر از معلولین جسمی در یافتن شغل مناسب و ادامه حیات کمک کند.

دکتر جینتدر آگاروال، دندانپزشکی است که با وجود اختلال در بینایی توانسته موسسه ای با نام سارتاک اجوکیشن راه اندازی کند که در آن در حال حاضر به ۱۰ هزار معلول جویای کار آموزشهای لازم برای کاریابی را ارائه میدهد. در هندوستان بیش از ۲.۷ میلیون معلول جسمی زندگی میکنند. بر اساس آخرین آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۱ در حدود ۲.۲۱ درصد از جمعیت کشور هند متعلق به گروهی است که به نحوی دچار ناتوانی جسمی هستند. در هندوستان این افراد در معرض خطرات زیادی هستند زیرا در بسیاری از بخشهای کشور هند، به دلیل پایین بودن میزان تحصیلات، عدم وجود امنیت برای زنان و موانع زیاد، افراد توانایی فائق آمدن بر محدودیتهای خود که ناتوانی جسمی یکی از این محدودیتها است، را ندارند.

اما در کشوری مانند هند که متأسفانه معلولین در امرار معاش و گذران زندگی با چالشها و مشکلات فراوانی دست به گریبان هستند، وجود افرادی که هدف آنها کمک به این گروه است، بسیار مهم و تأثیر گذار است. جیتندر آگاروال، یکی از این افراد است که علیرغم از دست دادن بینایی خود، توانست خدمتی بزرگ در جامعه برای معلولین هندی ارائه دهد. او با راه اندازی سازمانی با نام سارتاک اجوکیشن، توانست مؤسسه ای را راه اندازی کند تا معلولین بتوانند با استفاده از آن مهارتهای لازم برای ورود به دنیای کسب و کار را به دست آورند. در سازمان تأسیس شده توسط آگاروال، بیش از ۱۰ هزار نفر توانسته اند مهارتهای لازم از جمله مهارتهای آی تی، PBO، و سایر مهارتها را برای راه یافتن به دنیای کسب و کار فراگیرند.

در سال ۲۰۰۴ میلادی آگارول که به عنوان دندانپزشک، فعالیت میکرد، بینایی خود را به دلیل ابتلا به نوعی بیماری با نام ماکولار از دست داد. او به مدت ۴ سال تلاش کرد تا راههای مختلف غلبه بر ناتوانی جسمی را فرا گیرد. او سعی کرد تا موانع مهمی که در هند بر سر راه افراد معلول برای ورود به دنیای کسب و کار است را شناسایی کند و سپس برای بر طرف کردن هر کدام از این موانع راه حلهایی را پیدا کرد.

او به جای اینکه بخواهد با سرنوشت خود بجنگد یا آن را قبول نکند سعی کرد تا کاری کند که به افرادی مانند خود برای ادامه بهتر زندگی کمک کند. ابتدا برای رسیدن به هدف خود یادگیری نرم افزارهای مختلف را شروع کرد. ولی به دلیل اینکه دچار اختلال بینایی بود در ابتدا میبایست یاد میگرفت که چگونه باید از محتویات نمایش داده شده در صفحه نمایش سر در بیاورد یا به عبارت ساده تر بتواند به نحوی محتویات صفحه نمایش را درک کند. از همین رو بود که سراغ صفحه خوانها رفت و سعی کرد به کمک این ابزار و اطلاعاتی که در خصوص محتوای صفحه در اختیارش میگذاشتند، کار با رایانه را فرا بگیرد.

بعد از یادگیری مهارتهای لازم، او تصمیم گرفت تا همین مهارتها را به افراد دچار مشکل جسمی نیز آموزش دهد. بنابراین در سال ۲۰۰۸ موسسه سارتاک را در دهلی راه اندازی کرد. هدف وی از تاسیس این موسسه آموزش مهارتهای روز دنیا به افرادی بوده که دچار اختلال بینایی بودند.

او در خصوص فعالیتهای خود به این نکته اشاره کرده است که در بین سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ میلادی وی شروع به جستجو و تحقیق در خصوص اینکه چگونه میتواند افراد دچار معلولیت ذهنی را به دنیای کسب و کار وارد کند، کرده است. و بعد از مدتی جستجو به این نتیجه میرسد که وجود موسسه ای برای آموزش افراد معلول در هند لازم و ضروری است.

در موسسه وی ۴ مدل آموزش برای یاد دادن مهارتهای مختلف به افراد معلول وجود دارد. آموزشهای ابتدایی، آموزشهای کارآموزی، آموزشهای شرکتی و همچنین آموزشهایی برای پزشکی و درمانی.

در برنامههای آموزشی پایه که در آن افراد بین سنین ۱۸ تا ۳۰ سال شرکت میکنند، در یک دوره آموزشی ۳ ماهه مهارتهای ابتدایی برای گذران زندگی را فرا میگیرند. بعد از اتمام دوره، افرادی که توانسته اند دوره را با موفقیت پشت سر بگذارند، گواهی اتمام دوره دریافت خواهند کرد. دوره آموزشی شرکتی، که حداکثر ۱۵ روز طول میکشد، با هدف ارتقا مهارتهای حرفه ای شرکت کنندگان طراحی شده است.  در این دوره مهارتهای مختلف به صورت حرفه ای به فراگیران آموزش داده میشود.

در دوره کارآموزی افراد بین ۱۸ تا ۳۰ سال شرکت میکنند. در این دوره تمرکز بر روی افزایش قابلیتهای شغلی و همچنین ایجاد توانایی در افراد برای ورود به بازار اشتغال است. مدت زمان این دوره در حدود ۶۰ تا ۹۰ روز بسته به توانایی کارآموز است. این دوره در دو فاز ابتدایی که در آن افراد با مهارتهای پایه از جمله زبان انگلیسی و مهارتهای نرم افزاری آشنا میشوند و فاز دوم که در آن افراد آموزشهای حرفه ای تجارت نظیر خرده فروشی، IT و PBO را فرا میگیرند تشکیل شده است.

هر چند تمرکز اصلی این موسسه بر آموزش مهارتهای لازم برای ورود به دنیای کسب و کار است اما در حوزههای دیگر از جمله ابداع روشهای نوین برای  آموزشهای گسترده ، مشاوره به افراد معلول در مشکلات حقوقی، ایجاد ان جی اوهای مختلف و کارهایی از این دست نیز فعالیت دارد.

امید هاشمی

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *