شناسه خبر: 12935 منتشر شده در مورخ: 1396/11/16 ساعت: 13:11 گروه: اجتماعی  
تحویل ۱۰۸۷ واحد مسکونی به خانوارهای دارای دو معلول

تحویل ۱۰۸۷ واحد مسکونی به خانوارهای دارای دو معلول

مدیرعامل سازمان زمین و مسکن با بیان اینکه ۷۳۲۰ خانوار دومعلول مشمول دریافت مسکن می شوند، گفت: تاکنون ۱۰۸۷ واحد به این خانوارها تحویل شده است.

به گزارش ایران سپید به نقل از مهر حمیدرضا عظیمیان در نشست خبری با بیان اینکه امسال یکی از مهمترین اتفاقات سازمان ملی زمین و مسکن تعیین تکلیف بخشی از اراضی تصرف شده این سازمان بود، گفت: در شهریورماه امسال دستورالعملی در مجمع عمومی سازمان ملی زمین و مسکن به تصویب رسید که بر اساس این دستورالعمل کسانی که در اراضی دولتی ساخت و ساز کرده باشند، به قیمت روز آن شهر، قیمت زمین از افراد اخذ شده و ملک آنها سنددار می شود و می توانند از تمامی تسهیلات مرتبط با اراضی سنددار از قبیل وام بانکی استفاده کنند.

وی میزان برآورد سازمان ملی زمین و مسکن از افراد تحت پوشش این دستورالعمل را ۳ میلیون خانوار عنوان کرد و افزود: روال کار به این صورت است که افراد حضوری به ادارات کل راه و شهرسازی استان ها مراجعه کرده، مشخصات آنها در سامانه ثبت می شود، سپس پرونده آنها بررسی و کارشناسی شده و در صورتی که با طرح های جامع و تفصیلی تنقاض نداشته باشد به اداره ثبت اسناد شهرستان ارجاع داده خواهد شد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد: این مصوبه تا پایان سال ۹۵ را شامل شده و اگر تصرفی در اراضی دولتی شده باشد قابل واگذاری به متصرفان خواهد بود. اگر متصرفان شرایط مذکور شامل ساخت و ساز در زمین و عدم تناقض با طرح جامع و تفصیلی را نداشته باشند، پرونده آنها به دستگاه قضایی ارجاع داده خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره میزان پیشرفت مسکن مهر تا پایان آذرماه امسال گفت: از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر، یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد در تعهد سازمان ملی زمین و مسکن بود که در حال حاضر ۱۱۳ هزار و ۶۸۷ واحد باقی مانده است که حدود ۱۰ درصد کل تعهدات این سازمان را شامل می شود.

به گفته عظیمیان: بر اساس دستور رئیس جمهور که باید تا پایان شهریور ۹۷ پرونده مسکن مهر خاتمه یابد، در حال تکمیل واحدهای باقی مانده هستیم و در سال جاری ۳۶ هزار و ۱۰۳ واحد را به اتمام رسانده ایم.

وی درباره مسکن اجتماعی گفت: تفاهم نامه ای با سازمان بهزیستی و بنیاد مستعضفان برای ساخت مسکن خانوارهای دو معلول داریم که بر اساس اعلام بهزیستی ۷ هزار و ۳۲۰ خانوار دو معلوله مشمول این طرح می شوند. سازمان ملی زمین و مسکن نیز زمین ساخت واحدهای مسکونی و همچنین بخشی از مسکن مهر فاقد متقاضی را پس از اصلاح ساختار واحدها برای زندگی معلولان تامین خواهد کرد. بنیاد مستضعفان نیز به ازای هر خانوار ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان تخصیص خواهد داد و تاکنون ۲ هزار و ۶۸۴ واحد مسکونی تخصیص یافته و ۱۰۸۷ واحد تحویل شده است.

وی درباره تخصیص زمین به جانبازان اظهارداشت: بر اساس قانون جانبازان مشمول دریافت زمین از سوی بنیاد شهید به سازمان ملی زمین و مسکن معرفی شده که در ۹ ماهه ابتدایی امسال برای ۱۸۳۷ جانباز در کل کشور ۱۵ هکتار زمین واگذار شده است. همچنین سازمان ملی زمین و مسکن هزینه های آماده سازی این اراضی شامل تسطیح زمین، طراحی معابر، جدول بندی و میخ کوبی پلاک ها را نیز بر عهده خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره زمین خواری اظهارکرد: امسال ۲ هزار و ۹۰۴ فقره تعرض به اراضی دولتی واصل شد که رابطین غذایی سازمان ملی زمین و مسکن ۲ هزار و ۷۰۰ فقره آن را رفع تصرف کردند. این تعرض در اراضی ۱۶۵۰ هکتار را در بر می گرفت که با متصرفان برخورد قضایی و انتظامی شده است.

عظیمیان درباره بخش دیگری از وظایف سازمان ملی زمین و مسکن در اجرای طرح مسکن اجتماعی خاطرنشان کرد: وظیفه این سازمان تامین زمین مسکن اجتماعی است و اجرای آن را بنیاد مسکن بر عهده دارد. بر اساس مصوبه مجمع عمومی این سازمان، اراضی مورد نظر به قیمت تمام شده دولتی که قیمت بسیار نازلی است در اختیار بنیاد مسکن قرار خواهد گرفت. ولی علت کندی پیشرفت مسکن اجتماعی، اختصاص نیافتن اعتبارات مورد نیاز از سوی دولت است. بر این اساس، قرار بود امسال (۱۳۹۶) ۲۰ هزار مسکن اجتماعی و در سال آینده نیز ۲۰ هزار واحد دیگر واگذار شود که اراضی آنها آماده واگذاری است اما بنیاد مسکن هنوز تامین اعتبارات لازم را انجام نداده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به یکی دیگر از وظایف سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص اخذ سند تک برگی برای اراضی دولت اظهارداشت: بر اساس قانون در راستای اجرای طرح کاداستر ما موظف به اخذ سند تک برگی هستیم که تاکنون ۵۵۰ هزار سند تک برگی صادر شده است. برای ده ماهه سال ۹۶ نیز تاکنون ۳۶ هزار سند تک برگی از ادارات ثبت اسناد استان ها اخذ کرده ایم که این کار به شفافیت کار دولت و قوه قضائیه و همچنین توقف صدور اسناد موازی بر روی اراضی دولتی کمک می کند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *