شناسه خبر: 12914 منتشر شده در مورخ: 1396/11/10 ساعت: 11:39 گروه: دانش و فن آوری  
اندام‌‌های بیونیکی برای انسان های آینده

اندام‌‌های بیونیکی برای انسان های آینده

اندام های مصنوعی علاوه بر نا کارامدی و محدودیت های کاربری، باعث ایجاد احساس شرمندگی در افراد می شوند و به عزت نفس فرد معلول ضربه می زنند؛ اما این روند در حال تغییر است و امروزه شاهد تولید اندام های بیونیکی پیشرفته ای هستیم که معلولین به استفاده از آنها افتخار می کنند.

به گزارش ایران سپید اندام های مصنوعی علاوه بر نا کارامدی و محدودیت های کاربری، باعث ایجاد احساس شرمندگی در افراد می شوند و به عزت نفس فرد معلول ضربه می زنند؛ اما این روند در حال تغییر است و امروزه شاهد تولید اندام های بیونیکی پیشرفته ای هستیم که معلولین به استفاده از آنها افتخار می کنند.

پس از اتمام جنگ جهانی اول، از هفت میلیون سرباز بریتانیایی ای که به جنگ اعزام شده بودند حدود 41000 نفر، یک و یا چند اندام بدن خود را از دست داده بودند. تولید اندام های مصنوعی خبر جدیدی نیست و قدمت آنها به چند قرن پیش باز می گردد؛ اما افزایش یکباره تقاضا برای در اختیار گرفتن این تجهیزات پزشکی جامعه پزشکی بریتانیا را با یک خلاء شدید مواجه ساخت.

سیستم درمانی بریتانیا پس از مدتی توانست برای هر سرباز معلول اندام های مصنوعی مورد نیاز را تهیه کند و با وجود اینکه این سربازان با استفاده از این اندام ها بار دیگر توانستند تا روی پای خود بایستند و حتی راه بروند، هنوز یک مشکل اصلی در این میان وجود داشت؛ زندگی این سربازان درجنگ خلاصه نمی شد، آنها باید به جامعه باز می گشتند، شغلی را برای خود پیدا می کردند و خرج و مخارج زندگی خانواده خود را تامین می کردند؛ اما وجود محدودیت های فراوان در عملکرد و کاربرد اندام های مصنوعی آن دوره باعث از کار افتادگی این افراد شده بود.

به کار گیری اندام های مصنوعی فقط بعد توانایی های فیزیکی فرد را تحت تاثیر قرار نمی دهد و بعد روانی به کار گیری یک اندام مصنوعی از بعد  فیزیکی این مسئله مهم تر است؛ افراد دارای معلولیت های فیزیکی از حظور فعال در جامعه سر باز می زنند و دوست ندارند که دیگران از معلولیت فیزیکی آنها با خبر شوند.

شرکتی به نام Ottobock عدم هماهنگی میان عرضه و تقاضای اندام های مصنوعی موجود در جامعه بریتانیا را مورد هدف قرار داد و کار خود برای تولید اندام های مصنوعی و بیونیکی پیشرفته را آغاز کرد و امروز با گذشت چیزی در حدود 100 سال پس از تاسیس این شرکت، محصولات این شرکت به سطحی از فناوری رسیده اند که فرد معلول با استفاده از آنان قدرت و عملکردی پیش از ایجاد معلولیت را تجربه خواهد کرد.

یکی از درخشان ترین اندام های بیونیکی تولید شده توسط این شرکت X3 نام دارد، این پای مصنوعی به کمک افرادی آمده که پایشان از قسمت زانو به بالا قطع شده است؛ فرد معلول با در اختیار گرفتن و استفاده از این پای بیونیکی می تواند راه برود، بدود و حتی به صورت حرفه ای به انجام فعالیت های ورزشی بپردازد.

بعد روانی استفاده از اندام های مصنوعی و بیونیکی نیز تغییراتی داشته است؛ با رواج استفاده از اندام های بیونیکی توسط نیروی های نظامی و نیز ورزشکاران حرفه ای و پوشش رسانه ای این روند؛ افراد دارای معلولیت فیزیکی بیشتر به استفاده از این اندام های مصنوعی تشویق می شوند و به هنگام حظور در جامعه احساس خجالت زدگی کمتری را تجربه خواهند کرد.

پیشرفت فناوری باعث شده تا مرز میان معلولیت فیزیکی و توانایی های حرکتی به حداقل برسد؛ البته هنوز هیچ اندام مصنوعی ای نمی تواند به طور کامل جایگزین اندام های انسان شود اما قابلیت ها و کاربرد های اندام های بیونیکی امروزی به حدی از پیشرفت رسیده که افراد کمتر نیازی به پنهان کردن این اندام ها می بینند و حتی گاهی به آنها افتخار هم می کنند.

اصلی ترین مانع موجود در روند گسترش استفاده از اندام های بیونیکی به روز و پیشرفته مربوط به قیمت بالای آنهاست و قیمت چند هزار دلاری این تجهیزات پزشکی باعث شده تا هر کسی توانایی خرید آنها را نداشته باشد.
شرکتی انگلیسی به نام Open Bionics قدمی بزرگ در کاهش قیمت تمام شده اندام های بیونیکی برداشته است؛ این شرکت به منظور تولید محصولات خود از فناوری چاپ سه بعدی استفاده می کند و این مسئله موثر ترین عامل موجود در روند کاهش قیمت اندام های بیونیکی بوده است.

دست بیونیکی تولید شده توسط این شرکت قابلیت های حرفه ای و نظامی ای را ندارند اما به افراد معلول اجازه می دهند تا دوباره بنویسند، در ها را باز کنند و با دیگران دست بدهند.

اما مهم ترین ویژگی ای که باعث استقبال گسترده از دست های بیونیکی تولید شده توسط شرکت Open Bionics شده مربوط به نحوه طراحی ظاهری این اندام های مصنوعی است؛ شرکت سازنده با الهام گیری از شخصیت های فیلم های سینمایی  و انیمیشن هایی مانند Iron Man، Star Wars و Frozen سبک و سیاق همیشگی طراحی ظاهری دست های بیونیکی را مورد باز نگری قرار داده و نتیجه این امر تولید دست های مصنوعی زیبایی است که کودکان و نوجوانان نه تنها از به کار گیری آنها خجالت نمی کشند بلکه دوست دارند تا همه دوستان و هم کلاسی هایشان از وجود این اندام مصنوعی در بدنشان آگاه باشند.

کارشناسان و دانشمندان حوزه پزشکی پیش بینی می کنند که در دهه های آتی شاهد بروز تحولاتی اساسی در تولید و به کار گیری اندام های بیونیکی باشیم و شاید این روند رو به بهبود به جایی ختم شود که افراد بدون معلولیت نیز به منظور افزایش قابلیت های فیزیکی شان به سمت خرید و استفاده از اندام های بیونیکی سوق پیدا کنند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
اخبار مرتبط :
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *