شناسه خبر: 12959 منتشر شده در مورخ: 1396/11/23 ساعت: 14:37 گروه: دانش و فن آوری  
محققان اصفهانی موفق به تولید سامانه محرک نوری شدند

محققان اصفهانی موفق به تولید سامانه محرک نوری شدند

سامانه محرک نوری به منظور توانبخشی و ارتقای آستانه تحریکات بصری در کودکان کم بینا توسط پژوهشگران دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طراحی و اجرا شد.

به گزارش ایران سپید به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، رییس دانشکده فناوری های نوین دانشگاه اصفهان گفت: این سامانه نتیجه تلاش الهه موذنی پژوهشگر این دانشکده و با راهنمایی سعید کرمانی و مشاوره سالار فرامرزی اجرا شده است.

حسین ربانی با بیان اینکه ۲۸۵ میلیون نفر کم‌بینا و نابینا در جهان وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد حدود ۳۹ میلیون نفر را نابینا و بیش از ۲۴۶ میلیون نفر را افراد کم‌بینا تشکیل می‌دهند، با این وجود جلوگیری از نابینایی مطلق ۸۰ درصد از افراد با اختلال بینایی امکان پذیر است.

وی ادامه داد: مراکز توانبخشی غیردولتی خانواده و کودک نابینا و کم‌بینا مکانی  برای آموزش همزمان کودک و والدین برای یادگیری مهارت‌های ارتباط با محیط و دیگران، جهت‌یابی و تقویت حواس و چگونگی تعلیم و تربیت و برخورد با کودک نابینا است که در حال حاضر، تعداد ۱۱ مرکز در هفت استان کشور وجود دارد.

رییس دانشکده فناوری های نوین دانشگاه افزود: پیش از دستیابی به این موفقیت، در اتاقی تاریک با بکارگیریاز  تحریکات نوری سعی در ارتقای آستانه تحریکات بینایی فرد کم بینا می‌شد که مراحل تمرین‌های آن برای مربیان دشوار بود در حالیکه با پیاده سازی این سامانه هوشمند تمرینات توانبخشی آسان شده است.

ربانی این سامانه هوشمند را دارای قابلیت تمرینات توانبخشی و متغیرهای مورد نظر مربیان کودک با نیازهای خاص معرفی کرد و گفت: این تجهیز توانبخشی مجهز به صفحه نمایش با ابعاد ۴۰ در ۴۰ سانتی متر و صفحه کنترل مربی برای انتخاب تمرین مورد نظر با  ۱۶ حالت تمرین است.

وی افزود: به کارگیری از این سامانه برای مربیان ساده و برای کودکان جذاب است.

رییس دانشکده فناوری های نوین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، این محصول داخلی را دارای گستردگی و تنوع بیشتر تمرین‌های مورد نیاز مربیان درمقایسه با مشابه خارجی دانست و افزود: در مراحل بعدی از این سامانه می‌توان برای بیماری‌های تنبلی و انحراف چشم نیز استفاده کرد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *